Palautusjuoma ja laihduttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DDT
  • Aloitettu Aloitettu

DDT

Kiinnostaisi tietää, miten laihdutuskuurilla tulisi menetellä palautusjuoman suhteen: ottaako vai eikö?

Esimerkiksi kun käyn lenkillä aamulla, tulisiko minun ottaa tämän jälkeen palautusjuoma? Ja uudestaan kun käyn illalla salilla? Luulisi, että olisi tavallaan järkevää ottaa palautusjuomaa, koska keho on muutenkin kovilla laihdutuksen kanssa. Kalorit ja varsinkin palkkarin hiilarit kuitenkin hirvittävät.

Mitä mieltä te viisaammat olette?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuten ennenkin niin kokonais kalorit on se mitä tulee katella tietenkin järki kädessä ruokavalion suhteen ei se sen ihmeempää vaadi, kulutat enemmän kun syöt.

Kiinnostaisi tietää, miten laihdutuskuurilla tulisi menetellä palautusjuoman suhteen: ottaako vai eikö?

Esimerkiksi kun käyn lenkillä aamulla, tulisiko minun ottaa tämän jälkeen palautusjuoma? Ja uudestaan kun käyn illalla salilla? Luulisi, että olisi tavallaan järkevää ottaa palautusjuomaa, koska keho on muutenkin kovilla laihdutuksen kanssa. Kalorit ja varsinkin palkkarin hiilarit kuitenkin hirvittävät.

Mitä mieltä te viisaammat olette?

Jos et syö kunnolla hiilareita keho menee kataboliseen tilaan - ei mitenkään ideaali etenkään painoa pudotellessa. Insuliinitasojen nousu treenien jälkeen ei kerää rasvaa vaan tässä tapauksessa säästää lihasta. Ja jos jättää hiilarit palkkarista pois anaboliset hormonit tuppaavat laskemaan ja kataboliset nousemaan - mikä kuihduttaa lihasta, lisää rasvan määrää ja hidastaa aineenvaihduntaa. Palkkarissa olevat hiilarit eivät myöskään hidasta rasvanpolttoa.

hmm ok.

Itseäni epäilyttää se, että 600 kaloria päivässä tulisi parin palkkarin jälkeen jauhoista. Dieetillä kalorien ollessa vähillä muutenkin em. 600 tuntuu aika paljolta.

No voihan niitä hiilareita vähän vähentää. Mutta punttiharjoittelu kiihdyttää muutenkin aineenvaihduntaa niin paljon ja tyhjentää glykogeeni varastoja niin paljon, että ei se liika ole. Aamiainen ja treenin jälkeinen ateria onkin päivä tärkeimmät.

Onhan niitä muitakin lisäravinteita. Voisit esimerkiksi käyttää leusiinia tai bcaa:ta. Hydralisoitu hera-proteiini on sekin hyvä vaihtoehto kun ei tarvitse hiilihydraattia käyttää. Kyllä hiilihydraatit voi pitää alle 50g päivässä vaikka treenaakin kovaa dietillä- ei toki toimi aivan kaikilla.

Pidät vaikka 5-9 päivän välein refeedin tapaisen päivän, jollon pidät rasvat mahdollisimman vähissä ja tankkaat glykogeeni varastot hiilareilla. Tämä riittää taas pitämään treenit optimaalisella tasolla seuraavat 4-8 päivää.

Imo lenkin jälkeen ei tartte ottaa palautusjuomaa.
edit: käyt normaalisti lenkillä ja sen jälkeen syöt normaalin aamupalan niin pitäisi riittää.

Jos et syö kunnolla hiilareita keho menee kataboliseen tilaan - ei mitenkään ideaali etenkään painoa pudotellessa. Insuliinitasojen nousu treenien jälkeen ei kerää rasvaa vaan tässä tapauksessa säästää lihasta. Ja jos jättää hiilarit palkkarista pois anaboliset hormonit tuppaavat laskemaan ja kataboliset nousemaan - mikä kuihduttaa lihasta, lisää rasvan määrää ja hidastaa aineenvaihduntaa. Palkkarissa olevat hiilarit eivät myöskään hidasta rasvanpolttoa.

"Wiley Long ja työtoverit raportoivat, että "terveyskuntoilun" jälkeen nautittu runsashiilihydraattinen urheilupatukka "nollasi" tehokkaasti fyysisen kuormituksen aikaansaaman "rasvanpolttovaikutuksen" (1). Lisäksi näyttäisi siltä, että pelkällä proteiinilla saadaan suurinpiirtein sama anabolinen vaikutus kuin proteiini-hiilihydraatti -sekoituksella (2). "

Lähteet ja koko teksti:

http://manninen-nutraceuticals.blogspot.com/search?q=hiilarit

Linkin takana muutakin hyvää tekstiä.

Anabolinen ikkuna on muistaakseni insuliinista riippumaton.

Suosittelisin että pidät hiilarit mahdollisimman alhaalla ja ajoitat suurimman osan niistä n. 45 minuuttia ennen treeniä. Glukoosia tai polysakkarideja (peruna rokkaa) ja treenin päälle pelkkää heraa. Rasvanpoltto on maksimaalista vasta kun sokerivarastot ovat ehtyneet. Tällä kaavalla lihakset saavat periaatteessa riittävästi polttoainetta tehokkaaseen harjoitukseen ja rasvanpoltto jatkuu sitten harjoituksen jälkeen taas tehokkaasti.

"Wiley Long ja työtoverit raportoivat, että "terveyskuntoilun" jälkeen nautittu runsashiilihydraattinen urheilupatukka "nollasi" tehokkaasti fyysisen kuormituksen aikaansaaman "rasvanpolttovaikutuksen" (1). Lisäksi näyttäisi siltä, että pelkällä proteiinilla saadaan suurinpiirtein sama anabolinen vaikutus kuin proteiini-hiilihydraatti -sekoituksella (2). "

Lähteet ja koko teksti:

http://manninen-nutraceuticals.blogspot.com/search?q=hiilarit

Linkin takana muutakin hyvää tekstiä.

Juu kiitti linkistä pitää perehtyä tohon tarkemmin. Joku tutkimus taas väitti, että hiilareilla ei ollut mitään vaikutusta, mutta toihan on varmaan aika yksilöllistä.

Aerobinen harjoittelu ei synnytä lihaksessa niinkään dramaattisia vaurioita lihaskudokseen, että palkkaria tarttis. Otat ennen aamulenkkiä pikkusen heraa/kaseiinia, katabolian minimoimiseksi, ja mah.nopeasti lenkin jälkeen sitten aamiainen kehiin. Siinä voi sitten olla vähän nopeampaa hiilaria, esim. banaania tai jogurttia (tietenkin näitä 0,1% rasvaa eikä lisättyä sokeria versioita).
Palkkarin vedät sitten ihan normaalisti aina puntin jälkeen. Siinäkin voi sitten dieetin edetessä laskea hiilarin määrää. Esim. mulla kisadieetillä ekalla viikolla palkkari oli seuraavanlainen: 100g phase3 (ns.normaali palkkari, jossa rotskua ja hiilaria suhteessa 1:1) + 40g malto. Tosta sitten tiputeltiin pikku hiljaa malton määrää pois aina 10g:n miinuksella. Ja lopulta palkkari oli pelkästään sellasen 80g phase3:sta (330kcal).

Kerran tuosta kysyin ja eipä ainakaan Matti "Guru" Halonen suositellut treenin jälkeen palkkariksi pelkkää heraa edes kaltaiselleni lihavalle harrastelijalle. Mutta jokainen toki tekee ihan niin kuin lystää.

eli?
Olen laihduttamassa ja haluaisin hyödyntää lisäravinteita tässä, mutta mitä siis treenin jälkeen?
Osaako joku neuvoa jo valmiita tuotteita? Meidänlaisia uusavuttomia varmasti on täällä paljon ja tällainen helppo vastaus estää monet uudet kysymykset. :david:

miten esim. Hera80 soveltuu laihdutuskuurilla ollessa?
Vai saako maksimaalisen hyödyn jos ei palkkaria ota?

Aerobinen harjoittelu ei synnytä lihaksessa niinkään dramaattisia vaurioita lihaskudokseen, että palkkaria tarttis.
Meinaatko että tuosta nyrkkeilytreenien jälkeisestä palautusjuomasta ei olisi niinkään hyötyä vai otinko asian nyt väärässä yhteydessä? Mä olen niitä ottanut samanlailla kun salitreenien kanssa, noita jauhoja kun on, eli suurinpiirtein p/hh 1/1 (n. 50g). Olen kuvitellut että auttaisi palautumisessa ja ehkäpä myös lihasmassan ylläpitämisessä. Sori, vähän offtopic.

Meinaatko että tuosta nyrkkeilytreenien jälkeisestä palautusjuomasta ei olisi niinkään hyötyä vai otinko asian nyt väärässä yhteydessä? Mä olen niitä ottanut samanlailla kun salitreenien kanssa, noita jauhoja kun on, eli suurinpiirtein p/hh 1/1 (n. 50g). Olen kuvitellut että auttaisi palautumisessa ja ehkäpä myös lihasmassan ylläpitämisessä. Sori, vähän offtopic.

Nyrkkeily treenit on vähän eri asia kuin tavallinen aerobinen. Etenkin jos on kovat treenit. Tosin nyrkkeilijälle toi ketoosi ei ole välttämättä ideaali tila, ellei kisoihin olla painoa vetämässä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom