Palkkarin hiilari/proteiinisuhde

Millainen olisi paras hiilari/proteiini suhde palautusjuomassa?

Jotkut vannovat että 1:1 olisi paras ja toiset että hiilaria ennemmän suhteessa 2:1 koska treeni kuluttaa sitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo siis glykogeenivarastot ovat vähänkään enemmän treenanneella useiden satojen grammojen, jopa kilon kokoiset, joten kyllä sinne hiilaria mahtuu. Perstuntumalla mennään, itse olen sotkenut usein 50:50 tai jopa 30:50 malto:prode, lähinnä siksi, että olen syönyt aina heti treenin jälkeen melko massiivisen aterian, josta hiilareita on kyllä riittänyt lihaksille ja kaikille muillekin halukkaille, mutta jos aikaa ruokailuun on enemmän, niin sitten hiilareiden määrää kannattaa kyllä lisätä.

Mistä tietää minkä kokoiset glykogeenivarastot on? Ajattelin tätäkin hiilari/proteiini asiaakin miettimään, jotta saisi treenistä ja varsinkin palautumisesta enemmän irti

Glykogeenivarastojen koko lihaksissa ei ole millään tapaa vakio, vaan vaihtelee lihasten koon mukaan, luonnollisestikin, mutta maksassa se on melko vakio, ihmisen koosta riippuen 50-100g. Kynäniskalla saattaa jopa maksa kilpailla lihasten glykojen kanssa, mutta hevibodarilla mennään varmasti jopa kilon paremmalle puolelle. Syklinen ketogeeninen dieetti perustuu siihen, että hiilaripäivinä vedetään reilusti hiilareita ja prodea kohtuullisesti rasvaa, jolloin glykogeenivarastot keräävät hiilarit talteen lihaksille. Itse CKD:ttasin tovin, ja opin huomaamaan nopeasti, milloin glykot täyttyivät, ja se tapahtui laskelmieni mukaan jossakin 600 ja 800 hiilarigramman välillä, sen jälkeen tuli sellainen "hiilariähky". Viikot sitten ketoillen. Lopetin, koska käytännössä jo keskiviikkona glykot olivat ottaneet aika hyvin osumaa, ja sen jälkeen treenistä ei tullut mitään.

Tämmönen kysymys, en tiedä kuinka hyvin osuu aiheeseen mutmut:

Useimmat käyttää palkkarissa proteiinia ja maltoa. Voiko tuon maldon korvata esimerkiksi kaakaojauheella?
Maltohan on nopeaa hiilihydraattia ja niin myös kaakaojauhe (toivottavasti en ole pahasti väärässä).

Varmasti malto sisältää enemmän muita hyödyllisiä ravintoarvoja mutta näin hiilareiden kannalta treeninjälkee voi sopia?

Kiitos vastauksista!

Useimmat käyttää palkkarissa proteiinia ja maltoa. Voiko tuon maldon korvata esimerkiksi kaakaojauheella?
Maltohan on nopeaa hiilihydraattia ja niin myös kaakaojauhe (toivottavasti en ole pahasti väärässä).

Varmasti malto sisältää enemmän muita hyödyllisiä ravintoarvoja mutta näin hiilareiden kannalta treeninjälkee voi sopia?

Kiitos vastauksista!

Anna mennä vain huoletta sitä kaakaojauhetta!

Kaakaojauheen ystäville voi sanoa hauskan huomion että Nesquik plus -jauheessa on mukana merkittävä määrä maltodekstriiniä sokerin sijasta. Tuotteessa on "45% vähemmän sokeria", mutta tämä on kaikki korvattu maltolla.

Kiitos vastauksista!
Kannattaa kuitenkin hieman seurailla noita kaakaoiden makroja koska esim. Oboy daim kaakaossa on 80g hh per 100 ja tuosta 80g:sta oli muistaakseni 60-70g sokeria.

Ei siinä maltossa mitään "hyödyllisiä ravintoarvoja" sen enempää ole kuin sokerissakaan / kaakaojauheessa.

