Referoin vielä kertaalleen. Osittain toistoa edellisiin. Tukea myönnetään 19 kk. Edellytyksenä on tutkintoon tähtäävä tai ammattitaitoa kohentava koulutus. Tuen edellytyksenä on 8 vuotta työelämää ja vähintään vuosi samalla työnantajalla. Tuen edellytyksenä on myös opintovapaa nykyisestä työstä. Tämän voi ottaa myös osa-aikaisena ja työnantajalle on velvollisuus myöntää opintovapaa. Firma voi pakottavista syistä lykätä vapaata muistaakseni max. puoli vuotta, mutta ei evätä sitä. Mulla oli duunissa brutto 3800 e/kk ja nyt netto jotain 1600 e/kk. Tarkka summa taitaa riippua siitä, montako päivää kuukaudessa on.
Jos lähtee tekemään toista yliopistotutkintoa on mahdollista hakea suoraan maisteriohjelmaan. Omissa opinnoissani joudun tekemään 60 op perusopintoja alle. Nuo olisi voinut suorittaa myös avoimessa (verkkokursseina!) jos olisi ollut ajoissa liikkeellä. Näin toinen tutkinto olisi mahdollista sorvata 2 vuoden täyspäiväisellä opiskelulla. Itsellä menee nyt 3 vuotta. Kaksi ekaa talvea aikuiskoulutustuella. Ensi kesäksi palaan töihin 3 kk, mutta olen säästänyt parin vuoden lomat enkä aio mennä toimistolle. Seuraavan kesänä luultavasti palaan joko duuniin kesäksi tai hommaan kesätöitä ja irtisanoudun. Viimenen talvi sitten normi opintotuella+säästöillä. Olen downgreidannut oikeastaan kaiken mahdollisen, joten rahat riittää kyllä elämiseen. Kyllähän se hieman kirpaisee, mutta 3 kuukauden kokemuksella opiskeluprojekti tuntuu kyllä niin mielekkäältä, että voin lämpimästi suositella, vaikkei edes alanvaihto olisi mielessä.