Palautusoikeus posti/nettiimyynnissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu

lej

Liittynyt
27.12.2003
Viestejä
2 841
Auttakaa nyt viisaammat. Tilasin eräästä ATK-liikkeestä näytönohjaimen netin kautta. Nyt saisin halvalla paremman ohjaimen ja se joka minulle tuli oli muutenkin rikki ( tuuletin piti jumalatonta möykkää). Eli uuden saan tietysti nykyisen rikkinäisen tilalle, mutta onko kauppaa mahdollista perua kokonaan. Liikkeessä väittävät että 14 päivän palutusoikeus ei koske ATK-tuotteita ja käytettyjä tuotteita. Silti tietääkseni lain mukaan on oikeus kokeilla tilattua tuotetta. Eli mihin jatkotoimenpiteisiin voi ryhtyä jos en saa kauppaa peruttua, vai onko se edes liikkelle pakollista.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaankin ainoa miten tossa asiassa pääsis kaupan purkamaan olisi se, että sua ois huijattu jotenkin kaupanteon yhteydessä. Pirauta kuluttaja-asiamiehelle ja varmista asia.
 
En ehtiny enää tänään soittamaan. Selvittelin lisää asiaa, enkä ainakaan netistä löytäny mitään joka tukisi väitettä että palautusoikeus ei koske ATK-tarvikkeita, paitsi sinetöityjä ohjelmistoja jos ne on avattu. Kysyin myös kaverilta, joka tietää asiasta enemmän, niin se sanoi, että yrittävät ilmeisesti päästä liikkeessä vain mahd. halvalla ja helpolla. Katselin myös muiden nettikauppojen palautusehtoja ja todella monissa oli ilmeisesti itse keksittyjä ehtoja jotka ovat lainvastaisia, esim vain 7 päivän palautusoikeus. Ainoa ongelma on se, että kortti on ollut koneessa kiinni, mutta ei sitä mistään saa selville. Tuotteen pitää myös olla siinä kunnossa, että sen voi myydä edelleen ja sekin ehto täyttyy.
 
Kyllähän postimyynnissä on lakisääteinen palautusoikeus.

"Postimyyntiä koskeva neljäntoista päivän palautusoikeus koskee myös verkkomyyntiä. Oikeutta ei saa mitenkään rajoittaa, eikä kuluttajaa saa vaatia maksamaan palautuskustannuksia"
 
Vaikka hatusta heitänkin niin sanon, että kyllä niillä atk-romuilla on sama 14-päivän palautusoikeus. Tosiaan kannattaa jostain varmistaa, soittaa vaikka kunnalliselle kuluttajansuojamiehelle.
 
Sinulla on todellakin 14 päivän palautusoikeus, paitsi seuraavissa tapauksissa:

"1) palveluksen suorittaminen tai hyödykkeen toimittaminen sähköisesti on kuluttajan suostumuksella aloitettu ennen peruuttamisajan päättymistä ja kuluttajalle on ilmoitettu peruuttamisoikeuden puuttumisesta 14 §:ssä tarkoitetussa vahvistuksessa;

2) kulutushyödykkeen hinta riippuu rahoitusmarkkinoilla vaihtuvista noteerauksista, joihin elinkeinonharjoittaja ei voi vaikuttaa;

3) sopimus koskee tavaraa, joka valmistetaan tai jota muunnellaan kuluttajan toivomusten mukaisesti niin, ettei tavaraa voida myydä edelleen ilman huomattavaa tappiota tai ettei tavaraa lainkaan voida myydä edelleen;

4) sopimus koskee tavaraa, jota luonteensa vuoksi ei voida palauttaa edelleen myytäväksi taikka joka voi nopeasti pilaantua tai vanhentua;

5) kuluttaja on avannut sinetöitynä toimitetun ääni- tai kuvatallenteen taikka tietokoneohjelman;

6) sopimus koskee sanoma- tai aikakauslehtien toimitusta eikä elinkeinonharjoittaja tarjoa näitä hyödykkeitä kuluttajalle puhelimitse omasta aloitteestaan;

7) sopimus koskee vedonlyönti- tai arvontapalveluksia. "

Lainaus siis lakikirjasta.

Kannattaa lukea mitkä kyseisen liikkeen tilausehdot on. Yleensähän tuotetta ei voi palauttaa jos se ei ole edelleen myyntikelpoinen, esim. pakkauksen muovit revitty auki tms..
 
Kuluttajaviraston sivulla sanotaan näin:

Voiko kuluttaja avata pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeuttaan?
Kuluttajalla on peruuttamisaikana oikeus tutustua tuotteeseen ja kokeilla sitä samaan tapaan kuin hän voisi tehdä ostaessaan tavaran liikkeestä. Kuluttaja ei menetä peruuttamisoikeuttaan, jos tuotteen arvo vähentyy ilman hänen syytään - esimerkiksi jos paketti vaurioituu postissa. Kuluttaja voi myös avata pakkauksen tutkiakseen ja kokeillakseen tavaraa menettämättä peruuttamisoikeuttaan. Hän ei voi kuitenkaan ottaa tavaraa käyttöön.

Eli kyllä ne muovit saa mielestäni ottaa pois. Mutta näitä voi tietysti tulkita miljoonalla eri tavalla. Ei varmaan kannata vatvoa asiaa enempää ennen kuin saa kuluttaja-asiamiehen mielipiteen ja kuulee mitä liikkeessä sen jälkeen sanotaan.
 
Soitin kuluttajaviranomaiselle ja sieltä sanottiin että pakkauksen saa avata. Tietokoneiden komponennttien asentaminen taas on yleensä katsottu käytöksi valitustapauksissa. Mutta asia on kuulemma hieman epäselvä.

Liikkeissä joissa palvelu on hyvää, ja ymmärretään hyvän julkisuuskuvan arvo annetaan yleensä rahat takaisin vaikka kyseessä ei edes olisi postimyynti. Esim Turussa sain Bpc-solutionista kalliimman virtalähteen edellisen tilalle vaikka olin jopa avannut sen eikä se ollut enää myyntikuntoinen. Kahdessa oli sama vika ja myyjäkin myönsi, että sen tuotteen laatu oli täyttä sontaa.

Mutta tämän Mikromajan tapauksessa ne väittävät tosiaan esim. että avattuja paketteja ei saa palauttaa, edes silloin kun tuotetta ei ole kokeiltu. Vaikka lain mukaan saa.
 
Lupasivat palauttaa rahat kunhan tavara tulee niille postissa takas. Puhuin eri myyjän kanssa ja palvelu oli paljon parempaa. Silti ihmetyttää, että sanovat, etteivät ota takaisin avattuja paketteja vaikka lain mukaan ne saa avata.
 
Originally posted by lej
Lupasivat palauttaa rahat kunhan tavara tulee niille postissa takas. Puhuin eri myyjän kanssa ja palvelu oli paljon parempaa. Silti ihmetyttää, että sanovat, etteivät ota takaisin avattuja paketteja vaikka lain mukaan ne saa avata.

Myyjät eivät vain halua tilannetta missä ihmiset ostelevat "huvikseen" tavaroita postimyynnistä ja laittavat ne sitten takaisin. Näissä tapauksissa tulee kuluja postikulujen muodossa mikä kyllä laitetaan sitten takaisin tuotteiden hintoihin....
 
Ei se kuitenkaan tarkoita, että kuluttajaa saisi silloin huijata ilmoittamalla, ettei atk-komponentteja koskisi samat säännöt kuin muitakin postimyyntituotteita. Tuntuu kuitenkin siltä, että useissa liikkeissä on töissä henkilöitä, jotka ovat tietämättömiä kuluttajan oikeuksista. Osassa atk-liikkeitä on myös töissä henkilöitä, joiden ei pitäisi olla palvelualalla ollenkaan.

Nykyään ostan atk-komponenttini vain sellaisista liikkeistä mistä saa hyvää ja ystävällistä palvelua. Esimerkiksi nyt olen itsekin ostamassa uutta näytönohjainta. Soitin muutamaan liikkeeseen ja kysyin liikkeen toimitusajoista sekä pari kysymystä myös itse näytönohjaimesta. Jyvät oli helppo erottaa akanoista. Parissa liikkeessä sain surkeaa palvelua. Päädyin ostamaan näytönohjaimen liikkeestä, jossa on hyvä palvelu siitä huolimatta, että hinta oli vähän korkeampi kuin huonomman palvelun liikkeissä. Pitemmän päälle asiakkaan arvostaminen kannattaa.

Pitäkää vain kiinni oikeuksistanne. Hyvin toimittu Lej!
 
Monilla verkkokauppaa harjoittavilla liikkeillä ei tosiaan tunnu olevan tiedossa kaikki sitä koskevat säännöt. Tai ainakaan kaikilla myyjillä. Kuten tässä Mikromajan tapauksessa eri myyjältä sai huomattavasti parempaa palvelua eikä väitetty vastaan.

Tässä olis yksi linkki jossa kerrotaan verkkokaupasta enemmän. Toivottavasti toimii. Yllätys tuokin, että verkkokaupassa myyjä on velvollinen myymään sillä hinnalla kuin ilmoittaa vaikka väärä hinta olisi vahinko, esim 10€ oikean 100€ sijasta. Esim lehti-ilmoitus tapauksissa tämä ei ole pakollista.http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=4795#6%20luku
 
Originally posted by lej
Yllätys tuokin, että verkkokaupassa myyjä on velvollinen myymään sillä hinnalla kuin ilmoittaa vaikka väärä hinta olisi vahinko, esim 10€ oikean 100€ sijasta. Esim lehti-ilmoitus tapauksissa tämä ei ole pakollista.http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loadFile.asp?id=4795#6%20luku

Mielenkiintoista, verkkokauppa.comin sivuilla nimen omaan kerrotaan että vastaavanlaisissa tilanteissa verkkokaupan ei tarvitse myödä siihen hintaan. :confused:
 
Tällä hetkellä ei tunnu Kuluttajaviraston sivut toimivan, mutta ainakin muutama kuukausi sitten asia oli ainakin noin. Verkkokauppa on muistaakseni joutunu kärsimään joskus jonkin verran tappioita väärin ilmotetun hinnan vuoksi, ja siksi siellä ollaan ilmeisesti vähän katkeria asiasta. Tais olla lain mukaan niin, että jos tilausvahvistuksessa jonka ostaja saa lukee vielä väärä hinta, niin kaupan on myytävä siinä olevalla hinnalla.
 
Olisiko tuottanut ylitsepääsemättömiä vaikeuksia lukea sivuilta aivan varmasti löytyvät toimitus-yms. ehdot?
 
Kyllähän minä ne luin. Jos tarkoitat tätä Mikromajan tapausta Mutta ne penteleet kun ovat laittaneet niihin lainvastaisia ehtoja. Eli eivät ottaisi takaisin avattuja paketteja. Ymmärrän kyllä miksi haluaisivat asian niin olevan ( avattuja paketteja hankalampi myydä, tosin ne osat voi laittaa vaikka valmiina myytäviin kokoonpanoihin), mutta ainakin niin kauan laki on tälläinen, niin mielestäni sitä tulee yrityksen noudattaa. Tai sitten luopua posti/nettimyynnistä.
 
Hohhoijaa.. Eli jos et osaa tehdä kauppoja kannattavasti, niin turha itkeä, että meni sen ja sen verran rahaa hukkaan, kun olis saanukki halvemmalla toisaalta.
Ja kannattaa aina toki tarkastaa, että ei ole kyseistä tuotetta Gigantissa myynnissä, syitä on kaksi:

1: Sieltä sai hintatakuun, eli sama tuote vähintään yhtä halvalla kuin jossain muualla

2: Voit palauttaa tuotteen 30 päivän sisällä, jos se vain toimii, huolimatta siitä, oletko kokeillut, käyttänyt sitä tai avannut pakkauksen.

Esimerkiksi itse ostin PCI-näyttiksen ainoastaan ja vain kokeilumielessä oman AGP-väyläisen rinnalle, se ei pelannut täysin moitteetta, joten palautin sen parin viikon päästä, eikä edes kyselleet, että miksi toin takaisin.

Että näin. Jos menee tekemään paskat kaupat niin se on voivoi.:arvi:
 
Mielestäni pääasia tässä ei ole se teinkö :david: kaupat vai en. Vaan se, että kaikki liikkeet eivät tunne/noudata toimintaan liittyviä lakeja ja sääntöjä.

Enne kuin tuotteen tilasin vertailin kyllä hintoja netissä. Liikkeessä josta tilasin tuotetta löytyi varastosta siedettävään hintaan. Ja tilasin netistä myös sen vuoksi, että olen juuri ollut polvileikkauksessa ja en pääse kovinkaan pitkää matkaa vielä liikkumaan.

Kun näytönohjain tuli sain samana päivänä myös lisää rahaa ja tarkastin sen paremman mallin hinnan tutusta liikkeestä, ja se oli laskenut. Tämä tilaamani näytönohjain oli hallussani n. 3h ennen kuin vein sen takaisin postiin.

Olisiko mielestäsi ollut järkevää pitää tilaamani ohjain (kun olisin voinut palauttaa sen) ja sitten katkerana valittaa, että minulla olisi laadukkaampi näytönohjain jos......

PS. Olisin kyllä käynyt Gigantissa jos lähellä sellainen olisi ( en omista autoa) ja pääsisin paremmin liikkelle. Varsinkin noiden kertomiesi syiden vuoksi.
 
Etämyynnissä kuluttaja ei pääse tutkimaan tuotetta samalla tavoin kuin kaupasta tuotteen ostaessaan. Tämän takia kuluttajalle on laissa varattu oikeus palauttaa tuote 14 vuorokauden kuluessa esim. sen verkkokaupasta ostaessaan. Käytännössä palautuksia tulee kuitenkin melko vähän. Monesti kuluttaja on sen verran laiska, että jättää tuotteen palauttamatta jopa silloin, kun tuotteessa on pieni virhe.

Tietokonekomponenttien osalta palautusoikeus on siinäkin mielessä hyvä juttu, että jotkut verkkokaupat saattavat myydä osia väärillä nimillä. Kauppa saattaa myydä esim. näytönohjainta nimellä ”ATI Radeon 9600 Pro Powercolor”, vaikka oikea nimi tuotteelle olisi ”Club 3D Radeon 9600 Pro”. Kauppa yrittää tässä tapauksessa naamioida halpamerkin suuremman tuotemerkin taakse. Onkin hyvä, että kuluttaja pääsee tällöin tutustumaan tuotteeseen ja näkee ehkä jo pakkauksesta, minkä tuotteen on tullutkaan ostaakseen ja voi paluttaa tuotteen jos ei ole siihen tyytyväinen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom