Paljonko painoa bulkin aikana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhna
  • Aloitettu Aloitettu
Löytyykö keneltäkään linkkiä tieteelliseen julkaisuun maksimaalisen lihaskasvun määrästä per kk tai vuosi? Yritin googlettaa ja löytyy vaan näitä personal trainereiden tiukkoja mielipiteitä. Vääntö käynnissä aiheesta ja ollaan asiasta aika eri linjoilla. Mä olen pitäny tätä puol kiloa - kilo totuutena, mutta en löydä mitään faktaa sanojen taakse.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Löytyykö keneltäkään linkkiä tieteelliseen julkaisuun maksimaalisen lihaskasvun määrästä per kk tai vuosi? Yritin googlettaa ja löytyy vaan näitä personal trainereiden tiukkoja mielipiteitä. Vääntö käynnissä aiheesta ja ollaan asiasta aika eri linjoilla. Mä olen pitäny tätä puol kiloa - kilo totuutena, mutta en löydä mitään faktaa sanojen taakse.

vaikee tota on sanoa kun on niin yksilöstä kiinni. Kyllä aina jostain perähikiältä löytyy jamppa joka hakkaa lihasta varteen 15 kiloa vuodessa, kun taas monet saavat tyytyä siihen viiteen kiloon ensimmäisen vuoden aikana. Tuskinpa tuota voi mitenkään tutkia pahemmin, mutta kyllä musta se 10kg/vuosi menee aika lähelle.

edit. kyllähän tuo tredin alkupuolella ollut artikkeli bulkkauksesta ja sen haitoista antaa melko hyvät luvut siihen, paljonko sitä lihasta voi saada.

Valaiskaa tietämätöntä: luin eilen Seiskasta (olin parturissa ja tylsistynyt!) että rasvakudos lisää myostatiinin määrää kehossa, eli käytännössä, mitä enemmän rasvaa, sitä enemmän lihasta hajoittavaa myostatiinia. Onko tämä luotettavaa tietoa, ja voiko tästä vetää sellaisen johtopäätöksen että kauhealla sikabulkilla on jopa (ainakin marginaalisesti) vaikeampaa kasvattaa lihasta kuin jos syö tasan sen minkä kuluttaa eikä kaloriakaan enempää?

EDIT: Voisiko tämä ilmiö jopa selittää miksi jotkut kykenevät kasvattamaan lihasta miinuskaloreilla?

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_truth_about_bulking

Ole hyvä.

Toivottavasti nämä ''+5 kg / kuukausi ja 0 kg rasvaa'' kaveritkin lukevat tuon ajatuksella läpi. Artikkelissa taidettiin kertoa, mistä tämä ''bulkkasin 20kg eikä yhtää rasvaa'' -ilmiö/luulo johtuu.

edit. kyllähän tuo tredin alkupuolella ollut artikkeli bulkkauksesta ja sen haitoista antaa melko hyvät luvut siihen, paljonko sitä lihasta voi saada.

Toi artikkeli ei täytä vielä luotettavan lähteen kriteerejä. Ei viitata tutkimuksiin tai sisällä lähdeluetteloa. Ja tutkimuksella tarkoitan sellaista, joka sisältää jotain yleistettävää tietoa normaaleista ja terveistä ihmisistä. Onko tällaista tutkimusta edes tehty?

Minulla oli viimeks +12 kiloa nykypainoon nähden.. Kohta taas mennään ja saapi nähdä mihin lukemiin nyt päädytään.
Tällaiset bulkkikilot tuovat aina hieman lisärasvaa kehoon, mutta systeemi sopii minulle hyvin.

Toi artikkeli ei täytä vielä luotettavan lähteen kriteerejä. Ei viitata tutkimuksiin tai sisällä lähdeluetteloa. Ja tutkimuksella tarkoitan sellaista, joka sisältää jotain yleistettävää tietoa normaaleista ja terveistä ihmisistä. Onko tällaista tutkimusta edes tehty?

Varmaan aika vaikeaa tehdä tuosta tutkimusta kun kaikki ihmiset on erillaisia, jotkut saa lihasta nopeammin, jotkut rasvaa. Mutta kyllä Thibaudeaulla on niin paljon käytännön kokemusta että tuohon tekstiin luottaisin. Hyvä myös että tuossa puhutaan kokoajan natuista, yleensä TMusclessa annetaan neuvoja mitkä toimivat kunnolla vain roinaajilla. :(

