Palautuminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pvp
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

pvp

Ikä
41
Miten kauan kestää kunnollinen palautuminen kovasta reenistä?Viikko ei riitä ainakaan itellä millään.

Eiköhän se riipu pitkälti henkilöstä, mulla on yleensä pari päivää arkana, vaikka vetää sellaisen reenin että pakarat lentää seinään.
Poikkeuksena se että jos on pitänyt taukoa vaikka viikon verran.

Originally posted by pvp
Miten kauan kestää kunnollinen palautuminen kovasta reenistä?Viikko ei riitä ainakaan itellä millään.

Eiköhän se riipu ihan siitä mitä teet palautumisen eteen. Jos käytät palautusjuomaa, venyttelet jne... Niin kyllä viikossa pitäisi jo palautua. Eri asia on jos vetelet jotain helvetin raskaita aerobisia reenejä etkä nuku/lepää kunnolla. Mutta kyllä itellä on AINA viikossa ehtiny palautua :kippis1:

Tuohon kysymykseen on tosiaan mahdoton vastata tyhjentävästi, muuttujia on niin monta. Palautuminen riippuu esim. lihashuollosta (venyttely, hieronta, sauna, palauttava reeni ym.), ruoan laadusta ja määrästä, levon määrästä ja laadusta, stressistä (jos on rankkaa ihmissuhteen, työn tai opiskelun suhteen, niin pitempään tietenkin kestää palautua), geeneistä (kai jonkun verran?), muun liikunnan määrästä ja intensiteetistä (eli aerooppinen), siitä, roinaako vai ei (ja roinan määrästä ja laadusta, jos roinaa) ja lopultakin myös siitä reenaako kovaa vai "kovaa".

Mun kärsii reenata kahden päivän päästä ja joskus just ja just seuraavana päivänä, jos reenaan ihan eri lihaksia. Useimmiten pidän kumminkin vähintään yhden välipäivän. Jos tulee useampia välipäiviä punttireenistä, niin sitten voi jotain kevyttä aerooppista (kävelyä, sauvakävelyä, uintia tms.) tehdä välissä. Toisaalta, mun reeni on voimapainotteista, joten liikkeet ovat isoja perusliikkeitä -> useimmat ottavat muihinkin lihaksiin, ei pelkästään niihin, mihin pääasiassa on tarkoitus. Lisäksi reenaan ns. loppuun asti (mikä tuntuu monella olevan kehoreenissä tavoitteena, eli että sarjan viimeisen toiston jälkeen ei enää menisi yhtä ainoaa toistoa) aniharvoin, teen voimatyyliin toistoja n. 1-5, sarjoja suunnilleen 5-8, kaikki toistot hyvällä tekniikalla, mahdollisimman räjähtävällä lähdöllä. Kukin tyylillään, minä noin.

Uppailen aihetta nyt vähän, mutta tein nyt mitä tietoa itse löysin ja mitä iivili tuossa mainitsi niin listan palautumiseen vaikuttavista tekijöistä. Ja jos joku kokeneempi vielä jotain lisättävää tuohon keksii niin olisin kiitollinen, sillä kaikkea kannattaa kokeilla.

Palautuminen:
-Venyttely
-Hieronta
-Saunonta
-Palauttava treeni
-Lämmittely
-Jäähdyttely
-Ruuan laatu/määrä
-Palkkari
-Oikeat syömis ajat
-Levon määrä/laatu(UNI)
-Stressi
-Kylmä/kuuma
-Tekniikka

Suurena syynä kysymykseeni, on oma tarve minimoida palautumis ajat, kun salitreeniä pitäisi pystyä tekemään jotta saadaan poweria jalkoihin ja muuhun kroppaan. Toisaalta taas Nopeustreeniä, joka vaikuttaa hermostoon, ei saisi tehdä "kipeillä" lihaksilla, kun ei ole täysin palautunut.

Tuohon lihasten "kipeytymiseen" ( DOMS ) vaikuttaa paljon myös se, miten tiheästi treenaat lihasta. Perus lihakset-kerran-viikossa treenityylistä vaihtaminen esim. 2-jakoiseen vie yksilöstä riippuen viikosta pariin, ennen kuin lihakset tottuvat useampaan ärsytykseen viikossa.

Tony Halmeen sanoin "ei ole ylitreenausta, on vain alisyömistä".
Itse olen samaa mieltä, kunnon bulkki päällä voin treenata aika helvetin kovaa ja silti viimeistään ylihuomenna on taas paikat valmiina seuraavaan treeniin.

Itse olen samaa mieltä, kunnon bulkki päällä voin treenata aika helvetin kovaa ja silti viimeistään ylihuomenna on taas paikat valmiina seuraavaan treeniin.

Jaloissa mulla kestää palautua täysin ainakin viikko, ylihuomenna ne vasta ovat kipeät, ei heti seuraavana päivänä?

OT: eikös tuo ole arskan lause? :D :OT

Uppailen aihetta nyt vähän, mutta tein nyt mitä tietoa itse löysin ja mitä iivili tuossa mainitsi niin listan palautumiseen vaikuttavista tekijöistä. Ja jos joku kokeneempi vielä jotain lisättävää tuohon keksii niin olisin kiitollinen, sillä kaikkea kannattaa kokeilla.

Miten lihasten määrä, olisiko isommalla pidempi aika ennenkuin lihakset ovat palautuneet -- eli siis jos muistelee miten nopeasti palautui muutamaa vuotta aiemmin, ei ehkä syynä olekaan vanhuus vaan kehitys?

Mitä palautuminen oikeastaan tarkoittaa? JOS se tarkoittaa jotain sellaista lihasten korjausta, johon vaikka maksa tuottaa raaka-ainetta, niin silloinhan yksinkertaisesti maksa (tai joku muu elin) ei kasvaisi lihasmassan mukana, ja lihaksia voitaisiin palauttaa kuntoon enintään joku kilomäärä tuntia kohti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
1-2 päivää. Kovaa treenaaminen ei ole sama kuin tyhmästi treenaaminen (hinkataan niin kauan että lihakset tulehtuu).

Riippuu siitä nukutko kovalla vai pehmeällä tyynyllä. Luin tossa artikkelin bodauslehdestä, että palautumiseen on todella suuri merkitys nukutko pehmeällä vai kovalla tyynyllä.
Kovatyyny ei rentouta niin paljoa kuin pehmeä joten palautumisesi tapahtuu 50% nopeammin jos nukut pehmeällä.

Itse ostin just pumpulia säkillisen ja iskin ne lakanaan ja olen huomannut niin suuren eron palautumisessa.

Edit: Mansikkamehu on myös todella palauttavaa.. Ennen join appelsiinimehua, mutta kun vaihdoin palautuminen nopeutui 30%. (Tutkittu labratoriossa.)

Ite luin tuon Viikingin voimaoppaasta joten oletan sen olevan Tonyn suusta peräisin.
Jos joku kaivaa dokumenttia joka näyttää toista niin ei sen mulle väliä ole ^^
Halme nappasi sen isolta Ahnuldilta, Arskan suusta tuli ämeriikän tyyliin "there is no overtraining, only undereating". Mutta se siitä.

Mielenkiintoisen jutun luin uusimmasta Body-lehdestä, jossa haastateltavana oli Timo Honkala; "Lepo ja kova treenaaminen unohtuvat kokonaan monilta. Et pysty mitenkään treenaamaan kolmea kertaa kehonlihasryhmiä läpi viikossa, mutta monet silti tekevät niin". Hmmm... Taitaa olla sitten Rippetoen SS olla melko hyödytön, puhumattakaan 5x5:sta yms.

Edit: Mansikkamehu on myös todella palauttavaa.. Ennen join appelsiinimehua, mutta kun vaihdoin palautuminen nopeutui 30%. (Tutkittu labratoriossa.)

Just :D
Ei muuta kuin mansikkamehua naamaan sitten. Milläköhän sä ton 30% nopeutumisen mittasit?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom