Palauttava viikko

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Asser
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
kuinka usein palauttava viikko pitäsi pitää? Nyt olen pitänyt 2 viikkoa treeniä ja yksi viikko lepoa. Pelkään ylikuntoa. Olen ajatellut siirtyä 3 treeniä ja yksi viikko lepoa syteemiin. Katson että miten palautuu.

Kuuntele kroppaa. Kahden tai kolmen viikon treenin jälkeen kevyt-/lepoviikko on korkeintaan vain tekosyy jättää treenit väliin. Jos järkevästi treenaa, ei ylikunnon pitäisi kovin äkkiä tulla. Aika yksilöllistä, milloin pitää kevennellä, mutta kerran kuukaudessa on jo liikaa, vaikka kovaa treenaisikin. Pitää myös osata erottaa ylikunto ja ylirasitus toisistaan.

Juu itellä sellanen 6-12vko KOVAA reeniä, jonka jälkeen etenkin kyynärnivelet alkaa pikkuhiljaa kipuilemaan, ja takareidet jäykistymään. Vikalla viikolla sitten superhypermegaduty-treenit, jonka jälkeen pari päivää totaalilepoa, pari palauttavaa treeniä/juoksulenkkejä ja sitten viel 1-2päivää lepoa. Ja tosiaan lepoviikolla kannattaa huoltaa kroppaa juuri kevyiden treenien ja hierontojen yms. muodossa. Eikä kevyttä viikkoa kannata välttämättä pitää viikon pituisena, vaan esim. 5 päivän pituisena.

voiko tällä 2 viikkoa treeniä 1 viikko lepoa-systeemillä sitten kehittyä? Tiedän että monet eivät pidä mitään taukoja mutta mulle taukojen pitäminen on tärkeää kun herkästi menen ylikuntoon.

voiko tällä 2 viikkoa treeniä 1 viikko lepoa-systeemillä sitten kehittyä? Tiedän että monet eivät pidä mitään taukoja mutta mulle taukojen pitäminen on tärkeää kun herkästi menen ylikuntoon.

Joka kolmas viikko kevyenä kuulosta aika paljolta minun korvaani, riippu tokin miten kevyt tuo viikko sitten on. Jos kahden viikon treenin jälkeen on pakko keventää niin uskoisin että huono palautuminen edellisestä treenistä voisi johtua riittävän levon ja ravinnon puutteesta.

herkästi menen ylikuntoon.
Luulet vaan. Jatkat vain normaalisti treenejä, jos alkaa rauta painamaan (mukamas), silloin kehityt. Jos sulla oikeasti on tuollainen herkkyys, et pääse koskaan kierteestä pois, jos aina alat antamaan kropalle periksi, kun rauta vähän painaa. Muutos ---> kehitys.

Ja lepoviikko on eri asia kuin palauttava/kevyt viikko. Lepoviikoista on usein enemmän haittaa kuin hyötyä. Varsinkin jos niitä tehdään joka kolmas viikko. Kevyistä viikoista sen sijaan on lukuisia apuja - vammojen ehkäisy, kehityksen turvaaminen, katabolisten hormonitasojen lasku ja anabolisten nosto, motivaation lisäys jne. Hyvin yksilöllistä kuinka usein tehdään ja miten.

Korjatkaa kokeneemmat jos oon vääräs mutta:

Kroppahan ei halua kehittyä, miksi käyttää energiaa lihasten kasvamiseen ja voimistumiseen ellei ole aivan pakko? Jos lepäät aina kunnolla heti ku alkaa rasittuminen kovenemaan, kroppa oppii lopulta saavansa lepoa kunhan ylikunnon merkkejä näkyy. Viikon-parin reenit ja kroppa alkaa koijaamaan siuta.

Muistaakseni näin opetettiin Massaa! Voimaa! -kirjassa.

Itse olen nyt ylioppilaskirjoitusten jälkeen ollut kotona ja aikaa treenaamiseen on ollut vaikka kuinka, joten sitä aikaakin on salilla tullut käytettyä. Koko lailla 3kk oon nyt vääntänyt oikeasti kovaa rautaa ja nyt alkaa vähän hiipumista tuntumaan. Itse sanoisin, että kevyt viikko voi tehdä terää jonkun 2kk kovan treenin jälkeen, mutta miksikään tekosyyksi sitä ei kannata ottaa. Mullakin olis kyllä vieläkin ties kuinka paljon adrenaliinia veressä treeniä varten ja paukkuja varmasti riittäis, mutta kun salilla alkaa vain rauta painamaan välillä niin pirusti. Nyt kuin ensi viikolla lähdetään matkalle, niin ajattelin siellä käydä ehkä kerran jossain paikallisella salilla vetämässä jonkun "vähän sitä sun tätä"-tyylisen yksijakoisen läpi kevyillä painoilla. Joka tapauksessa pieni palauttelu on jossain välissä paikallaan jo ihan treenin mielenkiinnon säilyttämisen kannalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itsellä tulee kevyitä viikkoja noin parin kuukauden välein, ne tulee siten että treenaan normaalisti ma,ke,pe ja sitten tulee joskus lähdettyä vklp:na johonkin niin jää se perjantain treeni tekemättä. Neljä päivää tuntuu itsellä sopivalta tauolta palautua kunnolla, en ole koskaan nähnyt järkeväksi ottaa oikeen ohjelmaan kevyttäviikkoa.

ylikunto

mun on pakko pitää noita lepoviikkoja on pelattava varman päälle kun mulla oli 2006 niin paha ylikunto ettei päässy vuoteen salille. Koko ajan oli hermostunu olo eikä saanu nukuttua. Oon myös yrittäny rauhallisesti nostaa treeni volyymia. Pelkään että toi ylikunto tulis taas siksi pidän noita lepoviikkoja. Kuinka paljon muuten voimatasot laskee viikossa? Oon lukenu että 4 viikon levossa alkais laskemaan.

mun on pakko pitää noita lepoviikkoja on pelattava varman päälle kun mulla oli 2006 niin paha ylikunto ettei päässy vuoteen salille. Koko ajan oli hermostunu olo eikä saanu nukuttua. Oon myös yrittäny rauhallisesti nostaa treeni volyymia. Pelkään että toi ylikunto tulis taas siksi pidän noita lepoviikkoja. Kuinka paljon muuten voimatasot laskee viikossa? Oon lukenu että 4 viikon levossa alkais laskemaan.

Riippuu treenivuosista ja yksilöstä aika paljon. Sellainen joka on treenannut 15 vuotta tuskin huomaa yhtään mitään. Toinen juttu taas sellaiselle joka on treenannut puoli vuotta. Mutta se on varma, että jos pitää LEPOviikkoja joka kolmen tai neljän viikon välein, haittaa se kehitystä, myös todennäköisesti hidastaa ja vie myös mahdollisesti taaksepäin. KEVYT viikko on sitten taas eri asia. Monet pitävät kevyitä viikkoja kerran kuussa. Huippu-urheilijoista monet yleisurheilijoista, painonnostajiin ja voimanostajiin jne. Kevyen viikon jälkeen on usein tullut kehitystä - mitä sillä kevyellä viikolla haetaankin. Jos pitää kuitenkin liian kevyenä, niin hermosto 'nukahtaa' ja suorituskyky voi laskea.

Esimerkiksi volyymin ja intensiteetin laskeminen sellaiset 20-40% toimii varmasti suurimmalle osalle. Ei liian kevyttä, mutta annetaan kropan palautua ja kasvaa. Yksi hyvä keino estää/tarkkaila ylikunnon merkkejä on aamusykkeen tutkaileminen. Heti aamulaa herätessä makaat sellaiset viitisen minuuttia rauhassa ja liikkumatta. Sitten katot sykkeen. Jos se yhtäkkiä lähtee nousuun, on se yksi merkki siitä, että harjoittelua olisi syytä keventää esim. kevyellä viikolla. 5-10 lyönnin nousu minuutissa voisi olla hyvä merkki tästä. Alle viiden ei ole vielä niin merkitsevä ja yli 10 taas on saattanut viedä suorituskykyä alaspäin.

onko ne kalliita :D

Voithan sä kattoo kellosta aikaa ja laskea sydämenlyöntejä..

Ja toho palauttavaan viikkoon liittyen, itellä on todella harvassa nuo, tosin tällä hetkellä sen verran rikki paikat et mietin vakavasti kevyen viikon pitämistä.. ei millään malttais..

Nii ja tosiaa, itellä ei oo oikein ollu noita kevyitä viikkoja, että pitäiskö sarjat ja toistot pitää samana ja vaan painot tiputtaa, vai tehdä pitkiä sarjoja pienemmillä painoilla...? ei oikeesti hajua..

kuinka usein palauttava viikko pitäsi pitää? Nyt olen pitänyt 2 viikkoa treeniä ja yksi viikko lepoa. Pelkään ylikuntoa. Olen ajatellut siirtyä 3 treeniä ja yksi viikko lepoa syteemiin. Katson että miten palautuu.
Mitä kovempaa treenaa sitä useammin kevennyksiä. Kaksi viikkoa treeniä ja ~5pv lepoa on hyvä jos treenaat oikeasti kovaa...siinäkin ajassa elmistön saa siihen kuntoon että tekee mieli tappaa itsensä tai muut...todennäköisesti treenailet kuitenkin löysemmin...ennustan et sulle ihan jeesh ois 3/1...

3:1

Ajattelin kokeilla kolme viikkoa kovaa ja yksi viikko kevyttä. Sarjoja mulla ei viikossa kun 42 ja treeni kertoja 3. 3:1 systeemillä tulis vuodessa 3 kk kevyttä ja 2:1 systeemillä 4 kk kevyttä. Saas kattoo miten palautuu. Ensimmäinen oire mulla ylikunnosta on se ettei saa nukuttua. Täytyy myös välttää treenaamista iltaisin koska kroppa käy kierroksilla vielä monta tuntia treenin jälkeen.

Back
Ylös Bottom