Paksun selän rakentaminen!

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
täytyy nyt muistaa että noi +20 toiston sarjat rasittaa eri lihassoluja kuin 8-12 sarjat ja 3-5 sarjat, eli suosi kaikkia. Ja tohon leukoihin, en tiedä onko vain omaa kehon outoutta, mutta sain tuntuman selkään tosi hyvin kun alko jännittämään vatsoja/keskivartaloja tietoisesti sarjan ajan. Aiheuttaa kai sen sitten, että kun sitten selkälihaksetkin supistuu leuoissa, ja valmiiksi jännität vatsoja, niin se vähän niinkuin lisää sitä huomiota siihen että ne selkälihaksetkin jänittyvät helpommin mukana.

Mielellään sitten tuettu versio mikäli alkaa toisto menee yli 20, alkaa olemaan alaselässä jo pitämistä jos sarjat on noin pitkiä. Varsinkin kun asento ei ole kovin pystyssä, ettei menis epäkkäille. Tähän kun lisätään vielä alkuvaiheessa tapahtuva heiluminen ja käsillä vetäminen niin... Itse tosiaan opettelen vasta tuota t-soutua, vyön laitan ja pyrin tosin kanssa tekemään pitempiä sarjoja 10-20 kun tuntumaa haen ja oikeaa tekniikkaa. Liikerata on tuossa aika pieni niin saa laittaa rautaa enemmän kuin tavallisessa kulmasoudussa. Tavallisessa kulmasoudussa alkaa jo menemään latseille kun vaan jättää egopainot pois ja etsii oikeat liikeradat jotta saa sen tuntuman latseihin.
T-kulmiksen liikeradasta saa myös pitkän laittamalla pienempiä painoja tankoon ja menemällä alemmas kulmaan. Mitä alemmas kulmaan menee sitä vähemmän joutuu painojakin käyttämään, koska alaselkä joutuu samalla aika rajusti pitämään kroppaa ja painoja ylhäällä. Eikä niin että siinä on 160 kiloa painoa, asento on lähes pysty, työ vedetään hauiksilla ja polvet notkuu ku baletintanssijalla. T-kulmiksessakin näkee niin outoja nykytyksiä, ettei siinä paljon lavat liiku.

Itse siis teen T-soudut siihen tarkoitetussa vipuvarsipenkissä. Siinä kun on tuettuna, niin siinä ei paljon egoilla. Menee suoraan latseille ja kovaa meneekin. Eikä rasitu alaselkä, sitä voi rasittaa sitten erikseen ja itsellä tähän toimii SJMV jalkapäivänä.

Jos tuollainen T-soutuhärpäke salilla on, niin kannattaa ehdottomasti kokeilla. Vaikka tähän joku tuleekin viisasteleen että kyllä se vapaalla tangolla tehty on taas niiiiin paljon parempi. Paskat ole, ainakaan mitä itse olen tehnyt. Yhtä virittämistäkin vielä kun saada sen tangon pää pysymään jossakin nurkassa ja jos enempi laitat painoja ja olet varomaton, niin tanko kippaa ja päädyt salikomediaketjuun.

Ite teen T-kulmista tangolla ja siihen semmonen v-mallin kahva ja lasken niin alas että painot hipaisee joka toistolla lattiaa.Tuntuma on paljon parempi selässä mitä yates/pendlay souduilla.

Ite teen T-kulmista tangolla ja siihen semmonen v-mallin kahva ja lasken niin alas että painot hipaisee joka toistolla lattiaa.Tuntuma on paljon parempi selässä mitä yates/pendlay souduilla.

Tuolleen tuo on MUN mielestä toiseksi paras tehdä. Edellyttäen että sen tangon tyhjän pään saa jonnekin tukevasti kiinni.

Niin tai näin, T-Soutu rokkaa kyllä! Ihan erilailla se latseille menee kuin perinteinen kulmis, tekipä sen sitten yatesina tai pendlayna.

Nostan tämän nyt ylös, kun sattuu viimeisin selkätopic olemaan.

Miten saada selkätreeni parhaiten osumaan selälle? Tuntuu, että kokoajan suurin pumppi ja paine menee käsille. Ylätaljasta en löydä painojen tai kahvojen vaihtelusta huolimatta sitä parasta ja alatalja tuntuu myös menevän hauiksille, vaikka kuinka yrittäisin pitää lavat yhdessä.

Pull over tuppaa menemään käsille liki aina, mutta salin leveimmällä tangolla saan siitä pientä painetta. Rupeaa vain särkemään nopeasti, tiedä siitä sitten että miksi.

Onko mitään simppeliä liikettä, mistä aloittaa selkätreenin tuntuman hakeminen kun nuo eivät nyt ota tuntuakseen. Vastaotteella leukoja menee sellaiset kuusi-seitsemän, mutta leveällä myötäotteella useiten vain yksi. Eli aika alkutekijöissä olen.

Mavea teen ja aika ahkerastikin, eli alaselkä saa kyllä painetta. Yläselän ja latsien onnistuminen tässä huolestuttaa, varsinkin kun rinnan ja olkapäiden treeni kulkee ja tulosta syntyy. Toispuoleisuus kun ei oikein kuulu tavoitteisiini. Tack.

Vähemmän liikkeitä, enemmän sarjoja niillä oikeasti hyvillä liikkeillä. Yleensä kun tuppaa monilla olemaan maksimina toi 3-4 sarjaa niin tehkääpäs joskus 6-8 sarjaa ja jättäkää ne turhat liikkeet pois.

Ei se pointti ole lapojen yhdessä pitäminen, vaan niiden liikkuminen. Souduissa ja taljoissa siinä loppuosassa sitten haetaan se rutistus lavoille. Ylätaljassa päästä ylhäällä olkapäät korviin ja kuvittele kätesi 'koukkuina', jotka vain pitävät tankoa ja hae selällä se alasvienti. Täysinhän tuo ei onnistu, kädet tekevät aina selkäliikkeissä töitä, mutta kyllä se rasitus pitäisi silti selälle saada, kun oikein tehdään. Tekniikkavirheitä sinulla varmasti on, jos jostain löydät kokeneempia nostajia, niin kysy heiltä neuvoa.

Dorian Yatesia lainatakseni, (ainakin alkuun) on hyvä käyttää sellaisia painoja, jotka saa pysäytettyä toiston loppuosassa, ennen negatiivista vaihetta. Tuon suuruisilla painoilla on hyvä harjoitella tekniikkaa. Ja joku varmaan tulee nyt murhaamaan minut tästä, mutta myös vetoremmit voivat olla avuksi keskittyessä selkään.

Pulloverin tekee helposti ojentajille, maaten penkkiä vasten kässärillä se on paras vaihtoehto, sopivat painot ja keskittyminen latsien työskentelyyn, kuin oheisessa videossa: http://www.youtube.com/watch?v=IiHy6kjz3Yc

Kaverilla ei ole siinä painoa nimeksikään, mutta pointtina - huomaa, että hänen kätensä pysyvät kokoajan koukussa. Moni alkaa väkisinkin kyseisessä liikkeessä vääntämään ojentajapunnerrusta.

Timban edellisellä sivulla mainitsema T-soutu on vallan mainio liike, yleensä siinä on helpompaa kohdistaa rasitusta selälle, kuin normaalissa kulmasoudussa : http://www.youtube.com/watch?v=eMwwL1YFhAw

Kaveri tekee laitteessa, mutta tangon voi kätevästi heittää yleensä johonkin nurkkaan, ajaa saman asian.

Pakkotoistolta aiheista luettavaa:

- http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/41170-ylaetalja-latsien-varma-kehittaejae/
- http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40916-kulmasoutu-selaen-tinkimaetoen-massaliike/
- http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40443-pullover-leveaen-selaen-salaisuus/
- http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/41811-alatalja-rasitusta-latseille/

Muista keskittyä siihen selällä työskentelyyn!

Todella suuri kiitos ja vielä hatunnosto. Heti huomenna on tarkoitus päästä räpeltämään ylläolevaa.

Selkä on kuitenkin se lihaksista jaloin, joten kun tavoitteena on näyttää lopulta kreikkalaiselta sodan jumalalta, niin haluan tuon kondikseen vaikka väkisin.

Onko mitään simppeliä liikettä, mistä aloittaa selkätreenin tuntuman hakeminen

Sellainen liike todellakin on olemassa ja se on leuanveto. Itse teen myötäotteella ja menen täysin alas, niin alas kuin pääsee ja sieltä hitaasti tempomatta ylös. Sama toiseen suuntaan, hidas, kontrolloitu lasku alas. Ideana on pitää selkä jännittyneenä, jolloin se aktivoituu paremmin eikä liike ole pelkkää käsillä riuhtomista. Ei kannata ajatella sitä, että vetää leuan sinne tankoon, vaan niin että jännittää lihakset jolloin keho nousee ylös. Siinä on selkeä ero.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
olen nykyään vasta alkanut saamaan selkään lihasta paremmin kun olen tehnyt selän suht pitkillä sarjoilla ja lyhyillä palautuksilla. esim. alatalja 5x15 minuutin palautuksilla ja vikan sarjan vielä pudotussarjana.. mulle ainakin mainio selkätreenin viimeiseksi liikkeeksi tuo.. kulmasoudut ja leuanvedot sitten alkuun.

Itselle eräs pro veti selkä treenin (hauistreenin) ja jumalauta että oli selkä sen jälkeen niin pumpissa että ei koskaan ole ollut. Treeni meni suurin piirtein näin
Leuanveto kapee vastaote 3x max 1 minuutin palautuksella
Kulmasoutu punnerrus asennossa käsipainoilla 3x10 (http://www.youtube.com/watch?v=2zc-PsDZxSw)
Ylätalja eteen 3x10

Treeniin meni aikaa noin 35-40min, oli kyllä hakattu olo seuraavat pari päivää... Eli mikä oli jutun pointti, se että selälle kannattaa vaihdella niitä liikkeitä usein ja kokeilla kaikkea mahdollista.

^ voi olla ihan myös sekin, että kun joku "kokeneempi" sen treenin vetää niin siinä samalla hän ja sinä itse myös pakotatte sarjat lopuun jne, eli vedätte kovaa oikeasti.
Suurin ongelma porukalla on varmaan se, että tehdään omasta mielestä kovaa ja loppuun asti, mutta ei sitten oikeasti tehdäkkään edes lähelle, ja ihmetellään sitten miksei tunnu. Perustelen väitteen sillä, että niin monelta olen kuullut tota samaa livenä ja yhdistänyt sen sitten visuaalisiin havaintoihin kyseisten yksilöiden treenistä.. Koska oikeasti ei niillä liikkeilläkään _niin_ paljon eroa ole, että se ihan niistä johtuisi miksei tunnu. Melkein joka liikkeellä saa selän araksi jos tekee kunnolla.

^totta tuokin, onhan se selvä että kuka tahansa tekee kovempaa kun joku huuta vieressä että vielä menee, sen takia niitä valmentajia ja Pt:tä käytetään.

Liputan kanssa vetoremmien puolesta. Mukaan vaan kun alkaa käsistä potku loppumaan. Ihan sama mitä joku voimailija nyt huutelee tähän. Selkäähän oli tarkoitus treenata?

Mä muuten jostain ihmeen syystä olen aina missannut tuon kulmasoudun vastaotteella. Aina tehnyt perinteisellä myötäotteella ja vasta viimeaikoina tajunnut tuon vastaotteen mahdollisuudenkin. Ainakin itselle aivan törkeesti parempi noin. Myötäotteella sitten tuo Pendalayn tyyli, eli joka toistolla kuolletus lattiaan.

Ja tosiaan kun tekee sitä kulmasoutua 5-8 sarjaa ja toistos jossain 6-12 välissä, niin rupeaa kyllä tuntumaan selässä. Päästää ne lavat kunnolla "alas" kun tanko on alhaalla ja lopussa keskittyy että ne lavat rutistuu yhteen. Tuolleen tuo ei voi olla menemättä perille. Veroremmit vaan mukaan niin kädet saa olla enempi "koukut" jotka liikuttaa tankoa. Toki selkätreeni aina hauistreenikin on samassa, ei tuota voi mitenkään välttää.

Itse oon muutenki nyt tehnyt selälle reilusti sarjoja. Viimeaikoina ensin tuo vastaote kulmasoutu 5 sarjaa, sitten leveällä myötäotteella laukoja 5 sarjaa. Sitten 3-4 kierrosta tuettu t-soutu - ylätalja -a altalta triplasarjaa ja loppuun vielä vähän polvien alta mavetusta ja jotain pulloveria tai vastaavaa eristävämpää. Treeni max tunnin ja työtä mahd paljon.

Onko kukaan kokeillut "kulmasoutua" renkailla? Eli siis lasketaan renkaat sopivalle korkeudelle, laitetaan koroke jaloille ja mennään roikkumaan renkaista selkä kohtisuoraan lattiaan nähden, jalat korokkeella. Siitä sitten kiskoo itseään ylöspäin. On hurja polte, vaikka liike näyttääkin aika randomilta! ;)

Onko kukaan kokeillut "kulmasoutua" renkailla? Eli siis lasketaan renkaat sopivalle korkeudelle, laitetaan koroke jaloille ja mennään roikkumaan renkaista selkä kohtisuoraan lattiaan nähden, jalat korokkeella. Siitä sitten kiskoo itseään ylöspäin. On hurja polte, vaikka liike näyttääkin aika randomilta! ;)
Itse olen kokeillut tätä tangolla, pitääkin muistaa taas välillä kokeilla kun edellis kerrasta on jo paljon aikaa...

Tämä on aivan loistava liike. Tässä korostuu todella paljon lapojen liikkuvuus ja menee hyvin perille kohdelihakseen.

Moni osaa kyllä treenata kovaa, mutta harva osaa treenata järkevästi pitkällä tähtäimellä.

Itellä selälle hyvin toiminut:
Mave / SJMV
Kulmasoutu levytanko / käsipaino
Leuanveto myötä- ja vastaotteella

Noita sitten vaihtelen vuoroviikoin tai vuorokerroin.

Kyllähän se maastaveto taitaa olla se "paras" liike kun haetaan selkään paksuutta. Leveyteen sitten nuo soudut ja leuanvedot.

Suositut

Back
Ylös Bottom