Se miksi malto on parempi kuin tavallinen sokeri (= sakkaroosi) johtuu siitä, että maltodekstriini on kokonaisuudessaa sellaista hiilaria, että se sopii hyvin lihaksen käyttöön. Toisin kuin sakkaroosi, joka koostuu toisiinsa liittyneistä glukoosi ja fruktoosi -molekyyleista... eli puolet tavallisen sokerin hiilarista on fruktoosia mikä menee vain maksaan eikä suoraan lihaksiin. Tästä syystä palkkariin maltodekstriini (= glukoosin polymeerejä) ja/tai dekstroosi (= D-glukoosi) ovat parhaat vaihtoehdot.

Voi tulla melko tujua settiä, jos tekee jotain 50/50 palkkaria ja laittaa desin prodee ja desin kaakaojauhetta :D Esim. suklaanmakuses prodejauhos on vain 5% kaakaojauhetta. Varmaan ois kätevämpää ostaa ihan vaan sitä maltoa (joka on halbaa kuin ilma!) ja laittaa sit sekaan pari lusikkaa kaakaojauhetta, jos sulla on maustamatonta heraa.

Oon vetäny palkkarissa jo jonkun aikaa proteiinia 40g ja hiilaria reilu 100g. Onko toi jo liikaa 85 kiloselle miehelle?

Riippuu kehonkoostumuksesta ja tavotteista. Ite sanon aina näin:

*1:1 toimiva perusvalinta / haluaa pysyä samassa painossa
*1:2-1:3 jos on hoikka ja/tai haluaa massaa (suuremmat suhteet saattaapi olla överiä)
*pelkkä prode, jos on dieetillä

Riippuu kehonkoostumuksesta ja tavotteista. Ite sanon aina näin:

*1:1 toimiva perusvalinta / haluaa pysyä samassa painossa
*1:2-1:3 jos on hoikka ja/tai haluaa massaa (suuremmat suhteet saattaapi olla överiä)
*pelkkä prode, jos on dieetillä

Kovin hoikaks en voi itteeni enää sanoo (puoltoista vuotta sitten 65kg, nyt 85kg), mut edelleenkin toi massan kasvattaminen on tavotteena. Oon niin helvetin huono lihomaan, että välillä oikein vituttaa :D 85 kilossa junnannu nyt jo pidemmän aikaa, ja tavotteena olis saada 90kg ennen pientä kiristelyä, joten eiköhän mun kannata tolla 3:1 tavalla jatkaa?

Sit kun alan kiristeleen, niin pitäiskö mun samantien lopettaa hiilarin käyttö palkkarissa vai sitten pikkuhiljaa (esim. ekaks 1:2, sit 1:1, sit pelkkä prode)? Haittaako jos siinä dieettipalkkarissa on kuitenkin maidon hiilarit, on kuitenki sen verran parempaa maidon kuin veden kanssa?

Voiko palkkarin suuresta hiilarimäärästä olla jotain haittaa? Voiko se vaikuttaa negatiivisesti esim. proteiinin imeytymiseen yms.?

Kovin hoikaks en voi itteeni enää sanoo (puoltoista vuotta sitten 65kg, nyt 85kg), mut edelleenkin toi massan kasvattaminen on tavotteena. Oon niin helvetin huono lihomaan, että välillä oikein vituttaa :D 85 kilossa junnannu nyt jo pidemmän aikaa, ja tavotteena olis saada 90kg ennen pientä kiristelyä, joten eiköhän mun kannata tolla 3:1 tavalla jatkaa?

Jatka. Lihota ihtees pähkinöillä ja oliiviöljyllä :)

Sit kun alan kiristeleen, niin pitäiskö mun samantien lopettaa hiilarin käyttö palkkarissa vai sitten pikkuhiljaa (esim. ekaks 1:2, sit 1:1, sit pelkkä prode)? Haittaako jos siinä dieettipalkkarissa on kuitenkin maidon hiilarit, on kuitenki sen verran parempaa maidon kuin veden kanssa?

Riippu vähä tavotteista. Ite tiputtaisin 1:1 ja vähentäisin hiilaireit muulta. Sit edistyksestä riippuen kattelisin tarviiko tiputtaa kokonaan pois.

Voiko palkkarin suuresta hiilarimäärästä olla jotain haittaa? Voiko se vaikuttaa negatiivisesti esim. proteiinin imeytymiseen yms.?

No, turhat hiilarit menee läskiks :) Ja itseasias hiilari vaikuttaa positiivisesti proden imeytymiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom