Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mutta on tää silleen jännää, että just kun näitä puhelee ääneen täällä niin ihan toisaalta tulee kysylyä lähtee mukaan kehittämään peliä. Siis ihan kehittämään sitä pelin ideaa ja ihan vaan käyttäen aikaa tässä vaiheessa, että saadaanko jotain aikaiseksi. Sitten on ihan omat tyypit jotka hoitaa sen koodailun, minä en siitä tajua hevon mitään.

Mille alustalle? :D Aktiivisena pelaajana noita ajatuksia tulee aika usein pyöriteltyä.

Mille alustalle? :D Aktiivisena pelaajana noita ajatuksia tulee aika usein pyöriteltyä.

No kai tuo nyt ainut järkevä on Androi ja Apple. Ei olla todellakaan vielä kovin pitkällä tässä kun vasta siis tuli tuossa muutama tunti sitten puhelu että kiinnostaako lähteä miettimään sisältöä siihen peliin. On siis tekijät jotka haluis tehdä pelin kategoriaan jossa sitä ei täällä ole tarjolla, mutta tarviivat siihen apuja että mitä peli sisältää.

Vasta tuohon asti päästy, sanoin että toki kiinnostaa. On siis tämä tuleva Supercell vasta aika alkuvaiheessa. :D

EDIT: Ja minähän en tiedä pelien koodailusta, enkä oikeastaan mistään muustakaan koodailusta, käytännössä mitään. Jotain perust HTML juttuja osaan välttävästi tehdä. Että älkää kysykö multa mitään teknisiä yksityiskohtia. Oli vaan ylipäätään tästä pakko mainita kun oli niin hauska yhteensattuma monessakin suhteessa.

Täällä kun jengi on perillä sijoitusasioista, niin pitääkin kysyä, että mites tuo pieniin startup-yrityksiin sijoittaminen? Nimittäin tuossa on joitain tuttuja ja kavereita, jotka ovat ihan alkuvaiheessa/juuri aloittelemassa osakeyhtiöitä ja alustavan kuulostelun mukaan 1-3 tonniakin on alussa sen verran hyvä raha, että sillä saa jo hyvän siivun pikkufirmasta ja esim. joissain tapauksissa paikan hallituksessa. Huuhaata vai parhaimmillaan ihan varteenotettava juttu tämäkin. Olen tuolla yhdessä toisessa ketjussa kertonut, että sivutyönä alan tekemään kaverin firmalle hommia ja siinä on mm. yksi paikka, jossa voisi harkita sijoittamista. Joko lyö rahaa tiskiin tai ottaa osan provisiostani osakkeina tms....? Olenko hukassa vai ihan hyvillä jäljillä?

Nimittäin tuossa on joitain tuttuja ja kavereita, jotka ovat ihan alkuvaiheessa/juuri aloittelemassa osakeyhtiöitä ja alustavan kuulostelun mukaan 1-3 tonniakin on alussa sen verran hyvä raha, että sillä saa jo hyvän siivun pikkufirmasta ja esim. joissain tapauksissa paikan hallituksessa. Huuhaata vai parhaimmillaan ihan varteenotettava juttu tämäkin. Olen tuolla yhdessä toisessa ketjussa kertonut, että sivutyönä alan tekemään kaverin firmalle hommia ja siinä on mm. yksi paikka, jossa voisi harkita sijoittamista. Joko lyö rahaa tiskiin tai ottaa osan provisiostani osakkeina tms....? Olenko hukassa vai ihan hyvillä jäljillä?

1. Tuttujen ja kaverien kanssa liiketoiminta on vittumaista. Siinä puskee usein ne henkilösuhteet bisnessuhteen päälle. Pahimmassa tapauksessa menee rahat ja ystävät. Hyvä kaveri ei välttämättä myöskään ole hyvä bisnesmies, kaveruus taas voi sokaista tältä totuudelta -> rahaa menee.

2. Pikkufirmat lupaa vaikka mitä. Onko se liikeidea ihan oikeasti niin kannattava? Realistinen? Onko siellä tehty kunnon laskelmat vai onko vain puhuttu pubissa tuopit kourassa ja todettu, että kyllä tänne 5000 ihmisen kylään vielä yksi autokorjaamo mahtuu niiden viiden jo lähes konkassa olevan rinnalle.

3. Onko toimiala pääomaintensiivinen? Tuo 1000-3000e jos on jo iso raha niin millaista tuottoa yritys on laskenut? Jos parilla tonnilla saa ison siivun firmasta nin imo jokin mättää. Joko ei tajuta oman firman arvoa tai sitten sitä ei ole.

4. Onko kaverin firmalla realistiset mahdollisuudet kasvaa? Saatko enemmän hyötyä niistä osakkeista kuin kylmästä käteisestä? Odotettavissa olevaa laajentumista, osakkeen arvon kasvua, osinkoja, mahdollista myymistä isommalle yritykselle? Niille osakkeille pitää saada selkeä arvo, sitten voit verrata niitä sen rahapalkkion arvoon ja päättää kumpi on parempi sijoitus.

Kenelläs täällä oli Awilco Drillingiä. Julkaisivat Q3 tuloksia tänään. Liikevaihtoa 62 mUSD, josta EBITDA oli 46 mUSD ja puhdasta voittoa vähän alle 37 m USD. Härreguud mikä firma 59% liikevaihdosta valahtaa alariville puhtaana voittona ja nostivat 10% osinkoakin vielä.

Taidan mäkin tarjota tuopin tai kaksi Snowbelle Revenion takia, tasan 14€.

En mää vastaankaan laita :) Mä voin puolestani tarjota Acetiumit! Ihan hyvää on tää Revenion kyyti ollut. Toki ois ollu kiva hypätä kyytiin jo neljässä eurossa, mutta ei tämäkään haittaa. Eilen kävin paiskaamassa kättä Salovaaran kanssa ja jutteltiin hieman yhteistyömahdollisuuksista ja myynninedistämiskeinoista. Hyvä fiilis jäi. Saa nähdä mitä poikii :)

Eiköhän huipun jälkeen tulla eurolla tai kahdella alas Revenio Groupin kanssa, jahka sellainen siis nyt tästä rallista löytyy ensin. Sais vaa veronpalautukset ropista, niin kerkeis tankkaamankin jossain vaiheessa lisää :)

Nokialla ollu nyt pitkää hankaluuksia läimästä itteään läpi kuudesta eurosta :( Ujosti se siellä oottelee hyvää syytä paukauttaa siitä läpi. Myös HERE ollu lööbeissä nyt, Samsung otti Tizenille HERE-palvelut ja Jolla seuraa perässä, joskin jälkimmäinen voi jäädä vähän marginaaliseksi (en vaa oo osannu lämmetä tolle Jollalle vielä, ehkä sekin siitä lähtee liitoo jahka saa puhelimista kassaan rahaa ja voi alkaa puskemaan tiheemmin uutta). Ehkä siitäkin mokomasta sitte löytyy enemmän markkinapotentiaallia ku oisin uskonu...

Salkku on kyllä vähän tylsän näköinen, vain Reveniota ja Nokiaa sielä, tarkoituskin lähinnä vain tankata lisää Reveniota... Pitäis ehkä keksiä jotain muutakin joskus, mutta kiinni olevan rahan määrä ei oo niin hurja, että kehtais kauheesti hajauttaa.

Vinkkejä kaivataan.
Tilillä makoilee tällä hetkellä noin 2k ylimääräistä rahaa sijoitustarkoituksiin. Edellisiä omistuksia löytyy Dansken Arvo Finlandista, Kehittyvistä osakemarkkinoista, US small Capista(puolta pienempi arvo kuin muissa rahastoissa) ja näiden lisäksi OMXH 25 etf ja kesällä erääntyvä joukkolaina.
Suorat osakekaupat kiinnostavat Suomen kohdalla, mutta onko Sagan ja muiden Snowben hehkuttamien yhtiöiden junaan jo liian myöhäistä hypätä? Tähän asti rahastot ovat maksaneet osingot suoraan rahaston arvoon ja kesällä tankkaamani Suomi ETF on ainoa joka maksaa osinkoa.
Oma tietotaito ei mitenkään riitä osakepoimintaan, ja muutenkin ETF ratkaisut ovat mielestäni minulle sopivin vaihtoehto. Pitäisikö koittaa jotain muuta ETF:tä kylkeen vai menisittekö suoriin osakkeisiin? Myös salkun maantieteellinen hajautus on jo melko paljon Suomen puolella, sillä reilu kolmasosa on Suomen markkinoilla joka arvelluttaa suorissa osakkeissa, kun taas Jenkeissä oleva rahasto on suomen vastaavaa huomattavasti pienempi.
Loppuun vielä mainittakoon, että sijoitushorisontti on 20 vuoden puolella ja olen opiskelija, joten jatkuva osakesäästäminen alkaa vasta muutaman vuoden päästä työelämän alettua. Tulorajoista ei toistaiseksi tarvitse huolehtia.

Omasta salkusta sen verta, että myin puolet Saga Fursista pois, koska sen paino oli kurssinousun myötä noussut salkussani 20 % -> 40 %. Rahoilla lisäsin Revenio Groupia, Elektrobittia ja Biohittia. Nyt on salkkuni painotukset jaettu silleensä, että jokaiselle viidestä lapustani on painona n. 20 %. Salkun tuotto tältä vuodelta on melkoisen komia, mutta menneisyys ei ole tae tulevasta ja katsotaan mitä loppuvuosi ja vuosi 2014 tuovat tullessaan. Mulle ei jää muita vaihtoehtoja kuin toimia näkemykseni mukaan.

Suorat osakekaupat kiinnostavat Suomen kohdalla, mutta onko Sagan ja muiden Snowben hehkuttamien yhtiöiden junaan jo liian myöhäistä hypätä?

Ei kait toi nyt myöhäistä oo. Kyllä mä noita lappuja pidän edelleen salkussa, eikä ainoa syy ole keskihintaani suhteutettuna korkea osinkoprosentti nyt tai tulevaisuudessa. En tiedä mikä sun riskinsietokyky on, mutta Saga Furs takoo mielestäni vakaata tuottoa, Revenio Group on nousukiitonsa alkutaipaleella ja Biohit, Elektrobit ja SSH Comm. Security ovat käänneyhtiöitä.

Näkemykseni mukaan:
Potentiaalit suurimmasta pienimpään Biohit > Elektrobit > SSH Comm. Security > Revenio Group > Saga Furs
Ja riskisyys pienimmästä suurimpaan Saga Furs < Revenio Group < Elektrobit < Biohit < SSH Comm. Security

Yksi mielenkiintoinen vaihtoehto on parhaillaan osakeantia suorittava Technopolis. Kannattaa tutustua mikäli kiinteistösijoitusyhtiö kiinnostaa. Yhtiöllä on meneillään tällä hetkellä mielenkiintoinen kasvustrategia Suomen sisällä ja Norjassa unohtamatta muita lähimaihin kohdistuneita sijoituksia.

Vinkkejä kaivataan.
Tilillä makoilee tällä hetkellä noin 2k ylimääräistä rahaa sijoitustarkoituksiin. Edellisiä omistuksia löytyy Dansken Arvo Finlandista, Kehittyvistä osakemarkkinoista, US small Capista(puolta pienempi arvo kuin muissa rahastoissa) ja näiden lisäksi OMXH 25 etf ja kesällä erääntyvä joukkolaina.
Suorat osakekaupat kiinnostavat Suomen kohdalla, mutta onko Sagan ja muiden Snowben hehkuttamien yhtiöiden junaan jo liian myöhäistä hypätä? Tähän asti rahastot ovat maksaneet osingot suoraan rahaston arvoon ja kesällä tankkaamani Suomi ETF on ainoa joka maksaa osinkoa.
Oma tietotaito ei mitenkään riitä osakepoimintaan, ja muutenkin ETF ratkaisut ovat mielestäni minulle sopivin vaihtoehto. Pitäisikö koittaa jotain muuta ETF:tä kylkeen vai menisittekö suoriin osakkeisiin? Myös salkun maantieteellinen hajautus on jo melko paljon Suomen puolella, sillä reilu kolmasosa on Suomen markkinoilla joka arvelluttaa suorissa osakkeissa, kun taas Jenkeissä oleva rahasto on suomen vastaavaa huomattavasti pienempi.
Loppuun vielä mainittakoon, että sijoitushorisontti on 20 vuoden puolella ja olen opiskelija, joten jatkuva osakesäästäminen alkaa vasta muutaman vuoden päästä työelämän alettua. Tulorajoista ei toistaiseksi tarvitse huolehtia.

Taisit itse vastata omaan kysymykseesi. Kukaan muu ei voi kertoa sinulle, mihin sinun tulisi sijoittaa. Kenen tahansa antamiin yksittäisiin osakevinkkeihin tulee aina suhtautua siten, että ne ovat vain inspiraatio lähteä tutustumaan tarkemmin yhtiöön.
Ehkä kannattaa sijoittaa pariin sijoitusaiheiseen kirjaan ja miettiä sen jälkeen josko tietotaito riittäisi. Sillä välin hajautuksen laajentaminen on aina varma vaihtoehto.

Omasta salkusta sen verta, että myin puolet Saga Fursista pois, koska sen paino oli kurssinousun myötä noussut salkussani 20 % -> 40 %. Rahoilla lisäsin Revenio Groupia, Elektrobittia ja Biohittia. Nyt on salkkuni painotukset jaettu silleensä, että jokaiselle viidestä lapustani on painona n. 20 %. Salkun tuotto tältä vuodelta on melkoisen komia, mutta menneisyys ei ole tae tulevasta ja katsotaan mitä loppuvuosi ja vuosi 2014 tuovat tullessaan. Mulle ei jää muita vaihtoehtoja kuin toimia näkemykseni mukaan.

Huuiiih ... ja ehtoota. :)
Olen aina arvostanut ihmisen omia näkemyksiä, en niinkään joo-joo-miehiä.
Joku kirjoitti jossain että Sagan kanssa ei onnistu salkun tasapainotus mitenkään vaikka myy pää hiessä pois, ain on 50 % salkussa : )

Minulla on näkemys että kuuden euron EPS;iä tullaan takomaan ainakin lähivuosina ilman Q5;stakin ?
Sitten kun ajatellaan Suomen tuleva kurjistuminen lähitulevaisuudessa, tämäkin omasta mielestäni puoltaa Sagan pitämistä salkussa.
Nimittäin, vanhan sanonnan mukaan "humpuuki se on joka kannattaa". Nooh, vähän rohkeasti sanottu että turkikset ovat humpuukia, mutta turkiksia ei nyt ihan tarpeeseen aina osteta. Paitsi ehkä pim...ntarpeeseen. Mutta silloin ei hintaa kysellä :haart:

Heh no viennistähän se suurin osa rahasta tulee jokasella mun salkun firmalla. Jos haluaisin varmaa tuottoa pitäisin vaikka kaikki rahani Sagassa, mutta haluan hakea myös riskiä ja isompia tuottoja :)

Back
Ylös Bottom