Paljonko teillä menee rahaa elämiseen ja olemiseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tauros
  • Aloitettu Aloitettu
OK. Periaatteessa se mun 400€ nisan olisi tosiaan mennyt ehkä alle sen satasen kanssa seisottamalla, koska 400€:stä ei paljon arvon alenemaa tule. Eli alle satasella selviää. Menee muutenkin vähän offiksi.

No ihan vähän vaan ;) Mä suunnittelen itse sitä kombinaatiota, että työ ja asuinpaikka niin lähekkäin, että pääsee kävellen/pyörällä töihin. Silloin säästän sen 200e/kk (mikä nyt menee bensoihin) ja hirveästi aikaa, mikä taasen on aikamoisen arvokasta asiaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä makselin velkoja monta vuotta, ja mun aivot on edelleen "rahaa ei käytetä" moodissa.

Menot on

£350 vuokra
£60 council tax.
£20 kaasuun
£30 sähköön
£40 ruokaan (yleensä otan kaiken duunista, ruokaan menee rahaa ainoastaan vapaapäivinä.)
£40 puhelimeen ja nettiin

Muutama kymppi menee joskus harvoin viinaan.
 
Siis mitä järkeä on puhua siitä paljonko autoon menee, jos sillä ei aja yhtään? :confused: Miksi ostaa autoa ollenkaan, jos sille ei ole käyttöä? Mulla tulee noin 7000-8000km/vuosi, eli aika vähän ja kun kaikki kulut lasken, niin en millään pääse alle 150€/kk, vaikka mulla on hyvinkin halpa vakuutus ja ajan taloudellisesti. Auton ostin kohta neljä vuotta sitten 1100€ ja kai ton saisi jollain noin 700-800€ myytyä, eli hankintahinta ei kummoisesti kirpaise. Kalleimman korjauksen aiheutin ihan omalla mokallani (ei siitä sen enempää), mutta muuten ei ole hirveästi ollut korjattavaa. Hippa muuten, renkaat vanhenevat ajamattakin. :eek: Jos valmistusvuosi on vaikkapa 2000, niin aika heikossa hapessa siellä on kumiaines ja renkaan runko jo, vaikka kilsoja ei olisi paljoa ajettuna ja pintaa olisi. Nooh, jospa ei autojuttuja enää tässä ketjussa, menee off topiciksi.
 
Siis mitä järkeä on puhua siitä paljonko autoon menee, jos sillä ei aja yhtään? :confused: Miksi ostaa autoa ollenkaan, jos sille ei ole käyttöä? Mulla tulee noin 7000-8000km/vuosi, eli aika vähän ja kun kaikki kulut lasken, niin en millään pääse alle 150€/kk, vaikka mulla on hyvinkin halpa vakuutus ja ajan taloudellisesti. Auton ostin kohta neljä vuotta sitten 1100€ ja kai ton saisi jollain noin 700-800€ myytyä, eli hankintahinta ei kummoisesti kirpaise. Kalleimman korjauksen aiheutin ihan omalla mokallani (ei siitä sen enempää), mutta muuten ei ole hirveästi ollut korjattavaa. Hippa muuten, renkaat vanhenevat ajamattakin. :eek: Jos valmistusvuosi on vaikkapa 2000, niin aika heikossa hapessa siellä on kumiaines ja renkaan runko jo, vaikka kilsoja ei olisi paljoa ajettuna ja pintaa olisi. Nooh, jospa ei autojuttuja enää tässä ketjussa, menee off topiciksi.

Pakko mun on silti vastata :) Mulla oli käyttämättömät talvirenkaat autossani ja ajoin niillä jopa yhden talven. Tosiaan ikää renkailla 7 vuotta ja olivat tosi huonot sen yhdenkin kauden ajan. Tämä kaikki selvisi vasta, kun menin vaihtaa renkaita keväällä ja ammattilainen otti vanhat pois ja kertoi :D

Mutta joo siis pointti oli se, että väite oli, ettei autolla pääsisi alle 100e/kk vaikka sillä ei edes ajaisi (eli ei lasketa bensoja, korjauksia ym mukaan). Itse ajan aika paljon, kun ajan töihin ja muutenkin joudun ajaa (lasten viikonloput isällään ja kyläilyt). Bensojen vaikutus kokonaiskustannuksiin omalla kohdalla aika merkittävä, vaikka auton pitäminen ei järin kallista olekaan.

Sullakin on sitten käynyt hyvä tsägä auton kanssa :)
 
Autossa on houkuttelevaa vain sen helppous, ei mikää muu.
 
Sitten kun on laskeskeltu asiaa niin olen huomannut että moni kaivaa itse sen kuoppansa. Eli PITÄÄ olla tietynlainen asunto/talo, auto, sisustus, elektroniikka jne. Sitten ollaankin siinä tilanteessa että kaikki tuo sälä sitoo tiettyn tulotasoon jota varten on jatkuvasti puskettava duunia ja helpotus häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.

Tämä on kyllä täysin totta, mutta minkäs sitä saatana itselleen mahtaa.. Elämä on ainakin mulle osoittanut, että en mä kauaa ole tyytyväinen mihinkään. Ei ne aamumurot sen paremmalta maistu vaikka ne vetääkin 40€ lautaselta sen 2500€ pöydän äärellä, mutta lusikat pitäisi silti upgreidata kun nuo nykyiset on niin helvetin tylsät.

Just katselin myös valkoisia Beolab5:a netistä, enkä saatana lepää ennen kun sellaiset olkkarissa seisoo.
 
Perheen kiinteät kulut ovat n. 3500€/kk. Tämä menee vaikka istuisi kotona. Ylimääräinen menee sitten ostoksiin ja huvituksiin.
 
Kämpän lyhennys + yhtiövastike 912e
Laajakaista 30e
Puhelinlasku 80e
elatus+hoitomaksu 300e
Työpaikkalounaat 130e
Bensat 300e
Ruuat 250e
Vakuutukset ja autovero 100e
Kalja, Leffat, uudet vaatteet ym. ???e
----------------------------------------------------------
2120e + muu

Mitä helv? eihän mulle ees jää kuussa noin paljon käteen?
 
Mun ei varmaan edes ole kauhean hedelmällistä tehdä listausta kun opiskelija olen.

Säännölliset tulot: 610€/kk
Asuminen(vuokra+vesi+sähkö+netti): 370€/kk
Bensaan: Yli 200€/kk
Vakuutukset joku 120€/vuosi mutta sen maksan aina kerralla joten siitä ei tule kuluja.
Juomiseen menee kuukaudesta riippuen ainakin reilu 100€.
Tämän mukaan ruokaan ja hassutteluun jäisi n. 40€/kk, mutta arvioisin ruokaan ja juomiseen menevän n. 200-300e/kk. Aika hyvin tässä pitää säästöjä käytellä :)

Pikaisen laskutoimituksen jälkeen pakolliset bensakulut olisi n. 80-100€/kk joten siitä saisi helpoiten suurimman säästön.
 
Vuokra+sähkö+kaasu 1630
bensa 160
sali 20
internet 69
ruoka+muu pakollinen 600

Vaatteet, vakuutukset, lelut, matkat sun muut menee kertaerinä eikä ole mukana noissa luvuissa. Ehkä jotain 10k menny kuukausittaisten pakollisten menojen päälle tänä vuonna rahaa. Reissaamista, uus tietokone, uus maastopyörä, vaatteita, vakuutukset jne.

Halvempaa kämppää olen etsinyt, mutta mitään edes semi järkevää ei löydy duuniin lähistöltä halvemmalla. Pitäis olla maks 10 minuutin työmatka ja kämpässä jonkinlainen piha, että saa bbq hommia harrastaa. Sinällään toi mun vuokra on suht halpa kun moni työkaveri asuu hienommin ja maksaa lähemmäs 3 kiloo per kuukausi asumisesta. Kämppien hinnat on lähteneet ihan räpylästä tällä alueella.
 
Vuokra+sähkö+kaasu 1630
bensa 160
sali 20
internet 69
ruoka+muu pakollinen 600

Vaatteet, vakuutukset, lelut, matkat sun muut menee kertaerinä eikä ole mukana noissa luvuissa. Ehkä jotain 10k menny kuukausittaisten pakollisten menojen päälle tänä vuonna rahaa. Reissaamista, uus tietokone, uus maastopyörä, vaatteita, vakuutukset jne.

Halvempaa kämppää olen etsinyt, mutta mitään edes semi järkevää ei löydy duuniin lähistöltä halvemmalla. Pitäis olla maks 10 minuutin työmatka ja kämpässä jonkinlainen piha, että saa bbq hommia harrastaa. Sinällään toi mun vuokra on suht halpa kun moni työkaveri asuu hienommin ja maksaa lähemmäs 3 kiloo per kuukausi asumisesta. Kämppien hinnat on lähteneet ihan räpylästä tällä alueella.

Missä sä asut? Ihan järkyttäviä vuokrahintoja!
 
Nettotulot: 4.000 €/kk
Sijoitusasunto: 550 €/kk
Yhtiövastike: 440 €/kk
Mökkilaina: 532 €/kk
Autolaina: 354 €/kk
Vuokra: 285 €/kk
Vakuutukset: 65 €/kk
Sali: 60 €/kk
Ruoka: 400 €/kk
Ravintolat yms. 200 €/kk
Bensa: 100 €/kk

Kulut yhteensä noin 3.000 €/kk. Pitäisi jäädä tonni kuussa säästöön, mutta aina sen saa jonnekin hukutettua.
 
Asuntolaina 2000€
Lämmitys, sähkö, vesi 300€
Päivähoito 340€
Muut yleiset laskut (lehti, vakuutukset jne) n 150€
Työlounaat 200€
Perheen kanssa ravintolassa n 200€
Ruoka / ostokset kaupasta n 600€
Yleiset sivukulut: ei mitään hajua

Helposti saisi ison siivun kuluja karsittua, kun jaksaisi panostaa suunnitteluun...
 
Vuokra 720€
Nafta 80-100€
Autovakuutukset n. 100€
Autovero n. 45€
Netti 20€
Ruoka ja markettiostokset ehkä 200€???
Sähkölasku 15-20€
Vesi 20€

+Kotivakuutus ja jotain pieniä

Nämä kuukausitasolla.

Duunista puhelinetu ja lounasetu.
 
Hyvin pitkälti näin.

- Asuntolainaan 1000e/kk
- lämmitys, vesi, sähkö ym: 500e/kk (arvio)
- auton arvonalenema: 270e/kk (laskeeko tän sitten kuukautta päälle vai muutaman vuoden välein kymppitonni?)
- bensa: 160e/kk
- vakuutukset 160/kk
- matkustelu: 250e/kk (tai ~3000 vuosi)
- Työpaikkalounas: 120/kk
- lehdet 50e/kk
- salikortti 50/kk
- ruuat maksaa pääasiassa vaimo, meniskö tonni kuussa?
- vaatteisiin ~10e/kk (meitsillä, vaimon + lasten kuluja en uskalla edes arvailla)

Ja sitten kaikkea pientä = kaikki menee mitä tulee.
 
Back
Ylös Bottom