Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Mulla menee taas juuri toisinpäin. Kirkkailla pohjat ja miedommilla sitten jossain vaiheessa loiventelua.
Jotta pysyttäis aiheessa, niin Acetiumista on yhden kerran kokemusta ja sen perusteella sanoisin, että vaikutusta on mulla. Täytyy vielä kokeilla uudelleen muutamaan otteeseen, niin voi antaa lopullisen arvion.
Ai jos kerran tai pari vuodessa pääsee poikien kanssa mökille ja juo siellä kaljaa reilusti? No olen sitten mielelläni alkoholisti, mukava harrastus.
Siis tarkoitus oli sanoa että napsin noita kyllä seuraavankin kerran kun tulee otettua enempi kuin pari saunakaljaa. Aina kärsinyt kunnon krapuloista ja pitänyt korjailla jne Jos näistä saisi senverran lievitystä ettei tarttisi korjailla. Jos nyt n. 5 euron edestä noita popsii niin lähes ilmaisia ovat.
Siis tarkoitus oli sanoa että napsin noita kyllä seuraavankin kerran kun tulee otettua enempi kuin pari saunakaljaa. Aina kärsinyt kunnon krapuloista ja pitänyt korjailla jne Jos näistä saisi senverran lievitystä ettei tarttisi korjailla. Jos nyt n. 5 euron edestä noita popsii niin lähes ilmaisia ovat.
Mitenkäs noita nappaillaan? Pitkin iltaa oluen kanssa?
Mulla on vajaa paketillinen kaapissa. Sitä suositeltiin joskus, kun olin hiukan pidemmällä vatsahapposalpaajakuurilla. Voishan noi ylimääräset käyttää krapulahoitoonkin, niin eivät kerkee vanhaksi.
Mitenkäs noita nappaillaan? Pitkin iltaa oluen kanssa?
Mulla on vajaa paketillinen kaapissa. Sitä suositeltiin joskus, kun olin hiukan pidemmällä vatsahapposalpaajakuurilla. Voishan noi ylimääräset käyttää krapulahoitoonkin, niin eivät kerkee vanhaksi.
Mitä pörssissä tekee noilla jollain senttiosakkeilla millä ei käydä juurikaan kauppaa? Poistetaanko noita ikinä pörssistä Suomessa tai muuallakaan maailmassa, esim kaupan vähäisyyden takia?
Biohitin tuote. Jos osakkeita ostelet niin on ihan suotavaa myös tietää mitä ne ostamasi yritykset tekevät ja mihin se liiketoiminta perustuu. Siksi monet täälläkin sanovat, että eivät osta jotain yritystä X, koska eivät ymmärrä alasta yhtään mitään.
Kymmenien prosenttien nousut tänä vuonna osakkeissa, mä rupean sijoittamaan, kurssit lähtee laskuun. Story of my life. Mitä ny pari osaketta on ~10% plussalla mutta that's not the point. Pitäisköhän sijottaa jenkkeihin kun nordnetissa on tarjous 5 e / toimeksianto (norm. 15 e). Varmaan jos ostan Starbucksia niin lähtee saman tien laskuun vaikka osake on viimiset viis vuotta ollu about pelkässä nousussa.
Sun pitää miettiä haluatko sijoittaa vai/ja keinotella. Sijoittamista voi ajatella vähintäänkin puolimaratonina, kun taas keinottelua satasen sprinttinä.
Kymmenien prosenttien nousut tänä vuonna osakkeissa, mä rupean sijoittamaan, kurssit lähtee laskuun. Story of my life. Mitä ny pari osaketta on ~10% plussalla mutta that's not the point. Pitäisköhän sijottaa jenkkeihin kun nordnetissa on tarjous 5 e / toimeksianto (norm. 15 e). Varmaan jos ostan Starbucksia niin lähtee saman tien laskuun vaikka osake on viimiset viis vuotta ollu about pelkässä nousussa.
Sen verran tuulista menoa markkinoilla tällä hetkellä tuon jenkkien hallituksen sekoilujen takia, että odottelisin vielä hetken, voi tulla hyviäkin ostopaikkoja. Perinteisesti hallituksen saatua sopu aikaiseksi kurssit on vähintäänkin palautuneet edelliselle tasolle.
Ite oon ostanut kaikki osakkeeni paljon pienemmillä summilla. Yleensä tulee ostettu n.500€ kerralla, Josta menee Nordnetillä kaupankäyntikuluja mun kauppamäärillä 7€ per kauppa. (Normaalit Nordnetin kauppakulut 3-9€ per kauppa)
Mitä tuo on jotain alle 1.5% prosenttia kaupan hinnasta. En pidä sitä kovin isona kuluna. Toki järkevämpää olisi ostaa isompia satseja kerralla mutta ei budjetti anna periksi.
Ite oon ostanut kaikki osakkeeni paljon pienemmillä summilla. Yleensä tulee ostettu n.500€ kerralla, Josta menee Nordnetillä kaupankäyntikuluja mun kauppamäärillä 7€ per kauppa. (Normaalit Nordnetin kauppakulut 3-9€ per kauppa)
Mitä tuo on jotain alle 1.5% prosenttia kaupan hinnasta. En pidä sitä kovin isona kuluna. Toki järkevämpää olisi ostaa isompia satseja kerralla mutta ei budjetti anna periksi.
Itse olen yrittänyt pitää kulut 1% tienoilla eli tuo tonnin nyrkkisääntö on aika hyvä. Toki jenkeistä ostettaessa normaalisti menee se 15€ vähintään per toimeksianto joka vaatisi 1500€ ostoja, mikä usein on liikaa näin sijoitusuran alkuvaiheessa, varsinkin kun pitäis saada kaikki mulle hetinyt :P
Mutta jos ajattelet niin, että osakkeet tuottavat keskimäärin 9% vuodessa ja ostat 500€ osakkeita jenkkimarkkinoilta, jolloin kuluja menee 3% niin sehän on 4kk keskimääräiset tuotot savuna ilmaan. Toki jos on ns. varma nakki ja osake raketoi 900% niin tuo on pikku summa, mutta yleensä pitkän tähtäimen sijoittamisessa tuossa ei rikastu kuin välittäjä.