Paljonko teillä menee rahaa elämiseen ja olemiseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tauros
  • Aloitettu Aloitettu
En oo hetkeen tainnut miettiä koko asiaa. Hyvää on että asuntolainat on suht yhtäsuuret kuin vuokratulot tosin vastikkeet hiukka verottaa kombinaatiota joten elämisestä joutuu maksamaan jokusen 300-400e/kk äkkiseltään laskettuna. plus tietysti laskut poislukien puhelimet ja netti. Autolainaa ei ole, ei oo kiinnostanut vaihtaa toimivaa autoa (kuumetta on toki ollut mutta järki voittaa). Opintolainoja ei ole. Molemmat ollaan töissä oltu jo yli 10v. Matkusteluun uppoo turhan paljon rahaa, siitä ajateltiin säästää seuraavana. Tais pelkästää viime vuonna mennä matkoihin jotain 15t tai varmaa ylikin.. :/ Ensi vuoden 2013 budjettiin voisi laittaa joku 6000e matkoihin. Siinä olis jokin järki mukana vielä.

Molempien mentaliteetti on aika pitkälle se että jälkipolvelle mahd paljon. En tiedä mistä se kumpuaa varsinkaan kun en itse arvosta fyrkkaa kauhean korkealle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Outs, 6000 matkoihin on liki kolmannes mun vuosituloista :hyper:

Netto 1200€

Vuokra 280€
Sali 40€
Ruoka yms. taloustarvikkeet 300€
Puhelin 50€
Vr ca 50€
= 720€

Vielä olis puolisen vuotta jäljellä eron jälkeisiä laskuja, sithen alethaan tuhlaamaan ja säästämään=), tasapuolisesti kumpaakin.
 
Vähän ihmetyttää tuo, että miten olet oikeutettu asumislisään jos nettotulot on 1900e/kk. En nyt syytä sinua mitenkään tms. vaan ihmetyttää se, että onko Suomessa oikeasti noin antelias sosiaalitukijärjestelmä?
Siihen oli tosiaan laskettu jo se asumislisä mukaan, vajaa 200 €, sekä lapsilisä, jossa on korotus, koska lapsi asuu luonani, noin 150 €. Bruttotuloni ennen eläkemaksuja (olen apurahansaaja) ovat 1750 €, ja kahdelle hengelle ne oikeuttavat asumislisään. Yhdelle tuskin oikeuttaisivat.
 
Miten puhelinlasku voi olla kaksi euroa? Vakuutukset myös nolla vaikka ainakin nyt liikennevakuutus pitäisi olla?

Sama homma kun bustedilla. Työliittymää käytän, mutta oma vanha liittymä on varalla. Ja siinä perus kuukausimaksu on noin kaksi euroa.
Auton ja moottoripyörän vakuutukset olen kirjannut tuonne Auto/MP kategoriaan. Kotivakuutus taitaa olla ainoa mikä menee vakuutus kategoriaan ja sen tän vuoden lasku ei ole ilmeisesti vielä tullut.
 
Asumiskuluni ovat yhteensä kai noin 800€, siis lainanlyhennys, vastike (sisältää netin ja veden) ja sähkö. Puhelinkulut keskimäärin 40€, ruoka, saippua, vessapapru jne. kai noin 300€, autoon menee varmaan noin 150€. Jos laittaisi lisäksi vakuutuskuluihin vaikkapa 50€/kk (varmaan aika lähellä), niin yhteensä tulisi 1340€/kk. Nettotuloja on sen verran (eli perkeleen vähän :( ), että kuukausittain budjettini nielaisee joko tuosta noin suitsait muutaman satasen yllättävät kuluerät (kuten elokuussa uudet kesärenkaat asennuksineen 270€ ja lokakuussa tuliterä pyykkikone kotiinkuljetuksineen aika tarkasti 400€) ilman minkäänlaista lainanottoa (muuta velkaa ei ole, kuin kohtuullisen kokoinen ja hyväehtoinen asuntolaina), tai sitten humputan huveihin noin 100-200€ enemmän ja pistän saman verran säästöön. Salikuluja oli kylppärirempan ajan tänä syksynä 40€/kk, mutta ne jäävät taas pois, kun remppa on valmis ja jatkan kotigymillä reenailua. Nopsasti noi kirjoittelin, varmaan joitain kulueriä jäi pois. Ainiin! TM:n ja Infernon kestotilaus. Mitähän niihin menisi, kai 10€/kk?

edit: Autokuluihin sisällytetty bensakulut. Ne tosin olivat nyt syksyllä vähän isommat, kun ajelin Turkuun riiaamaan muutaman kerran. :D

Asumiskuluni ovat kyllä liian isot. Olisi järkevää myydä tämä lukaali ja ostaa pienempi ja halvempi. Mutta toisaalta olen oloutunut tälle alueelle ja pidän erityisesti alueen hiljaisuudesta ja rauhasta. Myös muuton ressi risoo lujasti jo etukäteen ajateltuna, sitä haluaa vältellä. Mutta toisaalta, jos pitäisi säästöjä saada aikaan, kuluja pienennettyä, niin mistään muualta en oikein saisi merkittäviä säästöjä.
 
Meidän perheellä käteen jäävät tulot jotain 4400€ lapsilisineen. Vaimo tekee 70% nyt kun vanhempi pojista alotti koulun, eli jotain 5000€ "normaalisti" perheen tulot. Kaikki menee! Tarkemmin pitäisi kyllä ruveta seuraamaan, että mihin ne rahat valuu.

- 1200€ lyhennyksiin.
- n. 200€ sähkö, vesi ja jätehuolto
- 200€ lastenhoito
- 70€ netti ja kännykät (mulla maksaa suurimman osan firma)
- 700 - 900€ ruokaan (tarkasta summasta ei hajuakaan)
- 250€ about kahden auton polttoaineisiin.
- n. 400€ vakuutukset, mediamaksut, harrastukset jne. ei tarkemmin hajua.
- n. 300€ autovero, autojen huollot, renkaat (viime kuussa meni molemmat romut rikki -> ylimääräinen 1500€ lasku, renkaan vaihdot ja vähääkään itse tehtävät huollet teen itse).

= jotain 3500 tulee tosta. Se 900 - 1500 €/kk menee sitten vaan jonnekin.

Pihaa vielä pitää laittaa ja osa niistä kustannuksista on onnistuttu ottamaan "kassavirrasta" niin kuin Timba sen ilmaisee.

Pitää tässä syssyn aikana käydä tileillä tsekkaamssa mihin se raha menee. Käteistä ei pahemmin käytellä, eli sieltä tiliotteista pitäisi syyn löytyä.

... jännää sinänsä että vaimon lyhennetty työaika on tuntunut aika vähän. Toivottavasti nyt saadaan "huomaamatta" kiristettyä vyötä ja sitten kun vaimo palaa töihin, niin voitaisiin vaikka nostaa lyhennystä / laittaa joka kuu vähän sivuun.
 
Lyhennetty työaika tarkoitta pienempää verotusta, se tasoittaa kummasti tuota yhtälöä.

Muutenkin suomalainen verotus tasoittaa kummasti yhtälöitä ;) Jos yksin vaikka tienaisi kohtuullisestikin (emäntä hoitaa vaikkapa lapsia johtuen kohtuullisen paljosta reissaamisesta työssä...) niin verojen jälkeen koko perheen nettotulot eivät ole yhtään sen kummoisemmat kuin pariskunnan joista molemmat käy töissä ja joiden yhteenlaskettu brutto jää jonnekkin n. 70% yksin tienaavasta. Ainut "hyöty" on kateellisille ihmisille suurilta näyttävät tulot :D

e: esimerkki tuulesta temmattu, ei mitään tekemistä allekirjoittaneen kanssa :D
 
Viimeksi muokattu:
Lyhennetty työaika tarkoitta pienempää verotusta, se tasoittaa kummasti tuota yhtälöä.

... niin ja pari hoitopäivää vähemmän, aikaa vääntää edukkaampaa sapuskaa ja taisi siitä jotain tukeakin saada huikeat 90€/kk.
 
Lyhennetty työaika olis ihan kiva optio, meillä ajateltiin vaimon hyödyntävän sitä kun poika aloittaa koulut. Liekö se edes tarpeen, sehän jää sitten nähtäväksi.
 
Tässä on kuukauden menot:

Työpaikkalounaat 140-150€
Ruokaostokset (Lidl) 200 €
Vuokra 780 €
Sijoitusasunnon laina 500 €
Bussikortti 44 €
Muut ostokset 20 €
Vakuutukset ~ 60€
Liiton maksu ~15 €

Ei ole autoa, nettiä, tietokonetta, telkkaria tai lehtiä.


Loput menee nautiskeluun (ulkona syöminen), harrastuksiin ja matkoihin. Lähden taas loppuviikolla Keski-Amerikkaan sukeltamaan.
Paljon säästyisi, jos olisi työpaikka varmempi, ja voisi muuttaa vuokralta omaan asuntoon.
 
Muutenkin suomalainen verotus tasoittaa kummasti yhtälöitä ;) Jos yksin vaikka tienaisi kohtuullisestikin (emäntä hoitaa vaikkapa lapsia johtuen kohtuullisen paljosta reissaamisesta työssä...) niin verojen jälkeen koko perheen nettotulot eivät ole yhtään sen kummoisemmat kuin pariskunnan joista molemmat käy töissä ja joiden yhteenlaskettu brutto jää jonnekkin n. 70% yksin tienaavasta. Ainut "hyöty" on kateellisille ihmisille suurilta näyttävät tulot :D

e: esimerkki tuulesta temmattu, ei mitään tekemistä allekirjoittaneen kanssa :D

Juu juu, kaverit on kertoneet. ;)

Mutta näin se menee. Meillä molemmat on nippanappa keskituloisia, joten käteenkin jää jotain, mitä nyt laskin että tällä työmäärällä jotain 4500 euroa netto mukaanlukien lapsilisät ja osingot sun muut, eli palkkanetto n. 4000 euroa. Jos tuon yksin tienaisi nettona, niin brutto karkaisi jo aika korkealle. Ei ihan tavallista työtä tekevät liksa.
 
...
- n. 400€ vakuutukset, mediamaksut, harrastukset jne. ei tarkemmin hajua.
.

Hakkasin tylsähkön henkilöstöpalaverin aikana kuluneen 12 kuukauden kustannuksia exceliin. Viime 12kk aikana on vakuutuksiin mennyt lähes 300€ /kk! Kuinka paljon muilla menee.

Summaa nostaa tottakai omakotitalon vähän kovemman vakuutusmaksut ja kaksi autoa. Myös molemmilla lapsilla on sairaskuluvakuutus, mutta silti toi summa kuullostaa kovalta. Molemmissa autoissakin on täyden boonukset eikä kummassakaan ole kaskoa. Jonkinlainen osakasko molemmissa, mutta sen hinta ei ollut mahdoton.

Onko muillakin vakuutusmaksut samaa luokkaa, vai pitääkö tässä käydä tapiolassa juttelemassa. Ikävä kyllä emme sairaskuluvakuutusten takia voi kokonaan firmaa vaihtaa, eli sillä ei voi tapiolaa uhkailla.

Myös jätehuoltoon, sähköön ja veteen meni pari kymppiä enemmän kuin kuvittelin:

- Sähkö 140€/kk
- Vesi 52€/kk
- Jätehuolto n. 30€/kk

eli yhteensä 220€/kk
 
Näyttää kyllä aika kovalta hinnalta. Itsellä auton vakuutus 175,29e /v + osakasko n. 80e/v. Talon täysvakuutus 330e/v. Kotivakuutuksia ei varmaan voi vertailla mitenkään, kun niihin vaikuttaa monet asiat. Mulla jo vanhempi "perustalo".
 
Näyttää kyllä aika kovalta hinnalta. Itsellä auton vakuutus 175,29e /v + osakasko n. 80e/v. Talon täysvakuutus 330e/v. Kotivakuutuksia ei varmaan voi vertailla mitenkään, kun niihin vaikuttaa monet asiat. Mulla jo vanhempi "perustalo".

No tohon tulee tietysti ne lasten sairaskuluvakuutukset, jotka on useemman satasen vuodessa ja sitten se toisen auton vakuutus. Siltikin jää reilusti siitä 3500€ mikä meilä näyttää vuosittain menevän.
 
Hakkasin tylsähkön henkilöstöpalaverin aikana kuluneen 12 kuukauden kustannuksia exceliin. Viime 12kk aikana on vakuutuksiin mennyt lähes 300€ /kk! Kuinka paljon muilla menee.

Summaa nostaa tottakai omakotitalon vähän kovemman vakuutusmaksut ja kaksi autoa. Myös molemmilla lapsilla on sairaskuluvakuutus, mutta silti toi summa kuullostaa kovalta. Molemmissa autoissakin on täyden boonukset eikä kummassakaan ole kaskoa. Jonkinlainen osakasko molemmissa, mutta sen hinta ei ollut mahdoton.

Onko muillakin vakuutusmaksut samaa luokkaa, vai pitääkö tässä käydä tapiolassa juttelemassa. Ikävä kyllä emme sairaskuluvakuutusten takia voi kokonaan firmaa vaihtaa, eli sillä ei voi tapiolaa uhkailla.

Myös jätehuoltoon, sähköön ja veteen meni pari kymppiä enemmän kuin kuvittelin:

- Sähkö 140€/kk
- Vesi 52€/kk
- Jätehuolto n. 30€/kk

eli yhteensä 220€/kk

Lähelle tuota se taitaa meilläkin olla, ehkä joku 250 euroa kuitenkin lähempänä. Vitusti liikaa kuitenkin.

Neljän ihmisen sairaskuluvakuutukset, kahden auton vakuutukset joissa vain toisessa on kasko ja tuossa vanhassa rottelossa ei ole mutta ei ole bonuksiakaan kuin 20. Sitten on okt:n vakuutus ja henkivakuutus pariturvana. Vitun posket.
 
Tässä on kuukauden menot:

Työpaikkalounaat 140-150€
Ruokaostokset (Lidl) 200 €
Vuokra 780 €
Sijoitusasunnon laina 500 €
Bussikortti 44 €
Muut ostokset 20 €
Vakuutukset ~ 60€
Liiton maksu ~15 €

Ei ole autoa, nettiä, tietokonetta, telkkaria tai lehtiä.


Loput menee nautiskeluun (ulkona syöminen), harrastuksiin ja matkoihin. Lähden taas loppuviikolla Keski-Amerikkaan sukeltamaan.
Paljon säästyisi, jos olisi työpaikka varmempi, ja voisi muuttaa vuokralta omaan asuntoon.

Täytyy sanoa että ihailen tällaista tyyliä. Siis että eletään eikä haalita kamaa. Itse olen jäämässä vuorotteluvapaalle vuodeksi ja moni on tuttu ja kollega ihmetellyt miten minulla on varaa. Sitten kun on laskeskeltu asiaa niin olen huomannut että moni kaivaa itse sen kuoppansa. Eli PITÄÄ olla tietynlainen asunto/talo, auto, sisustus, elektroniikka jne. Sitten ollaankin siinä tilanteessa että kaikki tuo sälä sitoo tiettyn tulotasoon jota varten on jatkuvasti puskettava duunia ja helpotus häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.
 
Täytyy sanoa että ihailen tällaista tyyliä. Siis että eletään eikä haalita kamaa. Itse olen jäämässä vuorotteluvapaalle vuodeksi ja moni on tuttu ja kollega ihmetellyt miten minulla on varaa. Sitten kun on laskeskeltu asiaa niin olen huomannut että moni kaivaa itse sen kuoppansa. Eli PITÄÄ olla tietynlainen asunto/talo, auto, sisustus, elektroniikka jne. Sitten ollaankin siinä tilanteessa että kaikki tuo sälä sitoo tiettyn tulotasoon jota varten on jatkuvasti puskettava duunia ja helpotus häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.

Itsekin ihailen tuollaista ja koetan päästä samaan tilanteeseen. Ensi kesänä olisi tavoite olla tilanteessa jossa ainoat kiinteät kuukausittaiset kulut on vuokra, opintolainan lyhennys ja bussikortti. Kova autokuume kyllä vaivaa, mutta pitää miettiä vielä sitä. Minulla menee vajaa 100e/kk bussikorttiin kuukaudessa ja siihen hintaan joku halpa auto voisi olla jo järkevä, kun autolla olisi kuitenkin niin paljon helpompi liikkua.
 
Lähelle tuota se taitaa meilläkin olla, ehkä joku 250 euroa kuitenkin lähempänä. Vitusti liikaa kuitenkin.

Neljän ihmisen sairaskuluvakuutukset, kahden auton vakuutukset joissa vain toisessa on kasko ja tuossa vanhassa rottelossa ei ole mutta ei ole bonuksiakaan kuin 20. Sitten on okt:n vakuutus ja henkivakuutus pariturvana. Vitun posket.

Noi sairaskuluvakuutuksethan on ne arvokkaimmat. Meillä ei vaan aikuisilla ole ko. vakuutuksia, eli vielä vähemmän stemmaan tämä yhtälö. Käyn Tapiolan nettipalvelussa tsekkaamassa mitä mistäkin vakuutuksesta maksamme ja laitan tänne lukuja, niin voivat muut vertailla maksetaanko vähän vai paljon liikaa.

... Kävin muuten ruokakauppakuluja läpi tämän vuoden alusta ja lähempänä sitä 900€ / kk keskirarvo olevan. Onhan tossa varmaan mukana lasten vaatteita, taloustarpeita, leluja yms, mutta silti liikaa siinäkin. Pitää käydä loppuvuodenkin luvut läpi niin selviää onko rouvan vuorottelulle jäänti laskenut yhtään ruokamenoja, nyt kun on vähän paremin aikaa sitä väsätä.

- - - Updated - - -

Itsekin ihailen tuollaista ja koetan päästä samaan tilanteeseen. Ensi kesänä olisi tavoite olla tilanteessa jossa ainoat kiinteät kuukausittaiset kulut on vuokra, opintolainan lyhennys ja bussikortti. Kova autokuume kyllä vaivaa, mutta pitää miettiä vielä sitä. Minulla menee vajaa 100e/kk bussikorttiin kuukaudessa ja siihen hintaan joku halpa auto voisi olla jo järkevä, kun autolla olisi kuitenkin niin paljon helpompi liikkua.

Ei sellaista autoa olekkaan jolla pääset alle ton 100€/kk. Vaikket sillä metriäkään ajaisi.
 
Back
Ylös Bottom