Palautusjuomasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jortsu
  • Aloitettu Aloitettu
Olen aivan samalla kannalla mitä tulee tuohon big piecen kommenttiin tuosta palauttamisesta... beginnerillä taitaa olla hieman vielä faktoissa tarkistelemista, muuten aivan asiallista tuo vastailu yms. Ja tuo mtmm:n kommentti tuosta vatsan happotasapainosta treenin jälkeen jäi vähän kaiveleen, itse en ainakaan henk. kohtasesti ole koskaan törmännyt tälläiseen väitteeseen, mistä tämä tieto poimittu?? Ja sen verran vielä että treeni ja aerobinen olisi tosiaan hyvä erottaa eri päiville(mikäli mahdollista), mutta jokainenhan meistä ottaa homman eri vakavuudella ja tarkoituksella!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Jesuiitta
Eikö optimitilanteessa(eli kun reenataan veren maku suussa) kun reenataan niin kroppa ole siinä tilassa että ruoansulatus synsteemit on offline? Eli kaikki huomio on siirretty siihen henkiinjäämiseen=reeni.

Tämä olettaen, että erittyy adrenaliinia ja erittyykö ja kuinka paljon on suoraan verrannollista siihen, kuinka paljon henkensä edestä pelkää sitä kyykkytreeniä... :D

Eiköhän se ole kumminkin niin vaikka itsekin kovaa treenannut olen yhdeksästä vuodesta ainakin 3 viimeistä vuotta että ei se pumppaus kuluta mitään yli kuuttasataa kaloria tunnissa ellei paina yli sataa kiloa.. Varsinkaan HIT treenissä kun tekee noin 8-15 kovaa sarjaa tunnissa. Volyymitreenijumppa 20-40 sarjaa tunnissa kuluttaa tietenkin enemmän johan jo maalaisjärkikin sanoo sen.

Originally posted by Sakkeus
Eiköhän se ole kumminkin niin vaikka itsekin kovaa treenannut olen yhdeksästä vuodesta ainakin 3 viimeistä vuotta että ei se pumppaus kuluta mitään yli kuuttasataa kaloria tunnissa ellei paina yli sataa kiloa.. Varsinkaan HIT treenissä kun tekee noin 8-15 kovaa sarjaa tunnissa. Volyymitreenijumppa 20-40 sarjaa tunnissa kuluttaa tietenkin enemmän johan jo maalaisjärkikin sanoo sen.

Mikä se kulutus on kun lasket tähän lisäksi energian joka menee niiden lihojen kasvattamiseen?? Siinä mielessä punttireeni kuluttaa helvetisti, pyöräilyssä tuskin lihat kasvaa. Toisaalta jos ei anna niitä kaloreita niin ei ne kasvakaan.

Jesuiitta:tietenkin niin jos ajattelee niin treeni kuluttaa enemmän mutta eikö kymysys ollut just siitä mitä se treeni kuluttaa? Eli palautusjuoma jossa on vaikka 700-800 kaloria niin riittää kyllä "tasaamaan" sen treenikulutuksen, muu ateriointi sitten kasvattaa.

Originally posted by Sakkeus
Jesuiitta:tietenkin niin jos ajattelee niin treeni kuluttaa enemmän mutta eikö kymysys ollut just siitä mitä se treeni kuluttaa? Eli palautusjuoma jossa on vaikka 700-800 kaloria niin riittää kyllä "tasaamaan" sen treenikulutuksen, muu ateriointi sitten kasvattaa.

Parahin Sakkeus, ymmärsin kyllä....:D Otin vain asian esille ja kyllä, syön muutakin kuin palautusjuomia!

Originally posted by Jesuiitta

Mikä se kulutus on kun lasket tähän lisäksi energian joka menee niiden lihojen kasvattamiseen?? Siinä mielessä punttireeni kuluttaa helvetisti, pyöräilyssä tuskin lihat kasvaa. Toisaalta jos ei anna niitä kaloreita niin ei ne kasvakaan.

Jos nyt puhutaan edelleen treenin kuluttamasta energiasta niin voidaan unohtaa toi lihasten kasvuun kuluva energia. Tottakai punttaajan kokonaiskalorimäärä pitää olla korkeampi kuin kulutus.
Ja jos punttitreeni kuluttaa 600-900kcal vaikka tunnissa niin syön vasemman kivekseni! Joku 100kcal on lähempänä totuutta jos mietitään siis peruskulutuksen ylittävää osuutta.

Kannanpa mäkin sit korteni kekoon... Eli mulla on aina ollu sellainen kuvitelma (kuten joku jo tossa aikaisemmin sanoikin) että ruoansulatus on todellakin off-line treenin aikana ja omakohtainen fiilis on että tämä tila jatkuu treenin jälkeen. Oon nimittäin ottanu koko palautumispaukun parilla eri tavalla, tässä omakohtaiset fiilikset niistä;
(siis palautumisjuoma mulla = 75g hh, 35g prot, 5g kreatiinia, 1rkl dekstroosia)

koko paska kerralla heti 1min treenin jälkeen = ei hyvä, mahassa hölskyy pitkään ja tulee paha olo, verensokeri laskee helvetin nopeasti, puolen tunnin päästä on jo semmonen olo että ei tee mieli muuta ku nukkua

puolet heti treenin jälkeen (0min), 1/4 suihkun jälkeen (10min), 1/4 kotimatkalla (20min) menee pilkunnussimiseksi, mutta on mielestäni paras tapa. Ei hölsky mahassa eli imeytyy aika hyvin(?), olo on niin hyvä kun se nyt vaan voi kovan treenin jälkeen olla ja mikä parasta; ei väsytä niin pahasti, eli verensokeri kai pysyy melko tasaisena.

sit oon myös kokeillu kolmivaiheista palautumista, tunne oli aivan sama kun tolla edellisellä systeemillä, mut kolmen sheikkerin kantaminen messissä menee jo niin hässimiseksi että antaa olla...

Mikähän muuten on ku tuntuu että mä oon ainoa joka on väsyny treenin jälkeen...tai siis palautumisjuoman jälkeen? Jotkut sanoo että malto piristää pitkäks aikaa, mulla se ainakin alkaa laiskottamaan, eli on pakko syödä jotain viimeistään 90min sen jälkeen kun on vetänyt maltoa ja protskua... onko normaalia? Toisaalta hyvähän se on että "joutuu" syömään ni kasvaa.

Epäilen vaan että mulla ois jotain insuliinihäikkää, ku verensokeri vetelee noin vahvasti ylösalas?

trenboloni

Sama homma mullakin. Jotain puoli tuntia palautusjuoman (kerralla 1-1,5dl maltoa, 1,5dl heraa) jälkeen alkaa unettaa. Ja verensokeri heilahtelee mullakin aika herkästi.

Originally posted by trenboloni
Mikähän muuten on ku tuntuu että mä oon ainoa joka on väsyny treenin jälkeen...tai siis palautumisjuoman jälkeen? Jotkut sanoo että malto piristää pitkäks aikaa, mulla se ainakin alkaa laiskottamaan, eli on pakko syödä jotain viimeistään 90min sen jälkeen kun on vetänyt maltoa ja protskua... onko normaalia? Toisaalta hyvähän se on että "joutuu" syömään ni kasvaa.

Epäilen vaan että mulla ois jotain insuliinihäikkää, ku verensokeri vetelee noin vahvasti ylösalas?

