Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ixonos yli 50 prosenttia miinusta tänään. Voisiko joku selittää, mistä tuo johtuu?
Harrastaako kukaan täällä pääomasijoittamista start-up- ja kasvuyrityksiin? Eli toimii ns. bisnesenkelinä? Kiinnostaisi vaan millaisella pääomalla kannattaisi kyseiseen toimintaan lähteä + missä verkostoitua? Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan.
Juu, luinkin tuon jo. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa, että koska en tiedä oikeastaan hevon paskaakaan osakemarkkinoihin sisältyvästä terminologiasta, niin en oikeastaan edes tajua, mitä tuossa sanotaan. :D
Taitaa Suomessa IT-alalla bisnesenkelit laittaa joitakin kymppejä kiinni, eli ei mitään kovin hurjia summia tarvitse. Voin olla väärässäkin, mutta tällaisen käsityksen olen saanut.
Sama kiinnostaa minuakin, ei vielä tällä pääoman määrällä ja kokemuksella, mutta ehkä tulavaisuudessa.
Joo. Kyllähän niissä jutuissa pitäisi olla vähintään kokemusta yrittämisestä itsellään. Pelkkä rahan heittäminen tuskin sopii edes potentiaaliselle firmalle itselleenkään. Tai se varmaan riippuu rahan määrästä. Itse ainakin huolestuisin, jos joku firma olisi valmis antamaan muutamasta tonnista osuuden random jampalle. Tietäen kuinka vaikeaa vittumaisesta osakkaasta on päästä eroon.
Paras kombo olisi, jos omaisi kovaa kokemusta alasta, olisi suhteita ja vielä rahaakin. Näin saisi varmasti pienellä summalla rahaa kivan siivun firmasta, kun toisi muutakin pöytään kuin vain rahaa. Sitten auttaisi yritystä avaamalla ovia ja neuvomalla muutenkin. Näinhän ne oikeat bisnesenkelitkin toimivat.
Eli sinulla on 400 merkintäoikeutta? 5 merkkarilla saat merkitä 2 osaketta eli tuolla 400 merkkarilla saat merkitä 160 osaketta kappalehintaan 3,29 (3,29*160=526€).

Okei, no koitetaas jos tuon saisi selvennettyä. Ixonos siis suunnittelee laskevansa liikkeelle 77,5 miljoonaa uutta osaketta. Jos kaikki merkitään, kasvaa Ixonoksen osakemäärä tuolla luvulla. Yhtä nykyistä osaketta kohti saa merkitä 11 uutta osaketta, eli jos omistat kymmenen osaketta ja merkkaat kaikki (maksat lisää firmalle) niin sinulla on sen jälkeen 120 osaketta. Suhteellinen omistusosuutesi pysyy kuitenkin samana. Jos et merkkaa, laimenee omistusosuutesi. Aina voit toki myydä omista osakkeista ansaittuja merkitsemisoikeuksia ja sillä tehdä mahdollisesti jonkinlaista tuottoa. Voit myös ostaa muiden myymiä ja täten haalia enemmän uusia osakkeita kuin mitä olisit muuten saanut.
Tuossa on myös mukana syy siihen, miksi se kurssi tipahtaa aika mukavasti. Jos yhdellä osakkeella saa 11 uutta niin eihän se osakkeen arvo voi pysyä samana. Muuten omistuksesi rahallinen arvo moninkertaistuisi samalla ja markkinoille ilmestyisi rahaa täysin tyhjästä :D
Juuri näin. Siksi itse ajattelinkin että tämä voisi olla tulevaisuudessa mahdollista itsellekin.
Itsekin olen tätä miettinyt. Mulla on tradenomin papruissa yrittäjyys erikoistumisena ja lopputyönkin tein tuotteistamisesta. Olen parissa yrityksessä ollut vähän mukanakin. Vahvuudet minulla on puhtaasti kuitenkin myynnissä. Yhden järkevän tarjouksen olen saanut pienen osuuden ostamiseksi startupista, mutta en vaan uskaltanut hypätä mukaan. Jokin vähemmistöosakkuus kyllä kiinnostaisi, mutta puhtaaksi yrittäjäksi en aio kuitenkaan pitkäään aikaan. Nykyinen palkka on kuitenkin niin kova, että siihen pääseminen yrittäjänä vaatii tosi kovan onnistumisen.
Jos jokin oman alan juttu ilmaantuisi, niin voisihan sitä joskus hypätä mukaan, jos voisi tarjota apua tuotteistamisessa, myynnissä ja markkinoinnissa.