Palautumis ajasta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duroh
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen käynyt aktiivisesti salilla pari kk, mutta palautumis ajat askarruttaa. Eli kuinka kauan sarjojen välissä kannattaa/pitää pitää taukoa? Olen huomannut että kun odottaa niin kauan että tuntuu et 'kyl mä jaksan nyt ainaskii nää ekat toistot vetää', niin silloin juuri menee sarjat huonosti ja alkaa fuskaamaan jossain liikkeissä. Kertokaas te viisaammat!

Kyllä minä ainakin vedän ihan tunnepohjalta, kelloon tuijottamatta. Sillon teet, kun tunnet, että jaksat tehdä seuraavan kovan sarjan kunnolla. Tämä ei nyt tietty tarkoita mitään 15min taukoja ja kavereiden kanssa höpinää! oiskohan hyvä skaala tuohon 2-5 min. Riippuu vähän, miten treenaa..

Mä teen yleensä 1-1½ minuutin palautuksella, sopii mulle.

Sarjojen välisten lepotaukojen pituus on nivellettävä suoraantoistojen määrään, sarjojen intensiteettiin ja tietenkin tavoitteeseesi.
Lihasvoima palautuu yllättävän nopeasti jo noin 10s kuluttua voimataso on jotakuinkin 50% ja runsaan minuutin palautuksella 90% jäljelle jäävä 10% palautuu vasta usean minuuutin kuluttua,
jos teet kovaa sarjaa niin luonnollisesti palautumis aika pitenee

Eli lyhykäisyydessään voimaa varten pitkät 3-5 min palautukset ja massaa varten lyhyemmät 1-2 min

jos korjattavaa niin saa korjailla

Itse teen 1.5-2 min palautuksella se toimii mulla mutta kannattaa kokeilla mikä sopii sulle

Originally posted by screwdriver
45-60 sec. Keskimäärin varmaan 45 sec.

HUH HUH! 45sec? Läppä? Et ainakaan hirmuista maksimivoimaa tavoittele?? Pumppitreenissa ehkä jotenkin vielä uskoisin..

Ennen mulla oli joka liikkeessä sarjojen välissä joku 3-5 min tauko, mutta nykyään se on jotain 1 min luokkaa, ainoana poikkeuksena maastaveto jossa on n.3 min palautus.
Tuolla 1 min palautuksella minä saan paljon paremman tuntuman ja treenattavan lihasryhmän kunnolla väsytetyksi.

Originally posted by Broke
HUH HUH! 45sec? Läppä? Et ainakaan hirmuista maksimivoimaa tavoittele?? Pumppitreenissa ehkä jotenkin vielä uskoisin..

Taitaa olla tämäkin aika henk.koht. Maksimivoimaa en tällä hae.
Itsellä tuo aika riittää hyvin palautumaan seuraavaan sarjaan, toistoja n. 10-12.

Harjoittelu Lihaskunnon osa-alueet ovat:
1. Kestovoima, joka jakautuu a) lihaskestävyyteen, b) voimakestävyyteen
2. Maksimivoima, joka jakautuu a) perusvoimaan, b) maksimivoimaan
3. Nopeusvoima, joka jakautuu a) pikavoimaan, b) räjähtävään voimaan

Eri osa-alueiden harjoittelu:
1a) Toistoja 20-30 / sarja. Palautus 30 s. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 5-8.
1b) Toistoja 10-20 / sarja. Palautus 45 s. Sarjojen määrä / liike 3. Liikkeiden määrä / harj 8-10.
2a) Toistoja 4-12 / sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
2b) Toistoja 1-3/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 5-6. Liikkeiden määrä / harj 3.
3a) Toistoja 6-10/ sarja. Palautus 2-3 min. Sarjojen määrä / liike 3-6. Liikkeiden määrä / harj 3-5.
3b) Toistoja 1-5/ sarja. Palautus 2-4 min. Sarjojen määrä / liike 3-5. Liikkeiden määrä / harj 3-5

Painot
1a) oma keho
1b) 20 - 50 %
2a) 50 - 85 %
2b) 90 - 100 %
3a) 30 - 80 %
3b) 40 - 60 %

Palautukset
1a) 30 s
1b) 20 - 45 s
2a) 2 - 3 min
2b) 2 - 4 min