Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ajattelin avata pienen "peli"salkun, johon ostaisin Snowben suosittelemia SSH/Biohit/Revenio/Saga-lappuja, mutta mietin, että mikä olisi vähimmäissumma millä noita kannattaisi lähteä hankkimaan? Vai joko ollaan auttamatta myöhässä? Tilillä lojuu kyllä ylimääräistä, mutta hirveitä summia en tuolle tilille uskalla sijoittaa.

Ajattelin avata pienen "peli"salkun, johon ostaisin Snowben suosittelemia SSH/Biohit/Revenio/Saga-lappuja, mutta mietin, että mikä olisi vähimmäissumma millä noita kannattaisi lähteä hankkimaan? Vai joko ollaan auttamatta myöhässä? Tilillä lojuu kyllä ylimääräistä, mutta hirveitä summia en tuolle tilille uskalla sijoittaa.

Millä aikajänteellä oot liikkeellä? Itse en alle tonnin kauppoja tee välityspalkkioista johtuen. SSH:lta ja Biohitiltä voi odotella rajujakin kurssiliikkeitä ensi vuoden loppuun mennessä. Sagalta ja Revenio Groupilta sitten maltillisempia.

Saga Fursilla uusi ATH, heti avauksesta 33.97 €. Taitaapa mennä 34 euroakin rikki tänää. Vajaassa kolmessa kuukaudessa piirun verran alta + 30 % ja matka jatkuu.
Sagaa olen harkinnut jo pidemmän aikaan, mutta en ole vieläkään saanut tehtyä päätöksiä ostosta. Lähinnä mietityttää, että onkohan kurssiin ladattu jo kenties liiankin kovia odotuksia tulevien huutokauppojen tuloksista?

Sagaa olen harkinnut jo pidemmän aikaan, mutta en ole vieläkään saanut tehtyä päätöksiä ostosta. Lähinnä mietityttää, että onkohan kurssiin ladattu jo kenties liiankin kovia odotuksia tulevien huutokauppojen tuloksista?

No en ny tiä. P/E n. 7.

Onko mitään järkevää kohdetta muutamaksi kuukaudeksi pienen pikavoiton toivossa? Oon varannu 4te remonttia varten ja nyt rahat makoilee tilillä, kun en ole keksinyt mitään muutakaan järkevää. Talvella on sitten tarvetta rahoille.

Tää Nokian ympärillä vellova keskustelu on hauskaa, tuolla pyörii sama jengi (Vanjoke jne.) vittuilemassa joka oli laivan puikoissa silloin kun laput silmillä ylimielisesti ajettiin täyttä höyryä kohti jäävuorta; näiden jätkien menneitä lausuntoja kun googlettelee niin uskottavuus on vahvasti pakkasella.
Vanjoki veti myyntiä ja tehtaita viimeiset vuodet Elopin saapumiseen asti. Hänen kontribuutionsa firman älypuhelinstrategian määrittelyyn katkaistiin Ollilan toimesta N95:n julkaisun aikaan.

Vanjoki veti myyntiä ja tehtaita viimeiset vuodet Elopin saapumiseen asti. Hänen kontribuutionsa firman älypuhelinstrategian määrittelyyn katkaistiin Ollilan toimesta N95:n julkaisun aikaan.
Kyllähän Vanjoki oli laukomassa näitä suht. legendaarisia lausuntoja "järjestelmäkamerat on pian turhia", jonka voi suomentaa myös "en tajua digitaalikuvauksen tekniikasta kerrassaan mitään". Tai "Androidien valmistaminen on kuin housuun kusemista" ja "iPhone tulee jäämään marginaaliin kuten Mac" jne. jne. Mikään noista jutuista ei anna hetkeäkään ymmärtää, ettei kaveri olisi ihan viime metreille asti ollut osana sitä sokeaa ylimielisyyttä ja typeryyttä jolla Nokia hommansa kusi. Tuolta taustalta kannattaisi IMHO pitää ns. pää kiinni syyskuussa 2013 koska
- on enemmän kuin selkeästi ollut osa ongelmaa itse
- ei esitetä mitä olis pitänyt tehdä paremmin vaan tyydytään vaan kritisoimaan mitä muut tekivät sillä Nokian raadolla jota itse oli tappamassa

Näin jälkikäteenhän kaikki n x 10 000 ex-Nokialaista ovat sitä mieltä että homman kusivat "ne muut".

Pitääkö paikkansa, että Nokia menestyi ylipäätään matkapuhelimissa Ollilasta HUOLIMATTA kuin hänen ANSIOSTAAN?

Itse en näe oikein Nokiassa Devices & Services -yksikön myynnin jälkeen mitään mikä voisi synnyttää tulevaisuudessa ja nimenomaan pitkällä aikavälillä kovaa liikevaihdon kasvua ja tulosta. Lähti riskejä joo, mutta samalla lähti myös keskeisin potentiaali.

Olen aika lailla samaa mieltä tämän entisen Nokia-pomon kanssa asiasta.
Olen tähän propellipäähän törmännyt aikaisemminkin, ja aina puhutaan "Nokia-johtajasta". Olin Nokialla samaan aikaan kuin hänkin, enkä ole kuullut koko miehestä mitään ennenkuin hän sai monoa ja alkoi esiintyä virallisena Nokia-kriitikkona. Google ei myöskään löydä miehestä mitään mainintaa vuosilta 2001-2009 - jos mies oikeasti vastasi Nokian käyttäjäkokemuksesta noina vuosina, niin olisi luullut, että mies olisi pitänyt esityksiä konferensseissa tai puhunut lehdistölle? Siis Nokia on tehnyt paljon väärin, mutta Riskun argumentit eivät anna kuvaa kaverista, joka tajuaisi juuri mitään strategiasta tai sen jalkauttamisesta Nokian kokoisessa firmassa.

Kyllähän Vanjoki oli laukomassa näitä suht. legendaarisia lausuntoja "järjestelmäkamerat on pian turhia", jonka voi suomentaa myös "en tajua digitaalikuvauksen tekniikasta kerrassaan mitään". Tai "Androidien valmistaminen on kuin housuun kusemista" ja "iPhone tulee jäämään marginaaliin kuten Mac" jne. jne. Mikään noista jutuista ei anna hetkeäkään ymmärtää, ettei kaveri olisi ihan viime metreille asti ollut osana sitä sokeaa ylimielisyyttä ja typeryyttä jolla Nokia hommansa kusi.
Tuo järjestelmäkamerakommentti oli vitsi, jonka Vanjoki heitti kameransa kanssa sählänneelle kuvaajalle - ajankohta oli tosin sellainen, että 41MP Pureview-kehitys oli jo käynnissä ja Anssi siitä varmasti myös tiesi. iPhonen ja Macin markkinaosuus alkaa olla suurinpiirtein sama tänä päivänä omilla markkinoillaan. Vanjoki oli toki todella hyper-ylimielinen, mutta samalla yksi visionäärisimpiä johtajia, joita Suomen teollisuushistoriasta tiedän. En tiedä ketään, joka olisi enemmän vaikuttanut koko älypuhelinmarkkinan syntymiseen.

- - - Updated - - -

Pitääkö paikkansa, että Nokia menestyi ylipäätään matkapuhelimissa Ollilasta HUOLIMATTA kuin hänen ANSIOSTAAN?

Itse en näe oikein Nokiassa Devices & Services -yksikön myynnin jälkeen mitään mikä voisi synnyttää tulevaisuudessa ja nimenomaan pitkällä aikavälillä kovaa liikevaihdon kasvua ja tulosta. Lähti riskejä joo, mutta samalla lähti myös keskeisin potentiaali.
Ei mikään noin iso firma ole kiinni yhdestä ihmisestä, mutta mielestäni Ollila valitsi parempaa porukkaa johtoon Nokia-johtajuutensa alkupuoliskolla kuin lopussa. Firman potentiaali lähti lopullisesti jo silloin kun WP-strategia valittiin ja sen seurauksena lopetettiin suurin osa yksiköistä, joissa niitä kasvua luoneita innovaatioita oli tehty. Sitä ennen isoja innovativiisuuden menetyksiä oli isot ulkoistukset suoritin- ja radiopuolella.

Mutta eihän tässä nyt ollut kyse siitä millainen johtaja tuo Risku on ollut tai muuta vaan siitä oliko tuosta Devices & Services -liiketoiminnosta luopuminen järkevää. Omasta mielestäni hänen argumenttinsa tuon tiimoilta oli perusteltu.

Ei mikään noin iso firma ole kiinni yhdestä ihmisestä, mutta mielestäni Ollila valitsi parempaa porukkaa johtoon Nokia-johtajuutensa alkupuoliskolla kuin lopussa. Firman potentiaali lähti lopullisesti jo silloin kun WP-strategia valittiin ja sen seurauksena lopetettiin suurin osa yksiköistä, joissa niitä kasvua luoneita innovaatioita oli tehty. Sitä ennen isoja innovativiisuuden menetyksiä oli isot ulkoistukset suoritin- ja radiopuolella.

OK.

Tuo järjestelmäkamerakommentti oli vitsi, jonka Vanjoki heitti kameransa kanssa sählänneelle kuvaajalle - ajankohta oli tosin sellainen, että 41MP Pureview-kehitys oli jo käynnissä ja Anssi siitä varmasti myös tiesi. iPhonen ja Macin markkinaosuus alkaa olla suurinpiirtein sama tänä päivänä omilla markkinoillaan. Vanjoki oli toki todella hyper-ylimielinen, mutta samalla yksi visionäärisimpiä johtajia, joita Suomen teollisuushistoriasta tiedän. En tiedä ketään, joka olisi enemmän vaikuttanut koko älypuhelinmarkkinan syntymiseen.
Teknologia-alan suurimpienkin visionäärijohtajien pitäisi lukea ajatuksella Intelin Ex-CEO:n Andrew Grove:n kirja vuodelta 1996, muuten käy helposti yhtä ohraisesti kuin Noksulle kävi. Lähinnä tässä kritisoin sitä, että nää ex-Nokia jefet ylipäätään viisastelevat tässä tilanteessa, ei pitäisi olla juurikaan varaa. Vrt. ajat autolla jonkun yli satasta ja vittuilet ambulanssikuskille siitä ettei tielle levinnyttä ruumista saada elvytettyä. Kai sitä huomiota on oppinut rakastamaan suurena johtajana ollessaan sen verran ettei sitä suutaan vaan malta pitää kiinni.

Firman potentiaali lähti lopullisesti jo silloin kun WP-strategia valittiin ja sen seurauksena lopetettiin suurin osa yksiköistä, joissa niitä kasvua luoneita innovaatioita oli tehty. Sitä ennen isoja innovativiisuuden menetyksiä oli isot ulkoistukset suoritin- ja radiopuolella.
Jos WP-strategia oli virhe heitäppä oma ajatuksesi mitä älypuhelinstrategissa olisi pitänyt tehdä? Jatkaa Symbianilla ja Meegolla koska Android on housuun kusemista?

Oli tuossa yli 2000 osaketta Nokiaa ka hintaan 2.0x, mutta möin ne hyvään hintaan 2,75.. Oli mulla vieläkin vähän mutta kyllä nyt on mennyt ajoitukset aika päin helvettiä viime aikoina. :)

Mietin tuossa juostessani, että mikähän on näissä kännyköissä se tulevaisuus? Jotenkin näkisin, että Googlenkin kehittelemät lasit voisivat olla 5-10 vuoden kuluttua se juttu. Tai sitten älykellot. Tai molemmat. Fyysisesti viestintä voi näyttää toisenlaiselta kuin matkapuhelimet, joten verkot, paikannus yms voivatkin olla se viisain veto tässä tilanteessa..

"Elektrobit on informaatioteknologiakonserni, joka on erikoistunut autoteollisuuden ja langattomien teknologioiden sulautettuihin ohjelmisto- ja laiteratkaisuihin." Eikös tuo kerro jo itsessään? Yhdistää tuon ja Nokian "autojuonen".

Jep jep samat fiilikset Elektrobitistä ilmeisesti myös markkinoilla. Kurssi ollut eilisestä lähtien hyvässä myötätuulessa.

Lähinnä tässä kritisoin sitä, että nää ex-Nokia jefet ylipäätään viisastelevat tässä tilanteessa, ei pitäisi olla juurikaan varaa. Vrt. ajat autolla jonkun yli satasta ja vittuilet ambulanssikuskille siitä ettei tielle levinnyttä ruumista saada elvytettyä. Kai sitä huomiota on oppinut rakastamaan suurena johtajana ollessaan sen verran ettei sitä suutaan vaan malta pitää kiinni.

Jos WP-strategia oli virhe heitäppä oma ajatuksesi mitä älypuhelinstrategissa olisi pitänyt tehdä? Jatkaa Symbianilla ja Meegolla koska Android on housuun kusemista?
Eli Vanjoki, joka kahdesti sentään koetti päästä Noksun toimariksi ja tuli hylätyksi kummallakin kerralla, ei saa arvostella, mutta joku "innovaatiojohtaja" vuosikymmenen takaa saa? Olin tekemässä yhtä strategiaharjoitusta vuonna 2010 ja sen tuloksena suosittelimme käyttiksen vaihtoa Androidiin älypuhelimissa sekä myös korvaamaan S40-alustaa korkeamman hintaluokan älyluureissa. Eli joo, olin tuon Vanjoen heiton kanssa eri mieltä, mutta ei se vähennä arvostustani häntä kohtaan. Mies lienee tuon suhteen muuttanut itsekin meilipidettään, sillä eikös Vertu tee Android-luureja nykyään?

Onko täällä ketään kuka pitää Nokia osakkeet? Mä ite ostin ne joskus 6e hintaan ja aion mutu tuntuman takia pitää ne.Mites muut?

Myyn heti kun/jos menee 5 rikki. Pieni positio, joten pelivaraa.

Ei löydy muuten yhtään mielenkiintoista osaketta pörssistä tällä hetkellä. Tai oikeastaan ainoat mielenkiintoiset on liian kalliita.

Snowben vinkit:

Saga:

Olen lisäillyt siitä lähtien, kun ensimmäisen kerran sanoin ostaneeni. Alkaa olla ihan kiva määrä jo salkussa. Tänään pomppasi sen verran, etten ole enää varma onko jo liian hinnakas. P/E toki aika jäätävä, mutta onko turkisfirma tosiaan tällä hetkellä 35 euron arvoinen ilman mitään kummosia uutisia?

Toisaalta jos tosiaan maksavat sen 1,8e (rohkeimmat sanovat 2e) osinkoa, niin mielelläni omistaisin niin paljon kuin mahdollista. Silti pelottaa, että hinta korjaantuu "oikealle" tasolle loppuvuoden aikana. Snowbe on tietysti eri mieltä!

Alkaa tulla Kone mieleen tuon hinnan suhteen. Suurin osa tiesi, että hinta nousee sieltä 57 eurosta takaisin 65 euroon (ehkä jopa 70 euroon). Ei vain ole tarpeeksi valuuttaa laittaa kiinni, että tuo nousu hyödyttäisi minua. Saga alkaa kohta olla (minun) kipurajoilla, joten en taida ostaa lisää vaan holdaan nykyisiä.

SSH ja Biohit:

Molempia löytyy. Biohitin kyydissä ollaan oltu suht pitkään jo. Yritysten hyvät puolet ovat edelleen voimassa, eli ei syytä myydä. Tilanne on kuitenkin junnannut pitkään paikallaan, jonka vuoksi en uskalla lähteä lisäämään. Usko horjuu edelleen Biohitin bisnesosaamisen osalta. Odotan, että jotain tapahtuu.

----

Metsoon minulla on jonkin sortin fetissi, vaikka en ole ikinä omistanut. Firma on tällä hetkellä melkoisessa myllerryksessä, kun yhtiö jaetaan kahtia. Alkuvuonna ennustivat tuloksen yltävän 2012 vuoden tasolle mutta sen on sittemmin korjattu jäävän jälkeen viime vuodesta. Kurkkasin Metson sivuilta merkittävimmät tilaukset, elokuu näytti tyhjää. :D Joko sitä ei ole päivitetty tai sitten ei ole mitään päivitettävää. Täten Q3:lla taitaapi tulla negari.

Metso on maksanut jo monen vuoden ajan hyvää osinkoa. Q2:lla osakekohtainen tulos oli kuitenkin puolet pienempi kuin vertailukautena. Tämän perusteella ei näytä hyvältä, mutta auttaisiko YT:t ja yrityksen jakaminen asiaa? Paperipuoli irtautuu siis Valmetiksi ja Metsossa jatkaa kaivos- ja maarakennus. Markkinat ovat kokonaisuudessaan noin 40 miljardin arvoiset ja kasvupotentiaaliksi on arvioitu 5-9 % vuodessa.

Mielenkiinnolla jään odottamaan, mihin suuntaan Metso kehittyy. Suuria ratkaisuja on ainakin tehty tilanteen kääntämiseksi. Markkinat vaan ovat yhtiön osalta erittäin epäedulliset tällä hetkellä. Kuitenkin jos loppuvuoden aikana hintaa saadaan alaspäin ja tilanne näyttää elpymisen merkkejä, isken kiinni kuin nälkäinen hyeena.

Back
Ylös Bottom