Mun mielestä toi kuulosta pikemminkin terveeltä kuin häikältä. Siis insuliiniherkkyys on kohdallaan.

kilppa ja meitsi:
bodytreeni ei vie runsaasti energiaa. piste. treenityyleistä volyymitreeni vie enemmän kuin esim. mega duty- tyylinen treeni.

pitänee hieman perustella:
punttitreeneissä tauot ovat erittäin olennainen osa treeniä (välille 1:2 ja 1:5 ne asettuu) ja vaikka kuinka kovia sarjoja vedettäisiin, suurin osa treeniajasta menee levätessä, toisin kuin esim. hiihdossa. mega duty- tyylisissä erittäin korkean suhteellisen intensiteetin treeneissä lepotauot ovat yleensä vieläkin pidemmät (1:6 - 1:10) erikoistekniikoiden vuoksi, eikä kokonaistyötä tule tehtyä läheskään volyymiteenin verran.

en ole punttitreenin vastustaja, jos nyt sitä joku luulee... ikuinen rakkauteni se on. olen kyllä kantanut runsaasti korteni kekoon ja silloin tällöin vessan lattialla polvillani hyväillessäni pönttöä ja antaessani sille ylen tuntenut itseni ihmiseksi. kovaa olen taatusti treenannut sekä suhteellisilla että maksimiin perustuvilla intensiteeteillä.

se treenaaminen vaan TUNTUU vievän niin paljon energiaa, kun ollaan joka sarjassa hyvinkin tiukoilla verrattuna esim. suhteellisesti vähemmän hengästyttävään juoksulenkkiin vaikka.
kokonaisTYÖaika ja teho sen ohella ratkaisee. en usko, että kukaan meistä pystyy vetämään tauotta koko tunnin puntilla... eikä siitä juuri hyötyy oliskaan.:)

ei se raudan nostaminen ole yhtään huonompaa kuin joku kestävyyskelaaminen sen takia, että treenisessio ei vie enempää energiaa... ei kai sitä nyt sitä kautta lajin vaativuutta voi mitata. esim. kyykky-ykköseen meneminen tunnissa ei juuri energiaa vie verrattuna 10km pk- hölkkään, mutta on taatusti vaativampi sekä fyysisesti että psyykkisesti.

täältä tähän.

tai siis edellinen enempi kilpalle ja muille tota energiakulutusasiaa ihmetteleville. sori meitsi. seniiliys iskee jo...

Originally posted by jto
tai siis edellinen enempi kilpalle ja muille tota energiakulutusasiaa ihmetteleville. sori meitsi. seniiliys iskee jo...

Totta puhut. Esim Vaikka kehon hyötysuhde olisi niinkin pieni kuin 25% 100kcalorilla nostat rautaa 75sentin liikeradalla (=harvoissa liikkeissä näinkään pitkä) 14 tonnia.

Mulla on sarjojen välinen tauko n.30s... jos oletetaan, että mä treenaan HIT-tyylillä, eli vähemmän, mutta kovempia sarjoja, niin kyllä mä veikkaan saavani enemmän kaloreja kulumaan per aikayksikkö....??? Vai onko mulla aivot niin solmussa, että tämä jostain syystä tekee järkeä vain mulle?? :confused:

Noihin kaikkiin lukuisiin vastauksiin kommentoin vain: Meitsi, alahan popsimahan.

Originally posted by Kilppa
Mulla on sarjojen välinen tauko n.30s... jos oletetaan, että mä treenaan HIT-tyylillä, eli vähemmän, mutta kovempia sarjoja, niin kyllä mä veikkaan saavani enemmän kaloreja kulumaan per aikayksikkö....??? Vai onko mulla aivot niin solmussa, että tämä jostain syystä tekee järkeä vain mulle?? :confused:

Noihin kaikkiin lukuisiin vastauksiin kommentoin vain: Meitsi, alahan popsimahan.

No en viitsi viilata pilkkua enää mutta pointti on se että jos salilla on kaloreita polttamassa on väärässä paikassa. Lähes kaikki aerobinen liikunta polttaa enemmän. Itse ainakin olen salilla hommaamassa lisää massaa (ja voimaa), en sitä polttamassa.Kalorit yli kulutuksen ja palautusjuomassa ennenkaikkea koska uskon sen olevan päivän tehokkain ateria.

heh...kyllä sä kilppa valitettavasti, vaikka muuten hyvä ihminen oletkin, jäät nyt toiseksi tässä energiankulutusasiassa.

JOS sä pystyisit treenaamaan koko tunnin 30 sekunnin tauoilla, ja kovalla kovalla kovalla megateholla, SILLOIN asia olisi toinen. mutta esimerkiksi jalkatreeni, jonka luulisi kuluttavan runsaasti energiaa treenin aikana menis esim. näin lämmittelyjen jälkeen:
prässi
- 8-10 toistomaksimiin + pari pakkoa.
- pudotus 10% ja sama juttu.
- pudotus 10% ja sama juttu. aikaa näihin menee n.2-3 min.
oksennus ja henkiinheräämistauko kovakuntoisella 6-10 minuuttia... siis LEPOA... nollatehoilla.

kyykky+ reisiojennus superi
2*10-15/liike + pakkotoistoja ojennuksessa. aikaa menee työsarjoihin n. 4 minuuttia. lepotauon ollessa väh. 5 min. välissä.

näin ko. treeni veisi about
6-7 minuuttia + lämmittelysarjoihin mennyt aika. ei kovin pitkään ei...vaikka teho taivaassa. kalorit palaa lenkillä, kuten meitsi sanoi.:) :) kuten aiemminkin on todettu, aineenvaihdunnan tason nousu tietenkin polttaa itekseen kaloreita, mutta tässä olikin puhe treenin aikana poltetusta energiasta.

treeni-iloa. :)

Originally posted by jto
oksennus ja henkiinheräämistauko kovakuntoisella 6-10 minuuttia... siis LEPOA... nollatehoilla.

Mäkin olen sitä mieltä,että punttitreenissä ei hirveästi kaloreita pala,MUTTA anaerobisen treenin JÄLKEENKIN palaa kaloreita koska syke on vielä korkeampi levossa kuin aerobisen jälkeen.

Kyllä minuutti kyykkäämistä kuluttaa kaloreita huomattavasti enemmän kuin minuutti kävelyä,mutta kyykkäämistä ei yksinkertaisesti jaksa yhtä kauan kuin kävelyä (esim. se 1h).

Eli ei se 6-10 minuuttia nyt ihan nollatehoilla mene, se oli mun pointti. Jotenkin kirjallinen ulosantini on tällä hetkellä hieman sekavaa, koittakaa kestää :lol1:

edit: ja olihan tossa aiemmassa viestissä jo puhuttu tosta aineenvaihdunnan nopeutumisesta... en lukenut tarpeeksi tarkkaan... huoh..

Tämää hirveä tappeluhan lähti alunperin liikkeelle siitä, että JTO sanoi, että salitreeni ei vie paljoa energiaa ja minä olin eri mieltä. Myönnän, että salitreeni ei ehkä kokonaisuudessaan vie niin paljoa energiaa, kuin esimerkiksi hölkkääminen, jos oletetaan, että salitreeni kestää jotain 30min ja hölkkä mahdollisesti 1h.
Väitän SILTI, että se 30 min, miten kauan mulla yleensä treeni kestää, kuluttaa paljon (Paljon=Mahdollisesti sen 600 kcal/h, 300 kcal/30min) energiaa, verrattuna siihen käytettyyn aikaan. JA TÄTÄ MIELTÄ OLEN NIIN KAUAN, KUNNES JOKU MULLE TOISIN TIETEELLISELLÄ, OBJEKTIIVISELLA TUTKIMUKSELLA TODISTAA!!
JTO, Meitsi, Arvon Roinalaiset: Mäkin rakastan teitä ja arvostan teitä, mutta mä oon aina ollu hirveän huono luopumaan mielipiteistäni... ;)

Pitääpä huomenna laittaa sykemittari päälle jalkatreeniin, niin saa jotain vertailtavaa. Viime lenkillä näyttää kuluneen 601Kcal.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom