Palautusjuoma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rane1
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka nautitte palautusjuoman?Kun suositellaan , että palautusjuomassa olisi noin 50g proteiinia ja 100g hiilihydraattia, mutta kun olen katsonut noita palautusjuomia, niin niissä on 30g proteiinia ja 50g hiilihydraattia per 100g. Eli jos haluaa saada tuon suositellun määrän aineita, niin palautusjuoma tulee vähän turhan kalliiksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämähän on tämä ikuisuuskysmys, eli jos olet laiska, niin ostat valmiita palautusjuomia, jotka ovat ihan toimivia, mutta kalliita. Tai sitten sekoitat sen itse, jolloin tietysti saat saman juoman paljon halvemmalla...choice is yours sanoo...:david:

Mun mielestä on 3me tapaa ottaa palautusjuomat.

1. Ennen treeniä protskua vähän 20-30g. (kerkee pilkkoutuun reenien loppuun mennessä ja veres valmiina ne rakennus aineet)
Ja normaali palautus juoma reenin jälkeen 20-40g protskua ja 50-100g hiilaria.

2. Vetää ihan normaalin palautuksen heti reenin jälkeen eli 40pro/80hh vaikka.

3. Tai sitten niinku jostain luin just että reenin jälkeen pelkkää nopeeta hera protskua 30-50g ja 30min päästä siitä vasta hiilarit mielensä mukaan... ( koska hiilarit hidastaa protskujen ja veden imeytymistä vereen.. jossain sanottiin että tämä olisi optimaalinen tapa palautua )

Mut mun veikkaus on että mikään noista ei oo paljonkaa toistaan huonompi eikä parempi... toi 2. o varmaa yleisin... en tiä sit onko tosta tehty jotain tutkimuksia mitä olis näytillä. :) ... mun mielestä toi 1. o aika optimaalisen kuulonen.

Jos mä kirjotin jotain väärin ni joku voi korjata. (twinlabin ravinto oppaasta ja netistä oon näitä lukenu)

lisään:
glutamiinit ja creatiinit 60-30min ennen treeniä... että ne tosiaan on sielä veressä siinä vaiheessa kun viimeset sarjat on vedetty.

MUISTAkAA TÄÄ EI OO TÄYTTÄ FAKTAA SIT. mut pitäs olla aika lähellä kuitenkin :)

hiilareitahan on nopeaa ja hidasta niin kumpaa palautusjuomissa on? yleensä olen ottanut kyseisen sörsselin (15g heraa, 3dl maitoa, noin 2dl tuoremehua ja 80 grammaa kaurahiutaleita) protskua tulee 30g ja hiilareita tulee 64g.

hiilareitahan on nopeaa ja hidasta niin kumpaa palautusjuomissa on? yleensä olen ottanut kyseisen sörsselin (15g heraa, 3dl maitoa, noin 2dl tuoremehua ja 80 grammaa kaurahiutaleita) protskua tulee 30g ja hiilareita tulee 64g.

Palautusjuomassa pitäisi olla nopeaa hiilihydraattia eli esim. maltoa tai dextroa. Tossa sun sörsselissäs tuoremehu on aika nopeeta, mutta esim. kaurahiutaleet hidasta ja maitokin hidastaa tuota imeytymisprosessia.

eli olen yleensä siis vetässy ihan väärää hiilaria pääasiassa:D eli onko tuolla pitkällä mitään virkaa tuossa palautumisessa

Ei sillä todellakaan harrastelijatasolla ole niin suurta merkitystä, onko palautusjuomassa ihan tasan tarkkaan oikeat ravintosuhteet ja onko nopeaa vai hidasta mitäkin. Pääasia, että treenin jälkeen ottaa jotain. Tietysti, mitä kovempaa treenaa niin sen suurempi merkitys on ravinnollakin, mutta mielestäni normaalin punttaajan kannattaa nauttia ihan tuo perinteinen palautusjuoma, eli heraproteiinia, maltoa ja jos makeutta haluaa lisää niin dekstroosi on hyvä lisä. Glutamiinin ja kreatiinin lisääminen on yleistä, mutta niistä saatava lisähyöty ei 5 g + 5 g -määrillä ole välttämättä kovinkaan suuri (tositreenaajathan laittaa moninkertaisia määriä ja vähän muutakin kuin gluta + krea).

