Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nyt katosi ajatus..paljonkos multa nyt veloitetaan kun osallistun Technopoliksen antiin 400 osakkeella, tai siis hyväksyin merkinnän.

Harrastaako kukaan täällä pääomasijoittamista start-up- ja kasvuyrityksiin? Eli toimii ns. bisnesenkelinä? Kiinnostaisi vaan millaisella pääomalla kannattaisi kyseiseen toimintaan lähteä + missä verkostoitua? Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan.

Eli sinulla on 400 merkintäoikeutta? 5 merkkarilla saat merkitä 2 osaketta eli tuolla 400 merkkarilla saat merkitä 160 osaketta kappalehintaan 3,29 (3,29*160=526€).

Ixonos yli 50 prosenttia miinusta tänään. Voisiko joku selittää, mistä tuo johtuu?

Outokumpu on menettänyt kohta 99% arvostansa jos ymmärrän lukuja oikein, miten se on mahdollista? Onko metallien hinnat heitellyt sitten noin paljon vai onko sitä johdettu jo vuosia päin vittua?

Harrastaako kukaan täällä pääomasijoittamista start-up- ja kasvuyrityksiin? Eli toimii ns. bisnesenkelinä? Kiinnostaisi vaan millaisella pääomalla kannattaisi kyseiseen toimintaan lähteä + missä verkostoitua? Kaikki tieto otetaan ilolla vastaan.

Sama kiinnostaa minuakin, ei vielä tällä pääoman määrällä ja kokemuksella, mutta ehkä tulavaisuudessa.

Juu, luinkin tuon jo. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa, että koska en tiedä oikeastaan hevon paskaakaan osakemarkkinoihin sisältyvästä terminologiasta, niin en oikeastaan edes tajua, mitä tuossa sanotaan. :D

Okei, no koitetaas jos tuon saisi selvennettyä. Ixonos siis suunnittelee laskevansa liikkeelle 77,5 miljoonaa uutta osaketta. Jos kaikki merkitään, kasvaa Ixonoksen osakemäärä tuolla luvulla. Yhtä nykyistä osaketta kohti saa merkitä 11 uutta osaketta, eli jos omistat kymmenen osaketta ja merkkaat kaikki (maksat lisää firmalle) niin sinulla on sen jälkeen 120 osaketta. Suhteellinen omistusosuutesi pysyy kuitenkin samana. Jos et merkkaa, laimenee omistusosuutesi. Aina voit toki myydä omista osakkeista ansaittuja merkitsemisoikeuksia ja sillä tehdä mahdollisesti jonkinlaista tuottoa. Voit myös ostaa muiden myymiä ja täten haalia enemmän uusia osakkeita kuin mitä olisit muuten saanut.

Tuossa on myös mukana syy siihen, miksi se kurssi tipahtaa aika mukavasti. Jos yhdellä osakkeella saa 11 uutta niin eihän se osakkeen arvo voi pysyä samana. Muuten omistuksesi rahallinen arvo moninkertaistuisi samalla ja markkinoille ilmestyisi rahaa täysin tyhjästä :D

Taitaa Suomessa IT-alalla bisnesenkelit laittaa joitakin kymppejä kiinni, eli ei mitään kovin hurjia summia tarvitse. Voin olla väärässäkin, mutta tällaisen käsityksen olen saanut.

Taitaa Suomessa IT-alalla bisnesenkelit laittaa joitakin kymppejä kiinni, eli ei mitään kovin hurjia summia tarvitse. Voin olla väärässäkin, mutta tällaisen käsityksen olen saanut.

Sama käsitys minullakin. Tässä kohtaa pitäisi vaan tehdä melkein jo yhteistyötä, sillä näissä no todellakin mahdollisuus menettää kaikki jos ei tunne itse toimialaa ja pysty tarvittaessa jopa auttamaan bisneksissä.

Pelialalla varmaan riittää nyt bisnesenkeleitä ja riskirahaa muutenkin ja varmasti todella moni polttaa näppinsä.

Sama kiinnostaa minuakin, ei vielä tällä pääoman määrällä ja kokemuksella, mutta ehkä tulavaisuudessa.

Joo. Kyllähän niissä jutuissa pitäisi olla vähintään kokemusta yrittämisestä itsellään. Pelkkä rahan heittäminen tuskin sopii edes potentiaaliselle firmalle itselleenkään. Tai se varmaan riippuu rahan määrästä. Itse ainakin huolestuisin, jos joku firma olisi valmis antamaan muutamasta tonnista osuuden random jampalle. Tietäen kuinka vaikeaa vittumaisesta osakkaasta on päästä eroon.

Paras kombo olisi, jos omaisi kovaa kokemusta alasta, olisi suhteita ja vielä rahaakin. Näin saisi varmasti pienellä summalla rahaa kivan siivun firmasta, kun toisi muutakin pöytään kuin vain rahaa. Sitten auttaisi yritystä avaamalla ovia ja neuvomalla muutenkin. Näinhän ne oikeat bisnesenkelitkin toimivat.

Joo. Kyllähän niissä jutuissa pitäisi olla vähintään kokemusta yrittämisestä itsellään. Pelkkä rahan heittäminen tuskin sopii edes potentiaaliselle firmalle itselleenkään. Tai se varmaan riippuu rahan määrästä. Itse ainakin huolestuisin, jos joku firma olisi valmis antamaan muutamasta tonnista osuuden random jampalle. Tietäen kuinka vaikeaa vittumaisesta osakkaasta on päästä eroon.

Paras kombo olisi, jos omaisi kovaa kokemusta alasta, olisi suhteita ja vielä rahaakin. Näin saisi varmasti pienellä summalla rahaa kivan siivun firmasta, kun toisi muutakin pöytään kuin vain rahaa. Sitten auttaisi yritystä avaamalla ovia ja neuvomalla muutenkin. Näinhän ne oikeat bisnesenkelitkin toimivat.

Juuri näin. Siksi itse ajattelinkin että tämä voisi olla tulevaisuudessa mahdollista itsellekin.

Eli sinulla on 400 merkintäoikeutta? 5 merkkarilla saat merkitä 2 osaketta eli tuolla 400 merkkarilla saat merkitä 160 osaketta kappalehintaan 3,29 (3,29*160=526€).

Kyllä sitten ihan oikein katsoin, kiitos. :)

Tulipa tänään hamstrattua palkkapäivän kunniaksi tälläistä tuotetta kuin OMXH 25 ETF. Pitää nyt opetella ajattelemaan pitemääle tulevaisuuteen kuin nykyhetkeen. Varsinkin silloin kun markkinat punertaa :D Kyllä niitä nousupäiviäkin tulee. Miinus päiväthän ovat vaan hyviä päiviä tankata osakkeita ja muita tuotteita ;)

Okei, no koitetaas jos tuon saisi selvennettyä. Ixonos siis suunnittelee laskevansa liikkeelle 77,5 miljoonaa uutta osaketta. Jos kaikki merkitään, kasvaa Ixonoksen osakemäärä tuolla luvulla. Yhtä nykyistä osaketta kohti saa merkitä 11 uutta osaketta, eli jos omistat kymmenen osaketta ja merkkaat kaikki (maksat lisää firmalle) niin sinulla on sen jälkeen 120 osaketta. Suhteellinen omistusosuutesi pysyy kuitenkin samana. Jos et merkkaa, laimenee omistusosuutesi. Aina voit toki myydä omista osakkeista ansaittuja merkitsemisoikeuksia ja sillä tehdä mahdollisesti jonkinlaista tuottoa. Voit myös ostaa muiden myymiä ja täten haalia enemmän uusia osakkeita kuin mitä olisit muuten saanut.

Tuossa on myös mukana syy siihen, miksi se kurssi tipahtaa aika mukavasti. Jos yhdellä osakkeella saa 11 uutta niin eihän se osakkeen arvo voi pysyä samana. Muuten omistuksesi rahallinen arvo moninkertaistuisi samalla ja markkinoille ilmestyisi rahaa täysin tyhjästä :D

Okei, no enköhän mä nyt pikku hiljaa ymmärtäny. Kiitoksia.

Revenio Groupissa tänään vähä liikehdintää ylöspäin.

Ylinmäärästä yhtiökokousta pukkaa, jossa pusketaa nähtävästi pääomanpalautusta 0,30€/osake:

* The Board of Directors proposes that the General Meeting decide to
distribute EUR 0.30 per share to shareholders as a capital repayment from
the invested unrestricted equity reserve. On the date of this notice,
November 13, 2013, the total number of shares in Revenio Group Corporation
is 7,843,034 and the proposed capital repayment 2,352,910.20 EUR

* The decision would be based on positive developments in the Company's
performance and financial position as well as a capital structure that
complies with the financial targets set.

http://qfx.quartalflife.com/Clients/fi/revenio/rss1/newsentry.aspx?id=1002454077&culture=en-US

Onhan se mukava tietää, että yhtiöllä menee hyvin.

Juuri näin. Siksi itse ajattelinkin että tämä voisi olla tulevaisuudessa mahdollista itsellekin.

Itsekin olen tätä miettinyt. Mulla on tradenomin papruissa yrittäjyys erikoistumisena ja lopputyönkin tein tuotteistamisesta. Olen parissa yrityksessä ollut vähän mukanakin. Vahvuudet minulla on puhtaasti kuitenkin myynnissä. Yhden järkevän tarjouksen olen saanut pienen osuuden ostamiseksi startupista, mutta en vaan uskaltanut hypätä mukaan. Jokin vähemmistöosakkuus kyllä kiinnostaisi, mutta puhtaaksi yrittäjäksi en aio kuitenkaan pitkäään aikaan. Nykyinen palkka on kuitenkin niin kova, että siihen pääseminen yrittäjänä vaatii tosi kovan onnistumisen.

Jos jokin oman alan juttu ilmaantuisi, niin voisihan sitä joskus hypätä mukaan, jos voisi tarjota apua tuotteistamisessa, myynnissä ja markkinoinnissa.

Itsekin olen tätä miettinyt. Mulla on tradenomin papruissa yrittäjyys erikoistumisena ja lopputyönkin tein tuotteistamisesta. Olen parissa yrityksessä ollut vähän mukanakin. Vahvuudet minulla on puhtaasti kuitenkin myynnissä. Yhden järkevän tarjouksen olen saanut pienen osuuden ostamiseksi startupista, mutta en vaan uskaltanut hypätä mukaan. Jokin vähemmistöosakkuus kyllä kiinnostaisi, mutta puhtaaksi yrittäjäksi en aio kuitenkaan pitkäään aikaan. Nykyinen palkka on kuitenkin niin kova, että siihen pääseminen yrittäjänä vaatii tosi kovan onnistumisen.

Jos jokin oman alan juttu ilmaantuisi, niin voisihan sitä joskus hypätä mukaan, jos voisi tarjota apua tuotteistamisessa, myynnissä ja markkinoinnissa.

En minäkään ajattele että alkaisin yrittäjäksi jonkun projetiin, tai sitten se pitäisi olla jo päätoimista ja siitä pitäisi saada liksaa. Oma liksa ei ole mikään järin kova, mutta suht tasainen ja melko luotettava, että ei tässä nyt yhtäkkiä hypitä johonkin riskiprojektiin vaarantaen koko oma talous.

Mutta on tää silleen jännää, että just kun näitä puhelee ääneen täällä niin ihan toisaalta tulee kysylyä lähtee mukaan kehittämään peliä. Siis ihan kehittämään sitä pelin ideaa ja ihan vaan käyttäen aikaa tässä vaiheessa, että saadaanko jotain aikaiseksi. Sitten on ihan omat tyypit jotka hoitaa sen koodailun, minä en siitä tajua hevon mitään.

Ihan siis tässä vaiheessa mielekästä harrastamista ja aivojumppaa, mutta jos ei tällaisiinkaan mukaan lähde niin ei varmasti onnistu. Että otan tän nyt ihan kokemuksen hakuna kun on tosiaan vasta ihan ajatusasteella koko homma. Sanoinkin tätä kyselleelle taholle että pelottavaa kun tätä samansuuntasta just pari päivää sitten ajattelin enkä takuulla ole mitään missään ääneen sanonut. Siis samaa ideaa ajattelin itse mitä mulla työnnettiin työstettäväksi.

Katotaan nyt. Alkaa jo oleen niin monta rautaa tulessa että vähän pitää priorisoida. Mutta taas toisaalta tuo ideointi on aika paljon kirjoittamista, josta tykkään ja jota nyt ei ole kun ei ole raksablogiinkaan jaksanut kehittää aiheita tyhjästä.

Mutta siis tähän sun viestiin vielä se että vähemmistöosakkuus ois just se juttu mitä vois itsekin joskus harkita. Tarjoten sitä osaamista mitä on sitoutumatta projektin täysiaikaisesti pitkäksi aikaa. Osaaminen tässä karttuu vähitellen, että minä en ainakaan väitä olevani koko hommaan vielä ollenkaan valmis, mutta esim. 5 vuoden kuluttua voi olla kokonaan toinen tilanne.

Back
Ylös Bottom