Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mikäli maailmantalouden "elpyminen" ja yleinen positiivinen vire osakemarkkinoilla vielä jatkuu lähiaikoina, voisin veikata kullan hinnan laskettelua samassa tahdissa ja täten kultakaivoksien osakkeisiin sijoittamisen olevan ainakin lyhyellä tähtäimellä kannattamatonta. Saatan myös olla väärässä. Kiitos muuten Snowbelle Saga Furs vinkistä viime vuoden puolessavälissä. Sillä sai tienattua helpot muutamat k€ ja sai vielä ulostauduttua melkolailla huippuhinnoin. Tämän(kin) vuoden rakettina toivon myös Snowben tavoin olevan BioHit, jonka saralla näyttäisi olevan liikehdintää, joka toivottavasti alkaisi myös pikkuhiljaa tuottaa positiivista kassavirtaa yhtiölle. Aika näytää kuinka käy!

Kiitos muuten Snowbelle Saga Furs vinkistä viime vuoden puolessavälissä. Sillä sai tienattua helpot muutamat k€ ja sai vielä ulostauduttua melkolailla huippuhinnoin.

Oleppa hyvä! Mua harmittaa nyt kun en ostanut pohjilta lisää, mutta eipä sitä aina voi toimia "täydellisesti". Aika paljon on jo noustu sieltä 28,5 € jossa osake matalimmillaan kävi tuossa isossa dipissä. Toisaalta mun aiemmat ostot olivat 26 € / kpl kesäkuussa ja myynnit tuli 5 kk myöhemmin n. 46 € keskihinnalla jos nyt oikein muistan.

Tämän(kin) vuoden rakettina toivon myös Snowben tavoin olevan BioHit, jonka saralla näyttäisi olevan liikehdintää, joka toivottavasti alkaisi myös pikkuhiljaa tuottaa positiivista kassavirtaa yhtiölle. Aika näytää kuinka käy!

Voi olla, että nappulat ovat siinä asennossa, jottei odottajan aika edes käy kovin pitkäksi. Ai miksikö näin? No odotan tästä vuodesta (nykyisen ydinliiketoiminnan kannalta) käänteen vuotta Biohitille.

Tässä vähän jotain esimakua:

YLE 9/2012 Ainutlaatuista Suomessa: Mahasyövän riskien seulonta alkoi Satakunnassa

Kiinnittäisin erityisesti huomiota seuraavaan: "Seulontasuunnitelma on lähetetty jo Turkkiin ja marraskuussa se menee Kiinaan."

Sitten vettä myllyyn:

Ministeri Paula Risikon vierailu Turkkiin

Biohit mukana ja toisen kolmannen käden tiedon mukaan näitä reissuja on tulossa useampikin kuin yksi.

Lisäksi Korpela ja Suovaniemi ovat olleet Kiinassa vääntämässä. Ks. Kiinan sivuilta google translaten läpi ajettuna linkki 1 ja linkki 2.

Niin ja vielä muista jutuista: Elektrobitillä menee mukavasti. Kelpaa holdata! Odottelen tilinpäätöstietoja ja 2014 ohjeistusta kuten Biohitiltä (jossa olen edelleen ~ 40 % painolla), Revenio Groupilta ja toki SSH:ltakin. Revenion myymistä mietin, jotta saisin rahaa Tecnotreen ostoon. En kuitenkaan myynyt, koska en uskalla... Revenion Q4 voi olla odotettua parempi ja toisaalta FDA-lupaprosessien meno nostanee kurssia ~2-3 € / läpimeno. SSH:ta ja Elektrobittiä tuskin löytyy pörssistä enää vuonna 2016. Gorgen toimari ei mennyt läpi ja kurssi on nyt laskenut, joten lyhyellä aikavälillä hyvä ettei toimari mennyt läpi. Pidemmästä en tiedä. Ois mulla limittiä millä sijoittaa, mutta en osaa päättää mihin... Tecnotreehen tai Gorgeen ehkä... Opintolainatkin voisi nostaa ;)

Miltäs tällaiset ETF valinnat vaikuttaisi. Tarkoitus on ns. automaattisesti joka kk nordnetin kautta sijoittaa.

DB X-Trackers Euro STOXX 50 UCITS E 30%
XACT OMXS30 20%
iShares MSCI World 30%
DB X-Trackers MSCI Brazil TRN Index. 20%

Ei kai nyt yhden päivän perusteella voi semmoista sanoa tai tietää! Jos muistan oikein ni eikös ne laskukaudet ole aina lähtenyt yhdestä kunnon pudotuksesta liikkeelle? Yhdessä päivässä lähemmäs tai jopa yli kaksinumeroinen luku.

Ei kai nyt yhden päivän perusteella voi semmoista sanoa tai tietää! Jos muistan oikein ni eikös ne laskukaudet ole aina lähtenyt yhdestä kunnon pudotuksesta liikkeelle? Yhdessä päivässä lähemmäs tai jopa yli kaksinumeroinen luku.

Mites muuten onko SirMax edelleen odottamassa niitä kuuluisia pohjia vai hyppäsitkö kelkkaan ikinä?

Seligsonilla ollut kohta puoli vuotta rahastoissa "pähkinöitä". Passiiviset rahastot on paljon helpompia, ei tarvii miettiä ja kilpailla simpanssin kanssa tikanheitosta:) Mutta uskon että edelleen Suomen taloudessa tapahtuu vielä paljon, eritoten asuntopuolella ja aion olla nokittamassa pankinjohtajan veljen pihalle!

Oleppa hyvä! Mua harmittaa nyt kun en ostanut pohjilta lisää, mutta eipä sitä aina voi toimia "täydellisesti". Aika paljon on jo noustu sieltä 28,5 € jossa osake matalimmillaan kävi tuossa isossa dipissä. Toisaalta mun aiemmat ostot olivat 26 € / kpl kesäkuussa ja myynnit tuli 5 kk myöhemmin n. 46 € keskihinnalla jos nyt oikein muistan.

Voi olla, että nappulat ovat siinä asennossa, jottei odottajan aika edes käy kovin pitkäksi. Ai miksikö näin? No odotan tästä vuodesta (nykyisen ydinliiketoiminnan kannalta) käänteen vuotta Biohitille.

Tässä vähän jotain esimakua:

YLE 9/2012 Ainutlaatuista Suomessa: Mahasyövän riskien seulonta alkoi Satakunnassa

Kiinnittäisin erityisesti huomiota seuraavaan: "Seulontasuunnitelma on lähetetty jo Turkkiin ja marraskuussa se menee Kiinaan."

Sitten vettä myllyyn:

Ministeri Paula Risikon vierailu Turkkiin

Biohit mukana ja toisen kolmannen käden tiedon mukaan näitä reissuja on tulossa useampikin kuin yksi.

Lisäksi Korpela ja Suovaniemi ovat olleet Kiinassa vääntämässä. Ks. Kiinan sivuilta google translaten läpi ajettuna linkki 1 ja linkki 2.

Niin ja vielä muista jutuista: Elektrobitillä menee mukavasti. Kelpaa holdata! Odottelen tilinpäätöstietoja ja 2014 ohjeistusta kuten Biohitiltä (jossa olen edelleen ~ 40 % painolla), Revenio Groupilta ja toki SSH:ltakin. Revenion myymistä mietin, jotta saisin rahaa Tecnotreen ostoon. En kuitenkaan myynyt, koska en uskalla... Revenion Q4 voi olla odotettua parempi ja toisaalta FDA-lupaprosessien meno nostanee kurssia ~2-3 € / läpimeno. SSH:ta ja Elektrobittiä tuskin löytyy pörssistä enää vuonna 2016. Gorgen toimari ei mennyt läpi ja kurssi on nyt laskenut, joten lyhyellä aikavälillä hyvä ettei toimari mennyt läpi. Pidemmästä en tiedä. Ois mulla limittiä millä sijoittaa, mutta en osaa päättää mihin... Tecnotreehen tai Gorgeen ehkä... Opintolainatkin voisi nostaa ;)

Itselläkin vähän hankalaa päättää mitä ostaa, myöhästyin EB:n dipistä tänään...
Biohittiä mietin, mutta siinäkin vähän epävarmaa noiden diilien toteutuminen, joten saattaa dipata sekin aika nopeasti...

Mietinnässä myös YIT ja Ruukki...

Tähän mennessä olen laittanut rahani ainoastaan Seligsonin passiivisiin osakerahastoihin, mutta nyt ajattelin pikku hiljaa alkaa keräämään myös osakkeita. Sijoitusmaailmaa tullut sivusilmällä seurattua muutama vuosi ja kirjojakin olen lukenut useita, mutta jotenkin on silti vielä epävarmalla pohjalla se yrityskohtaisen tiedon keruu ja analysointi. Mistä te viime kädessä haette tukea ostopäätöksillenne? Itse esimerkiksi koitin perehtyä Biohitiin googlettelemalla ja tutkimalla yrityksen nettisivuja, mutta jotenkin hankalalta näillä tiedoilla ja taidoilla on sieltä mitään kovin konkreettista saada irti.

Nyt puhutaan siis pitkästä salkusta, eli päiväkohtaisia heilahteluja aiheuttavilla uutisilla tai tiedoilla ei sen kummempaa merkitystä minun tapauksessani ole.

Nordnet lienee edelleen edullisin ja järkevin välikäsi osakekaupoilla? Siellä näyttää olevan myös uudelle asiakkaalle jonkinlainen kahden kuukauden tarjousratkaisu.

Biohittiä mietin, mutta siinäkin vähän epävarmaa noiden diilien toteutuminen, joten saattaa dipata sekin aika nopeasti...

Ei se nopeasti dippaa, mutta pitkässä juoksussa toki dippaa jos ei diilit toteudu. Itse uskon, että tänä vuonna saamme konkreettista tietoa diilien toteutumisesta ja siitä, että firma on nyt oikealla uralla. Toki parhaimmat tuotot menettää, jos ostaa vasta sitten. Tämä on näkemykseni - en osaa ennustaa tulevaisuutta.

Mistä te viime kädessä haette tukea ostopäätöksillenne? Itse esimerkiksi koitin perehtyä Biohitiin googlettelemalla ja tutkimalla yrityksen nettisivuja, mutta jotenkin hankalalta näillä tiedoilla ja taidoilla on sieltä mitään kovin konkreettista saada irti.

Tässä jotain ajatuksiani aiheesta: Kasvuyhtiöihin sijoittaminen Toki arvoyhtiöihin sijoittamisessa on paljolti samaa, lähinnä kasvuyhtiöt vaativat enempi hermoja ja kovempaa riskinsietokykyä.

Nordnet lienee edelleen edullisin ja järkevin välikäsi osakekaupoilla? Siellä näyttää olevan myös uudelle asiakkaalle jonkinlainen kahden kuukauden tarjousratkaisu.

Käsittääkseni kyllä.

Kova äijä.

Puhuu paljon, mutta asiaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tässä jotain ajatuksiani aiheesta: Kasvuyhtiöihin sijoittaminen Toki arvoyhtiöihin sijoittamisessa on paljolti samaa, lähinnä kasvuyhtiöt vaativat enempi hermoja ja kovempaa riskinsietokykyä.
Loistava kirjoitus tuo linkkaamasi. Juuri tämmöistä pohdiskelua kaipasinkin. Ja kasvuyhtiöt tässä itseänikin enemmän kiinnostavat. Mielelläni otan nyt hieman korkempaa riskiä, kun rahasummat ovat kuitenkin vielä pieniä ja opiskelija-statuksen vuoksi esim. suurista osingoista ei ole sen suuremmin iloa. Kaikki menee kuitenkin pitkään salkkuun ja kärsivällisyyttä kyllä riittää.

Kuinka usein muuten päivität tietosi omistamistasi yhtiöistä? Seuraatko tiedotteita, tunnuslukujen kehittymistä ja yhtiöön liittyvää uutisointia reaaliajassa vai teetkö esimerkiksi jonkin tarkemman katsauksen salkkuun tietyin väliajoin? Nythän itse ostanen osakkeita varmaankin vain parista yhtiöstä passiivisten indeksirahastojen kylkeen, niin kyseisten omistusten kehittymistä on vielä helppo seurailla määrän puolesta. Samalla pystynen tarkkailemaan paria ostoehdokastakin.

Mitäs Helsingin pörssin kasvuyhtiöitä täällä on ihmisillä seurannassa?

Kuinka usein muuten päivität tietosi omistamistasi yhtiöistä? Seuraatko tiedotteita, tunnuslukujen kehittymistä ja yhtiöön liittyvää uutisointia reaaliajassa vai teetkö esimerkiksi jonkin tarkemman katsauksen salkkuun tietyin väliajoin?

...

Mitäs Helsingin pörssin kasvuyhtiöitä täällä on ihmisillä seurannassa?

Ole hyvä.

Päivitän tietojani jatkuvasti.

Seurannassa on salkkuyhtiöideni (Biohit, Elektrobit, SSH Comm. Security ja Revenio Group) lisäksi OMXH:sta Tecnotree, Okmetic, Panostaja ja Soprano.

Elektrobit sai taas ison ulkolaisen kumppanin: kehittää autoon integroituvaa tablettia

Audi on aikeissa alkaa tarjota valittuihin malleihinsa valinnaisvarusteena integroitua tablettia, joka perustuu Elektrobitin Automotive -liiketoiminnan tuotteisiin ja ohjelmistoihin, kirjoittaa Variety.com -sivusto.

Kooltaan 10,2-tuumainen SmartDisplay integroituu auton langattomaan verkkoon sekä äänentoisto-, navigointi-, varoitus- ja muihin järjestelmiin. Siihen voi myös ladata sovelluksia Google Play -verkkokaupasta.

CES-messuilla viime viikolla esiteltyä SmartDisplaytä kehittää Elektrobitin ja Audin tytäryhtiö AEV:n yhteisyritys e.solutions.

Saksan Ingoldstadtiin kesällä 2012 perustetun yhtiön työntekijämäärä on viisinkertaistunut 300 henkeen.

Elektrobit omistaa ajoneuvojen viihde- ja viestintäjärjestelmien ohjelmistoalustan kehitykseen keskittyvästä yhtiöstä 51 prosenttia ja AEV loput 49 prosenttia.

Yhteisyritystä perustettaessa Elektrobit arvioi, että e.solutions ei kolmeen vuoteen vaikuta merkittävästi sen liikevaihtoon, liikevoittoon tai taseeseen.

Lähde: Arvopaperi

Taivas varjele mitä tästä EB:stä vielä tuleekaan. Nyt täytyy Snowbe pysyä tiukkana ja istua lappujen päällä ja katsoa nämä kortit riittävän pitkälle.

Groupe Gorge SA

Taisinpa jäädä kyydistä, kun se eka toimari ei mennyt läpi ja en saanut aikaiseksi uutta. Tähän ruma sana.

Tällaisten takia minä ostan yleensä aina suoraan laidasta.

Niin minäkin, mutta tätä ei voinut ostaa laidasta, koska oli puhelinsoiton päässä eikä todellisia laitoja edes ole näkyvissä. Näkyy vaan viimeisin toteutunut kauppa...

Niin minäkin, mutta tätä ei voinut ostaa laidasta, koska oli puhelinsoiton päässä eikä todellisia laitoja edes ole näkyvissä. Näkyy vaan viimeisin toteutunut kauppa...

Ou jeah. Enpäs tuota tiennyt kun en ole sen tarkemmin tätä katsonut.

Tulee mieleen omat Greenvironmentit samalla tavalla ostettuna. Nyt niiden arvo on 0 euroa. ;)

Back
Ylös Bottom