Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Millä perkeleellä ihmiset laittaa omia asuntoja ja uusia autoja kun kuitenkin omat tulot pitäisi olla siinä keskiverto suomalaisen tulojen likellä eikä minulla ole varaa mihinkään näihin yllä mainittuihin "luxuksiin" vaan tämä perus elämä vie kaikki eurot?
:curs:

Tätä minäkin ihmettelen.

Minä taas ihmettelen työkavereita joilla on kokoajan rahat lopussa, mihin ihmeeseen ne saa kaiken tungettua.

Hoho. Mihin ihmiset saa sitä rahaa niin helvetisti kulumaan?
Itse asun stadissa eikä mun palkka ole kolmea tonnia, mutta pystyn silti lainaa lyhentämään ongelmitta, syömään ja ostamaan mitä haluan, ja rahaa jää vielä säästötilillekin.

Usko pois, ei tarvitse kauheesti mielikuvista käyttää, että sitä rahaa saa tuhlattua. Syö kaks kertaa päivässä seitsemän päivää viikossa ulkona, keräile kalliita viinejä ja ostele kivoja tauluja, käy ulkona kerran pari viikossa ja tarjoa aina koko seuruelle, tee ex-tempore viikonloppureissuja ympäri eurooppaa ja käytä pelkkiä mittatilauspukuja.

Ei siinä työläisellä enää juurikaan rahaa säästöön jää, vaikkei edes lainaa lyhentelisi. :)

Usko pois, ei tarvitse kauheesti mielikuvista käyttää, että sitä rahaa saa tuhlattua. Syö kaks kertaa päivässä seitsemän päivää viikossa ulkona, keräile kalliita viinejä ja ostele kivoja tauluja, käy ulkona kerran pari viikossa ja tarjoa aina koko seuruelle, tee ex-tempore viikonloppureissuja ympäri eurooppaa ja käytä pelkkiä mittatilauspukuja.

Ei siinä työläisellä enää juurikaan rahaa säästöön jää, vaikkei edes lainaa lyhentelisi. :)

No joo, edes mä en ole niin mielikuvitukseton, ettenkö saisi rahaa väkisin tuhlattua, mutta siinä tuleekin se elämäntapakysymys vastaan.
Laatuun olen aina tykännyt panostaa ja matkustella paljon, mutta mä olen saanut kasvatuksen, että kunhan on katto pään päällä ja masussa ruokaa, on asiat hyvin. Ja koska pentuna ei sitä rahaa koskaan perheellä juurikaan ollut, on oppinut käyttämään sitä fiksusti. Enkä tarkoita tällä mitään senttien laskemista, koska se vituttaa mua :D

Olen säntillinen rahan käyttäjä. N. 30000e brutto + jonkun verran verovapaita, asun köyhäimistö alueella vuokralla, ajan puoli miljoonaa ajetulla volvolla enkä käy ulkomaan matkoja ja tilit on silti likellä nollaa.
Millä perkeleellä ihmiset laittaa omia asuntoja ja uusia autoja kun kuitenkin omat tulot pitäisi olla siinä keskiverto suomalaisen tulojen likellä eikä minulla ole varaa mihinkään näihin yllä mainittuihin "luxuksiin" vaan tämä perus elämä vie kaikki eurot?

Terveisin. Katkera alempaan keskiluokkaan kuuluva :curs:

Itellä on about sama brutto + edut ja joka kuukaus jää noin tonni talteen helposti enkä edes yritä säästää. Ulkomaillakin käyn välillä. Kannattaa seurata sitä kulutusta, johokin ne on pakko mennä (dokaamiseen).

Itellä on about sama brutto + edut ja joka kuukaus jää noin tonni talteen helposti enkä edes yritä säästää. Ulkomaillakin käyn välillä. Kannattaa seurata sitä kulutusta, johokin ne on pakko mennä (dokaamiseen).

Hetkonen 30000€/vuosi = about 2500€/kk brutto, josta verot vaikka sitten 25%. Käteen tulee n. 1900€ ja siitä sulle jää 1000€ säästöön? Asutko kenties äidin luona vai miten onnistut tässä? Siis ihan mielenkiinnosta, voisin kokeilla itsekin :D

Hetkonen 30000€/vuosi = about 2500€/kk brutto, josta verot vaikka sitten 25%. Käteen tulee n. 1900€ ja siitä sulle jää 1000€ säästöön? Asutko kenties äidin luona vai miten onnistut tässä? Siis ihan mielenkiinnosta, voisin kokeilla itsekin :D

Eihän tuo nyt mahdotonta ole. Mä elin n.5-6kk PELKÄSTÄÄN opintotuilla, koska olin saikulla ja ansionmenetyksissä kesti tosi kauan. Välillä jouduin nappaamaan säästöistä, mutta max. 150e/kk. Opintotuista jäi vuokran jälkeen n. 150e, eli joku 200-300e oli kuukausibudjetti. Äitiä näin about kerran kuukaudessa ja silloin yleensä käytiin kaupassa, mutta ei kerralla voi todellakaan ostaa koko kuun ruokia...

