Kyllähän näitä kannattaa juoda treenin jälkeen ja sitten päivän mittaan L-glutaaminia, BCAA, ja kreaatinia ainakin. Muutenkin vettä ja muita vitamiineja. Ei sitä vaikutusta välttämättä huomaa mutta se on hyvä osa urheilua kun saa tarvittavia rakennusaineita ja hivenaineita.
Glutamiinista:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22990615
Itsellä palkkari jäi pikkuhiljaa pois, muutaman kerran vuodessa tulee otettua, ei eroa. Onhan siitä tutkimusnäyttöäkin, mutta paljonko se käytännön ero sitten näkyy ja tuntuu, on eri asia. Mulla ei ole mitään palkkaria vastaan, ja ilman muuta se kannattaa ottaa jos omiin kuvioihin sopii. Itse syön vain mielummin pääsääntöisesti ruokaa. Heraa kyllä lisään välillä rahkaan/kreikkalaiseen jugurttiin tms. Mutta paremmalta tuntuu kun puolen tunnin sisään treenistä syö kunnon aterian tätä nykyä.
Itsestä tuntuu, että paremmin melkein kulkee treenit kun lopetti
a) stressaamisen ateriarytmistä (2,5-3h välein PAKKOPAKKO saada ruokaa) ja
b) jätti palkkarin pois ja
c) jätti hifit pois
Kuten sanottu, olen itse ollut suurimman osan treenivuosistani aika hifilinjalla monessakin mielessä eikä mulla ole mitään sitä vastaan ja optimointiin toki tarvitaan monta palikkaa ja annos viitseliäisyyttä. Ja se on tietyssä mielessä aika hauskaakin ainakin aikansa.
Palkkaristakin on vaan tehty jotenkin sellainen itsestäänselvyys, että "pakkohan se on ottaa" ja siinä on ehkä osansa vuosien ja vuosien onnistuneella markkinoinnillakin. Tämä sama ilmiö on jo ajamassa itseään sisään loader-puolellekin jne.
Mutta tässä tullaan siihen, mistä Savolaisen threadissakin puhutaan
Jos haluaa tehdä kaiken viimeisen päälle niin onhan se eri asia kuin tehdä vähän sinnepäin. Siinä välissäkin on tosin toki maastoa.