Voitto Kotiin sanoi:
Pikkuhiljaa alkaa yhteisymmärrys löytymään. Näköjään se on vaikeaa, jos toinen on 400 m juoksija ja toinen kestävyysvalmentaja.
Tuosta kestävyyden kolmijaottelusta: käytit myös termiä nopeuskestävyys, ja minulle ei tullut selväksi, mitä sillä tarkoitit, oliko se jonkun synonyymi vai oliko se laajempi/suppeampi käsite?
Kisavauhtia suuremmista nopeuksista. Voi varmaan sanoa, että tarkoituksena on saada kisavauhtinen juoksu sujumaan helpommin. Mitä enemmän kisavauhdin ja maksimivauhdin välillä on "marginaalia", sitä taloudellisempaa juoksu on. Varmasti tuttua sinulle. Nyt kun puhutaan juoksun harrastajista, esim. 3000 Cooperissa juokseva kaveri, tulosta voi parantaa juoksemalla vaikka tonnin vetoja 3:45 km-vauhdilla. Ei voi olla kovin väärin sanoa, että nuo tonnin vedot ovat silloin "nopeutta ja tekniikkaa" kehittäviä. Tuo nopeus = maksiminopeus oli sinun määritelmäsi, ei minun.
Kukin tyylillään, mutta mä en voi koskaan ymmärtää nopeuden keittämistä muuna kuin max nopeudenkehittämisenä. Puhutaan eri asiasta, jos jokin matka voidaan juosta kovempaa, eli nopeammin, sen takia, että on kehitetty jotain kestävyyden osa-aluetta.
Itse sanoisin, että noi 3:45:n vedot parantaa kestävyyttä, jonka seurauksena voidaan juosta coopperi kovempaa (tai nopeammin). En sotkisi sanaa "nopeus" siihen, koska juoksija ei ole nopeampi, kuin ennen, vaan kestävämpi.
Nopeuskestävyysharjoittelun jako on vähän moninainen. Siihen lasketaan aina kovatehoiset intervallit. Jotku laskee nop. kest. harjoitteluun lähes kaiken vetoharjoittelun eli myös määräintervallit ja maitohapottomat nop. kest. harj. toiset taas ei.
Joku saataa puhua nopeusharjoittelusta maitohapottomien kohdalla tai määräintervalleja saatetaan sanoa peruskestävyysharjoitteluksi tai vauhtikestävyysharjoitteluksi ym. (riippuen tietysti siitä, että millainen määräintervalli on kyseessä).
EDIT. Tulisko tää ero siitä, että hiihtäjät eivät tee juurikaan nopeusharjoittelua, niin kuin yleisurheiljiat sen ymmärtävät. Maksiminopeutta ei varmaan hirveesti yritetä kehittää max nop. harjoituksilla?
Kun hetken mietin hiihtoa lajina, niin sehän on selvä, ettei hiihdossa tartte läheskään samanlaisia nopeusominaisuuksia, kuin juoksussa.
Ensinnäkin hiihtolaji on kaikki kestävyyslajeja (itsestään selvää).
Mutta voimatuotta erotkin ovat suuret. Juoksijan täytyy liikuttaa jalkaa yhtä kovaa, kuin hän haluaa liikuttaa itseään. Hiihtäjän jalat eivät liiku luistelutyylissä samaa vauhtia, kuin hiihtäjä liikkuu eteenpäin. Tasatyönnössähän jalat eivät liiku käytännössä mihinkään. Perinteisellä ponnistava jalka liikkuu käsittääkseni samaa vauhtia alustan kanssa, mutta perinteinenhän onkin hitain tapa liikkua.
Eli hiihdossa nopeus on huomattavasti pienemmässä roolissa, koska kovaa mentäessä sukset liukkuu ja käsillä taas on sauvat, joten kädenkään ei tarvitse liikkua yhtä kovaa, kuin keho suhteessa alustaan.
Aika monimutkainen selitys, mutta aika yksinkertainen pointti.