shield11 sanoi:Pete Sisco:n lainaus alla olevan artikkelin lopusta : "I work with advanced trainees who do one workout every six weeks. That's not a misprint. That means it takes them twelve weeks to get back to training each bodypart. And they make progress on every exercise on every workout and they lift enormously heavy weights. You can too."
http://www.bodybuilding.com/fun/sisco7.htm
Mitä miltä tämän boardin isot natut on yllä olevasta?
En ole iso mutta mun mielestä toi teksti on vähän harhaanjohtavaa. Tuossa puhuttiin treenaajasta joka oli pitkään lyönyt päätä seinään samojen treenipainojen kanssa. Tottakai tällöin täyslepo nostaa tulokset kun kroppa on selvästi kokoajan ylirasitustilassa. Tekstissä ei myöskään kerrottu Stanleyn muusta taustasta, esim. oliko ravinto ja lepo kunnossa. Tuskin oli jos meni personal trainerin puheille valittamaan huonoa kehitystään. Luulisi siis näidenkin osa-alueiden parantuneen.
Lopussa kirjoittaja sanoo itse, että ylitreenauksen tunnistaa mm. siitä, että käytetyt sarjapainot junnaa kauan paikoillaan. Eli siis hänen mielestään sitten saakin treenata usein ja paljon jos voimat kehittyy? Tietääkseni painonnostajat ja voimanostajat treenaavat usein, mutta kehittyvät silti. He tosin treenaavat sopivalla volyymilla. Mielestäni se volyymi on ylitreenauksen ja huonon palautumisen este useammin, kuin frekvenssi. Tuskin on ylikunnon riskiä jos käy jokapäivä tekemässä yhden kyykysarjan? Itse ainakin palaudun nykyään nopeammin kaksijakoisella, kuin aikoinaan useampijakoisilla, sillä teen vähemmän sarjoja kerralla.
"And remember this - until you are fully recovered you will not grow new muscle. That's a physiological law." Eikös HST perustu juuri päinvastaiseen ajatteluun? Moni palstalainen HST -treenaaja on kertonut hyvistä kokemuksistaan ja sarjapainojen kasvusta. Tässä on ristiriita, mutta itse en osaa tuohon kommentoida. Joku "HST mies" tulkoon korjaamaan, esim. Larzan? Mitään ei pitäisi kokeilematta tyrmätä mutta tuo teksti eipä ollut vakuuttavaa tekstiä.
pientä edittiä