Paljonko teillä menee rahaa elämiseen ja olemiseen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tauros
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sellaista autoa olekkaan jolla pääset alle ton 100€/kk. Vaikket sillä metriäkään ajaisi.

No eipä niin, kun vakuutus (etenkin ilman bonuksia) ja verot haukkaa tuosta jo heittämällä yli puolet. Lisäksi pakollinen meno on katsastus. Eikä mikään vanha auto pelitä ilman että siihen uusii jotain osaa ja tunnetusti satasella ei vielä paljon juhlita kun autoa vie pajalle.

Eli kyllä tuon satkun kuussa voi laskea autoon hyvinkin kiinteiksi kuluiksi per kk ja siihen päälle sitten polttoaineet. Jos autoa ei tarvitse oikeasti, niin aivan varmasti on halvempaa ajella sillä satkun kuussa maksavalla bussikortilla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Palkka 1450 e kuukaudessa

siitä lähtee:

Osuus vuokrasta 350e
Lainojen lyhennys 220e
Visalasku 50e
nettilasku 30e
puhelinlasku 25e
Ruokaan 150e
Auto 160-200 e

+ tähän aika ajoin tulevat sähkölasku n.60 e, auton vakuutukset 180 e, yms..
Ja tuon käteen jäävän summan voi periaatteessa jakaa kahtia, koska palkka tulee kahden viikon välein ja nuo laskut jakautuvat myös sopivasti molemmille puoliskoille kuuta
Vituttaa suunnattomasti kun rahaa ei ole ikinä mihinkään, mitään ei pysty ikinä ostamaan ja sitä rataa. Se siitä vuodatuksesta ja tiedetään, se on ammatinvalintakysymys :D
 
Onpas aivan tolkuttoman kallista auton pitäminen. Enpä taida olla hankkimassa. Ei olisi kyllä korttiakaan.
 
Autoilu avartaa lompakkoa, siihen se kiteytyy koko touhu. Meidän taloudessa noita kaksi. Tosin ei tarttisi käydä töissä ellei olisi, että jos joskus toinen on vaikka työttömänä voi toisen auton hävittää samantien.
 
Ei sellaista autoa olekkaan jolla pääset alle ton 100€/kk. Vaikket sillä metriäkään ajaisi.

Siis tarkoitin, että kun bussikortti maksaa sen satasen, niin se on jo niin kallista, että auton kustannukset ei ole enää niin pahat. Minusta esim. 100e/kk enemmän siitä, että ajaa autolla eikä julkisilla on sen arvoista. Mulla oli vuosi sitten halpis auto ja sen vakuutus oli 250e/vuosi ja autovero 100e. En muista paljonko meni bensaan, mutta ei siihen ainakaan satasta mennyt kuussa. Auton etuna olisi myös se, että menee vähemmän aikaa työmatkaan ja treenimatkaan. Nykyään menee se tunti päivässä matkoihin + mahdolliset bussin odottamiset. Eilen odotin 20min bussia kymmenen jälkeen illalla. Jos herään samaan aikaan kuin nyt ja menen autolla töihin ja lähden treeneihin töistä suoraan (voin olla hetken pidempään töissä), niin saan kellokortille päivittäin sen 30min lisää. Tuolla saa jo usean saldovapaapäivän vuodessa.
 
Näkyy kyllä olevan hintavaa myös bussilla meno pk-seudulla. Tampereella aikuisten kuukauden bussilippu ilman alennuksia taitaa olla 44 euroa. Bussilipuissa säästyvä raha ei kuittaa keskustassa asumisen tuomaa lisää vuokraan, mutta toisaalta, eipä tarvitse istua naama norsunvitulla busseissa ja kökötellä pysäkeillä joka ikinen aamu ja ilta.
 
Siis minulla on seutulippu joka käy Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä. Huvittavinta on se, että tuon vajaa 100e lisäksi joutuu maksamaan yötaksan (6e) jos menee yöbussilla.
 
Mun kk-tulot lienee n.1200e. Riippuu pitkälti sijaisuuksien määrästä.

Menot (ympäripyöreesti):

Vuokraosuus: 410e
Seutulippu: 45e
Salikortti: 30e
Puhelin: 20e
Lyhennykset, lainat ym yht. 260e
Vakuutuksen osuus/kk (auto, koti, tapaturma, koira): 80e
Auto: 0-70e (lähinnä polttoaine, vakuutusosuus edellisessä kohdassa)
Netti: 10e

Ruokakuluja en osaa sanoo... Ehkä n.200-250e kuussa. Lisäksi sähkölaskut puoliksi kolmen kuukauden välein.
 
Siis tarkoitin, että kun bussikortti maksaa sen satasen, niin se on jo niin kallista, että auton kustannukset ei ole enää niin pahat. Minusta esim. 100e/kk enemmän siitä, että ajaa autolla eikä julkisilla on sen arvoista.

PK-seudun seutulippu maksaa itseassa 92,10e/kk ja suoraveloituksella maksaessa saa vuodessa yhden kuukauden veloituksetta, eli hinta on oikeastaan vaan n. 85e/kk. :) Omalla kohdallani jos ajaisin työmatkat (n. 20km suunta) omalla autolla niin tulisi kyllä ihan törkeen paljon kalliimmaksi. Ja autolla työmatka kestää pidempään kuin junalla (kämppä ja duuni aseman vieressä). Siinä mielessä tuo on kyllä loistava lippu ja junaratojen läheisyydessä asuminen helpottaa asiaa.
 
Pitäisi vielä halventuakin, mikäli HSL:n vyöhykesuunnitelma tosiaan toteutuu. Silloin ei olisi väliä kuntarajoillakaan :dance:
 
Joo, kun laskee kaikki kulut, vakuutukset, renkaat, varaosat, huollot, katsastukset polttoaineen ja hankintahinnan (ja mahdollisen auton arvon laskemisen, noiden rotteloiden arvo kun ei käytännössä ikinä nouse), niin autokuluja on aika vaikea saada alle 150€/kk. Jos en tarvitsisi työmatkoja varten välttämättä autoa, niin heti hankkiutuisin eroon, olisi paljon kivempi elää autottomana, mutta kun en pysty.
 
No jos ajaa tarpeeksi vanhalla rottelolla, niin ei siinä enää arvo alene kun sen arvo on sen mitä Kuusakoski Oy maksaa kun sen vie paalattavaksi. Mutta silloin taas saakin laskea niitä ylimääräsiä kymppejä ja satkuja kun vähän väliä on jotain paskana. Että niin tai näin, autoilu avartaa lompakkoa ja reilusti. Jos ilman pärjää ja rahasta on vähänkään tiukkaa, auto on ehkä viimeinen kuluerä joka kannattaa hankkia.
 
Täytyy sanoa että ihailen tällaista tyyliä. Siis että eletään eikä haalita kamaa. Itse olen jäämässä vuorotteluvapaalle vuodeksi ja moni on tuttu ja kollega ihmetellyt miten minulla on varaa. Sitten kun on laskeskeltu asiaa niin olen huomannut että moni kaivaa itse sen kuoppansa. Eli PITÄÄ olla tietynlainen asunto/talo, auto, sisustus, elektroniikka jne. Sitten ollaankin siinä tilanteessa että kaikki tuo sälä sitoo tiettyn tulotasoon jota varten on jatkuvasti puskettava duunia ja helpotus häämöttää jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.
Tosin kun neljäkymppiä lähenee, niin olen alkanut pehmenemään. Harkinnassa on auto, tietokone ja elämäni ensimmäinen sohvakalusto. Ei sentään nettiä tai telkkaria. Tosin sitä ennen pitäisi löytää varmempi työ ja ostaa asunto.

Rahaa on kyllä palanut reissaamiseen ja maailman katseluun. Kun on köyhästä perheestä, eikä ollut nuorena varaa käydä edes Helsingissä, niin aikuisena on sitten kierretty senkin edestä :)

Ja kirjoja on ihan helvetisti tullut osteltua.
 
Tosin kun neljäkymppiä lähenee, niin olen alkanut pehmenemään. Harkinnassa on auto, tietokone ja elämäni ensimmäinen sohvakalusto. Ei sentään nettiä tai telkkaria. Tosin sitä ennen pitäisi löytää varmempi työ ja ostaa asunto.

Rahaa on kyllä palanut reissaamiseen ja maailman katseluun. Kun on köyhästä perheestä, eikä ollut nuorena varaa käydä edes Helsingissä, niin aikuisena on sitten kierretty senkin edestä :)

Ja kirjoja on ihan helvetisti tullut osteltua.

Milläs helvetillä sä olet nää 3,284 viestiä tänne kirjoitellut? Duunin nettilittymää hyödyntäen? ;)

Toki rahatilanne määrää sen mihin on varaa, mutta itse ostan mukavuushyödykkeitä ihan sen mukaan miten mulla on niitä aikaa hyödyntää. Turha sitä on mitään romua ostaa nurkkiin pölyttymään, mutta jos tarvetta ja rahaa on niin miksi sitä ei elämästä nauttisi. Askeettisuutta voi hakea sitten vaikka lähtemällä patikoimaan jonnekin rämeeseen (kuten välillä tulee tehtyäkin).

Mitään tällaisia mukavuusromppeita (telkkaria yms.) en koskaan osta velaksi.
 
Tosin kun neljäkymppiä lähenee, niin olen alkanut pehmenemään. Harkinnassa on auto, tietokone ja elämäni ensimmäinen sohvakalusto. Ei sentään nettiä tai telkkaria. Tosin sitä ennen pitäisi löytää varmempi työ ja ostaa asunto.

Rahaa on kyllä palanut reissaamiseen ja maailman katseluun. Kun on köyhästä perheestä, eikä ollut nuorena varaa käydä edes Helsingissä, niin aikuisena on sitten kierretty senkin edestä :)

Ja kirjoja on ihan helvetisti tullut osteltua.

Kirjeitäkö sä lähetät Mikelle että saat viestis palstalle :)

Reissaamiseen kyllä kannattaa laittaa rahaa. Nykyään vaan perheen kanssa palaa viisi tonnia jos yhtään minnekkään lähtee ulkomaille. No itsekkäänä yleensä junailen työreissuille vapaaviikonloppuja :D

e: hidas
 
Milläs helvetillä sä olet nää 3,284 viestiä tänne kirjoitellut? Duunin nettilittymää hyödyntäen? ;)
Puhelimella. Älypuhelin toi minutkin nettiaikaan ;)
 
Ei sellaista autoa olekkaan jolla pääset alle ton 100€/kk. Vaikket sillä metriäkään ajaisi.

Onpas. Mun Nissanin liikennevakuutus on 400e/vuosi ja verot 30e joka toinen kuukausi. Mitä tuosta tulee kuukausitasolla ööh vajaan 50e. Auto on vuosimallia 1993 ja maksoi ostettaessa 1,5 vuotta sitten 1000e. Edullinen kulkupeli mielestäni, kun käy tommoinen mäihä, että ei ole juurikaan vikoja. Huollettu sitä on 1,5 vuoden aikana 500e:llä (pakoputkikorjaus, katsatushuolto tms, renkaanvaihdot, reikä pohjassa). Hyvin on pelittänyt :)
 
Onpas. Mun Nissanin liikennevakuutus on 400e/vuosi ja verot 30e joka toinen kuukausi. Mitä tuosta tulee kuukausitasolla ööh vajaan 50e. Auto on vuosimallia 1993 ja maksoi ostettaessa 1,5 vuotta sitten 1000e. Edullinen kulkupeli mielestäni, kun käy tommoinen mäihä, että ei ole juurikaan vikoja. Huollettu sitä on 1,5 vuoden aikana 500e:llä (pakoputkikorjaus, katsatushuolto tms, renkaanvaihdot, reikä pohjassa). Hyvin on pelittänyt :)

Onkos tossa liikennevakuutuksessa vero mukana? Auton arvokin on varmaan laskenut jonkun satasen puolessatoista vuodessa. Bensaakin se varmaan jonninverran syö ja jos ajat vielä jonkin aikaa niin renkaatkin pitää tod. näk. vaihtaa. Vuosikustannukset on muuten toi 500€ / 1,5 vuotta 28€ + 50€ = jo lähes 80€ (bensaan mennee kuitenkin se 20€ / kk).

Mulla kanssa aikoinaan oli pari kolme tollasta nissania 80-luvun puolivälistä tosin. Täytyy sanoa että mitkään autot eivät ole olleet yhtä halpoja ylläpitää kuin nämä nissanit. Silti niilläkin se 100€/kk ylittyi :)
 
Onkos tossa liikennevakuutuksessa vero mukana? Auton arvokin on varmaan laskenut jonkun satasen puolessatoista vuodessa. Bensaakin se varmaan jonninverran syö ja jos ajat vielä jonkin aikaa niin renkaatkin pitää tod. näk. vaihtaa. Vuosikustannukset on muuten toi 500€ / 1,5 vuotta 28€ + 50€ = jo lähes 80€ (bensaan mennee kuitenkin se 20€ / kk).

Mulla kanssa aikoinaan oli pari kolme tollasta nissania 80-luvun puolivälistä tosin. Täytyy sanoa että mitkään autot eivät ole olleet yhtä halpoja ylläpitää kuin nämä nissanit. Silti niilläkin se 100€/kk ylittyi :)

Olikin puhe siitä, että pääseekö auton omistamisella alle 100e/kk vaikka ei ajaisi yhtään. Vastasin, että pääsee. Silloin ei mene bensaa eikä tarvitse vaihtaa renkaita. Ja tuo liikennevakuutus on se, mitä maksan vakuutusta vuodessa kaikkine kuluineen (verolla tuskin viittaat siihen Trafille menevään maksuun, jonka olin eritellyt). Sitten kun tuohon auton maksuun lisätään bensat ja käyttämisestä koituvat kustannukset (renkaat, huollot yms) niin meneehän se yli 100e/kk, mutta ei silti ole järin kallista verrattuna esimerkiksi siihen, että menisin töihin julkisilla (en asu pk-seudulla, joten pitäisi maksaa kahdet eri julkisen maksut).
 
Olikin puhe siitä, että pääseekö auton omistamisella alle 100e/kk vaikka ei ajaisi yhtään. Vastasin, että pääsee. Silloin ei mene bensaa eikä tarvitse vaihtaa renkaita. Ja tuo liikennevakuutus on se, mitä maksan vakuutusta vuodessa kaikkine kuluineen (verolla tuskin viittaat siihen Trafille menevään maksuun, jonka olin eritellyt). Sitten kun tuohon auton maksuun lisätään bensat ja käyttämisestä koituvat kustannukset (renkaat, huollot yms) niin meneehän se yli 100e/kk, mutta ei silti ole järin kallista verrattuna esimerkiksi siihen, että menisin töihin julkisilla (en asu pk-seudulla, joten pitäisi maksaa kahdet eri julkisen maksut).

OK. Periaatteessa se mun 400€ nisan olisi tosiaan mennyt ehkä alle sen satasen kanssa seisottamalla, koska 400€:stä ei paljon arvon alenemaa tule. Eli alle satasella selviää. Menee muutenkin vähän offiksi.
 
Back
Ylös Bottom