Palautuminen ja C-vitamiini

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kemmeri
  • Aloitettu Aloitettu
Tunteeko kukaan tutkimusta, jossa yli 500mg menevien C-vitamiiniannosten osoitettiin hidastavan koekaniineina olleiden triatholinistien palautumista todella merkittävästi? Monihan meistä raudan parissa ahertavista käyttää jättiannoksia C-vitskua suhteessa suosituksiin. Kysyn vaan, kun palauminen on viimeaikoina ollut tosi nihkeätä. Olen ottanut 1-2g päivässä eli määrä ylittää suosituksen 300-600%:lla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen taas kuullut päinvastaista juttua, että suuret annokset c-vitamiinia vähentäisivät lihaskipuja jne. Ja eiköhän hidastunut palautuvuutsei johdu jostain muusta kun c-vitamiinista.

Minä en ainakaan mitään negatiivista koskaan ole huomannut, päinvastoin. C-vitamiinia otan 2,25g päivässä.

perustelut tälle ? ainut mikä itellä tulee mieleen on liika raha, jota pitää käyttää. tosin senkin kuluttamisen saa PAAALJON helpommaksi jollain toisella tavalla kun syömällä c-vitamiinia.

Oho, mä taas en tiwnnyt, että C-vitamiinilla on ylipäätänsä vaikutusta palautumiseen?!

Jos jollain on tietoa, niin mielellään kuulisi lisää!

perustelut tälle ? ainut mikä itellä tulee mieleen on liika raha, jota pitää käyttää. tosin senkin kuluttamisen saa PAAALJON helpommaksi jollain toisella tavalla kun syömällä c-vitamiinia.

Niinpä, mutta jos laitat rahas muuhun kun c-vitamiiniin, et saa irti sen hyötyjä, tauno! :D

http://www.bodybuilding.com/fun/catvit1.htm
http://www.musculardevelopment.com/content/view/90/56/

Tossa nyt jotain mitä äkkiseltään löysin.

Niin, ja varmasti kusen ulos osan siitä 2,25 grammasta, elämä on!

Käytössä ei ole kuin lyhyt referaatti tutkimukseen viimeisimmässä Men's Health -lehdessä (USA-painos), siksi kiinnostaisi lukea lisää. Brittitutkijoiden mukaan isot annokset C-vitamiinia (kokeessa 1 g) voivat hidastaa lihaksen palautumista: "When healthy men took 1,000 mg of the vitamin daily, they experienced decreased muscle strength for a full week after intense running, compared with those who skipped the supplement". Aikaisemminhan on osoitettu, että päivittäinen 100-500 mg voi nopeuttaa palautumista. Näin esim. Jakemanl & Maxwell, joiden mukaan "prior vitamin C supplementation may exert a protective effect against eccentric exercise-induced muscle damage" (Effect of antioxidant vitamin supplementation on muscle function after eccentric exercise, Journal European Journal of Applied Physiology, Volume 67, Number 5/ November, 1993).

Asiaan kuuluu aina tuo maaginen sana "may", mutta olisiko niin, että enemmän olisikin vähemmän?

Itse otan vaihtelevasti sellaiset 300mg-3000mg riippuen tilanteesta. Treenipäivänä otan treenin jälkeen aina 1000mg.

Lidl:stä saa halvalla niitä 300mg kapseleita, joissa jokaisessa myös sinkkiä 5mg. Nyttemmin suuntaus on vähenemäänpäin, kun yritän syödä enemmän mustaherukkaa (mehuna), kun tuli tuossa talokauppojen kylkiäisinä 1000 pensasta :)
..tosin nyt ne ei ole enää syötäviä, ei kerinny kerätä tarpeeksi.

No itse olen jo pari vuotta ottanut aina treenin jälkeen 500mg C-vitamiiniä muiden palautushössöjen kanssa enkä huomannut negatiivisia vaikutuksia. Toki saan siis muistakin lähteistä päivän aikan C:tä (aamuvitamiinit,kasvikset,jne.). Vuorokauden kokonaisannos on varmaan n. 1200-1700mg.

kannattaa katsoa miten se toimi eikä kuunnella jonkun ählämin omia mielipiteitä 5 min tutkimus tuloksilla.
Tulee väkisinkin se ruotsalainen tutkimus siitä että makkara aiheuttaa syöpää JOS sitä syö 10kg päivässä 80vuoden ajan.

kannattaa katsoa miten se toimi eikä kuunnella jonkun ählämin omia mielipiteitä 5 min tutkimus tuloksilla.
Tulee väkisinkin se ruotsalainen tutkimus siitä että makkara aiheuttaa syöpää JOS sitä syö 10kg päivässä 80vuoden ajan.

Meitä ylisuurten c-vitamiiniannosten käyttäjiä lienee joukossamme paljon, joten porukalla voisi olla kiinnostusta tietoon, onko olemassa näyttöä yliannostuksen vaikutuksesta palautumiseen. Olin siis kiinnostunut vain tutkimuksesta. Mutuahan riittää mutta se on harmillisen usein väärässä.

Tossa oli joku juttu siitä C-vitamiinin pro-toksikaavisuudesta...

Kysyin siitä Anssi M.ltä kun kuin asiasta yhden ent. ammattiurheilian kirjasta. Ei sen enempää asiaa selvittänyt mutta liittyikö se nyt siihen että keho on muutenkin "hapan" treenin jälkeen niin se c-vitamiini lisää sitä happamuutta?

Eli C-vitamiini on hyvä antioksidantti mutta ei heti treenin päälle.

On ollut tarkoitus googletella muutenkin noista vitamiineista.Omaavat kuulemma myös toisiaan poissulkevia vaikutuksia? En ole saannut aikaiseksi...

Anssi? - JRossi? Muut experttipuolen kaverit,vinkkejä?

Eli C-vitamiini on hyvä antioksidantti mutta ei heti treenin päälle.

Tässä on joku artikkeli aiheesta:

http://www.elitefts.com/documents/edge_on_training.htm

"The most important thing to understand is that there are several types of free radicals that can be quenched by one antioxidant or another.

The biggest mistake trainees make is taking one isolated antioxidant, such as Vitamin C. This can actually cause more free radical damage!

This happens because during the process of neutralizing a free radical, the antioxidants donate or receive an electron, which causes it to become a free radical itself.

There needs to be other antioxidants present to continue along the chain reaction until it is excreted from the human body via urine, sweat, or breath."

Tämä kohta on kylläkin erotettu asiayhteydestä. Eli ymmärtääkseni pätee treenin jälkimainingeissa.

Meitä ylisuurten c-vitamiiniannosten käyttäjiä lienee joukossamme paljon, joten porukalla voisi olla kiinnostusta tietoon, onko olemassa näyttöä yliannostuksen vaikutuksesta palautumiseen. Olin siis kiinnostunut vain tutkimuksesta. Mutuahan riittää mutta se on harmillisen usein väärässä.

Tämä on varmaan tarkoittamasi juoksijajuttu.

C-vitamiini vähentää ns. "reaktiivisten happiyhdisteiden" muodostumista (artikkelin reactive oxygen species; ROS) ja voisi sitä kautta ehkäistä esim. harjoituksen jälkeisen lihaskivun määrää. Lihaskivun/lihaskipumarkkereiden osalta tulokset ovat ristiriitaisia, palautumisestakaan en olisi huolissaan jos vitamiinit otetaan ruokailun yhteydessä (Bryer 2006).

Kiitos miehelle Texasista! Poikani kysyi pienenä kaikista asioista: "Onko vai ei, vastaa heti?". C-vitamiinilla siis toisaalta on ja toisaalta ei ole vaikutusta palautumiseen. Koska tulokset ovat nykyisellään ristiriitaisia, voi valita tutkimukset ja luottaa niihin tuloksiin, joihin uskoo. Uskolla on siten kovissakin tieteissä väliä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom