Palkkasi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja black
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 PALKKASI? – ANSIOTASOT, URAT JA TODELLISET PALKANVERTAILUT SUOMESSA 💥

Meta description: Keskustelua palkoista: eri alojen ansiot, urakehitys, lisät, kokemukset ja avoin vertailu nimettömästi ja rehellisesti.

Itse olen aloittamassa uuden duunin ja ennen sopimuksen allekirjoittamista kysyin että onko mahdollisuutta saada toinen duunia tarkemmin kuvaava titteli ihan tulevaisuutta ajatellen(ko duuniin haettiin ihmistä siis kahdella eri tittelillä joten en mä tuota pyyntöä ihan hatusta vetänyt). Eli tittelin kipeys ei ainakaan itsellä perustu siihen että esittelisin itseäni siksi tai painattaisin sitä käyntikorttiin vaan tulevaisuudessa näyttää paremmalta cveessä ja vaaatii vähemmän selittelyä että mitäs sä oikein siellä teitkään. Saa nähdä suostuvatko pyyntöön.

Miten itse sanoisin, että ainakin Oulussa osaava softa-arkkitehti saa huutaa niitä nelosella alkavia liksoja. Jos on koulutus (FM, DI) ja osaaminen ja työkokemus kohdillaan, niin tuo on vähintäänkin soppeli liksa. Toki myös persoonasta kiinni. Joku osaa huutaa isompaa palkkaa, joku ei. Näin ihan pienellä otoksella otettuna.

Joo, ja itse olen softa-arkkitehti Oulussa.

Miten itse sanoisin, että ainakin Oulussa osaava softa-arkkitehti saa huutaa niitä nelosella alkavia liksoja. Jos on koulutus (FM, DI) ja osaaminen ja työkokemus kohdillaan, niin tuo on vähintäänkin soppeli liksa. Toki myös persoonasta kiinni. Joku osaa huutaa isompaa palkkaa, joku ei. Näin ihan pienellä otoksella otettuna.

Joo, ja itse olen softa-arkkitehti Oulussa.

Jep no ei se fm,di koulutus mikään ehto tollaiseen palkkaan/tehtävään ole.

lasketaanko it-ala muuten palvelualoihin?

Ei. IT-ala on niin laaja ja hämä käsite, ettei sitä voi laskea mihinkään. Periaatteessa puhutaan IT-alasta jos se jollain tavalla liittyyä tietokoneisiin tai kännyköihin. Samalla tavalla joku "koodaaja" on myös hämärä käsite. Eli ts. IT-alan keskipalkka on mahdoton käsite. Nokian pääjohtaja toimii IT-alalla, samoin joku tietokonekaupan takahuoneen Windows Vista asentaja-apina. Palkassa ja taidoissa pieni ero.

Tradenomin palkka.

viime vuosituhannen lopulla valmistuneena tietojenkäsittelyn tradenomina voisin kommentoida keskustelua; kaikki opiskelukaverini tienaavat yli 50 KEUR/a, niin myös itsekin.

Tämä siis keski-Suomessa. Koulutuksella on alkupalkkoihin merkityksensä. Niissä Tradenomit jäävät pääsääntöisesti ekonomien ja dippa-inssien jalkoihin.

Pitkässä juoksussa ainakin meidän firmassa palkkaa maksetaan tulosten mukaan, ei papereiden.

viime vuosituhannen lopulla valmistuneena tietojenkäsittelyn tradenomina voisin kommentoida keskustelua; kaikki opiskelukaverini tienaavat yli 50 KEUR/a, niin myös itsekin.

Aika hurjaa. Riippuu varmaan firmasta. "Meillä" vuosituhannen vaihteessa valmistuneista DI:stä ei monikaan tienaa viittäkymppiä vuodessa.

Off-topic, tradenomeista, 100ke palkoista ja maailman dominoinnista: http://www.talouselama.fi/doc.te?f_id=609219
""Tradenomina olisin assistentti seuraavat kymmenen vuotta, vaikka koulussa annettiin ruusuisempi kuva päällikkötehtävistä. Luokkakokouksessa joka toinen oli tradenomi."

Nuorten naisten mukaan ammattikorkeaan menevät eivät tiedä, kuinka paljon enemmän työnantajat arvostavat yliopistomaistereita, koska opintoviikoissa tutkintojen ero on pieni. Epätietoisuutta lisää se, että koulu kuin koulu korostaa erinomaisuuttaan ja arvostustaan työmarkkinoilla."

Tämä on niin totta. Oli hauskaa kuunnella kuinka kavereistani, joista suurin osa meni opiskelemaan tradenomeiksi, kertoivat kuinka he valmistuttuaan työllistyvät pääasiassa päällikkötason tehtäviin. Siis se oli aivan käsittämätöntä paskaa, mitä ne siellä koulussa maalailivat seinille. Vähintäänkin joka toisesta tulee Nokian pääjohtaja.

Tuo taas, että vaikka tutkinnot ovat opintoviikkojen osalta yhtä laajoja, pitää paikkansa mutta todellisuudessa opintoviikkojen eteen joutuu tekemään yliopistoissa paljon enemmän. Kaverit ovat kertoneet, että AMK oli helpompi kuin lukio, eikä siellä oikein tarvinnut tehdä kummosempia. Itsellä ei tosin ole AMK:sta kokemusta mutta melkein kaikki lukio aikaiset ystävät ovat menneet AMK:hon ja näkemykseni perustuu täysin heidän kertomuksiin.

Edit: ai niin. Ystäväni, joka on ainoastaan ylioppilas, on juuri aloittanut työt pankissa asiakaspalvelu hommissa. Samoja hommia tekevät tradenomit.

EditII: Kerrotaas nyt kuitenkin, että on mulla kyllä tuttu tradenomi joka tienaa melko hyvin. Ei hän kylläkään Nokia pääjohtaja ole, eikä muutenkaan päällikkötason tehtävissä mutta tienaa silti hyvin.

""Tradenomina olisin assistentti seuraavat kymmenen vuotta, vaikka koulussa annettiin ruusuisempi kuva päällikkötehtävistä. Luokkakokouksessa joka toinen oli tradenomi."

Nuorten naisten mukaan ammattikorkeaan menevät eivät tiedä, kuinka paljon enemmän työnantajat arvostavat yliopistomaistereita, koska opintoviikoissa tutkintojen ero on pieni. Epätietoisuutta lisää se, että koulu kuin koulu korostaa erinomaisuuttaan ja arvostustaan työmarkkinoilla."

Tämä on niin totta. Oli hauskaa kuunnella kuinka kavereistani, joista suurin osa meni opiskelemaan tradenomeiksi, kertoivat kuinka he valmistuttuaan työllistyvät pääasiassa päällikkötason tehtäviin. Siis se oli aivan käsittämätöntä paskaa, mitä ne siellä koulussa maalailivat seinille. Vähintäänkin joka toisesta tulee Nokian pääjohtaja.

Tuo taas, että vaikka tutkinnot ovat opintoviikkojen osalta yhtä laajoja, pitää paikkansa mutta todellisuudessa opintoviikkojen eteen joutuu tekemään yliopistoissa paljon enemmän. Kaverit ovat kertoneet, että AMK oli helpompi kuin lukio, eikä siellä oikein tarvinnut tehdä kummosempia. Itsellä ei tosin ole AMK:sta kokemusta mutta melkein kaikki lukio aikaiset ystävät ovat menneet AMK:hon ja näkemykseni perustuu täysin heidän kertomuksiin.

Edit: ai niin. Ystäväni, joka on ainoastaan ylioppilas, on juuri aloittanut työt pankissa asiakaspalvelu hommissa. Samoja hommia tekevät tradenomit.

EditII: Kerrotaas nyt kuitenkin, että on mulla kyllä tuttu tradenomi joka tienaa melko hyvin.

En tiedä onko sillä oikeesti väliä onko valmistunut amk:sta tai yliopistosta. Itselläni on suhteellisen pieni otanta kavereistani ketkä ovat juuri valmistunut. Mutta hyvä ystävä on jo projektipäällikkön tittelin saanut ja inssiksi valmistumisesta on pari kuukautta. Mielestäni se on paljon itse henkilöstä kiinni.

Mutta tradenomi (joka on 3,5v? eli ei sama kuin insinööri ) on imo kanssa aika heikko paikka. Yksikin valmistunut kaverini tekee ihan tarjoilijan hommia (tosin virallinen titteli on vuoropäällikkö) mutta työnkuva on melkein sama. Palkkakaan tuolla alalla ei ole mikään erikoinen.

Joillekin on käynyt kamala flaksi kyllä palkan suhteen kun näitä lukee.

Tradenomin tutkinnon ero opintoviikoissa yliopistoon ei vaa oo mikää kovin pieni. Tradenomin tutkinto on 210 ECTS-pistettä, joista opetusta on 165 ECTS-pistettä, ja maisterintutkintoon asti saa lukea käsittääkseni 300 ECTS-pistettä.

Se on *vähän* enemmin kuin 165 ECTS-pistettä. Siit en tiiä, onko Yliopistolla (kauppatieteissä) mitään pakollista työharjoittelua.
nii ja varmaa toi luokkakokous oli sen tyypin lukio/yläasteen luokan luokkakokous

e: ja kuka hullu nyt palkkaa tradenomin mihkään johtajantehtävii, jos tarjolla on vaikka Diplomi-insinöörejä ja KTM:miä.. Varsinkin kun palkkaajat on itse varmaa aika monet TKK:n tai Kauppakorkean käyneitä..

Oman kokemuksen pohjalta voin kyllä sanoa, että KTM:llä on paremmin kysyntää työmarkkinoilla kuin tradenomilla. Tradenomeja on vain liikaa ja onneksi monessa amk:ssa on vähennetty tradenomien aloituspaikkoja. Mutta kaikki on loppujen lopuksi kiinni itsessä. Lähiystäväpiirissä minulla liuta amk -insinöörejä, jotka 29-31 vuotiaina työskentelevät aluepäällikkönä, työnjohtajana, toimitusjohtajana, vanhempana suunnittelijana ym.

Nim. tradenomi ja toimitusjohtaja

Nii i, ja toisissa amk:issa lisätty.

Tiiän eräänkin, jonne on alettu ottamaan, paitsi syksyn sisäänotto, myös suhteellisen iso, lähes syksysisäänoton suuruinen talvisisäänotto. Ja ihankun em. oppilaitoksessa ei oisi muutenkin liikaa opiskelijoita, ja ihankun siellä ei oisi vähän vaikeeta saada sopivaa hakijamateriaalia, kun esim tämänvuotiseen pääsykokeeseen meni neljä ihmistä enemmin kuin aloituspaikkoja.

Tee siinä sitten pätevää karsintaa, jos pitää karsia neljää vaille kaikki kouluun. Kauppatieteellisellä puolella ainakin on vähän paremmin asiat, Helsingin Kauppakorkeakouluun otetaan 300 opiskelijaa, hakijoita voi helposti olla 2000 henkeä tai yli. Siitä saa jo aika hyvän materiaalin tolla seulalla. Tradenomiksipääsyssä ei liikaa karsintaa taas ole.

Eikö tuolle ikuiselle tradenomit vs. muut voisi avata omaa ketjua, ettei jokainen talouteen liittyvä ketju ajaudu jauhamaan tuosta asiasta?

Samaa ajattelen täällä myös. Alkaa suoraan sanottuna vituttamaan tää suomalaisille tyypillinen nahistelu. Miksi ylipäänsä verrataan tradenomi vs KTM? Eihän niitä voi verrata kun toinen on maisterintutkinto ja toinen ei ole. Haloo? Ja suurimman osan tästä kinastelusta aiheuttaa selvästi se , että KTM-tutkinnon suorittaneet ovat varuillaan oman työpaikkansa puolesta ja ovat siitä tutkinnostaan niin ylpeitä että se olisi kauheata heille jos tradenomi olisi työkaverina.

Ja jos tradenomeista puhutaan, niin voisi myös joskus vaivautua mainitsemaan minkä alan tradenomista puhutaan. Niitä kun nyt on vain aika monta! Jos joku kaveri on tradenomi ja tekee sihteerin töitä, on hän luultavasti suuntautunut johdon assistentiksi tmsp. Kyllä itse olen menossa opiskelemaan tradenomiksi, tosin it-tradenomiksi, mutta voisin yhtä hyvin olla yliopistolla. Ei se osaamisesta ole kiinni, en vain halua.
Aika sama se on mitä jokin työnantaja ajattelee, ethän sä siellä sitä varten töitä tee vaan itseäsi varten. Sama pätee vähän koulutukseen. Sinnehän pitäisi mennä mikä oikeasti kiinnostaa ja mitä haluat tehdä, ei sinne mihin kaikki muut menevät ja millä saa paljon pillua ja palkkaa :) Toki jotkut varmasti haluavat olla siellä yliopistolla sen 8 vuotta pahimmillaan.

Imo, menee vähän yli jo jos lehdissä jauhetaan että tradenomia ei kannata palkata esimiesasemaan. JA miksi ei? Toki ei ehkä Nokian toimitusjohtajaksi(tosin ei näytä kovat kriteerit sinne olemassa jos Kallasvuokin päässyt;)).

Back
Ylös Bottom