Palautumisesta myöhään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Joona
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
41
Mitähän pitäisi tehdä tilanteessa, kun Taekwon-do treenit loppuvat vasta puoli kymmeneltä illalla ja kotona olen vasta kymmenen aikoihin. Kannattaako tuossa vaiheessa pitää jo hiilarit matalalla, vai kannattaako mieluummin syödä kunnolla esim. leipää tai joku palautusjuoman tapainen? Tarkoituksena on kuitenkin seuraavana päivänä mennä puntille ja olla edes jonkinlaisessa kunnossa.

Vai mietinkö näitä turhaan ja olen :david: ?

Kuinka kovat TKD treenit ovat kyseessä? Tekniikkaa vai matsailua/mitsejä?

Itse ottaisin paljon protskua ja hitaita hiilareita.

No suunnitelmissa on mennä puntille ainakin maanantaina/tiistaina ja lauantaina. Enkä mahdollisuuksien mukaan kevyt reissu salille myös torstaisin. TKD:stä Maanantaisin kevyt treeni, liikesarjoja, keskiviikkoisin on sparrausta. Näihin sisältyy sitten lisäksi hiukan hyppimistä, juoksemista, vatsoja jne. Perjantaisin on kunto-, voima-, potku- ja lyöntiharjoittelua. Yleensä tuo perjantai on raskain.

edit. Ja yleensä menen nukkumaan yhdentoista ja kahdentoista välillä, hiukan riippuen siitä milloin on saanut syötyä ja käytyä suihkussa.

Täytyy varmaan laittaa tilaukseen. Fastin Massa onkin pian loppu :). Hurjaa tavaraa. Palautukseen olen käyttänyt sitä tähän mennessä lenkkien jälkeen.

Joona sanoi:
Täytyy varmaan laittaa tilaukseen. Fastin Massa onkin pian loppu :). Hurjaa tavaraa. Palautukseen olen käyttänyt sitä tähän mennessä lenkkien jälkeen.

Lenkkien jälkeen ei mitään kauheaa hiilarisoppaa tarvitse välttämättä ottaa, siinäkin melkein itse suosisin enemmän proteiinipitoista juomaa.

Ittelläni myös treenit loppuu tuossa klo 21 pintaan. Treenien jälkeen oon yleensä syönyt vähän hiilareita (hitaita) ja enemmän painottanut tuonne protskun puolelle...

Pari kertaa viikossa treenit loppuvat vasta 22.00 ja kotona joskus 23.00 aikoihin. Ei kun unta kaaliin. Kyllä sitä on tullut jo päivällä syötyä...ja aamulla lisää.

Joona sanoi:
Kannattaako tuossa vaiheessa pitää jo hiilarit matalalla, vai kannattaako mieluummin syödä kunnolla esim. leipää tai joku palautusjuoman tapainen? Tarkoituksena on kuitenkin seuraavana päivänä mennä puntille ja olla edes jonkinlaisessa kunnossa.

Erittäin hyvä, joskin perustavaa laatua oleva kysymys. Mielestä tässä on taas kallistuttu liialti hifitiedon puolelle näkemättä metsää puilta.

Oletetaan, että harjoituksesi on vähintäänkin keskiraskas. Seuraavana päivänä vuorossa kuntosaliharjoitus. Millä ilveellä oletatte aminohappojen täydentävän lihasten glykogeenivarastoja tarpeeksi? Pitäisikö tässä tapauksessa jättää yksi olennaisimmista palautumisprosessin vaiheista suorittamatta vain esimerkiksi kikkaillakseen yön kasvuhormonivasteilla?
Ei todellakaan, mielestäni.

Jos haluat varmistaa treenitehosi tuleviin harjoituksiin, syöt aivan kuten söisit kellon ollessa hieman vähemmän. Eli nopeita hiilihydraatteja normaaliin tapaan harjoituksen jälkeen. Jälleen painottaisin kokonaisuuden tärkeyttä.

Hiilihydraattivarastot toki täydennetään pitemmällä aikavälillä myös seuraavan päivän ravinnolla, mutta kun siellä odottaa jo seuraava (kuntosali) harjoitus, käyttäisin kyllä tuon kahden tunnin "post-workout window":n mahdollisimman perusteellisesti hyväkseni.

Eikä pelkästään glykogeenivarastojen täydentäminen, mutta myöskin proteiinisynteesin stimulointi.

Jos oikein ymmärsin, sinulla on vain kaksi kertaa viikossa tällainen tapaus. Kahden päivän vuoksi ei kannata GH-blokkausta peläten hutiloida palautumisprosessin käynnistämisessä.
Vielä riittää monta päivää viikosta optimoida GH-pulset kohdalleen.. :lol2:

:thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No tuon lauantain treenin voin luultavasti siirtää myös sunnuntaille, koska maanantai on harjoitusten osalta kevyt päivä. Sitten voi taas hifistellä hieman lisää.

Jason82 sanoi:
Erittäin hyvä, joskin perustavaa laatua oleva kysymys. Mielestä tässä on taas kallistuttu liialti hifitiedon puolelle näkemättä metsää puilta.

Oletetaan, että harjoituksesi on vähintäänkin keskiraskas. Seuraavana päivänä vuorossa kuntosaliharjoitus. Millä ilveellä oletatte aminohappojen täydentävän lihasten glykogeenivarastoja tarpeeksi? Pitäisikö tässä tapauksessa jättää yksi olennaisimmista palautumisprosessin vaiheista suorittamatta vain esimerkiksi kikkaillakseen yön kasvuhormonivasteilla?
Ei todellakaan, mielestäni.

Jos haluat varmistaa treenitehosi tuleviin harjoituksiin, syöt aivan kuten söisit kellon ollessa hieman vähemmän. Eli nopeita hiilihydraatteja normaaliin tapaan harjoituksen jälkeen. Jälleen painottaisin kokonaisuuden tärkeyttä.

Hiilihydraattivarastot toki täydennetään pitemmällä aikavälillä myös seuraavan päivän ravinnolla, mutta kun siellä odottaa jo seuraava (kuntosali) harjoitus, käyttäisin kyllä tuon kahden tunnin "post-workout window":n mahdollisimman perusteellisesti hyväkseni.

Eikä pelkästään glykogeenivarastojen täydentäminen, mutta myöskin proteiinisynteesin stimulointi.

En ole koskaan Taekwondoa harrastanut, joten korjatkaa, jos olen väärässä, mutta luulen, että kyseessä on lähinnä aerobinen treeni. Aerobisen jälkeen taas on mielestäni ihan turha juoda palautusjuomia. Itse suosittelen proteiinia, hitaita hiilareita ja kohtalaisesti rasvaa. Aamupala vielä auttaa palauttamaan glykogeenitasoja ennen treeniä.

Omskakas sanoi:
Itse suosittelen proteiinia, hitaita hiilareita ja kohtalaisesti rasvaa. Aamupala vielä auttaa palauttamaan glykogeenitasoja ennen treeniä.

Kyllä, toimii varmasti noinkin.

Aerobisen ja anaerobisen treenin määritelmät ovat jokseenkin kyseenalaisia, mutta tämä onkin ihan sitten toinen juttu.. :)

Liikuntamuodolla ei periaatteessa ole mitään väliä, vaan kulutetuilla kaloreilla.

Jos kulutettu hiilihydraattimäärä on vähintään kohtalainen (harjoituksen keston ollessa tarpeeksi pitkä), on palautusjuoman nauttimiselle ihan yhtä lailla perusteita, kuin kuntosaliharjoituksenkin jälkeen. Proteiinin määrässä voidaan toki tinkiä.

Jos aamupalalla palautellaan vielä glykogeenivarastoja, tulee se nauttia useampi tunti ennen treeniä. Näin varmasti onkin.

Mutta jälleen, ei toki ole vain yhtä ja oikeaa tapaa tehdä nämä asiat.

:kippis1:

Jason82 sanoi:
Liikuntamuodolla ei periaatteessa ole mitään väliä, vaan kulutetuilla kaloreilla.

Jos kulutettu hiilihydraattimäärä on vähintään kohtalainen (harjoituksen keston ollessa tarpeeksi pitkä), on palautusjuoman nauttimiselle ihan yhtä lailla perusteita, kuin kuntosaliharjoituksenkin jälkeen. Proteiinin määrässä voidaan toki tinkiä.

Mutta jälleen, ei toki ole vain yhtä ja oikeaa tapaa tehdä nämä asiat.

Liikuntamuodolla on sen verran väliä, että vastusharjoittelu (anaerobinen) vaikuttaa voimakkaammin lihasten insuliiniresistenssiin (laskevasti) ja kortisolin määrään (nostavasti). Tähän palautusjuoma soppi kuin nenä naamaan.

Mutta voihan sitä kokeilla palautumista nopeitten hiilareittenkin kanssa ja katsoa, miten toimii. Itse en uskaltaisi kokeilla, kun tuppaa tuota vararengasta tulemaan muutenkin jo turhan herkästi. Ektomorfeille voisi sopiakin. :thumbs:

Omskakas sanoi:
Mutta voihan sitä kokeilla palautumista nopeitten hiilareittenkin kanssa ja katsoa, miten toimii. Itse en uskaltaisi kokeilla, kun tuppaa tuota vararengasta tulemaan muutenkin jo turhan herkästi. Ektomorfeille voisi sopiakin. :thumbs:

Ektomorfista en tiedä mitä tarkoittaa, mutta ihan helposti minullekaan ei rasvaa keräänny.

No, kiitos kaikille, ketkä tässä ovat vinkkejä antaneet.

Suositut

Back
Ylös Bottom