Palelu ja dieetti

Hellurei ja hellät tunteet!

Olen urheillut koko ikäni ja puntteja olen nostellut satunnaisen epäsäännöllisesti 25 vuotta. Tänä vuonna mulla on ollut kehonrakennustyyppisen treenin ohella elämäni pisin ja paras dieetti! Olen aina ollut naturaali ja tulen olemaan!

Paino on tullut alas ihan kunnolla ja rasvat pudonneet. Elän päivät noin -500kcal, joskus enemmän, joskus vähemmän. Matka on kuitenkin kesken mutta tiedustelisin seuraavaa.

Mua palelee lähes koko ajan ja noin viitenä yönä kuluvan dieetin aikana olen herännyt keskellä yötä aivan järkyttävään paleluun, melkein kuin horkkaan. Olen joutunut pyytämään apua vaatteiden päällepukemisessa ja noin tunnin päästä palelu on ohi ja pystyn nukkumaan aamuun asti. Ruumiinlämpö ei vaihtele mittareiden mukaan ja kaikki labrat ja muut terveydenhuollon menetelmät on erittäin ok.

Sopiiko palelu ja läskin palaminen kyseisiin oireisiin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jossain olisko ollu Utin ja Wileniuksen podcastissa taidettiin mainita tommonen asia ja vastaus oli kilpirauhasen vajaatoiminta jouhtuen liian kovasta tai pitkästä dieetistä.
Näin mä sen muistan, joudut kuunteleen kaikki läpi, mutta asiaahan ne suurimmaksi osaksi on. (y)

Jossain olisko ollu Utin ja Wileniuksen podcastissa taidettiin mainita tommonen asia ja vastaus oli kilpirauhasen vajaatoiminta jouhtuen liian kovasta tai pitkästä dieetistä.
Näin mä sen muistan, joudut kuunteleen kaikki läpi, mutta asiaahan ne suurimmaksi osaksi on. (y)
Moikka Kuli!

Mulla on katsottu kaikki kilpirauhasarvot ja ne on täysin viitearvojen sisällä… Ja mun dieetti on mennyt täysin lineaarisesti ”ihanneviivaa” alaspäin, eli mitään äkkipudotuksia ei ole tapahtunut ja joillakinhan dieetit kestää huomattavan paljon pidemmän aikaa.

Mutta hyvä idea ja kyseinen podi on loistava!

Kyllä mä muistelen kokeneeni samanlaista vastaavalla maltillisella pikkuhiljaa dieetillä.
Olisko mahdollista siirtää pikkuisen kaloreita lähemmäksi nukkumaan menoa?
Mulla se auttoi.
Perustelin sen niin kun joskus täydellä mahalla nukkuessa hikoilin aina kuin sika ja sit tosiaan tyhjällä palelin.
Aineenvaihdunnalla olis jotain duunia ja se tuottaa lämpöä?

Ei varmaan kestä mitään oikeaa tarkastelua mutta ei iso vaiva kokeilla?

Jatkuva palelu voi mm. olla merkki siitä että aineenvaihduntaa ajetaan pienemmälle. Ravintoa ei tule riittävästi mitä olisi tarve niin keho laskee hieman lämpötilaansa alaspäin että energiaa säästyisi paremmin tarvittaviin toimiin mutta samalla lepoaineenvaihdunta on siis pienempi koska kehon lämpötila on normaalia alempana. (Eikä nyt puhuta mistään 35.6 vaan ihan 0.0 tasolla esim 36.4 jos se aikaisemmin oli 36.7 tms.)

Kyllä mä muistelen kokeneeni samanlaista vastaavalla maltillisella pikkuhiljaa dieetillä.
Olisko mahdollista siirtää pikkuisen kaloreita lähemmäksi nukkumaan menoa?
Mulla se auttoi.
Perustelin sen niin kun joskus täydellä mahalla nukkuessa hikoilin aina kuin sika ja sit tosiaan tyhjällä palelin.
Aineenvaihdunnalla olis jotain duunia ja se tuottaa lämpöä?

Ei varmaan kestä mitään oikeaa tarkastelua mutta ei iso vaiva kokeilla?
Todella hyviä pointteja, kiitos (y)

Mäkin pääosin hikoilen kaikki yöt kuin sika ja sit on tosiaan tämä toinen ääripää, hirveä horkka! Uskon tismalleen samaa ja olen pohtinut, että aineenvaihdunnalla ja lämmöntuotolla on jotain tekemistä tämän kanssa.

Jostain (mielestäni luotettavasta lähteestä) luin tänään, että kun rasvakerros pienenee, niin luonnollisesti se vaikuttaa siihen, miten lämpö imeytyy ja poistuu kehosta.

Jatkuva palelu voi mm. olla merkki siitä että aineenvaihduntaa ajetaan pienemmälle. Ravintoa ei tule riittävästi mitä olisi tarve niin keho laskee hieman lämpötilaansa alaspäin että energiaa säästyisi paremmin tarvittaviin toimiin mutta samalla lepoaineenvaihdunta on siis pienempi koska kehon lämpötila on normaalia alempana. (Eikä nyt puhuta mistään 35.6 vaan ihan 0.0 tasolla esim 36.4 jos se aikaisemmin oli 36.7 tms.)
Todella hyvä pointti Jassoo(y)

Jos kehon lämmöntuoton vaikutuksia miettii rankemmin, niin hyppy 36.8 asteesta 40.0 asteeseen tuntuu kuin sata salamaa ja ihminen on aivan jumissa ja todella sairas! Ja lämpö on vaihtunut 3-astetta :unsure:

Eli uskon tohon sun teoriaan kyllä täysin!

Paljon mahdollista, että kyseessä on ihan normaali (joskin epätoivottu) dieetin lievi-ilmiö eli metabolia adaptoituu / hidastuu .... ei siis todellakaan tarkoita automaattisesti, että kilpirauhasessa tms. olisi mitään vikaa. Miinuksilla kun menee, niin kroppa pyrkii säästämään vähän kaikessa. Lämmöntuotto on iso energiarohmu, niin siinä on hyvä säästökohde ja sitten paleltaa herkemmin. Muita vastaavia on, kun ruuansulatus hidastuu, verenpaine laskee, syke putoaa tai ei ainakaan nouse niin helposti jne. ja siinä on isoa yksilöllistä hajontaa, että mitä näistä kenelläkin, kuinka paljon ja missä kohtaa dieettiä.

Mitään kovin tehokasta akuuttia toimenpidettä ei ole olemassa asian auttamiseksi, vaan kaiken kaikkiaan järkevä kiristelytahti ja sopiva eikä liiallinen kalorivaje ovat avainasemassa. Ja ihan vaan näin kokeneen koutsin näkemyksenä sanon, että yleensä, kun joku sanoo olevansa "noin -500kcal" niin oikeasti on ihan hakuammuntaa, että missä menee, koska kovinkaan tarkasti kulutustaan ei vaan pysty määrittämään. Paljon enemmän tilanteesta kertoo, että kauanko on dieetillä ollut ja paljonko paino siinä ajassa pudonnut.

Jossain kohtaa myös rasvaprosentti alkaa selvästi vaikuttamaan siihen, että miten lämpö pysyy, mutta jotta karkaa niin sitä varten saa sitten kyllä olla jo kokolailla kireässä kunnossa.

Paljon mahdollista, että kyseessä on ihan normaali (joskin epätoivottu) dieetin lievi-ilmiö eli metabolia adaptoituu / hidastuu .... ei siis todellakaan tarkoita automaattisesti, että kilpirauhasessa tms. olisi mitään vikaa. Miinuksilla kun menee, niin kroppa pyrkii säästämään vähän kaikessa. Lämmöntuotto on iso energiarohmu, niin siinä on hyvä säästökohde ja sitten paleltaa herkemmin. Muita vastaavia on, kun ruuansulatus hidastuu, verenpaine laskee, syke putoaa tai ei ainakaan nouse niin helposti jne. ja siinä on isoa yksilöllistä hajontaa, että mitä näistä kenelläkin, kuinka paljon ja missä kohtaa dieettiä.

Mitään kovin tehokasta akuuttia toimenpidettä ei ole olemassa asian auttamiseksi, vaan kaiken kaikkiaan järkevä kiristelytahti ja sopiva eikä liiallinen kalorivaje ovat avainasemassa. Ja ihan vaan näin kokeneen koutsin näkemyksenä sanon, että yleensä, kun joku sanoo olevansa "noin -500kcal" niin oikeasti on ihan hakuammuntaa, että missä menee, koska kovinkaan tarkasti kulutustaan ei vaan pysty määrittämään. Paljon enemmän tilanteesta kertoo, että kauanko on dieetillä ollut ja paljonko paino siinä ajassa pudonnut.

Jossain kohtaa myös rasvaprosentti alkaa selvästi vaikuttamaan siihen, että miten lämpö pysyy, mutta jotta karkaa niin sitä varten saa sitten kyllä olla jo kokolailla kireässä kunnossa.
Moi Markku!

Kiitos todella hyvästä ja seikkaperäisestä vastauksesta (y)

Back
Ylös Bottom