Paljonko rasvaa päivässä ?

Tulin katelleeksi omia makrojani ja safkoja mitä päivittäin vetelen ja huomasin, että aikalailla luontainen jakauma on 50% hiilareista 30% protskusta ja noin 20% rasvasta. Protskua noin 2g/painokilo, hiilaria 4g ja rasvaa 0.7 about. Kalorit jossain 2500 huippeilla. Joskus 3000kcal vuorokaudessa, mutta nekin lisät on hiilareista aikalailla.

Rasvaa tulee siis noin 40-60g vuorokaudessa ja suurin osa hyvistä lähteistä. Omega 3:siakin menee 3x3, eli 9 kapselia päivässä.

Jäin miettimään, että onko näin hyvä? Kroppa voi hyvin, iho voi hyvin, treenit luistaa ja hiilareiden voimalla on mukava treenata. En näe mitään syytä lisätä rasvaa, koska kalorit nousee todella helposti, eikä ole tarkoitus kasvaakaan sen suuremmin. Kunhan pysyy jonkunlaisessa nykykunnossa.

Paljon te vedätte rasvaa päivässä?

Ketoilijoiden ym. VHH-safkailijoiden ei kannata vastata, vaan ihan tällaiset perussyöpöttelijät jos vastailisi =)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla menee noin hh 40% prot 30% rasva 30%.
Oon huomannut, että kun syön "paljon" rasvaa, kummalliset mässäilyhimot ja roskaruokahimot pysyvät poissa.

Voisin syödä enemmänkin ihan huoletta, rasva on herkkua :D Mut täl hetkellä fläsää on kertynyt sen verran, että otan ne kalorit mieluummin vatsaa täyttävästä ruoasta. Jos tarvii kasvattaa päivän kalorimäärää, niin lisään yleensä hiilareita minäkin.

Yleensä näkee suositeltavan vähintään 15-20% kokonaiskulutuksesta erinäköisten hormonaalisten toimintojen vuoksi. Itse tulee vedettyä 30-40% yleensä kun nuo hiilarit tuppaavat vain kertymään vyötärölle. Luulisin, että tämäkin juttu on aika yksilöllistä. Kannattaa vähän kokeilla eri systeemeitä ja seurata kehitystä.

Jos olen oikein käsittänyt, niin ihminen ei tarvitse mitään muuta kuin välttämättömät rasvahapot, Omega 3 + 6 ja niitäkin kohtuullisen pienen määrän pysyäkseen kunnossa. Kaikki muu on ikään kuin extraa?

Jos olen oikein käsittänyt, niin ihminen ei tarvitse mitään muuta kuin välttämättömät rasvahapot, Omega 3 + 6 ja niitäkin kohtuullisen pienen määrän pysyäkseen kunnossa. Kaikki muu on ikään kuin extraa?

Sitten tästä pääset nopeasti ns. nuoren naisen ruokavalio syndroomaan (ihan itte keksin). Eli jätetään kaikki rasvat pois ja ruokavalio on 90% hiilareita, voi sitten miettiä kuinka hyvää tuollainen tekee. Ihan yleisen "fiksuuden" ja helpon energian takia pitäisin jo rasvojen määrän 20-40 % kokonaisenergiasta. Rasva on polttoaineena kuitenkin pitkäkestoista.

Ihminen tarvitsee myös jonkin verran tyydyttyneitä rasvoja. Niiden saannista vaan harvemmin on puutetta, jos syödään esimerkiksi liha- kana ja maitotuotteita.
Ja jos hommat luistaa, niin mikäs sua estää toimimasta tuolla tavoin.

Suositut

Back
Ylös Bottom