Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Sen verran tuulista menoa markkinoilla tällä hetkellä tuon jenkkien hallituksen sekoilujen takia, että odottelisin vielä hetken, voi tulla hyviäkin ostopaikkoja. Perinteisesti hallituksen saatua sopu aikaiseksi kurssit on vähintäänkin palautuneet edelliselle tasolle.

Hyviä ostopaikkoja voi tosiaan tulla, tässä kun on kovaa vauhtia lähestymässä myös jenkkien velkakaton noston deadline. Jos siinäkään ei päästä sopuun niin markkinat takuulla reagoi enemmän kuin mitä ne reagoivat tähän valtion toimintojen osittaiseen sulkuun.

Kiitos vastauksista. Lähden aluksi sijoittamaan 500 per kauppa, sitten kun budjetti antaa periksi niin 1k/per kauppa.

Pitkää salkkua olis tarkoitus alkaa tekemään.

Harkitse myös sitä, että pistät 500 € sivuun joka kuukausi ja lyöt tonnin salkkuun jokatoinen kuukausi. Kannattaa myös kurkata, jos olisi jotain rahastoja, joihin haluat sijoittaa. Monet rahastot ovat kaupankäyntikuluttomia. Toki jos haluat sijoittaa suoraan osakkeisiin, niin sitten sijoitat. Riski ja tuotto kulkevat käsikädessä ja suorissa osakesijoituksissa riski on yleensä isompi.

Kauppalehti - Mercedes kiiti hurjaan ennätykseen

Tämä tietänee rahaa EB:lle? :)

Harkitse myös sitä, että pistät 500 € sivuun joka kuukausi ja lyöt tonnin salkkuun jokatoinen kuukausi. Kannattaa myös kurkata, jos olisi jotain rahastoja, joihin haluat sijoittaa. Monet rahastot ovat kaupankäyntikuluttomia. Toki jos haluat sijoittaa suoraan osakkeisiin, niin sitten sijoitat. Riski ja tuotto kulkevat käsikädessä ja suorissa osakesijoituksissa riski on yleensä isompi.

Kauppalehti - Mercedes kiiti hurjaan ennätykseen

Tämä tietänee rahaa EB:lle? :)
;)
Nokia testaa Mercedesin kanssa itseohjautuvia autoja - Nokialandia - Talouselämä

Millaisilla summalla yleensä sijoitatte ? Ite ajattelin alkaa ensikuussa sijoittamaan noin 300-500€ per kauppa.

Mikä on about minimi summa teillä ?

Minulla ollut nyt n. 700-800e. Tässä tapauksessa kulut on 1% ja se on ehdoton maksimi. Koska nyt holdista kyse, niin jatkanen joka toinen kuukausi ja 2x tuo juuri kulujen takia.

Biohitin tuote. Jos osakkeita ostelet niin on ihan suotavaa myös tietää mitä ne ostamasi yritykset tekevät ja mihin se liiketoiminta perustuu. Siksi monet täälläkin sanovat, että eivät osta jotain yritystä X, koska eivät ymmärrä alasta yhtään mitään.

Joo, tarkoitus olisi sijoittaa vain tuntemaani toimialaan. Mielestäni alkoi keskustelu rönsyillä sijoittamisen ulkopuolelle, joten koitin olla sarkastinen siinä kuitenkaan onnistumatta :D

En ole vielä suoria osakesijoituksia tekemässä, mutta lueskelen ainakin tätä palstaa melko usein oppimisen toivossa. Olen alkanut sisäistämään tämän työnteon kannattamattomuuden Suomessa, joten ns. lisätienestejä ja tulevaisuuden varallisuutta olisi tarkoitus osakesijoituksilla hankkia. Tällä hetkellä olen jonkin verran sijoittanut osakerahastoihin, jotka mielestäni on aika vaivattomia tapoja ja hieman on myös hajontaa riskien/tuottojen suhteen, riippuen rahastosta.

Itse olen myös käsittänyt tuon "järkevän" hankintahinnan olevan siinä 1000 - 2000e, eli säästelisin sen verran syrjään ja summan tullessa täyteen liipaisisin taas jonkin kiinnityksen.

Mutta kuinka paljon te teette "työtä" sijoitusten kannattavuuden tutkimiseen? Eli kuinka paljon naaraatte yritysten tuoteuutisia ja talouslukuja läpi, ennenkö teette kiinnityksiä? Itsellä ei aina ole mahdollista tuntikaupalla illasta istua koneella.

Kun puhutaan suoran osakesijoittamisen suuremmista riskeistä, niin millaisia heittelyitä täällä on ihmisillä ollut? Eli villeimmät tarinat tyyliin: "Osake X:n arvo oli n ostohetkellä, sitten se meni alas n - 30%, josta se nousi myyntihetken arvoon n + 60%.

Mielestäni alkoi keskustelu rönsyillä sijoittamisen ulkopuolelle, joten koitin olla sarkastinen siinä kuitenkaan onnistumatta :D

Sijoittamiseen kuuluu keskustelu pörssiyrityksistä ja aika olennaisena keskustelun osana niiden tuotteet.

Itse olen yrittänyt pitää kulut 1% tienoilla eli tuo tonnin nyrkkisääntö on aika hyvä. Toki jenkeistä ostettaessa normaalisti menee se 15€ vähintään per toimeksianto joka vaatisi 1500€ ostoja, mikä usein on liikaa näin sijoitusuran alkuvaiheessa, varsinkin kun pitäis saada kaikki mulle hetinyt :P
Mutta jos ajattelet niin, että osakkeet tuottavat keskimäärin 9% vuodessa ja ostat 500€ osakkeita jenkkimarkkinoilta, jolloin kuluja menee 3% niin sehän on 4kk keskimääräiset tuotot savuna ilmaan. Toki jos on ns. varma nakki ja osake raketoi 900% niin tuo on pikku summa, mutta yleensä pitkän tähtäimen sijoittamisessa tuossa ei rikastu kuin välittäjä.

Tonnin kauppoja itsekin suosinut. Toisaalta tuo kaupankäyntikulu on tuopin hinta että aikalailla sama jos ei nyt ala veivaamaan osakkeita eestaas noilla summilla.

Kun puhutaan suoran osakesijoittamisen suuremmista riskeistä, niin millaisia heittelyitä täällä on ihmisillä ollut? Eli villeimmät tarinat tyyliin: "Osake X:n arvo oli n ostohetkellä, sitten se meni alas n - 30%, josta se nousi myyntihetken arvoon n + 60%.

Talvivaara on mun villein seikkailija. Tällä hetkellä se on pakkasella niin pahasti, että positio on lähes arvoton. Joku -97% siellä taitaa komeilla tällä hetkellä.

Talvivaara on mun villein seikkailija. Tällä hetkellä se on pakkasella niin pahasti, että positio on lähes arvoton. Joku -97% siellä taitaa komeilla tällä hetkellä.

Ja mulla se hiton seikkailu eli Greenvironment. En edes tiedä onko se konkassa mutta on jotain 99,x prosenttia miinuksella. Sinne meni 2600 euroa kiitos ja näkemiin.

Ehkä hieman offtopic mutta onkos täällä ketään lähteny tohon Taloussanomien sijoittajamestari 2013 skabaan ja millasella taktiikalla? Itsellä tarkotus kokeilla niitä ison riskin sijoituksia tuolla kun opiskelijan budjetti kaatuis täysin jos vastaavat riskit realisoituis tappioks euroilla. Lähinnä Bull & Bear sertifikaateilla tulee pelattua kun ei ole ymmärrys noista warranteista ja futuureista kauheen selkeä.

Ehkä hieman offtopic mutta onkos täällä ketään lähteny tohon Taloussanomien sijoittajamestari 2013 skabaan ja millasella taktiikalla? Itsellä tarkotus kokeilla niitä ison riskin sijoituksia tuolla kun opiskelijan budjetti kaatuis täysin jos vastaavat riskit realisoituis tappioks euroilla. Lähinnä Bull & Bear sertifikaateilla tulee pelattua kun ei ole ymmärrys noista warranteista ja futuureista kauheen selkeä.

Kai oot myös laskenut miten sertifikaatti menettää arvonsa hyvinkin nopeasti jos kurssi nousee-laskee-nousee-laskee.

Kai oot myös laskenut miten sertifikaatti menettää arvonsa hyvinkin nopeasti jos kurssi nousee-laskee-nousee-laskee.
Oon aika aloittelija näissä sijotushommissa niin siks tulee näitä uusia sijotusmuotoja juurikin tässä kisassa koitettua ettei pala näpit omilla rahoilla. En löytänyt nopealla googlaamisella mihin toi arvon menettäminen tuossa lasku-nousu jne. tilanteessa perustuu jos sijoitan esim. Bull x4 sertifikaattiin joka on sidottuna osakkeeseen? Olin käsityksessä että arvo pysyy sidottuna osakkeen arvoon ja vivulla vaan saadaan vähän extra voittoja taikka tappioita aikaseks.

Oon aika aloittelija näissä sijotushommissa niin siks tulee näitä uusia sijotusmuotoja juurikin tässä kisassa koitettua ettei pala näpit omilla rahoilla. En löytänyt nopealla googlaamisella mihin toi arvon menettäminen tuossa lasku-nousu jne. tilanteessa perustuu jos sijoitan esim. Bull x4 sertifikaattiin joka on sidottuna osakkeeseen? Olin käsityksessä että arvo pysyy sidottuna osakkeen arvoon ja vivulla vaan saadaan vähän extra voittoja taikka tappioita aikaseks.

Osake A nousee 100e->102e eli 2%. sen 5x bull sertifikaatti nousee 100e->110 eli 10%. Seuraavana päivänä sama osake laskee 2% eli on 99.96e. Bull sertifikaatti laskee 10% eli on enää 99e. Se sertifikaatti nollautuu joka päivä ja koska sama prosenttimäärä on lukuna suurempi isommasta alkuluvusta, sulaa sertifikaatin arvo vauhdilla jos kurssi hinkkaa pitkään paikallaan.

Jos 100e kohde nousee ja laskee 50 päivän ajan, joka päivä 2% niin 50. päivänä sen arvo on. 99e ja 4x sertifikaatin arvo on enää 85e. Riski on kanssa kova. Yksikin isompi droppipäivä sinne niin viputuote menettää arvoaan massiivisesti.

Nokian Renkaat "syöksyi" pörssissä, näinköhän maanantaina vielä jatkuu? Kiinnostaisi harjoitella shorttausta, YIT osakkeella, miten voi shortata sillee että pidemmälle ajalle?

Nokian Renkaat "syöksyi" pörssissä, näinköhän maanantaina vielä jatkuu? Kiinnostaisi harjoitella shorttausta, YIT osakkeella, miten voi shortata sillee että pidemmälle ajalle?
Luultavastin ei tule kestämään hermot;)
Ps Neste Oil päätös tänään 16.57€ + 0,38€ keväiset osingot:jahas:

Näin viimeyönnä unta, että Revenio Groupin hinta tippu johonkin 6euron tietämille kertarykäyksellä. Täällä Pakkotoistossa unessani lotottiin, että anturien kanssa oli ongelmia silmänpainemittarien kanssa ja ne oli alkanut puhkomaan ihmisten silmiä tms... Pitäis vissii vähä vähemmän seurata tätä keskustelua ja vielä vähemmän kytätä tota Revenio Groupia :D (Tai sit pitäis laittaa ajoissa laput myyntiin..?) :)

Ei mulla nyt muuta tähän hätää, laitetaa nyt vaikka että päivän treeni kulki hyvin ku en jaksa käydä muualle siitä postaamassa!

Back
Ylös Bottom