Itse asiaan voin sen verran sanoa että joko maltilliset plussat (300-500) tai sitten syklittely, pysyy kokoajan rasvaprossa matalana mutta lihastakin tulee, eikä tarvitse keväällä panikoida kun näyttää läskiltä wowin-pelaajalta. Mun mielestä varsinkin nää nuoret sikabulkkarit on aivan pellejä suorastaan suurinosa. Nousee virtsa päähän kun mukamas vitun isoja miehiä paita päällä, noh katsotaan sit kesällä rannalla kun pojat kattelee muitten päkkejä ja itekseen ajattelee että ompa naru, vaikka lihasmassaa on samanverran mutta ei ole sitä 1-2cm läskiä päällä tekemässä hanskasta isompaa. Ei muutakun valoja päälle ja peilin eteen. Oli ihan pakko avautua hieman kun meidänkin salilla palloilee näitä rasvaklöntti-salkkari joonataneja jotka on niin isoa poikaa mutta erottuvuutta ei oo missään. Aluks olin jopa vähän kateellinen mutta sitten näin pojat ilman paitaa ja repesin melkein päin naamaa saunassa poikien adonis-muodoille. Saman olisi saanut ilman treeniäkin kaljalla aikaan :rolleyes:

Varmaan aika vaikeaa tehdä tuosta tutkimusta kun kaikki ihmiset on erillaisia, jotkut saa lihasta nopeammin, jotkut rasvaa. Mutta kyllä Thibaudeaulla on niin paljon käytännön kokemusta että tuohon tekstiin luottaisin. Hyvä myös että tuossa puhutaan kokoajan natuista, yleensä TMusclessa annetaan neuvoja mitkä toimivat kunnolla vain roinaajilla. :(

Itse asiaan voin sen verran sanoa että joko maltilliset plussat (300-500) tai sitten syklittely, pysyy kokoajan rasvaprossa matalana mutta lihastakin tulee, eikä tarvitse keväällä panikoida kun näyttää läskiltä wowin-pelaajalta. Mun mielestä varsinkin nää nuoret sikabulkkarit on aivan pellejä suorastaan suurinosa. Nousee virtsa päähän kun mukamas vitun isoja miehiä paita päällä, noh katsotaan sit kesällä rannalla kun pojat kattelee muitten päkkejä ja itekseen ajattelee että ompa naru, vaikka lihasmassaa on samanverran mutta ei ole sitä 1-2cm läskiä päällä tekemässä hanskasta isompaa. Ei muutakun valoja päälle ja peilin eteen. Oli ihan pakko avautua hieman kun meidänkin salilla palloilee näitä rasvaklöntti-salkkari joonataneja jotka on niin isoa poikaa mutta erottuvuutta ei oo missään. Aluks olin jopa vähän kateellinen mutta sitten näin pojat ilman paitaa ja repesin melkein päin naamaa saunassa poikien adonis-muodoille. Saman olisi saanut ilman treeniäkin kaljalla aikaan :rolleyes:

Jep, sikabulkkaus on lähtenyt kyllä ihan käsistä nykyaloitteljoilla. Tämäkin foorumi mielestäni kannustaa helvetisti nimeomaan bulkkaukseen. Sitten kun virhe on tapahtunu ja läskiä on tullut 20kg ylimääräistä niin tajutaan vasta sylkittelyn ja maltillisten kaloreiden hyvät puolet. Lihasta voidaan kasvattaa ilman rasvaa. Nimittäin sykleillä!

Nousee virtsa päähän kun mukamas vitun isoja miehiä paita päällä, noh katsotaan sit kesällä rannalla kun pojat kattelee muitten päkkejä ja itekseen ajattelee että ompa naru, vaikka lihasmassaa on samanverran mutta ei ole sitä 1-2cm läskiä päällä tekemässä hanskasta isompaa. Ei muutakun valoja päälle ja peilin eteen. Oli ihan pakko avautua hieman kun meidänkin salilla palloilee näitä rasvaklöntti-salkkari joonataneja jotka on niin isoa poikaa mutta erottuvuutta ei oo missään. Aluks olin jopa vähän kateellinen mutta sitten näin pojat ilman paitaa ja repesin melkein päin naamaa saunassa poikien adonis-muodoille. Saman olisi saanut ilman treeniäkin kaljalla aikaan :rolleyes:

Kummassakin leirissä on tota samaa vikaa. itse olen kuulunut sekä vatsalihassäbänpelaajiin, että nyt myöhemmin rasvabulkkaajiin ja kummassakin kastissa on vähättely muita kohtaan pysynyt mukana. Silloin kun oli itse laiha niin sitä suostutteli itselleen että ne isot pojat joilla oli sitä mahaa oli vain pelkkää rasvaa, ja sittemmin kun on itse melko isoissa rasvoissa niin sitä ajattelee, että ne laihat pojat näyttää vaan lihaksikkailta pienen rasvaprosentin johdosta, ja että kyllä multa täältä läskien alta löytyy vitusti kovemmat lihakset.

samoiten huomannut tuttujen vaihtavan asenteitaan mua kohtaan. Silloin kun olin yksinkertaisesti naru, niin siitä kyllä huomauteltiin, nyttemmin kun on fläsää, mutta myös lihasta tullut niin sille yritetään keksiä kokoajan tekosyitä miksi en enää ole kukkakeppi (tyyliin okei sä saatat olla 10 senttiä mua lyhyempi ja painaa silti enemmän, mutta mulla on enemmän lihasta koska mulla näkyy vatsat)

Mulla nyt on ihan mukava tilanne, kun näyttää t-paita päällä vielä hyvältä, vaikka todellisuudessa rasvaa on jo melko paljon (prossat jossain 18%?). Dieetille pitäisi lähteä, mutta se vaan pelottaa niin perkeleesti, että pieneneekö käsi 40 senttisestä jonnekkin vielä mitättömämmäksi.

Itse olen pyrkinyt sopivilla plussilla, kaloreita varsinaisesti laskematta, olemaan nyt puolisen vuotta. Aamupaino on noussut joulukuun ja toukokuun välisenä aikana 69kg:sta 75 kiloon. En sitten tiedä missä muodossa se paino on tullut, mutta eipä läskiä ainakaan helposti havaittavasti ole lisää tullut :D

Kummassakin leirissä on tota samaa vikaa. itse olen kuulunut sekä vatsalihassäbänpelaajiin, että nyt myöhemmin rasvabulkkaajiin ja kummassakin kastissa on vähättely muita kohtaan pysynyt mukana. Silloin kun oli itse laiha niin sitä suostutteli itselleen että ne isot pojat joilla oli sitä mahaa oli vain pelkkää rasvaa, ja sittemmin kun on itse melko isoissa rasvoissa niin sitä ajattelee, että ne laihat pojat näyttää vaan lihaksikkailta pienen rasvaprosentin johdosta, ja että kyllä multa täältä läskien alta löytyy vitusti kovemmat lihakset.

samoiten huomannut tuttujen vaihtavan asenteitaan mua kohtaan. Silloin kun olin yksinkertaisesti naru, niin siitä kyllä huomauteltiin, nyttemmin kun on fläsää, mutta myös lihasta tullut niin sille yritetään keksiä kokoajan tekosyitä miksi en enää ole kukkakeppi (tyyliin okei sä saatat olla 10 senttiä mua lyhyempi ja painaa silti enemmän, mutta mulla on enemmän lihasta koska mulla näkyy vatsat)

Mulla nyt on ihan mukava tilanne, kun näyttää t-paita päällä vielä hyvältä, vaikka todellisuudessa rasvaa on jo melko paljon (prossat jossain 18%?). Dieetille pitäisi lähteä, mutta se vaan pelottaa niin perkeleesti, että pieneneekö käsi 40 senttisestä jonnekkin vielä mitättömämmäksi.

Niinhän se tuppaa olemaa että aina ne toiset on vaan huonompia, ihmismieli on jännä juttu. Toinen asia mikä ihmetyttää täällä on miten aloittelijoille annetaan ruokavinkkejä. Heti pitäisi alkaa syömään kuin coleman ja pahin kaikista, aina tuputetaan massanlisääjiä. Jos joutuu käyttämään massanlisääjiä, on ruokavaliossa vikaa, ja ensin hoidetaan se kuntoon eikä haeta sitä "lihasmassaa" mistään gainereista. Vähänväliä täälläkin näkee kysymyksiä etä mikä mättää ruokavaliossa, ja sankarilla on ruokajuomana aina gainereita. Miksi? Opetelkaa nyt nuoret oikeasti ymmärtämään että se on totta että onneen ei ole oikotietä, paitsi voisilmä tietenkin :rolleyes: Massanlisääjillä saa kivasti kyllä kokoa mutta jos halutaan hyvä ja lihaksikas kroppa, ei ole hyötyä sahata painon kanssa kokoajan. Maltillisesti ylöspäin vaikka 1-2 kg kuussa niin kolmen vuoden päästä ollaan jo aika monstereita vaikka rasvat on kokoajan ollut alhaalla. :thumbs:

Ja löysinpäs vastauksen omaan kysymykseeni:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8201909?dopt=Abstract

Suomeksi: 12 viikon treenin aikana hoikat saivat keskimäärin 0,3kg lihasta ja valmiiksi rotevammat 1,6kg lihasta. -> Eli lopputulemana on, että noin puoli kiloa kuussa on ihan realistinen määrä lihasta, mutta tikku-ukoille se voi olla liian kova tahti.

Ongelmana mulla ei siis ollut se, että en uskoisi tuota aikaisemmin mainittua artikkelia vaan se, että tuolla kirjoittajalla ei ole uskottavuutta asiaan vihkiytymättömien parissa.

No jos mä nyt vastaan tuohon alkuperäiseen kysymykseen. En harrasta bulkkausta sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta puolet vuodesta (yllättäen syksy - kevät) syön hiukan vapaammin, jolloin paino nousi viime talvena 85 kiloon. Tulevana syksynä tavoite taas pari kiloa ylemmäs, ja tietenkin suurimmaksi osaksi lihasta. At the moment vaaka näyttää aamulla vaivaiset 80, mutta niin on kuntokin jo varsin kireä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom