Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

ei kannata opiskella inssiksi. Ite olen valmistunut 3v sitten ja ollut 20 työhaastattelussa, mutta en ole päässyt yhteenkään. Eli asennushommilla jatketaan. Paha maailma.

ei kannata opiskella inssiksi. Ite olen valmistunut 3v sitten ja ollut 20 työhaastattelussa, mutta en ole päässyt yhteenkään. Eli asennushommilla jatketaan. Paha maailma.

riippuu ehkä vähän minkä alan...?:wtf:

Onko Kipi miettiny, että jos 20 kertaa oot haastatteluun päässy, ni ei kai se ihan pahan maailman syytä kaikki oo se duunitta jäänti?

Mua kiinnostaisi tietää, mitä biokemisti/molekyylibiologi/bioteknikko keskimäärin tienaa jossain yksityisessä firmassa tai valtion tutkimuskeskuksessa. Ilmiantoja otetaan kiitollisna vastaan.

Alalla on vähän vakituisia työpaikkoja ja paljon tulijoita. Jos ei edusta ihan sitä kirkkainta kärkeä osaamisessa saanee tyytyä 2:lla alkavaan kuukausipalkkaan, jos on onnekas. :) Ja se kirkkainkin kärki saa työskennellä vuosia puoli-ilmaiseksi ennen kuin pääsee asemaan, jossa voi jo pyytää voita leivän päälle.

Ylläoleva mutuilua. Kavereita on alalla, joilta aina kuulee kaikenlaista.

Alalla on vähän vakituisia työpaikkoja ja paljon tulijoita. Jos ei edusta ihan sitä kirkkainta kärkeä osaamisessa saanee tyytyä 2:lla alkavaan kuukausipalkkaan, jos on onnekas. :) Ja se kirkkainkin kärki saa työskennellä vuosia puoli-ilmaiseksi ennen kuin pääsee asemaan, jossa voi jo pyytää voita leivän päälle.

No tuotapa osasin pikkusen pelätäkin. Olis pitänyt silloin aikoinaan valita fiksummin, kun kuitenkin kaikki alat kiinnosti ihan yhtä vähän :jahas: Mulle riittäis kyllä mainiosti ~kolmen tonnin kuukausipalkka, kunhan se vaan alkaisi tipahdella tilille hieman aikaisemmin kuin eläkeiän kynnyksellä.

Onko Kipi miettiny, että jos 20 kertaa oot haastatteluun päässy, ni ei kai se ihan pahan maailman syytä kaikki oo se duunitta jäänti?
Niinpä. Itse olen nyt käynyt viidessä haastattelussa enkä ole saanut ainuttakaan paikkaa ja epäilen jo nyt että ehken anna parasta mahdollista kuvaa itsestäni siellä haastattelussa tai paikan saanti jää kiinni ainakin jostain muusta kuin CV:stä :jahas:

sit oot joko liian ronkeli tai jotain on kovasti pielessä jos ei vuos kaks sitten ole perus konesuunnittelijana päässyt töihin. eri asia jos on joku nukketeatterikoreografian insinööri näin kärjistettynä mutta vasta tänä keväänä/kevättalvena on ruennut insinööritoimistot nihkeilemään lisäväen palkkaamisen kanssa.

jos oot liitossa niin suosittelen tilaamaan ne kaikki uil:n julkaisut ja lueskelemaan läpi.

Bioalan työpaikat on vielä suurelta osin apurahapaikkoja, joista ei kerry eläkettä ja palkka alkaa pikemminkin ykkösellä. Tosin apurahasta ei makseta veroja. "Laboratorioapulaisen" hommaa pitkälti vähintäänkin siihen saakka että saa väikkärin valmiiksi. Ei toivoakaan että saisi itse oikeasti päättää resursseista, alaisista tai tutkimussuuntauksista. Ylitöitä tehdään ilmaiseksi ja samoja ilmaiseksi työskenteleviä orjia tulvii käytävät täynnä. Jos et tee ilmaiseksi ylitöitä niin sinut on helppo korvata labra-apulaisena koska aina on ahkerampia 9+ keskiarvon ja 4 L:n ylioppilaita jonottamassa puoli-ilmaiseen orjatyöhön.

Onneksi en päätynyt bioalalle, koska siellä on paljon tuttuja ja lukioaikana itseäkin kiinnosti biokemia, genetiikka ja vastaavat alat.

Jos bioalalle päätyy niin kannattaa lukea ylimääräinen laaja sivuaine tai tutkinto kauppakorkeasta tai tuotantotaloudesta vaikkapa johtamisesta. Bio- ja johtamisosaamisen yhdistelmistä on järjetön pula. Täysin toinen asia on että haluaako kukaan julkis- ja tutkimussektorin bioexpertti palkata sellaisia, koska pelkäävät oman asemansa menettämistä ja johtamis- ja organisointivajeen paljastumista. Tai onko julkissektorilla varaa palkata tuollaista johtamiskoulutettua bio-osaajaa, koska ne harvat varmaan päätyvät lääkefirmoihin hyvin nopeasti tupla tai tripla palkalla työsuhde-etuineen.

No tuotapa osasin pikkusen pelätäkin. Olis pitänyt silloin aikoinaan valita fiksummin, kun kuitenkin kaikki alat kiinnosti ihan yhtä vähän :jahas: Mulle riittäis kyllä mainiosti ~kolmen tonnin kuukausipalkka, kunhan se vaan alkaisi tipahdella tilille hieman aikaisemmin kuin eläkeiän kynnyksellä.

Vielä ei ole liian myöhäistä vaihtaa! :D

Kolmekymppinen bioalalla työskennellyt kaverini lopetti hommat ja alkoi lukemaan lakia. Sulla on ikää vasta 22, joten alanvaihto sujuu vielä helposti. Suosittelen näitä: oikis, lääkis, kauppakorkea tai joku tekninen korkeakoulu linjalla, jossa tulevaisuus näyttää hyvältä.

sit oot joko liian ronkeli tai jotain on kovasti pielessä jos ei vuos kaks sitten ole perus konesuunnittelijana päässyt töihin. eri asia jos on joku nukketeatterikoreografian insinööri näin kärjistettynä mutta vasta tänä keväänä/kevättalvena on ruennut insinööritoimistot nihkeilemään lisäväen palkkaamisen kanssa.

jos oot liitossa niin suosittelen tilaamaan ne kaikki uil:n julkaisut ja lueskelemaan läpi.
Työnpaikan saaminen on joskus helvetin hankalaa. Paikka N kun ei huomioi sitä että paikat A-M eivät ole palkanneet, vaan jokaiseen haastatellaan juuri sitä paikkaa hakien. Eli tilanne on toinen kuin vaikkapa kauppakorkeaan haussa (HSE:n ulkopuolelle jäänyt voi päästä vaikkapa Lappeenrantaan). Jos haastattelussa ei osaa olla oikeanlainen, paikat menevät ohi niin kauan kunnes on paras hakijaporukasta.

Itsekin olen tämän kokenut. Onneksi työpaikat ovat järjestyneet ohi suuren hakijamassan osittain onnenkantamoisten kautta :)

ZAM1, kuulostipas hyvältä. Nyt pitäis vaan vielä päättää, hävitänkö itteni heti vai vasta huomenna :D

Lääkikseen loikkausta oon kyllä miettinyt ekasta opiskeluvuodesta lähtien, mutta koska ensin pitäis opiskella lukion fysiikka omatoimisesti ja hankkia jostain ihan älyttömän kova laskurutiini, en ole saanut sen urakan suhteen mitään aikaiseksi. Myöskin sivuaine kauppatieteistä on käynyt mielessä, mutta Jyväskylässä esim. johtamista ei pysty opiskelemaan oikeastaan kuin avoimessa yliopistossa, jos ei ole taloustieteiden tiedekunnassa kirjoilla. Tiedä sitten, olisko avoimen yo:n johtamisen aineopinnoista yhtään mitään hyötyä.

Minkäs alan mies olet? Omalta linjalta (koneinsinööri) ainakin lähes joka jamppa sai puolessa vuodessa koulutusta jotenkin vastaavaa duunia. Toki tuommoinen alkaisi tökkiä ketä vain :wtf:

Minkäs alan mies olet? Omalta linjalta (koneinsinööri) ainakin lähes joka jamppa sai puolessa vuodessa koulutusta jotenkin vastaavaa duunia. Toki tuommoinen alkaisi tökkiä ketä vain :wtf:

Sen virheen mä teinkin, kun menin sähköalalle. Kone tai raksa on paljon helpompi, tarvi osata kuin pari 3d ohjelmaa, niin riittää.

Ei siinä mitään, kun sais ekan paikan, niin sen jälkeen ei ongelmia..mutta kun ei irtoa. Aina löytyy joku kokeneempi, joka menee ohi. Tai jonsei löydy, niin jatkavat hakua, kunnes löytyy. Ehkä olen vain huono-onninen :)

Ehkäpä kannattaa miettiä vaikka 3kk diiliä "harjoittelurahalla"? Käytännössä ilmaiseksi (8e/päivä työttömyyskorvauksen päälle), mutta saisit sitä alan työkokemusta ja tuolla lailla voisit tyrkyttää itsesi johonkin firmaan "testiin"..

Sen virheen mä teinkin, kun menin sähköalalle. Kone tai raksa on paljon helpompi, tarvi osata kuin pari 3d ohjelmaa, niin riittää.

Ei siinä mitään, kun sais ekan paikan, niin sen jälkeen ei ongelmia..mutta kun ei irtoa. Aina löytyy joku kokeneempi, joka menee ohi. Tai jonsei löydy, niin jatkavat hakua, kunnes löytyy. Ehkä olen vain huono-onninen :)

Jos painat sähköasennus hommia niin luulis jotain työnjohtotehtävää irtoavan, josta pääsis hiukan uran alkuun. Yksi vaihtoehto on, jos mahdollista. Laajennat hiukan sitä hakuasi, raakasti vaan vuodeksi pariksi jonnekin hiukan kauemmas duuniin hakemaan kokemusta. Tietty jos muija ja mukulat asuntolainojen kera niin homma tyssää siihen :(. Olet toki nämä varmaan miettinyt jo ympäri ämpäri moneen kertaan.

Netissä palkoista juttelu on kyllä ihan vitun hedelmällistä, kaikki tienaa niin vitusti vaikka tosiasiassa suomalaisten alle 35vuotiaiden (joita suurinosa keskusteluun osallistuvista on) keskipalkka ei kyllä päätä huimaa. Ei siinä mitään, omasta palkasta en kyllä valita mutta tuli mieleen että jos ihmiset olettavat että 30 vuotiaana pitää tulla vähintään 40-50donaa/v niin paljon ajattelitte tienata 50vuotiaana, vähintään 250tonttua/v vai? ja tämä siis palkkaytöllä, yrittäminen on asia erikseen.

Netissä palkoista juttelu on kyllä ihan vitun hedelmällistä, kaikki tienaa niin vitusti vaikka tosiasiassa suomalaisten alle 35vuotiaiden (joita suurinosa keskusteluun osallistuvista on) keskipalkka ei kyllä päätä huimaa. Ei siinä mitään, omasta palkasta en kyllä valita mutta tuli mieleen että jos ihmiset olettavat että 30 vuotiaana pitää tulla vähintään 40-50donaa/v niin paljon ajattelitte tienata 50vuotiaana, vähintään 250tonttua/v vai? ja tämä siis palkkaytöllä, yrittäminen on asia erikseen.

Kyllä se 40-50 donaa/v tulee ihan näin 26-vuotiaana ettei tässä mitään oletella. Perusbrutto on nyt viimoisen korotuksen jälkeen +2800€ tuolla jo pääsee lähelle + sitten ylityöt ja bonarit. Niin ja jos vielä lasketaan kilsat ja päivärahat. Ei tarvita insinööriä laskemaan lopputulosta eihän?

Back
Ylös Bottom