Palautusjuoma aloittelijalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Ere-
  • Aloitettu Aloitettu
Emäntä naureskelee aina ku mä kokkailen omien mömmöjen kanssa keittiössä :D mumisen ja mittailen vaa'alla ainehia, heti niinku joku noita-akka tekis jotain taikalientä. "pikkasen tosta, tömpsy tuota ja ripaus tätä ja sitten puhalletaan sille sielu! kolmesta pussista kaivellaan ja mittaillaan, pikkupussista vain teelusikallinen ja 4kg säkistä reilummin.

Itsehän olen sen verran välineurheilija siinä sivussa jotta tarvin tollasta "oheis-hifistelyä" varsinaisen harrastuksen oheen. Vai kuka ei diggaile palkkarin rakentelusta? Tarkkaa, mystistä ja samalla niin rentouttavaa touhaamista :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No en kyllä aivan tuotakaan usko. Oletko tosissas jottei valmistajalla taikka markkinoijalla ole mitään vastuuta asian suhteen? Kysehän on tavallaan "ruoasta", eikä esim mistään lääkeaineesta, joten siinä mielessä ei yliannostuksen pitäisi olla vaaraksi terveydelle. Mutta eipä se Saarioinenkaan voi mainostaa että "suositeltu hampurilaismajoneesiannos vrk:ssa 450g". Joku tolkku tossakin täytyy olla? Onko sulla heittää faktoja tiskiin esim tutkimustulosten muodossa? Vai onko tämä mutu-pohjalta omaksuttu ajatus täällä pakkotoistossa ettei valmistajan annostusohjeita kannata noudattaa? :o

Kyllä tietenkin joku tolkku on, mutta lisäravinteiden suositukset ovat epämääräisiä. Harvoin paketeissa lukee mitään suositeltuja enemmäismääriä tai perusteltuja annosteluohjeita. Lisäravinnemarkkinoilla purkeista löytyy kaikennäköistä brosciencea esim. siitä kuinka proteiinia on saatava vähintään kolmen tunnin välein tai tyyliin kataboliakuolema uhkaa.

Esim. Whey-80 säkissä lukee:
Annostus: 0,75 - 1 dl jauhetta sekoitetaan veden tai maidon kanssa shakerissä. Maksimaalisen tuloksen saamiseksi, ota kolme annosta Whey-80:ä päivittäin.

Millä vitun stetson-harrison-menetelmällä tämä "maksimaalinen tulos" on määritelty? Vastaus: Kyse on maksimaalisesta vuosituloksesta ravinnefirmalle, kun porukka litkii heradrinkkejä pitkin päivää.

Entäpä Whey-100 mainosteksti:

Whey-100 proteiini on valmistettu Sinulle, joka vaadit parasta. Maksimaalinen rasvanpoltto ja lihaskasvu!

Vau, kun herakeijut oikein ristivirtauttaa ja mikrosuodattaa, niin heralla lähtee fläsätkin.

Osaatko sinä perustella, miksi siinä sinun malto-flex säkin kylies lukee "1-2g per painokilo". Sekin on yhtä summittainen lukuarvo, jossa ei huomioida esim. muuta ravintoa mitenkään.

Tutkimusten mukaan on niin, että "lihasproteiinisynteesi ei kuitenkaan kummemmin voimaharjoituksen jälkeen hiilihydraattilisästä hyödy" (lähde: http://lihastohtori.wordpress.com/2012/07/24/ravintolisat_ii/). Tietyissä tilanteissa toki nopeitten hiilihydraattien tankkaus treenin jälkeen on järkevää, mutta niitä nämä purkit eivät erittele. Lisäksi on syytä huomata, että hiilihydraatteja varten ei tarvitse ostaa erikseen mitään jauhoja vaan ihan hyvin ottaa hiilarit hunajasta, marjoista tai hedelmistä.

Eniten hajontaa tuntuu olevan hiilari:protsku-suhteen osalta tässä ketjussa, sekä hiilarilaadun suhteen.

Eli mitkä perustelut ovat:
a) 1:1 proteiini/hiilari-suhteelle?
b) 2:1 proteiini/hiilari-suhteelle?
c) maltodekstriinin käytölle?
d) dekstroosi+maltodekstriini -yhdistelmän käytölle?
e) voiko pöytäsokeria käyttää palkkarissa?

Se miksi maito hidastaa imeytymistä kiinnostaa myös, varsinkin jos käyttää rasvatonta maitoa?

Oma palautusjuomani:
- 35-40g heraa
- 40-50g hiilaria (33/33/33 dekstroosi/malto/pöytäsokeri)
- 1rkl raakakaakaojauhetta
- 1tl kreatiini
- 0,5tl maca
- 2tl pikakahvijauhe
- 0,5l rasvaton maito / vesi

Moi!

Mun olis pitänyt varmaan lukea tää koko keskustelu läpi mutta sivuja on vähän aivan liikaa yhdelle kotiäidille joka ehtii iltaisin hetkeksi koneelle. Siispä kysyn suoraan.

PT on tehnyt mulle ruokavalion ja kuntosali/kunto-ohjelman. Palautusjuomaksi hän sanoi että Fast Dietmix. Olen tilannut tuolta iherbista vitamiinit tähän asti ja törmäsin tuommoiseen tuotteeseen kuin Whey Protein Fuel
esim. http://www.iherb.com/Twinlab-100-Whey-Protein-Fuel-Lean-Muscle-Vanilla-Slam-2-lbs-907-g/16820

Kun vertasin tämän sisältöä tuohon Fast Dietmixiin, niin aika samoja lukemia. Hinta vaan oli noin puolet edullisempi tuolta tilattaessa. Onko noilla proteiinien sisällöllä (heraa?) yms. paljon merkitystä (olen ollut ymmärtävinäni, että eri valmistajien tuotteissa on eroa) palautumisen kannalta ja onko sillä mitään väliä tämmöselle aloittelijalle. En viitti PT:ltä kysyä kun epäilen, et hänellä on diili sen Fastin kanssa:D

Kotoa löytyy myös Prismasta ostettua heraproteiinijauhetta joka sekoitetaan maitoon. Siinähän tulee rutkasti enemmän energiaa jos teen sen maitoon. PT sanoi että pelkkä maitokin vois toimia palautusjuomana. Mitäs nyt suosittelette? Käyn salilla 2-4 krt viikossa (kaksijakoinen ohjelma) jonka lisäksi 2-3 jumppaa. Usen teen noita päällekkäin et vaikka sali ja perään joku kevyempi "rasvanpolttojumppa" esim. tanssitunti. Kannattaisko tommosessa tilanteessa ottaa se juoma jo siinä välissä? Tarkoitus on pudottaa raskauskiloja ja kasvattaa lihamassaa PALJON.

Mitä palautusjuomaa suosittelisitte? Kuntosalitreenin jälkeen, entä toisaalta aerobisen treenin jälkeen? Ja tarkoitan nyt semmoisia mitä saa suoraan kaupasta, ettei tarvitse itse sekoitella.

Iiris77:n tapaan olen ottanut Dietmixiä Jutta&Bull-dieetin palautusjuomana. Nyt kuitenkin tuntuis, että vois ottaa jotain tuhdimpaakin, kun treeniin on tullut lisää tehoa. Mikä olisi hyvä ja valmis vaihtoehto Dietmixille? Vai kannattaako sitä edes pistää vaihtoon? Entä jos itse sekoittelee juoman, niin onko hera+malto(+kreatiini?) paras vaihtoehto? Ja mikä olis oikea sekoitussuhde?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom