Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Koulutusrahasto.fi sivuilla on laskuri jonka mukaan 3,5k tuloilla tukea saa 1896,16 ja ennakonpidätys tästä tuesta on 20% jolloin handuun jää n.1516 erkkiä.
teamhyypion 1900€ kuussa lapaan on sitten jo n.6000€/kk tuloilla laskettu.

Mietin kanssa että jo on hyypiöllä kunnon tulot kun noin paljon saa lapaan. Itse ajattelin että hakisi syksyllä 3 kk ja keväällä 3,5 kk tukea ja olisi töissä sitten loppuajan (eli ihan ne tehokkaat opiskelukuukaudet vaan ottais tukea). Sitten töissäoloajat maksaisi kunnon veroprosenttia niin että jäisi melkeen kaikki tosta tuesta lapaan.

Kyllä melko köyhäksi vetää elämän, mutta voishan tuota silti laskea ja harkita. Ei kuitenkaan niin vanha, että ei kannattais etsiä itselle mielekästä työtä, kun nykyinen ei sitä ole.

Kyllä melko köyhäksi vetää elämän, mutta voishan tuota silti laskea ja harkita. Ei kuitenkaan niin vanha, että ei kannattais etsiä itselle mielekästä työtä, kun nykyinen ei sitä ole.

Näihän se menisi. Toisaalta jos olisi aikaa varautua persaukisuuteen niin ehkä sitä jotain puskuria saisi koottua. About saman verran mittarissa kuin Jakobilla. Duuni on OK, mutta kaippa tässä on menossa joku kriisi joka laittaa miettimään että haluanko vielä seuraavat 25 vuotta veivata samaa kampea.

Toi 250e on jokaisella täydellä tukikuukaudella, eikä jousta lainkaan. Eli jos tienaat tammikuussa euron ja helmikuussa 255e, niin helmikuun tuista lähtee 5e. Vajaat kuukaudet, kuten kesäkuu, laskee tulorajaa samassa suhteessa, eli 50% tuet = 125e tuloraja.... Tuettomilla kuukausilla ei oo mitään tulorajaa, eikä vuosiansiot vaikuta.

Jees, kiitos näistä tiedoista! Ajatuksena parin vuoden päästä jatkaa opiskeluita, jahka ensin saa tarvittavat työvuodet täyteen ja sen opiskelupaikankin tietty. Eiköhän noilla tuilla ja mahdollisilla sivutuloilla pärjää hyvinkin.

Miten tuo aikuiskoulutustuki menee? kauanko sitä saa ja mihin tutkintoon, jos haluaisin lukea toisen (korkeakoulu)tutkinnon, niin voinko ottaa lähtöpassit nykyisestä duunista ja saada tuota vai pitääkö hankkia ensin potkut?

Referoin vielä kertaalleen. Osittain toistoa edellisiin. Tukea myönnetään 19 kk. Edellytyksenä on tutkintoon tähtäävä tai ammattitaitoa kohentava koulutus. Tuen edellytyksenä on 8 vuotta työelämää ja vähintään vuosi samalla työnantajalla. Tuen edellytyksenä on myös opintovapaa nykyisestä työstä. Tämän voi ottaa myös osa-aikaisena ja työnantajalle on velvollisuus myöntää opintovapaa. Firma voi pakottavista syistä lykätä vapaata muistaakseni max. puoli vuotta, mutta ei evätä sitä. Mulla oli duunissa brutto 3800 e/kk ja nyt netto jotain 1600 e/kk. Tarkka summa taitaa riippua siitä, montako päivää kuukaudessa on.

Jos lähtee tekemään toista yliopistotutkintoa on mahdollista hakea suoraan maisteriohjelmaan. Omissa opinnoissani joudun tekemään 60 op perusopintoja alle. Nuo olisi voinut suorittaa myös avoimessa (verkkokursseina!) jos olisi ollut ajoissa liikkeellä. Näin toinen tutkinto olisi mahdollista sorvata 2 vuoden täyspäiväisellä opiskelulla. Itsellä menee nyt 3 vuotta. Kaksi ekaa talvea aikuiskoulutustuella. Ensi kesäksi palaan töihin 3 kk, mutta olen säästänyt parin vuoden lomat enkä aio mennä toimistolle. Seuraavan kesänä luultavasti palaan joko duuniin kesäksi tai hommaan kesätöitä ja irtisanoudun. Viimenen talvi sitten normi opintotuella+säästöillä. Olen downgreidannut oikeastaan kaiken mahdollisen, joten rahat riittää kyllä elämiseen. Kyllähän se hieman kirpaisee, mutta 3 kuukauden kokemuksella opiskeluprojekti tuntuu kyllä niin mielekkäältä, että voin lämpimästi suositella, vaikkei edes alanvaihto olisi mielessä.

Referoin vielä kertaalleen. Osittain toistoa edellisiin. Tukea myönnetään 19 kk. Edellytyksenä on tutkintoon tähtäävä tai ammattitaitoa kohentava koulutus. Tuen edellytyksenä on 8 vuotta työelämää ja vähintään vuosi samalla työnantajalla. Tuen edellytyksenä on myös opintovapaa nykyisestä työstä. Tämän voi ottaa myös osa-aikaisena ja työnantajalle on velvollisuus myöntää opintovapaa. Firma voi pakottavista syistä lykätä vapaata muistaakseni max. puoli vuotta, mutta ei evätä sitä. Mulla oli duunissa brutto 3800 e/kk ja nyt netto jotain 1600 e/kk. Tarkka summa taitaa riippua siitä, montako päivää kuukaudessa on.

Jos lähtee tekemään toista yliopistotutkintoa on mahdollista hakea suoraan maisteriohjelmaan. Omissa opinnoissani joudun tekemään 60 op perusopintoja alle. Nuo olisi voinut suorittaa myös avoimessa (verkkokursseina!) jos olisi ollut ajoissa liikkeellä. Näin toinen tutkinto olisi mahdollista sorvata 2 vuoden täyspäiväisellä opiskelulla. Itsellä menee nyt 3 vuotta. Kaksi ekaa talvea aikuiskoulutustuella. Ensi kesäksi palaan töihin 3 kk, mutta olen säästänyt parin vuoden lomat enkä aio mennä toimistolle. Seuraavan kesänä luultavasti palaan joko duuniin kesäksi tai hommaan kesätöitä ja irtisanoudun. Viimenen talvi sitten normi opintotuella+säästöillä. Olen downgreidannut oikeastaan kaiken mahdollisen, joten rahat riittää kyllä elämiseen. Kyllähän se hieman kirpaisee, mutta 3 kuukauden kokemuksella opiskeluprojekti tuntuu kyllä niin mielekkäältä, että voin lämpimästi suositella, vaikkei edes alanvaihto olisi mielessä.

Nyt mennään kyllä palkkathreadista pahasti metsään. Eikös täällä ollut joku aikuisopiskelusäie? No mutta jatkan tähän niin kauan kuin mode antaa.

Kiitoksia carcayu:lle kokemuksista. Ei ainakaan kuumotus helpottanut :)

Hyvä vinkki tuo mahdollisuus suorittaa perusopintoja verkossa. Pakko käydä varmaan yliopistolla juttelemassa ja kyselemässä, vaikkei omalla kohdalla homma ole mitenkään varmaa.

Myös pakko myöntää vapaa kuullostaa mielenkiintoiselta.

Rahahomma on ainut joka hirvittää. Sitä pitää miettiä oikein kunnolla. Vaimo ei kyllä innostu, se on jo varmaa. Mulla liksa jonkun satasen enemmän tällä hetkellä, eli satasen pari voisi tulla enemmän. Yksi syys lähteä opiskelemaan olisi se että mahdollisesti rooli firmassa huononee. Lasketaanko tuo korvaus kuinka? Eli jos mennään esim. edellisen puolen vuoden ansion mukaan niin homma ok.

Mulla on ajatuksena kyllä jatkaa ihan samassa firmassa, eli ihan niin kypsä en ole kuin miltä sulla kuullostaa. Suunnitelmana olisi siis otta vaan ns. tehokkaat opiskelukuukaudet opintovapaata ja pyrkiä suorittamaan tutkinto 1,5 vuodesssa (3 kk syksyllä ja 3,5 kk kesällä vuodenvaihde ja kesä sitten duunissa. lomia säästöön sen verran että voi kesällä lomailla. etelään tuskin on asiaa :)). Gradun etc. voisin tehdä työnantajalle ihan työajalla.

Miten ko. rahasto muuten seuraa opintojen etenemistä? Ymmärsin että tuki on sidottu opintopisteisiin. Miten muuten opiskelu on lähtenyt liikkeelle? Oliko ns. käynnistysvaikeuksia. Ymmärsin että käyt ihan päivällä normaalisti luennoilla jne? Onko tuollainen (ja tällainen) vanha kurpitsa kuinka outo lintu tuolla päiväopiskelumaailmassa?

Miten ko. rahasto muuten seuraa opintojen etenemistä? Ymmärsin että tuki on sidottu opintopisteisiin. Miten muuten opiskelu on lähtenyt liikkeelle? Oliko ns. käynnistysvaikeuksia. Ymmärsin että käyt ihan päivällä normaalisti luennoilla jne? Onko tuollainen (ja tällainen) vanha kurpitsa kuinka outo lintu tuolla päiväopiskelumaailmassa?

"Aikuiskoulutustuen saamisen ehtona on, että opiskelu on päätoimista. Päätoimisena pidetään opiskelua, jossa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 3 opintopistettä tai 2 opintoviikkoa kuukaudessa. Koulutusrahasto seuraa opintoja oppilaitoksen kautta pari kertaa lukuvuodessa. Jos opintosuorituksia ei ole lainkaan tai niitä on hyvin vähän, Koulutusrahasto pyytää asiasta selvitystä tuen saajalta."

Opiskelu on lähtenyt hyvin käyntiin. Toki pieniä alkukankeuksia on ollut, kuten aina suurten muutosten äärellä. Muutin samalla uuteen kaupunkiin, joten kaikki on uutta ja ihmeellistä. Suurin haaste on siinä, että vaimo muutti samalla toiseen kaupunkiin töihin, joten matkustaminen on nykyään arkipäivää. Tässä iässä on kuitenkin jo niin monta kertaa ollut vastaavassa tilanteessa, että sopeutumiseen on rutiinia. Pääsykokeista selvittyäni koen varsinaisen opiskelun aloituksen pykälää helpommaksi haasteeksi. Nykyisissä opinnoissa näyttää myös siltä, että kaikki on opittavissa kohtuullisella työllä. Aikaisempien DI-opintojen matikkaa en ikinä tajunnut ja aina oli kylmä rinki persiissä, että pääsekö kokeista läpi. Lisäksi piti ryypätä, hankkia kavereita, urheilla tosissaan jne. Nykyään on oikeastaan aika leppoisaa. Eniten päänvaivaa tuottaa yliopiston byrokratia. Esim. mainitsemani oikopolun maisterihommiin kuulin sattumalta kahvipöydässä. Tiedekunnan amanuenssikaan ei jostain syystä vihjannut aiheesta, ennenkuin menin ja sanoin tarkkaan mitä haluan.
Iästä on mielestäni ainoastaan hyötyä. Vanha kurppa tietää mitä eroa on opintopisteiden suorituksella ja ajanvietolla opintojen äärellä. Ja on siellä muitakin senioreita. Samoilla luennoilla käy esim. rouva, joka jäi juuri eläkkeelle ja päätti opiskella ajankulukseen. :D

Viimonen palkkakuitti tipahti postiluukusta, ~78.000 € tuli vuoden saldoksi lisäksi päivärahat+kilsat ~6000€. Duuniakin vaihdoin firman sisällä nyt business development manager.

Tämän vuoden saldo viimeisimmän palkkakuitin mukaan 158 000€. Tittelinä kulkumulkku :D. Oman y-tunnuksen kautta pyöritän toimintaa ja kuluja siitä n. 20 000€ josta puolet kilsakorvauksia. Tämä oli hyvä vuosi :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tämän vuoden saldo viimeisimmän palkkakuitin mukaan 158 000€. Tittelinä kulkumulkku :D. Oman y-tunnuksen kautta pyöritän toimintaa ja kuluja siitä n. 20 000€ josta puolet kilsakorvauksia. Tämä oli hyvä vuosi :)

Tosta onkin sitten kiva maksella veroja, joilla kustannetaan niitten anarkistien elanto jotka mielenosoittaa sua vastaan vain koska tienaat enemmän kun ne saa työttömyyskorvauksia :D. Ite maksoin "vaan" sen 20t veroja ja kun tän päivän lehtiä lukee niin kyllä se vähän syö miestä kun tietää mihin kaikkeen sekin raha menee. Mamut vois tulla siitä hyvästä pesemään mun auton.

Tosta onkin sitten kiva maksella veroja, joilla kustannetaan niitten anarkistien elanto jotka mielenosoittaa sua vastaan vain koska tienaat enemmän kun ne saa työttömyyskorvauksia :D. Ite maksoin "vaan" sen 20t veroja ja kun tän päivän lehtiä lukee niin kyllä se vähän syö miestä kun tietää mihin kaikkeen sekin raha menee. Mamut vois tulla siitä hyvästä pesemään mun auton.

Kyllähän tuo veroaste korkea on vaikka miten päin koittaa kikkailla... Tuohon kun laskee vielä kahden auton verot+polttoaineverot, alvit kaikista hankinnoista, kiinteistöveron ja varainsiirtoveron ostamastani omakotitalosta (n. 5000€) niin kertyyhän siinä sievoinen summa maksettavaa valtion pohjattomaan kaivoon:face:

Meniköhän valtion veroihin viime vuonna alle 6%:a ja jos mukaan ottaa myös sossumaksun ja paikallisen terveydenhuollon (medicare) niin veroprosentti kohosi about 11 prosenttiin...

Itse kunnallisen puolen esimiehenä tienaisin bruttona n.30 000€ /vuosi. Eli tuotakaan ei rahan vuoksi tehdä, vaan olen niin vannoutunut kapitalismin vastustaja että lopetin pankkitilini ja ohjaan rahat suoraan niitä tarvitseville! Kuulemma ennenkuulumatonta kaupungin palkollisten joukossa! Itse kun en tarvi rahaa kuin saliharrastukseen ja kerran vuodessa sivistysmatkailuun ulkomailla käyntiin. Ennen yrittäjänä juoksi niin pirusti tuon rahan perässä ettei muulla tuntunut olevan niin väliäkään. Sitten iski "valaistuminen" ja totesin että ei perkele tässä oo mitään järkeä ja muuttui elämä ihan pirun paljon helpommaksi! Moni ihmetelly että miksi ihmeessä sitten teen töitä? Johon vastaus että tottakai pitää tehdä töitä ja maksaa osansa että yhteiskunta pyörii!

Itse kunnallisen puolen esimiehenä tienaisin bruttona n.30 000€ /vuosi. Eli tuotakaan ei rahan vuoksi tehdä, vaan olen niin vannoutunut kapitalismin vastustaja että lopetin pankkitilini ja ohjaan rahat suoraan niitä tarvitseville! Kuulemma ennenkuulumatonta kaupungin palkollisten joukossa! Itse kun en tarvi rahaa kuin saliharrastukseen ja kerran vuodessa sivistysmatkailuun ulkomailla käyntiin. Ennen yrittäjänä juoksi niin pirusti tuon rahan perässä ettei muulla tuntunut olevan niin väliäkään. Sitten iski "valaistuminen" ja totesin että ei perkele tässä oo mitään järkeä ja muuttui elämä ihan pirun paljon helpommaksi! Moni ihmetelly että miksi ihmeessä sitten teen töitä? Johon vastaus että tottakai pitää tehdä töitä ja maksaa osansa että yhteiskunta pyörii!

Melkoinen ensi postaus. En kyllä saanut täysin tekstisi punaisesta langasta kiinni. Niin teit joskus pirusti yrittäjänä töitä, ja nyt on rahaa tilillä tai maakuopassa paljon? Nyt elelet sitten mukavasti täysin stressittömässä duunissa, jolla elää kun talo, kesämökki yms. on maksettu jo?

Mä olen kokenut saman valaistumisen jo 25-vuotiaana mutta vielä ei ole talo maksettuna ja riittävästi sijoituksia, että voisi elellä tuotoilla. Ehkä joskus 45-vuotiaana toteutuu tuo tavoite.

Melkoinen ensi postaus. En kyllä saanut täysin tekstisi punaisesta langasta kiinni. Niin teit joskus pirusti yrittäjänä töitä, ja nyt on rahaa tilillä tai maakuopassa paljon? Nyt elelet sitten mukavasti täysin stressittömässä duunissa, jolla elää kun talo, kesämökki yms. on maksettu jo?

Mä olen kokenut saman valaistumisen jo 25-vuotiaana mutta vielä ei ole talo maksettuna ja riittävästi sijoituksia, että voisi elellä tuotoilla. Ehkä joskus 45-vuotiaana toteutuu tuo tavoite.

Siis vähän tuonne päin mutta ei sitä rahaa nyt niin rutosti ole! Taloakaan ei ole maksettu mutta mökki on sentään! Vaan vähensin vaan pakolliset kulut minimiin ja siis silleen oikeasti ei vain ajatusleikissä. Mutta rahaa on siis siten että käytän sitä asumiseen, ruokaan, nettiin (mietin pitkään onko pakollinen mut pidin kuitenkin) ja salitouhuun tasan budjetin mukaan 700€/kk. Näin on mennyt nyt 3vuotta ja ei ole tarvinnut katua. Jos minulle olisi joku tullut ehdottamaan tällaista elämäntyyliä 5 vuotta sitten olisin todennäköisesti nauranut päin naamaa että suksihan suolle kaho! Nyt en vaihtaisi entiseen millään, en ainakaan keksi yhtään hyvää syytä miksi tekisin niin. Nyt tulevasta palkasta ohjaan siis niille jotka sitä oikeasti tarvitsee koska itse olen jo osani saanut. Voin joskus paremmalla aikaa avata filosofiaani vähän enemmänkin mutta se on niin pitkä tarina että nyt ei ehdi!

Siis vähän tuonne päin mutta ei sitä rahaa nyt niin rutosti ole! Taloakaan ei ole maksettu mutta mökki on sentään! Vaan vähensin vaan pakolliset kulut minimiin ja siis silleen oikeasti ei vain ajatusleikissä. Mutta rahaa on siis siten että käytän sitä asumiseen, ruokaan, nettiin (mietin pitkään onko pakollinen mut pidin kuitenkin) ja salitouhuun tasan budjetin mukaan 700€/kk. Näin on mennyt nyt 3vuotta ja ei ole tarvinnut katua. Jos minulle olisi joku tullut ehdottamaan tällaista elämäntyyliä 5 vuotta sitten olisin todennäköisesti nauranut päin naamaa että suksihan suolle kaho! Nyt en vaihtaisi entiseen millään, en ainakaan keksi yhtään hyvää syytä miksi tekisin niin. Nyt tulevasta palkasta ohjaan siis niille jotka sitä oikeasti tarvitsee koska itse olen jo osani saanut. Voin joskus paremmalla aikaa avata filosofiaani vähän enemmänkin mutta se on niin pitkä tarina että nyt ei ehdi!

Kuulostaa ihan mukavalta, laitapa vaikka tuonne ketjuun tarinasi. --> http://www.pakkotoisto.com/talous-p...en-riippumattomuus-minimalistinen-elamantapa/

Varmasti on kiinnostuneita lukijoita.

Hieno nousujohteinen kehitys sulla on vuosien mittaan ollut! Onko niin että sulla ei ole palkollisia firmassa alla luukuttamassa ja kaikki on omaa kauppaa? Kuinka paljon varianssia on nykyään tai vaikka tänä vuonna ollut kuukausitain? Ei tarvitse avata komissiomalliasi jos et halua mutta mikä on kutina jatkuuko tästä eteenpäin helpolla vastaavat ja suuremmat ansiot vai aloitataanko aina uusi vuosi nollilta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom