Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Mulla on se lähestymistapa joka toimii mulle.

Se että joku lappu ei ole sijoitusstrategiasi mukainen ei tarkoita sitä, että lappu olisi, kuten ilmaisit, ylihinnoiteltu ja rahaa sulattava lupauslappu. Mulle ja monelle muulle Biohit on ollut rahaa tuottava loistolappu, itseasiassa salkkuni tuottavin sijoitus heti Stonesoftin jälkeen. Mutta joo, jatketaan asialinjalla.

Suomi huutaa kipeästi kunnollista sijoitusfoorumia.

Mitäs jos perustaisin sellaisen? Aloin jo päivällä miettimään asiaa, mutten jaksanut kännykällä alkaa naputtelemaan. Mietin vaan, että miten foorumin perustamis- ja ylläpitokulut maksaisi. Ei mua omastakaan pussista kiinnosta alkaa palvelemaan muita. Sellainen voisi ehkä toimia, että foorumille pääsisi pelkästään suositusten avulla ja palvelun hinnaksi tulisi vaikka kymppi vuodessa, toki riippuen kävijämääristä ym. Mainoksilla en halua alkaa pelaamaan. Katsotaan mitä saan kehiteltyä!

Jaahas, muutama päivä poissa ja täällä käyty hyvää keskustelua!

Sillä välin UPM teki kovan rykäisyn, uskon itse että tämä yhtiö tästä vielä nousee. Paperi sitä painaa, mutta ei paperin kulutuskaan mihinkään lopu ja vahvat siitä selviää...aikaa tosin vaatiin. Hidasta kuin ruohon kasvamisen seuraaminen.

Itseäni vähän alkaa jo kohta jurppimaan tuo TeliaSonera. En tiiä mitä sen kanssa tekisi. Maksaa hyvää osinkoa, mutta verottaja raiskaa persiiseen kun on asuntolainaa eikä pääse näin vähentämään edes kaikkea mitä siitä peritään jo ruottin puolella. Että eipä huvittaisi tätä kovin kauaa holdailla vaan odotellan tapahtuuko noissa omistajakuvioissa mitään. Että jospa myisi kuusee ja ottaisi jotain tilalle, vaan mitä, siinäpä taas pulma.

Saisi tuosta ihan fiksusti voittojakin kun on rapialla neljälle eurolla ostettu ja vielä on tappioitakin hyödyntämättä. Että tuonon väliin ei verottaja pääsisi...

EDIT:

Sijoitusfoorumi kiinnostaa JOS sinne tulee tarpeeksi aktiivista väkeä. Itsellä ei aika repeä sisällöntuottajaksi ellei siitä saa rahallista korvausta. Mutta kirjoittamaan olen kiinnostunut noin muuten.

Onkos porukalla ulkomaalaisia osakkeita,Ruotsista,Norjasta vai mistä?Itse olen katsonut mielenkiinnolla mm.Usan ja Saksan pörssejä ja niiden heilahduksia ja vaikutuksia Helsingin tai Tukholman pörssiin.En ole vielä ostoksille lähtenyt,mutta tuo tarjontahan on aivan tolkuton,osakkeita on mistä valita.Saksasta on kuulunut paljon hyviä signaaleja talouden kohentumisesta ja se on jo näkynyt pörssissä.

Onkos porukalla ulkomaalaisia osakkeita,Ruotsista,Norjasta vai mistä?Itse olen katsonut mielenkiinnolla mm.Usan ja Saksan pörssejä ja niiden heilahduksia ja vaikutuksia Helsingin tai Tukholman pörssiin.En ole vielä ostoksille lähtenyt,mutta tuo tarjontahan on aivan tolkuton,osakkeita on mistä valita.Saksasta on kuulunut paljon hyviä signaaleja talouden kohentumisesta ja se on jo näkynyt pörssissä.
Ulkomailta ostettuna Toyota, BMW, VW, IBM, Procter&Gamble, Coka-Cola, Honda, Daimler, ja monta ETF:ää. Ostettu Saksasta ja USAsta.

Ulkomailta ostettuna Toyota, BMW, VW, IBM, Procter&Gamble, Coka-Cola, Honda, Daimler, ja monta ETF:ää. Ostettu Saksasta ja USAsta.

Miksi noin paljon autofirmoja? Jotain erityistä osaamista alalta tai muuta syytä?

Tuo Procter&Gamble ois vimpan päälle äijäosake kyllä.

Itse vaan en keksi miksi nyt ostaisi jotain isoa jenkkiä? Ei siellä ainakaan halpaa ole tällä hetkellä...

Tuommonen sijoitusfoorumi missä olisi asiallista porukkaa, vaikka vähän vähemmänkin kuin kauppalehdessä, olisi hieno. Vähemmällä tarkoitan siis, että sieltä puuttuisi kaikki ne ketkä kauppalehden sivuilla on täyttämässä kaikki keskustelut tyhjänpäiväisillä kommenteilla. Ei itselläkään paljoa ole vielä sanottavaa, mutta en suotta mielestäni epäasiallisuuksiin sorru.

Mietin tuota samaa, että sinne voisi olla rekisteröityminen sillä tavalla, että pitää tuntea joku. Tietenkin vois ajaa saman asian, että jos tuntee hyviä sijoitushenkisiä ihmisiä, niin sitten vaan suosittelee tätä Pakkiksen keskustelua, vaikka pääaihepiiri vähän onkin eri. Jos jotain uutta "suljettua" foorumia perustaisi, niin en tiedä pitäisikö tehdä joku yhdistys ja sitä kautta sitten hoitaa maksupuoli. Ehkä voisi jostain saada muutaman euron avustustakin...? Sitten vaan pitäis ne kokoukset pitää. Vähän vaikea toki hahmottaa homman laajuutta. Keskustelu pitäisi pysyä aktiivisena, mutta asiallisena.

Toinen kans mitä mietin, että olis joku WhatsApp-rinki tai muu vastaava kännykkäsofta missä vois jotain kiireellisiä juttuja näpytellä. Siellä ei niin paljoa tulis juttua, kun tietokoneella on kuitenkin paljon nopeampi kirjoittaa. Mutta tosiaan ehkä johonkin kiireellisiin toimenpiteitä vaativiin romahduksiin olis kiva :) Ja pienelle porukalle, ettei homma lähde siellä käsistä.

Sellaista.... Tosi mukava ollut seurata kun Snowbea on tässä viime aikoina täällä haastettu ja vastauksia on tullut asiallisesti ja perustellen. Ja hyviä kysymyksiäkin ollut!

Ps,
Oisit pitänyt ne Nesteet vaan mitkä muistaakseni ostit tuossa vuoden alulla alle 8€ ja taisit jo seuraavan päivänä tulla katumapäälle ja myydä pienellä voitolla pois;)
Ehkä olit hätäinen ehkä et, mutta n 5€ per lappu+osingot oisit tehnyt voittoa:jahas:

Jossittelu on helppoa näissä asioissa, jokaisella on kuitenkin omanlaisensa riskinsietokyky yms. ei kukaan ikinä oo tappiota tehnyt kuitenkaan voittoja ottaessa. Toiset osaa tehdä asioita eritavalla kuin toiset. Itsekkin olisin 7euron Nesteillä tehnyt hyvän tilin jos olisin niitä holdannut 2 vuotta, mutta tuli vuoden jälkeen myytyä pois 35% voitolla, toki nyt olisi ollut yli 85% voittoa, mutta eipä ollut syytä pitää kun oli niin tasasta menoa pitkään. Nokia position keskihintaakin jos olisin laskenut tuplaamalla position sen käydessä pohjamudissa olisin jo huimasti voitolla, mutta eipä tuo riski kiinnostanut. Voi jos... No se siitä, näitä esimerkkejä löytyy loputtomiin.

Itse tässä olen arvuutellut mikä tuo Outotecin suunta on osarin jälkeen (mielestäni markkinatilanteeseen nähden aika vahvan oloista vaikka tilauskirja kaventuikin), vahvasti veikkaan että jonkunlaiseen nousutrendiin se tuosta taitaa taipua kun Kiinastakin tuli ihan hyvää dataa. Shorttipaineethan siihen on yhä suuret joten short-squeezekään ei ole pois laskettu vielä. Loppu kuukausi näyttäneen miten käy ja pitääkö roposet ottaa pois vai haalia lisää.

Outokumpukin ois edukkaan olosta, jos uskaltaa nousua metalleille arvuutella, mutta mahtaa olla turhan aikaista lotota + pelkäänpä pahoin, että Outokumpu joutuu myymää Ternin tehtaan turhan halvalla.

Ja se mitä tuossa aikasemmin mainittiin, että suomi kaipaisi kipeästi hyvää sijoittaja-foorumia, veikkaan että nää tietyn "sisäpiirin" foorumit on yhä niitä parhaita. Voin vain kuvitella kuinka paljon yksi iso sijoittaja-foorumi vaatisi ylläpitoa, tuskin riittäisi edes yksi täyspäivänen ylläpitäjä = se ois maksullinen kuitenkin lopunloppujaa ja jäis aika pieneksi. Mukavaahan se ois toki ihan vakavissaan päivääkauppaa käyvien ja muiden aktiivisten sijoittajien kanssakin höpistä ja jakaa mielipiteitä, yleensä tuppaa nää muihin asioihin keskittyvien foorumien sijoittajat olemaan säästäjä tyyppisiä ja melko fundamentaallisia. Kauheasti ei teknisiä treidaajia mahda olla.

Sijoitusfoorumi kiinnostaa JOS sinne tulee tarpeeksi aktiivista väkeä. Itsellä ei aika repeä sisällöntuottajaksi ellei siitä saa rahallista korvausta. Mutta kirjoittamaan olen kiinnostunut noin muuten.

Jep riittävä aktiivisuustaso pitäisi saavuttaa keinolla tai toisella. Voihan se olla, että jos tällaiselle foorumille on kysyntää, niin aktiivista väkeä saadaan ihan ilman aktiivista mainostamista. Ymmärrän kyllä, ettei aika riitä sisällöntuottajaksi. Toisaalta keskusteleminenkin on sisällöntuottamista. Halkukkaat voisivat kirjoittaa yritysanalyysejäkin. Kirjoitin itse neljä kappaletta eräälle tutulle, joka kyseli vinkkejä.

Tuommonen sijoitusfoorumi missä olisi asiallista porukkaa, vaikka vähän vähemmänkin kuin kauppalehdessä, olisi hieno.

Joo pitää alkaa kehittelemään. Saahan sitä ehdotuksiakin heittää. Toisaalta jos kirjoittajat kirjoittaisivat vain ja ainoastaan sijoitusaiheista, niin olisi helpompi arvioida kirjoittajan "track recordia".

Foorumiin voisi ympätä myös sellaisen ominaisuuden, että sinne kirjoittavat voisivat pyrkiä ennustamaan tietyn osakkeen kurssin vaikka tasan vuoden päästä pollin alotuspäivämäärästä ja sitten voisimme seurailla osuuko joku paremmin oikeaan kuin muut. Toisaalta asiallisella haarukoinnilla saisi jotain keskiarvoakin aikaan.

Whatsapp-rinki saattaisi olla susi jo syntyessään, kerta pörssiuutiset, kurssivarotukset ym. voi tilata vaikka tekstiviestillä kännykkään. Ja kuka jaksaisi pyörittää rinkiä kännykällä näpytellen? Tai olisi tarpeeksi nopeasti kirjoittamassa merkittäväst asiasta? Joku daytrader?

Tosi mukava ollut seurata kun Snowbea on tässä viime aikoina täällä haastettu ja vastauksia on tullut asiallisesti ja perustellen. Ja hyviä kysymyksiäkin ollut!

Kyllä mä pyrin vastaamaan asiallisesti, jakamaan tietoa ja oikaisemaan väärinkäsityksiä. On mielestäni ikävää, että vaikkapa Biohitistä tietoa etsivä joutuu esimerkiksi Kauppalehden keskusteluissa törmäämään saavilliseen paskaa, josta pitäisi sitten alkaa kaivelemaan timantteja ja muodostamaan mielipidettä firmasta tämän saavillisen perusteella. Sen takia keskustelu olisi syytä pitää faktapohjaisena, loogisesti argumentoituna ja asiasisältöisenä. KL keskustelua lyhyemmän aikaa seurannut kun ei voi edes käyttää sitä keinoa, että tietäisi minkä nimimerkkien kirjoitukset tulisi jättää omaan arvoonsa.

Itsekkin olisin 7euron Nesteillä tehnyt hyvän tilin jos olisin niitä holdannut 2 vuotta, mutta tuli vuoden jälkeen myytyä pois 35% voitolla, toki nyt olisi ollut yli 85% voittoa, mutta eipä ollut syytä pitää kun oli niin tasasta menoa pitkään.

Joo onhan noita. Moni olisi Nokiallakin 90-luvulla voinut päästä vaikkapa miljonääriksi, jos olisi ymmärtänyt olla myymättä liian aikaisin. Toisaalta jotkut ostivat osaketta yli 60 € / kpl ja saivat näpeilleen.

Loppukuukausi näyttäneen miten käy ja pitääkö roposet ottaa pois vai haalia lisää.

Mulla on nyt se sijoitusluotto, enkä ole käyttänyt sitä vielä ollenkaan. Pitääpä katsoa jos Outotec tarjoaa pelipaikkoja. Muutoin taidan laittaa Revenioon.

ValueInvestorsClub.com on foorumina ihan mielenkiintoinen, vaikkakin ihan liian suppea. Pitää kirjoittaa esitelmä omasta sijoitusmetodista että hyväksytään sisään. Pitää säännöllisesti tuottaa järkevää sisältöä sinne jonka muut käyttäjät arvioivat. Jokaisen pitää myös säännöllisesti arvioida muiden tuottamaa sisältöä. Bullshittiä tasan 0, mutta noi vaatimukset rajoittaa kirjottamista aika paljon. Jos jonkun foorumin loisi tyhjästä pystyyn niin riittävän aktiivista moderointia (toisin kuin kauppalehdellä) ja joku like/dislike toiminto jokaiseen postaukseen. Käyttäjä kun saa tarpeeksi dislike klikkauksia niin automaattinen jäähy.

Twitter on edelleen mun mielestä erinomainen väline seurantaan. Streamia kokoajan tapahtumista, parhaillaan twiittejä suoraan erilaisista tilaisuuksista yms.

Itse olen tässä tankannut Norjalaista Panoro Energyä. Eli olen ostanut melkein marketcapin verran rahaa ja siivun Afrikassa sijaitsevaa öljyesiintymää, en mitään muuta. Yrityksen liikearvo on mitätön mutta parhaassa tapauksessa osakeen arvo voi helposti moninkertaistua.

ValueInvestorsClub.com on foorumina ihan mielenkiintoinen, vaikkakin ihan liian suppea

En käynyt katsomassa, mutta ilmeiseksi kieli on englanti? Entä jos haluaa kirjoitella (ja lukea) suomea? Toiseksi en tiedä kuinka montaa ulkomaalaista sijoittajaa kiinnostaa Helsingin pörssi.

Mitäs jos perustaisin sellaisen? Aloin jo päivällä miettimään asiaa, mutten jaksanut kännykällä alkaa naputtelemaan. Mietin vaan, että miten foorumin perustamis- ja ylläpitokulut maksaisi. Ei mua omastakaan pussista kiinnosta alkaa palvelemaan muita. Sellainen voisi ehkä toimia, että foorumille pääsisi pelkästään suositusten avulla ja palvelun hinnaksi tulisi vaikka kymppi vuodessa, toki riippuen kävijämääristä ym. Mainoksilla en halua alkaa pelaamaan. Katsotaan mitä saan kehiteltyä!

Tuommoinen foorumi olisi kyllä todella tervetullut. Kuppalehden keskustelussa on varsinkin isompien firmojen kohdalla semmoinen kasa paskaa per keskustelu ettei niitä edes jaksa kahlata. Hyvä esim. miten homma lähtee suht helposti rokkaan on vahvaostanokialle.com. Sisältä on pysynyt hyvinkin asiallisena. Itse toivoisin hiukan tietysti hieman laajempaa sisältöä kun moni karsastaa tuota Nokiaa :)

Snowbe voisi vaikka avata saitin nimellä vahvaostaSSH.com :)

En käynyt katsomassa, mutta ilmeiseksi kieli on englantin? Entä jos haluaa kirjoitella (ja lukea) suomea? Toiseksi en tiedä kuinka montaa ulkomaalaista sijoittajaa kiinnostaa Helsingin pörssi.

Joo englanniksi operoidaan tuolla VIC:ssä. Käytin sitä lähinnä esimerkkinä että liian tiukat säännöt/sisäänpääsy vaan karsii liiaksi sitä hyvääkin keskustelua pois.

Joo englanniksi operoidaan tuolla VIC:ssä. Käytin sitä lähinnä esimerkkinä että liian tiukat säännöt/sisäänpääsy vaan karsii liiaksi sitä hyvääkin keskustelua pois.

Joo toki. Pitää kehittää jotain tuosta väliltä.

Jep riittävä aktiivisuustaso pitäisi saavuttaa keinolla tai toisella. Voihan se olla, että jos tällaiselle foorumille on kysyntää, niin aktiivista väkeä saadaan ihan ilman aktiivista mainostamista. Ymmärrän kyllä, ettei aika riitä sisällöntuottajaksi. Toisaalta keskusteleminenkin on sisällöntuottamista. Halkukkaat voisivat kirjoittaa yritysanalyysejäkin. Kirjoitin itse neljä kappaletta eräälle tutulle, joka kyseli vinkkejä.

Joo, siis kirjoittaminen on sisällöntuottamista. Meinasin lähinnä sitä että aika ei yksinkertaisest riitä siihen että pitäisi tehdä joku pohjatyö jotta saataisiin väkeä.

Yritysanalyysitkaan ei sanan varsinaisessa merkityksessä meikäläiseltä onnistu, mutta mielipiteidenvaihtoon ja sellaiseen kirjalliseen perustuntuma-analyysiin voin ruveta.

Etkös sinä Snowbe ole siinä sijoituskerhossa mukana joka Helsingissä pyörii? Siellähän on varmaan aktiivisia kirjoittajia. Täällä kanssa useampi jne. Toki tämä ketju on syytä pitää hengissä, uskon että tältäkin foorumilta moni uskaltautuu mukaan lukemalla näitä juttuja ja kysymällä niitä aloittelijan kysymyksiä.

- - - Updated - - -

En käynyt katsomassa, mutta ilmeiseksi kieli on englanti? Entä jos haluaa kirjoitella (ja lukea) suomea? Toiseksi en tiedä kuinka montaa ulkomaalaista sijoittajaa kiinnostaa Helsingin pörssi.

Ehdottomasti Suomeksi kun Suomessa ollaan. Varmasti maailmalla on foorumeita jos haluaa lontooksi kirjoitella.

Etkös sinä Snowbe ole siinä sijoituskerhossa mukana joka Helsingissä pyörii? Siellähän on varmaan aktiivisia kirjoittajia. Täällä kanssa useampi jne. Toki tämä ketju on syytä pitää hengissä, uskon että tältäkin foorumilta moni uskaltautuu mukaan lukemalla näitä juttuja ja kysymällä niitä aloittelijan kysymyksiä.

Joo olen. Uskoisin saavani alkuun ainakin 30-50 tai jopa 100 kävijää foorumille. Laatu toki korvaa määrän, mutta isompi kävijämäärä toisi lisää tietoa. Eiköhän niitä kävijöitä kuitenkin tulisi lisää jahka sana kiirisi. Mulla on monia ideoita toteutuksesta ja foorumin sisällöstä, mutta en viitti niitä tänne kirjoitella. Alan kyllä taipua siihen tulokseen, että laitan foorumin pystyyn ja katson mitä siitä tulee.

Sijoitusfoorumille ääni myös täältä. Itse asiassa alkuvuodesta ajattelin itse perustaa sellaisen, mutta jäi työpöydälle. Softat ja leiska on jo siis valmiina. Koska olen huono tuottamaan sisältöä ja aloitteleva sijoittaja, niin en jaksanut viedä loppuun. Itse olin ajatellut pitää foorumin avoimena, koska muuten sinne ei saa sisältöä. Moderoimalla foorumi pysyy asiallisena.

Jos tarvitsette apua tekniselle puolelle tai palvelinresursseja, niin olen käytettävissä.

Alan kyllä taipua siihen tulokseen, että laitan foorumin pystyyn ja katson mitä siitä tulee.
Hyvähän se on kokeilla lähteekö toimimaan, niin saa tietää kannattaako ajatusta kehittää eteenpäin. Kunhan yrittää parhaansa mukaa välttää talouslehtien trollit niin hyvää tulee melkein väkisinkin. :hyvä:

Sijoitusfoorumille ääni myös täältä. Itse asiassa alkuvuodesta ajattelin itse perustaa sellaisen, mutta jäi työpöydälle. Softat ja leiska on jo siis valmiina. Koska olen huono tuottamaan sisältöä ja aloitteleva sijoittaja, niin en jaksanut viedä loppuun. Itse olin ajatellut pitää foorumin avoimena, koska muuten sinne ei saa sisältöä. Moderoimalla foorumi pysyy asiallisena.

Jos tarvitsette apua tekniselle puolelle tai palvelinresursseja, niin olen käytettävissä.

En lähde tekemään avointa foorumia. En ole, ainakaan vielä, nähnyt avointa sijoitusfoorumia jossa ei olisi trolleja ja paskapuhetta. Avoin foorumi lisäisi myös moderoinnin määrää radikaalisti. Uskon että fokus yhdistettynä substanssiin riittää tuomaan suljetullekin foorumille tarpeeksi kävijöitä. Kyllä ihmiset haistavat kullanarvoiset vinkit aivan kuten ahneuskin lopulta voittaa pörssissä. Ajattelin käyttää softana phpbbtä. Lisäksi tarttisi tosiaan domainin ja webhotelin tms.

Sain juuri lisää pontta tuohon sijoitusfoorumin perustamiseen. Kyselin KL keskustelussa, jotta olisiko huono veto sipaista velkarahalla hieman lisää Saga Fursia salkkuun. Heti ensimmäinen vastaus oli suunsoittoa.

Back
Ylös Bottom