Palautusjuomassa pitäisi olla nopeaa hiilihydraattia eli esim. maltoa tai dextroa. Tossa sun sörsselissäs tuoremehu on aika nopeeta, mutta esim. kaurahiutaleet hidasta ja maitokin hidastaa tuota imeytymisprosessia.
Niin, eikä ole tuoremehukaan nopeata, vaan hyvinkin hidasta, koska pääosa hiilihydraateista tulee fruktoosista, joka toisekseen ei täytä lihaksen glykogeenivarastoja, joka olisi yksi palautusjuoman hiilihydraattien päätehtävistä.

Ite kun en ole näitä jauhoja käyttänyt, niin ovatko ne millään tapaa täyttäviä? Miten esim. 100g tonnikalaa ja joku herajuoma eroavat toisistaan?

Ite vedän twinlabin optifuelin tai fastin reco2 AINA veden kanssa. Maidon kanssa tulee :urjo:
Pidän yleensä myös 20min tauon treenin jälkeen, että elimistö "rauhoittuu" ... on tullu joskus juomat takaspäin kun oon rynnänny pukuhuoneeseen ja kumonnu koko annoksen kerralla naamaan.

Ite otan perus hiilari painotteisen pulverin 1,5dl + creat ~30min ennen salia naamaan niin hyvin jaksaa treenata ja sitte 1dl treenin jälkeen.

on tullu joskus juomat takaspäin kun oon rynnänny pukuhuoneeseen ja kumonnu koko annoksen kerralla naamaan.

Ei noita palkkareita olekkaan tarkoitus vetää ykkösellä naamaan. Ei ne mitään shotteja ole. Juodaan silleen rauhallisesti mielummin useamman minuutin ajan.

Ei noita palkkareita olekkaan tarkoitus vetää ykkösellä naamaan. Ei ne mitään shotteja ole. Juodaan silleen rauhallisesti mielummin useamman minuutin ajan.
Maksimissaan 2 minuuttia. Riippuen annoksen koosta. Tommonen 3-4dl menee alta 20sek. Tällä tavalla voi juoda vaikka sitä lehmänsontaa, vaikka kuinka pahalle maistuis.

Onneksi on keksitty maustetut palautusjuomat ja itsekin voi maustaa erittäin laajan skaalan mukaan, niin ei tarvitse kirota lehmänsonnan makuisia juomia, ellei sitten nauti niiden juomisesta kuitenkin ja ei halua muuttaa asiaa.:D

Ite vedän twinlabin optifuelin tai fastin reco2 AINA veden kanssa. Maidon kanssa tulee :urjo:
Pidän yleensä myös 20min tauon treenin jälkeen, että elimistö "rauhoittuu" ... on tullu joskus juomat takaspäin kun oon rynnänny pukuhuoneeseen ja kumonnu koko annoksen kerralla naamaan.

no ei siinä taukoja ainakaan kannata pahemmin pidellä. alat hissukseen juomaan pois palkkaria noin 1/2tuntia ennen kuin reenit loppuu. pikku kulauksia. reenin loputtua sitten se viimeinen tömpsy

Paljonko tuohon palkkariin pitäisi lisätä vettä? Itse käytän fastin heraa ja maltoa, joita laitan n 2,5dl. Sitten kun lisään veden, niin koko homma on yleensä sen vajaa 7dl. Onko siitä haittaa, että vettä on noin paljon?

en tiedä miten muut tekee, mutta itse laitan vettä 3dl ja 50g heraa ja 50g maltoa. ei siitä runsaasta vedestä haittaa ole. itse vain tykkään että drinkin saa juotua nopeaa/muutamalla pikku hörpyllä pois. tulee reenissä juotua kuitenkin aika paljon vettä niin ei kiinnosta enään palkkarin seassa sitä liiemmin nauttia.

Toisaalta taas nyt kun on nämä helteet ei sitä saa edes juotua niin pajon kun pitäisi. Eilen palkkariin laitoin n. 7dl vettä. Suosin itse runsasta nestemäärää vaikka juonkin n. 7dl(arvio) treenin aikana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom