Palautuminen diettikaudella

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äijä
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pähkäilin taas tuossa jonkinlaista periaatesuunnitelmaa alkuvuodesta irtoavaa diettiä varten ja kävi ihmetyttämään yksi juttu. Kun ilmeisestikin seuraavat kohdat pitävät paikkansa:

1) Treenit pitäisi vetää yhtä kovaa kuin aiemminkin jotta kroppa tajuaisi säilyttää lihat.
2) Normaalien treenien päälle vielä lisäksi aerobista eli tässä tapauksessa aamulenkkejä ja jotain muuta heilumista.
3) Syödä pitää vähemmän ja ennenkaikkea hiilareista nipistetään.

Sitten varsinainen kysymys, eli missä välissä pitäisi pystyä palautumaan? Kun se tekee massakaudellakin vähemmällä aerobisella ja älyttömällä mättämisellä tiukkaa.

Itse olen dietillä paraikaa ja aeroobista en tee (kokeilin aiemmin ja tulos ei ollut vaivan arvoista). Palautuminen on täysin levon treenin ja safkan yhteissumma. Itse olen ratkaissut sen siten että treenaan pitkää sarjaa ja vähän. Lihasryhmä kerran viikossa, sarjoja 3 / lihas ryhmä. Toki sarjat vedän kovaa mutta 25 toiston kovuus on erilaista kun 6 toiston. Laihtuminen on hidasta mutta tällä menetelmällä minulla pysyy lihakset. (no , katotaan uudestaan kun dietti on kestänyt 6kk tai jotain :D)

En tiedä onko tässä mitään sääntöä mutta sovita treeni palautumiseesi eläkä palautumista treeniisi mukaan.

Dieetillä kannattaa kokeilla glutamiinia. Nimenomaan L-glutamiinia.
5g ennen ja jälkeen treenin.
Jos kukkaro sallii niin lisäksi vaikka 5g ennen nukkumaanmenoa ja vaikka aamulla. Jopa 30g päivässä voi olla hyväksi, mutta about 5g annoksissa. Tärkeintä kuitenkin ennen/jälkeen treenin.

Mihinkäs toi glutamiinin hyödyllisyys dieetillä perustuu? Entä mitä mieltä kreatiinin käytöstä dieetillä?

Toisekseen, itseänikin on askarruttanut toi sarjojen pituus dieetillä. Eli kun "massakaudella" olen vetänyt pääsääntöisesti 3x10 toistoa per liike(joskus3x8, joskus 3x12 sen paljon puhutun vaihtelun vuoksi:rolleyes: ), niin mikä olis dieetillä hyvä toistomäärä?

Entä pitäisikö dietilläkin vetää sarjat just eikä melkeen sinne form breakin rajoille vai vetää pienemmällä teholla ja lyhyemmillä palautuksilla pumppia?

Taustaoletuksena nyt siis se, että dietti sisältää ne 3xvko aamuaerobiset.

Tästä ois varmaan pitänyt tehdä oma threadi, mutta tuli nyt tähän.

Tiedä, mikä sitten olisi hyvästä, mutta olen kyllä dieetillä joutunut pitämään kevyitä viikkoja joka toisen ylikunto-oireiden vuoksi. Muutoin en ole treeniä muuttanut eli toistot ovat 6-12 pääsääntöisesti. Jopa painoissa on tapahtunut kehitystä dieetin aikana. Voisihan sitä kevyillä viikoilla ajatella aerobistakin, mutta kun ei kiinnosta.

Niin, mitenkähän kreatiinin laita? Itse en ole käyttänyt, kun pelkään turvotuksen tärväävän dieetin (panniikki iskee, jos paino nousee). Mutta varmaan auttaisi palautumisessa...

Originally posted by tatjana
Niin, mitenkähän kreatiinin laita? Itse en ole käyttänyt, kun pelkään turvotuksen tärväävän dieetin (panniikki iskee, jos paino nousee). Mutta varmaan auttaisi palautumisessa...
Eiköhän tuossa dietillä ole tarkoitus vähentää kehossa sitä rasvan määrää eikä vähentää painoa. Tottahan tuosta rasvan vähenemisestä seuraa myös painon laskeminen mutta pointti oli se, etten ymmärrä tätä kreatiinin kammoamista dietillä kun "se kerää sitä nestettä lihaksiin".

Originally posted by Pain
Mihinkäs toi glutamiinin hyödyllisyys dieetillä perustuu? Entä mitä mieltä kreatiinin käytöstä dieetillä?

Toisekseen, itseänikin on askarruttanut toi sarjojen pituus dieetillä. Eli kun "massakaudella" olen vetänyt pääsääntöisesti 3x10 toistoa per liike(joskus3x8, joskus 3x12 sen paljon puhutun vaihtelun vuoksi:rolleyes: ), niin mikä olis dieetillä hyvä toistomäärä?

Entä pitäisikö dietilläkin vetää sarjat just eikä melkeen sinne form breakin rajoille vai vetää pienemmällä teholla ja lyhyemmillä palautuksilla pumppia?

Taustaoletuksena nyt siis se, että dietti sisältää ne 3xvko aamuaerobiset.

Tästä ois varmaan pitänyt tehdä oma threadi, mutta tuli nyt tähän.

Glutamiinin purku lihaksista voipi dieetillä kiihtyä.
Antikatabolisen tuotteen edut korostuvat hyvin juuri ravintovajeen ja kovan rasituksen alla.
Glutamiinilla väitetään olevan myös immuniteettiin vaikuttavia ominaisuuksia, mikä dieetillä luonnollisesti korostuu = vähän ravintoa, väsymystä, rankkaa treeniä ==>äkkiä kipeäksi.

Kuitenkin muistutan, ettei glutamiini mikään ihmeaine ole, hyvä tuki kumminkin varsinkin potentiaaliaan maksimoivalle natulle.

En näe mitään syytä muuttaa dieetillä punttitreeniä helpommaksi.
Vasta painon tippuessa reippaasti voi voimataso alkaa kärsiä ja silloin luonnollisesti sarjapainoja alennetaan.
Sarjapituuksia / tehoja en muuttaisi mihinkään.
8-12 (+/- pari toistoa) on se lihasmassan kultainen keskitie. Miksi poiketa siitä.

Lyhyiden palautusten pumppitreeni on välillä toimiva, mutta ei mitenkään välttämättä dieettiin erityisesti kytkettävä asia, vaikka jotkut sen tyyppiseen kallistuukin.

Kaytan dieetilla kreatiinia ja on helpottanut kummasti. Jaksaa tehda treenit taysilla ja parannusta painoihin tulee melkein joka viikko. Palautusjuoma on myos todella tarkea! Lihasta ei peilin mukaan ole lahtenyt yhtaan mutta erottuvuutta tulee koko ajan lisaa. Vaakaan en luota silla sen mukaan paino ei ole tippunut kuin kilon dieetin alusta. Ulkonaossa eron huomaa selvasti. Teen myos ne aerobiset kolmena aamuna viikossa. Ei verota muuten kuin etta lenkkipaivina on enempi nalka. Pyrin siksi tekemaan ne salitreenittomina paivina. (Paitsi kerran pakko tehda kummatkin samana paivana - sali 4 x viikko - jos aikoo pitaa yhden totaalilevon!)

EDIT: Runsas venyttely edistaa dieetilla palautumista... Ja ehkaisee muutenkin helpommin tana aikana uhkaavilta loukkaantumisilta. Mutta taman kait te jo tiesittekin.

Niin tosiaan, jos ei tarvitse johonkin painoluokkaan tähdätä, kannattaa ihmeessä käyttää kreatiinia dieetilläkin, treenin kannalta. Jos sitten haluaa rasvojen lähdettyä supertiukan totaalisen eiturvonnut-olon niin pari viikkoa pois kreatiinista riittää useimmille siihen.
Rasvanpolton kanssa sillä ei sen enempää tekemistä ole.

Rasva%:n seuraaminen menee vaikeaksi, jos välillä on turvoksissa ja välillä ei. Ja saattaa kyllä motivaatio kärsiä, jos dieetillä ensin paino nousee 2kg ja menee 2 kk ennenkuin ollaan lähtöpisteessä. Dieetin jälkeen kyllä aloitan kreatiinin. Ja kun tulokset kerran paranee kevyistä viikoista huolimatta, niin mikäs tässä on hätänä, pidetään kevyitä viikkoja...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom