Tässä näyttää tulleen jo monta vastausta tähän liittyen. Minusta tärkeintä on olla markkinoilla koko ajan, jos sijoittaa meinaa. Koska ihan takuulla en osaa sanoa oikeaa hetkeä milloin pitäisi ostaa ja milloin myydä. Silloin on mielestäni selvintä olla netto-ostaja, hankkia hyvällä hajautuksella papereita (olipa ne rahastoja tai osakkeita) myös ajallisesti hajauttaen.
Pitkässä omistuksessa tuotto tulee sekä kurssikehityksen että osinkojen kautta. Lyhyessä laskujen ja nousujen kyttäämisessä homma on enemmän arpapeliä, ja odottaessa ostopaikkaa menettää ne tuotot jotka yhtiöt tekevät liiketoimintansa tuloksena. On siis varsin tuottoisaa ymmärtää sijoittaminen ja liiketoiminnan omistamisena, kuin pelkän osakekurssin kyttäämisenä.
Tottakai jokainen tekee oman sijoitussuunnitelmansa, ja sijoittamatta jättäminenkin on tietenkin yhdenlainen suunnitelma. Kuitenkin painotan omassa viestissäni sitä että odottaessa menetät koko ajan sitä tuottoa mitä yritykset toiminnallaan omistajilleen tahkoavat.
Muoks. sinulla oli siis näkemys että Fortumissa ei ollut potentiaalia tuottaa enempää jolloin myit pois. Tuliko tuo myyntipäätös ihan perstuntumalla ja onko sinulla näkemys mihin hintaan sitä kannattaisi ostaa uudelleen?
Juuri näin minäkin ajattelen. Aina mukana.
Ja jo siitä syystä, että ihan tutkitysti ne nousut tapahtuu nykäyksillä. En nyt muista ulkoa lukuja, mutta ovat herrat alan proffat laskeneet, että muutama päivä poissa pitkänkin aikajakson aikana romahduttaa tuotot. Eli ne osakkeet välillä joo romahtelee, mutta nous kanssa tapahtuu todella nopeina pyrähdyksinä. Ei näitä pysty ajoittamaan.
Itse mietin tätätä niin, että tälleen kun on vähän ankeeta, niin ostan aina kun pystyn. Ja jos silloin kun menee kaikilla kovaa, niin osaisi olla ostamatta ja jopa ehkä vähän jotain myydä jos osuus salkussa nousee turha kovaksi tai yrityksen hinta sellaiseksi ettei enää keksi itse mitään syytä miksi sitä siihen hintaan voisi ostaa. Mitään myyntisuunnitelmia ei ole. Jos alkaa yli 20% osuuteen nouseen salkusta niin sitten harkitten myymistä oli tilanne mikä hyvänsä. Riskinhallintasyistä.
Mutta tässä on viimeisen 5 vuoden aikana koukattu aika hiton alhaalta, eikä vieläkään olle ylseisesti lähelläkään vanhoja huippuja, joten jos ei ole uskaltanut viimeisen 5 vuoden aikan ostaa niin milloin sitten uskaltaa ja millaiseksi maailman kuvittelee menevänsä että esim. 2008-2009 hinnat alitetaan?
Ja jos istuu euroläjään päällä, niin en minä ainakaan kovin turvalliseksi tuntisi tota "sijoitustakaan", ei niistä sun euroista määrällisesti mitään pois viedä, mutta reaalisesti voi tulla tukkaan ihan huolellakin. Siis jos oletetaan että nyt menisi ylipäätään kaikki niin perseelleen että tulisi joku totaalinen pörssiromahdus.
Minä en itse sijoita kultaa, enkä raaka-aineisiin. Ei riitä äly spekuloimaan noita, eikä aika. Nuot kun ei tuota tasan mitään, niiden ostaminen on aika veikkaamista tulevaisuuden hinnasta. En harrasta mitään Veikkauksen pelejäkään, enkä RAY:n.