Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Pikkasen ollut koko viikon pörssi laskussa, näinköhän pörssi "herää" jo todelliseen tämän hetkisen talouden tilaan? Kyl noi rahastot on huomattavasti helpompi tapa sijoittaa rahaa ku itse poimia osakkeita.

Pörssihän ennakoi lähitulevaisuutta, että varaan kohtuu epävaraan jatkossakin koska tällaista sahaamista tapahtuu. Tosin aika railakkaasti tuossa noustiinkin, ei mikään nousu tai lasku jatku katkeamatta, välilä voi tulla pitkähkökin jakso että mennään eri suuntaan ja sitten se päätrendi jatkuu, mikäli tässä nyt ollaan taantumasta pääsemässä? En minä tiedä ollaanko...

jos kolmena päivänä laskee ja kahtena nousee viikossa ja suhtkoht samat luvut ni vuoden päästä voi olla jo helposti viidessä tuhannessa pisteessä OMX. Ei ole kristallipalloa, mutta olen jo "jonkin" aikaa odottanut laskua. Olen sijoittanut pasiivisiin rahastoihin "muruja" sillä välin. Sit ku OMX on tarpeeksi alhaalla ni sijoitan enemmän suomi rahastoon.

jos kolmena päivänä laskee ja kahtena nousee viikossa ja suhtkoht samat luvut ni vuoden päästä voi olla jo helposti viidessä tuhannessa pisteessä OMX. Ei ole kristallipalloa, mutta olen jo "jonkin" aikaa odottanut laskua. Olen sijoittanut pasiivisiin rahastoihin "muruja" sillä välin. Sit ku OMX on tarpeeksi alhaalla ni sijoitan enemmän suomi rahastoon.

Miksi se pörssi laskisi viiteen tonniin tai jopa alle?

En jaksa/viitsi selata ketjua taaksepäin, mutta eikös se ole juuri SirMax joka tasaisin väliajoin höpöttää noista OMX:n romahduksista ja tästä on jo kerran käyty pidempi vääntökin? Varmaan kolmatta vuotta odottelee jo, että pääsee sijoittamaan pohjilta.

Ei pahalla SirMax. Tykkään sun kirjoituksista, mutta en ymmärrä mitä haet takaa noilla romahdusjutuilla? Äijä on kohta haudassa ja odottelee vieläkin jotain maailmanlopun droppia. Tulee joku uskovainen mieleen, jolle kuluva vuosi on aina se jolloin se eräs satuhahmo tulee takaisin. Sitten homma siirtyykin aina tekosyyn varjolla seuraavalle vuodelle.

En jaksa/viitsi selata ketjua taaksepäin, mutta eikös se ole juuri SirMax joka tasaisin väliajoin höpöttää noista OMX:n romahduksista ja tästä on jo kerran käyty pidempi vääntökin? Varmaan kolmatta vuotta odottelee jo, että pääsee sijoittamaan pohjilta.

Ei pahalla SirMax. Tykkään sun kirjoituksista, mutta en ymmärrä mitä haet takaa noilla romahdusjutuilla? Äijä on kohta haudassa ja odottelee vieläkin jotain maailmanlopun droppia. Tulee joku uskovainen mieleen, jolle kuluva vuosi on aina se jolloin se eräs satuhahmo tulee takaisin. Sitten homma siirtyykin aina tekosyyn varjolla seuraavalle vuodelle.

No just näin. SirMaxilla on jotain tiettyä äijähommaa tähän sijoituspuoleen. Vetää vähän samallatavalla fiiliksellä kuin minäkin. Mutta olen Lionheadin kanssa samoilla ajatuksilla siitä, että odottamalla pohjia saa odottaa ikuisesti.

Enkä minä sano että nyt on oikea aika ostaa, mutta jos on ajatus että joku tietty rahamäärä pörssiin niin jakaa sen kylmästi eriin ja ostaa tietyllä suunnitelmalla ja paskat välittää siitä mitä pistelukuja näytetään milloinkin.

Saattaahan se olla että nähdään vaikka 3000 pistettä, tai sitten 13000 pistettä. Sitä kun ei kukaan tiedä. Mutta jos odottaa aina vaan synkempää aikaa ja pohjia niin voi olla että herää kiikkustuolista odottamassa niitä pohjia...

Osaako joku sanoa mikä järkin tämän maan jallituksella on kampittaa omaa yhtiötään eli Fortumia päätöksillään? Miksei valtiomme luo entistä parempia edellytyksiä energiayhtiöille kasvaa kun omistaa Fortumista yli puolet, eikä Solidiumilla ole mitään estettä omistaa jotain muuta energiayhtiötä. Tuotot sataisi osinkona laariin? Miksi pitää kampittaa järkevää ja ympäristöllekin erinomaista energiantuottoa erilaisilla haistapaskaveroilla?

Mutta jos odottaa aina vaan synkempää aikaa ja pohjia niin voi olla että herää kiikkustuolista odottamassa niitä pohjia...

Tästä on yks eräs kollega hyvänä esimerkkinä kun odotteli 13v että "asuntokupla" todella puhkeaa ja suunnitteli että sitten kun se tapahtuu niin ostaa sitten sen ensiasuntonsa. Tietääkseni ei ole kyllä edelleenkään ostanut.. Samaan aikaan moni muu kollega on ostanu kämpän, itsekin. Ja jo myynytkin sen voitolla. Kai hän pelkäsi myös töidensä puolesta kokoajan, itsekin jouduin asunnonmyyntiin "etuajassa" kun vaihdoin kaupunkia työpaikan takia. Varsinkin asuntohommissa sillon kun itselle on ostamassa niin sillon sitä maksetaan markkinahinta jos oikeasti mielenkiintoinen asunto löytyy. Se arvokin harvemmin romahtaa ja jos suunnitelmissa on asua pitkään niin pienistä notkahduksista mennään yli kuitenkin. Ja asumisessa muutenkin kannatan omistusmuotoa, vuokrista et saa itselle mitään takaisin. Sijoitusasunnot on taas hieman eri asia.

Tää nyt oli tälläinen tarina henkilöstä joka on sen verran pessimistinen muutenkin elämässään joka odotteli että huonommat ajat koittaa jokatapauksessa..

Notkahduksia pörssiin tulee kyllä, mutta jos sitä meinaa odotella niin saattaa olla että todellakin joutuu odotteleen kauan. Ennemmin itsekin sijoitan nyt ja otan paremman tuoton kuin makuuttamalla tilillä kaiken.. Sitten jos alamäki tosissaan joskus alkaa niin pitäisi vaan osata olla hereillä ja myydä oikeat osakkeet pois. Mutta en minä lähde ainakaan ennustaan että sitten joskus vuoden-kahden-jopa kolmen päästä kun pörssi notkahtaa niin sitten teen liikkeeni..

Multa tultiin eilen kyselemään, jotta mikä on mun tuntuma maailman taloustilanteesta. Tuleeko rommailua vaiko ei. Sanoin että asiantuntemukseni ei riitä moisen asian arviointiin, mutta pyrin suojautumaan mahdolliselta romahdukselta ostamalla osakkeita sellaisista yrityksistä, jotka taloustilanteesta riippumatta kykenevät tuottamaan rahaa. Saga Furs myy turkiksia rikkaille ja SSH suojelee rikkaiden rahoja. Biohit ja Revenio Group keskittyvät sairauksien ennaltaehkäisyyn ja sairaanhoidon kustannusten vähentämiseen. En ymmärrä miten yksikään noista markkinoista kuihtuisi matalasuhdanteessakaan pahasti. Osakkeen arvo voi toki heilahdella, jos ihmiset vetävät rahojaan pois.

Oscarelle CE-merkki

Odotan Revenion lisäävän omistustaan Oscare Medical Oy:stä

No tuossa Snowbe nyt mainitsikin sellaisia osakkeita joita minäkään en ensimmäisenä lähtisi myymään salkustani jos yleistä romahdusta olisi alkamassa. Tarkoitus olisi juuri myydä noita enemmän yleisestä taloustilanteesta riippuvaisia osakkeita pois. Tuotahan minä tarkoitin aiemmassa viestissäni mainitsemillani "oikeiden osakkeiden myynnillä".

Lopettakaa siitä SSH:sta puhuminen kun itken itseäni vieläkin uneen sen takia. :face:

Täähän on hyvä ku Snowbe pitää silmällä Revenio Groupia ja uutisoi kaiken tänne niin ei tarvitse itse huolehtia niin tarkkaa :) Pitäneen tossa ensiviikon aikana lastata uusi lasti Reveniota, seuraavat sitte veronpalautuksista jos on vielä tarpeen. Tai sitte riskillä vaa all-in nyt, eikä edes harkitse sijoittamista mihinkään Neste Oiliin tai Outoteciin ;)

Kauppalehden nimimerkin Von Wangell ajatuksia Revenio Groupin tulevaisuudesta:

CMD esityksen kalvossa 18 olisin odottanut myös yrityksen puolelta numeerisia arvoja, kun puhutaan Icaren tavoitteista 2013-2017. Siellä on kuitenkin esitetty 4 päädraiveria kohti maailman markkinajohtajuutta.

Meillä on siis virallisesti vain Indereksen ja Pareton analyysit, joissa molemmissa ennustetaan EBIT 6, 7 ja 8-9 milj v 2013-2015. Siitä eteenpäin Indereksen DCF mallissa on 10, 11, 9 ja 5 vuosille 16-19. Eli 2017 olisi huippuvuosi patenttisuojan alkaessa rakoilla.

Oman saunan ikkunasta näkyy seuraavanlainen tulevaisuus. Viimeistään 2014 alussa julkistetaan pitkään mainostettu str kumppanuus, jolloin ensi vuodelle saadaan kasvupyrähdys. EBIT 14 on liki 9 milj. Siitä seuraa luonnollisesti as. kunnan laajeneminen ja anturimyynnin voimakas kasvu. Ebit 15 on 12 milj. Siitä eteenpäin korvauslaitemarkkinat nousevat voimakkaasti ja tuotekehityksen ansiosta lv% nousee, jolloin EBIT 16 ja 17 ovat 14 ja 16 milj. Vuosi 17 ei käännä tulosta pysyvästi alas, vaan kehitys jatkuu positiivisena.

Yllä puhuttiin vain Icaresta. Lisäksi tulee str mukaisesti kanavan maksimaalinen hyödyntäminen. Olkoon uusi tuote sitten älytippa silmään, glaukoomalasit tai jokin muu härpäke, siitä saadaan vähintään miljoona lisää EBITtiä 2015 mennessä. 17 Ebit onkin sitten jo 3 milj.

Oletan, että Oscare tulee tähän vielä lisäksi ja sieltä saadaan myös miljoona v 2015. Siitä tulos tuplaantuu 2017.

Yhteensä siis EBIT 2015 on 14 milj ja 2017 21 milj. Näillä luvuilla osakkeesta saa vuonna 2015 liki 30 EUR ja 2017, kun firma myydään jenkeille, tarjouskirjeessä lukee 60 EUR/osake.

Nämä luvut ovat mahdollisia, koska:
- Reveniossa ei enää sorruta tyhmiin ja kalliisiin yritysostoihin.
- Tuotekehitys on hyvin koordinoitua ja laadunvarmistus tinkimätöntä.
- Teknologiapuolen divestoinneilla rahoitetaan terveyspuolen investoinnit

Kiinalaiset tietysti kopioivat laitteita ja myyvät piraatteja muutamille puoskareille mutta näihin puututaan heti alkuvaiheessa.

Lisäisin vielä tähän toimarin puheet yrityksen nostamisesta midcappiin ja uuden strategian mukaisen keskittymisen ydinosaamiseen ja parhaiten tuottaviin toimintoihin.

Tylsänä ihmisenä ostin perjantaina Konetta ja Nokian Renkaita. Tällä viikolla ohjelmassa Procter&Gamble sekä IBM.

Back
Ylös Bottom