Ei ollut erityisen kivaa, mutta kyllä tolla summalla pärjää jos haluaa. En loppujen lopuksi juurinut tinkimään juuri muusta kuin ulkona käymisestä ja shoppailusta. Ja nyt kun tarkemmin ajattelee, töistä tienasin yleensä kouluaikana n. 400-700e/kk ja sillä eli melkein jo leveästi näin opiskelijastandardeilla (tosta summasta ei siis mennyt vuokraa, se meni opintotuista).

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ

900€ kuussa elämiseen ei ole mikään mahdoton. Suomesta saa vuokra-asunnon 400€:lla, vesi+sähkö+netti+puhelin 100€ ja muuhun 400€.

Joo nyt ei puhuta mistään opiskeluajoista on sitä itsekin tullut pelkällä opintotuella elettyä. Tuolla 900 eurolla maksat siis lainat, syöt, terveydenhoito, harrastukset, yms. Itse maksan tuolla summalla lainan ja vastikkeen, että sillain.

Ei saat**a, mulla menee jo 500€ kuussa baariin ku sinkkuus iski. :dance:
Siihen päälle asuntolaina, autolaina, vaatteita, reissuja, hyvää ruokaa(noin 2 kertaa viikossa ulkona, muuten teen kotona), bensaa, vakuutukset, elektroniikkaa jne. Mulla netto noin 2500€/kk eikä mitään säästötiliä edes ole. :D :eek: Olkaa onnellisia jos ette "osaa" tuhlata kaikkea.

Joo nyt ei puhuta mistään opiskeluajoista on sitä itsekin tullut pelkällä opintotuella elettyä. Tuolla 900 eurolla maksat siis lainat, syöt, terveydenhoito, harrastukset, yms. Itse maksan tuolla summalla lainan ja vastikkeen, että sillain.
Harva nyt jaksaa pärjätä 1000€:lla kuussa loppuelämäänsä. Ei ole mikään pakko elää omistuskämpässä tai pitää autoa.

Täytyy siivoojankin elää vaikka palkka olisi 1500€/kk.

Harva nyt jaksaa pärjätä 1000€:lla kuussa loppuelämäänsä. Ei ole mikään pakko elää omistuskämpässä tai pitää autoa.

Täytyy siivoojankin elää vaikka palkka olisi 1500€/kk.

Tuotapa juuri tarkoitin, että melkoinen askeetti täytyy olla jos elää 1000€/kk vaikka olisi mahdollisuuksia muuhun.

Ja yleensä noilla pienipalkkaisilla, otetaan nyt vaikka siivooja, on parempipalkkainen mies/nainen joka sitten maksaa isomman siivun.

Inhimillinen kk nettoraha on omien laskelmien mukaan n. 1500€, tässä lainan lyhennys olisi max 500€.

Firma maksaa netin, puhelimen ja seutulipun.
Työsuhdeasunnon vuokra 360€/kk, ruokaan lounareiden lisäksi 200-300€, salille 43€, bensat ~30€, laskuja 100€ ja törsäily/viihde 150€.

Viihde ja ruoka/juoma budjetti vaihtelee rajusti, mutta parhaimmillaan voi hyvinkin jäädä abaut tonnin verran.

Ilman työsuhde-etujakin pitäs päästä johonkin 700-800€ säästöön niinä kuukausina kun ei osta mitään isompaa.

Firma maksaa netin, puhelimen ja seutulipun.
Työsuhdeasunnon vuokra 360€/kk, ruokaan lounareiden lisäksi 200-300€, salille 43€, bensat ~30€, laskuja 100€ ja törsäily/viihde 150€.

Viihde ja ruoka/juoma budjetti vaihtelee rajusti, mutta parhaimmillaan voi hyvinkin jäädä abaut tonnin verran.

Ilman työsuhde-etujakin pitäs päästä johonkin 700-800€ säästöön niinä kuukausina kun ei osta mitään isompaa.

Esimerkillistä rahan käyttöä kyllä jos tosiaan pitää paikkansa tuo:thumbs:! Itellä tahtoo aina kaikki mennä mitä tulee, sama sitten tienaako 500 euroa vai 2500 kuussa:(

Jos sulla auto on niin saat laittaa ainakin lähemmäs 100 e autokuluihin kuussa, vaikka mitään korjailujakaan ei olis. Vai mihin sä tota bensaa ostat? Jonkun muun autoon?
On joo, varmaankin kun keskiarvot laskee kuluista niin jää jonkun verran vähemmän mutta pointti oli että parhaimmillaan voi päästä lähelle tämmöstä budjettia. Kuitenkin vielä aika iso matka +-0:aan.

On joo, varmaankin kun keskiarvot laskee kuluista niin jää jonkun verran vähemmän mutta pointti oli että parhaimmillaan voi päästä lähelle tämmöstä budjettia. Kuitenkin vielä aika iso matka +-0:aan.
Eikä ne lounaritkaan ilmaisia ole joten kuukauden ruokamenoihin saa laittaa ainakin 100€ lisää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom