Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Tarkenna nyt vähän. Nyt ei paljoa kerro...voit olla vaikka varastomiehenä filosofian maisterin papereilla? Brutto kuukausipalkka ilman ylitöitä on varmaan se paras mittari.

Tahi tuntipalkka. KK-palkkalaisellakin pitäisi palkkalaskelmassa olla tuntipalkka.

Tahi tuntipalkka. KK-palkkalaisellakin pitäisi palkkalaskelmassa olla tuntipalkka.

Niin ja sitten tulee seuraavaksi joku vuorotyöläinen estradille. Ilmoittaa seuraavasti siihen litanian lisiä perään, joita tulee vaihtelevasti, + ilta, + yö, + pomon perseen pesu. :).

Kk palkka ja tuntipalkka molemmat ihan ok siis. Ehkä kk palkka ja vuosiansio voisi olla kova sitten näkyy bonaritkin, jos sellaisia on.

Niin ja sitten tulee seuraavaksi joku vuorotyöläinen estradille. Ilmoittaa seuraavasti siihen litanian lisiä perään, joita tulee vaihtelevasti, + ilta, + yö, + pomon perseen pesu. :).

Kk palkka ja tuntipalkka molemmat ihan ok siis. Ehkä kk palkka ja vuosiansio voisi olla kova sitten näkyy bonaritkin, jos sellaisia on.

Laskin edellisestä palkkakuitista 16 erilaista lisää :lol2:

Mun mielestä vuosiansiot jaettuna vuoden työtunneilla on ainoa järkevä tapa vertailla ansioita.

Laskin edellisestä palkkakuitista 16 erilaista lisää :lol2:

Mun mielestä vuosiansiot jaettuna vuoden työtunneilla on ainoa järkevä tapa vertailla ansioita.

Kaikki ei mittaa noita työtunteja esim. iso osa ylemmistä toimihenkilöistä. Ja työn ja vapaa-ajan välinen ero on aika häilyvä ainakin mulla.

Näkemyskysymys. Mun mielestä ne on lisätyötä niin kuin ylityötikin. Nimenomaan tärkeintä on tietää mitä se palkka oikeasti on, ilman mitään kertoimia siitä onko työ tehty tikku perseessä - pää alaspäin. Tuntipalkka. Kaikki muu on ylimääräistä.

- - - Updated - - -

Sä saat niitä lisiä koska joudut tekemään työn epäinhimilliseen aikaan / jotain muuta. Ei työnantaja niitä huvikseen maksa.

Kaikki ei mittaa noita työtunteja esim. iso osa ylemmistä toimihenkilöistä. Ja työn ja vapaa-ajan välinen ero on aika häilyvä ainakin mulla.

Monella ylemmällä toimihenkilöllä se tuntipalkka ei olekkaan häävi. Mä ajattelen asiaa siltä näkökulmalta että myyn omaa vapaa-aikaani työnantajan käyttöön jolloin se on järkevämpi mitata euroa per tunti muodossa. Toiset ajattelee siten että myyvät tietyn työsuorituksen työnantajalle tiettyyn hintaan, tällöin palkka on X ja työtunnit sen mitä siihen työsuoritukseen menee. Oon ollut niin ylempänä toimihenkilönä kuin duunarinakin ja helposti duunarilla on parempi tuntipalkka vaikka kuukausipalkassa häviäisi.

Näkemyskysymys. Mun mielestä ne on lisätyötä niin kuin ylityötikin. Nimenomaan tärkeintä on tietää mitä se palkka oikeasti on, ilman mitään kertoimia siitä onko työ tehty tikku perseessä - pää alaspäin. Tuntipalkka. Kaikki muu on ylimääräistä.

Palkka on oikeasti se mikä näkyy tilillä. Monella alalla vaan on sovittu pohjapalkka suht matalaksi ja lisät sopiviksi. Ilman lisiä mun tulot on noin 14e/h, lisien kanssa tän vuoden tienestit on olleet noin. 29e/h.

No mutta sehän on itsensä huijaamista. Jos saat 10 000 liksaa kuussa mutta teet 16h päiviä, niin silloin sun liksa on oikeesti reilusti alle 5000€. Ihan sama jos tekisin kahta työtä.

Peruspalkka = Tuntipalkka, tai KK-palkka.

Kokonaispalkka = Tuntipalkka, tai KK-palkka + Kaikki mahdolliset härpäkkeet.

Ei kai se niin vaikeata ole vuoden lopussa katsoa, kuinka paljon on tullut ansaittua. Ei tarvitse mitään korkeampaa matematiikkaa, jotta voi laskea keskimääräisen kk-ansionsa -tai tuntiansionsa...:D

Tuskin kai kukaan työsopimusta tekee KOKONAISPALKALLA. Alasta riippuen pitää tietää, mitä pyytää. Lisät tulevat aina erikseen työehtosopimuksen mukaan.

Joo olen ihan samaa mieltä, että ovat tavallaan ylityöksi verrattavia. Mutta aika monella tavan työntekijällä muodostavat juuri aika ison osan tulosta, ja tykkäävät ne sitten sisällyttää tuntipalkkaan siitä kertoessaan.

Edit: Pyssyn kommenttiin, kyllä noita kokonaispalkka sopimuksiakin on :)

Peruspalkka = Tuntipalkka, tai KK-palkka.

Kokonaispalkka = Tuntipalkka, tai KK-palkka + Kaikki mahdolliset härpäkkeet.

Ei kai se niin vaikeata ole vuoden lopussa katsoa, kuinka paljon on tullut ansaittua. Ei tarvitse mitään korkeampaa matematiikkaa, jotta voi laskea keskimääräisen kk-ansionsa -tai tuntiansionsa...:D

Tuskin kai kukaan työsopimusta tekee KOKONAISPALKALLA. Alasta riippuen pitää tietää, mitä pyytää. Lisät tulevat aina erikseen työehtosopimuksen mukaan.

KK-palkkakin on ok, kunhan se on vaan ns. peruskuukausipalkka ilman mitään lisiä. Mun mielestä vaan on tärkeää tietää myös se mitä sen annetun summan saamiseksi joutuu uhraamaan.

Tästähän puuttuu vielä lomat ja työpäivän pituus (siis kk-palkassa). Opettajille esim. oikea tuntipalkka on paljon suurempi kuin palkkakuitissa ilmoitettu, kun lomat huomioidaan.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
KK-palkkakin on ok, kunhan se on vaan ns. peruskuukausipalkka ilman mitään lisiä. Mun mielestä vaan on tärkeää tietää myös se mitä sen annetun summan saamiseksi joutuu uhraamaan.

Työehtosopimuksissa on määritelty KK-palkan jakaja, joka on yleensä 157-160h väliltä. Ei se muutu mihinkään. Sen verran pitää tehdä töitä, jotta saa normi peruskk-palkan. Työnantaja ei voi yksipuolisesti ruveta näitä muuttelemaan. Työehtosopimusten mukaan sitten myös, lisätyöt/ ylityöt.

Edit: Pyssyn kommenttiin, kyllä noita kokonaispalkka sopimuksiakin on

Tiedän, että on. En kylläkään suosittele kenellekkään.:) Tuppavat olemaan mallia : KK-palkka on hyvä, mutta tuntipalkka yleensä jää alakanttiin!!!

Kyllä. Tarkoitin vaan sitä että pelkkä kk-palkan ilmoittaminen ei kerro vielä kaikkea. Eli hyvä jos vaivautuu jakamaan sen ton sun ohjeen mukaan.

Ei tietenkään kerro, kun se on PERUSpalkka. KOKONAISPALKKAA, et yleensä voi tietää, sopimusta allekirjoittaessasi. Suurinpiirtein kyllä, mutta lisätöitä ja ylitöitä on vaikeaa ennustaa etukäteen. Ainakaan niitä ei työsoppariin voi " ennustaa"..

Työehtosopimuksissa on määritelty KK-palkan jakaja, joka on yleensä 157-160h väliltä. Ei se muutu mihinkään. Sen verran pitää tehdä töitä, jotta saa normi kk-palkan. Työnantaja ei voi yksipuolisesti ruveta näitä muuttelemaan. Sopimusten mukaan sitten lisätyöt/ ylityöt.

Kyllä. Tarkoitin vaan sitä että pelkkä kk-palkan ilmoittaminen ei kerro vielä kaikkea. Eli hyvä jos vaivautuu jakamaan sen ton sun ohjeen mukaan.

ei taida johtajat/yrittäjät pahemmin laskeskella omia työtunteja, kuten mahdollisesti myössiinä "koiran virassa" olevat ylemmät toimihenkilöt, joilla ei välttämättä ole muuta kuin vastuuta, ei etuja =)

Selkein varmaan ois (jos ois joka tehty tunti ylhäällä on siitä sitten maksettu tai ei kk-palkkanauhassa), et vuoden lopussa palkka/tehdyt tunnit

. Jos mä jätän kiinteät lisät merkkaamatta niin mun perus tuntipalkan ja todellisen palkan ero on 6€/h ja noi kiinteät lisät on omalla alalla sellaisia jotka tulevat aina myös saikulla ollessa. <- tollasissa tapauksissa ainakin mun mielestä kannattaa laittaa se liksa lisien kanssa eikä ilman ;)

ei taida johtajat/yrittäjät pahemmin laskeskella omia työtunteja, kuten mahdollisesti myössiinä "koiran virassa" olevat ylemmät toimihenkilöt, joilla ei välttämättä ole muuta kuin vastuuta, ei etuja =)

Selkein varmaan ois (jos ois joka tehty tunti ylhäällä on siitä sitten maksettu tai ei kk-palkkanauhassa), et vuoden lopussa palkka/tehdyt tunnit

Tälläinen merkillinen trendi on tullut vastaan: Ainakaan nuoremmat uudet työntekijät eivät kaikki edes pidä kirjaa tehdyistä tunneistaan...Olen useampaakin uutta työntekijää opastanut. Sillä voihan niissä tilinauhoissa olla virheitä. Yleensähän niistä puuttuu tunteja tai lisiä. Se on sitten kaikki aina omista pois. Toki voi myös ajatella, että työnantajalle hyvää...:D

. Jos mä jätän kiinteät lisät merkkaamatta niin mun tuntipalkka on 19€/kiinteiden lisien kanssa +25€ ja noi lisät on sellaisia jotka tulevat AINA niihin ei vaikuta esim se että olisin saikulla tai lomalla. Omalla alalla toi perus tuntipalkan ja todellisen palkan ero on melko iso.

Nopeasti laskettuna n33% palkastasi on lisiä. Ne varmaan ovat ennaltamääriteltyjä työehtosopimuksessa. Kun teille tulee töihin, tämä tieto ei varmaan yllätä ketään?? Pitää siis itse tietää ja työantajan on lisät maksettava automaattisesti!

. Jos mä jätän kiinteät lisät merkkaamatta niin mun perus tuntipalkan ja todellisen palkan ero on 6€/h ja noi kiinteät lisät on omalla alalla sellaisia jotka tulevat aina myös saikulla ollessa. <- tollasissa tapauksissa ainakin mun mielestä kannattaa laittaa se liksa lisien kanssa eikä ilman ;)

Siis sulla on perus duuni 8-16 ilman mitään vaarallista duunia tai muuta paskaa ja silti palkka ilmotetaan noin?

Siis sulla on perus duuni 8-16 ilman mitään vaarallista duunia tai muuta paskaa ja silti palkka ilmotetaan noin?

Noi lisät on tulleet siitä että olen ottanut vastuulleni uusia tehtäviä. Tämä on ilmeisesti aika yleistä teollisuudessa.
Tosin joudun tekemään myös joskus vuorotyötä- (joka taas näkyy vuorolisinä) ja vuosipalkassa hyvin ;)

Mites provikat sitten jaetaan? Teet työtä josta maksetaan vasta jos asiakas ostaa. Voi olla kuivia kausia tai sitten helvetinmoisia heaterputkia jolloin asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista. Provikoitakin on monenlaisia eli jotukut voivat saada siitä yhdestä ja samasta kaupasta pitkäänkin provikaa. Itsellä työpäivät 2012 n. 100kpl ja ansiot 107k mutta suurinosa pohjatyöstä 2012 vuoden eteen oli tehty 2011 puolella. 2011 sain vain 60k. 2013 "virkavapaalla" 70k. Kaikki menee mitä tulee.

Jos teet ne uudet tehtävät 8-16 välillä ilman mitään muuta skeidaa niin sillon sun liksa on se 25€. Tarkennetaan vielä. Eli toi palkka on sama vaikkei siinä kuussa olisikaan yhtään sekunttia vuorotyötä?

Mullakin on noin kerran vuodessa pari päivää ylitöitä ja niistä tulee 4000€ - 8000€ lisätienistiä. En niitä kuitenkaan laske tuntipalkkaan / muuhun koska ylityöt on paskaa.

... siis nämä kommentit venskun viesiin.

Jos teet ne uudet tehtävät 8-16 välillä ilman mitään muuta skeidaa niin sillon sun liksa on se 25€. Tarkennetaan vielä. Eli toi palkka on sama vaikkei siinä kuussa olisikaan yhtään sekunttia vuorotyötä?

Mullakin on noin kerran vuodessa pari päivää ylitöitä ja niistä tulee 4000€ - 8000€ lisätienistiä. En niitä kuitenkaan laske tuntipalkkaan / muuhun koska ylityöt on paskaa.

Kyllä mun liksa on aina sen 25€ teen tai olen tekemättä noita tehtäviä. ja joo ylitöitä en laske mäkään tuntiliksoihin vaikka sillä saisikin mahtavat lukemat aikaan :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom