Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

P.S. Timba, olitko muuten erään talouslehden pikku-uutisessa noin viikko sitten?

Todennäköisesti, olin kahdessakin lehdessä. Täysin eri syistä tosin, tai no periaatteessa meni niin että Talouelämän toimittaja haastatteli messuilla ja heti perään kiinnostui Kauppalehti. ;)

Todennäköisesti, olin kahdessakin lehdessä. Täysin eri syistä tosin, tai no periaatteessa meni niin että Talouelämän toimittaja haastatteli messuilla ja heti perään kiinnostui Kauppalehti. ;)
Kauppalehdessä en nähnyt, mutta pisti vain silmään, kun pitkästä aikaa Talouselämän pikkusijoitusjutussa haastateltu ei vastannut "Ostin rahastoa XXX, koska pankki neuvoi niin".

Tuo on kyllä pelottava paperi, minkä linkitit. Mitä mieltä olet väittämästä, että suurempi volyymi tekee markkinoista tehokkaammat?

Luulen, että tuo väittämä lähtee oletuksesta, että volyymi muodostuu ns. perinteisessä mielessä tehdystä kaupankäynnistä, missä sijoittajat tekevät valintoja harkiten ja fundamenttien perusteella. Tällöinhän se olisi vaan hyvä asia, sillä yksittäisen henkilön kannalta suurikin kauppa ei heiluttaisi hintoja ja likviditeetti säilyisi. Tällainen "turha" volyymi ja sen mukaan tuoma heilahtelu oikeastaan vaan hankaloittaa markkinoiden seuraamista ja esim. osakeannin onnistumisen ennustamista. Joten teoriassa hyvä, käytännössä huono :)

En muista nähneeni yhtään tutkimusta, jossa tuo olisi todettu nykyisessä ympäristössä (HFT). Tuotahan yleensä perustellaan sillä, että saadaan hinta vastaamaan fundamentteja. Mutta koska tuo on jo liian helppoa algotreidaajille, niin he keskittyvät ennustamaan toisten HFT-osapuolien liikkeet, ja tekevät vasta-algoritmejä toistensa toimiin. Eli mikään ei sano, että hinta vietäisiin oikeaan suuntaan, vaan pyritään vain harhauttamaan muita miljoonilla haamutarjouksilla ja ajetaan toisen algoritmi virheeseen. Ymmärrän, että esim. arbitraaseihinperustuva algoritmikauppa varmaan parantaa tehokkuutta, mutta entä tuo algoritmisota? Skynet on jo aloittanut vastatoimet ihmiskuntaa vastaan? :D

Tuollaiselta tilanne vähän näyttää jo nyt :P Milloinkahan alkaa tulla verkkohyökkäyksiä ja ujutettua disinformaatiota esim. suurten talouslehtien verkkosivuille, tarkoituksena saada robotit pillastumaan ja kääriä shorttaamalla pikavoitot ennenkuin markkinakorjaus tapahtuu? Kokonaisuutenahan tuollainen automaatiotreidaus lähinnä siirtelee rahaa taskusta toiseen, jolloin koko rahoitusmarkkinoiden idea on hävinnyt jonnekin (allokaatio) ja jäljellä on pelkkä peli. Uusi tutkimus (uutinen) kertoo, että tavallinen sijoittaja häviää näille koneille ja luultavasti lähtee noilta avoimilta markkinoilta jonnekin muuanne - uusi kupla kohtapuoliin?

Toivottavasti ei mene liikaa aiheen ohi, mutta tuossa vähän aikaan sitten oli puhetta siitä mihin rahastoihin jakaa sijoitettavissa olevat varat. Tuossa alla on minun sijoitussuunnitelma, 70% osakkeet, 30% korot. Kaikki rahastot on Seligsonin ja loput ETF:iä. Suomen osuus on aika iso, ehkä turhankin iso? Mun salkku ei kovin suuri ole, joten onhan tuo aika moneen jaettu. Ehkä vähempikin olisi riittänyt? Tein nyt suoraan tuollaisen, ettei tarvi sitten heti muuttaa. Omistin osaa rahastoista ennen kuin tein tuon suunnitelman, niin tämän hetken salkku on aika kaukana tuosta. Vähitellen ostellaan lisää. Otin vielä ison asuntolainan ja olenkin laittanut ylimääräiset rahat sen maksuun.Eli toisin kuin täällä jotkut suosittelivat. Osakemarkkinoiden tilanne on kuitenkin sen verran epävarma, että esim. vuoden päästä voidaan ihan hyvin olla alemmalla tasolla kuin nyt, niin siinä mielessä lainan pois maksaminen voi olla kannattavampi vaihtoehto, tai sitten. Anyways, kommentteja saa antaa tuohon allokaatioon, jos haluaa.

Suunnitelma.jpg

Kauppalehdessä en nähnyt, mutta pisti vain silmään, kun pitkästä aikaa Talouselämän pikkusijoitusjutussa haastateltu ei vastannut "Ostin rahastoa XXX, koska pankki neuvoi niin".

En oo muuten nähnyt koko juttua edes...

Tästäköhän syystä saan paskaa niskaan tuolla työaikaketjussa? Siellä varmaan kuvitellaan että olen joku rahassa kierivä yritysjohtaja kun omistan muutaman pörssiyhtiön osakkeita. :dance:

Tässä syy miksi tästä aiheesta ei voi esim. työpaikallakaan puhua mitään. Puukkoa tulee kylkiluiden väliin niin kovaa heti.

En oo muuten nähnyt koko juttua edes...

Tästäköhän syystä saan paskaa niskaan tuolla työaikaketjussa? Siellä varmaan kuvitellaan että olen joku rahassa kierivä yritysjohtaja kun omistan muutaman pörssiyhtiön osakkeita. :dance:

Tässä syy miksi tästä aiheesta ei voi esim. työpaikallakaan puhua mitään. Puukkoa tulee kylkiluiden väliin niin kovaa heti.

Tässä maassa sijoittaminen mielletään vain rikkaiden puuhaksi, ja sijoittamalla saadut tulot on tehty duunareiden selkänahasta. Näin ollen ovat siis riistolla ansaittuja, ja kyseinen "porvari" tulisi hirttää.:D

Tässä maassa sijoittaminen mielletään vain rikkaiden puuhaksi, ja sijoittamalla saadut tulot on tehty duunareiden selkänahasta. Näin ollen ovat siis riistolla ansaittuja, ja kyseinen "porvari" tulisi hirttää.:D

Juuri näin. Kalliin auton voi ostaa mutta jos sama raha on osakkeissa niin olet riistäjäkapitalistiporvarisika.

Juuri näin. Kalliin auton voi ostaa mutta jos sama raha on osakkeissa niin olet riistäjäkapitalistiporvarisika.

Uuden auton ostaminen työllistää, mutta osakepelissä taitaa nykyään olla muotia tehostaa toimintaa, että osakkeenomistajat on tyytyväisiä;)

Rikastua saa voittamalla lotossa, pelaamalla pokeria tai jääkiekolla, mutta säästämällä rikastuva on yhteiskunnan vihollinen.

Rikastua saa voittamalla lotossa, pelaamalla pokeria tai jääkiekolla, mutta säästämällä rikastuva on yhteiskunnan vihollinen.
Kyllä jos lottovoitto tulee, niin pääosin kai sitä moni tuolla kulutuspuolella on ns työllistäjä!
Osakekauppoja tekevä odottaa parempia tuottoja lapuilleen ja sijoittaa tulevat osingot uusiin lappuihin!
Eikös niin;)
Monikos firman kurssi ponkaisee ylöspäin, kun ilmoittaa palkkaavansa uutta väkeä:D

Kyllä jos lottovoitto tulee, niin pääosin kai sitä moni tuolla kulutuspuolella on ns työllistäjä!
Osakekauppoja tekevä odottaa parempia tuottoja lapuilleen ja sijoittaa tulevat osingot uusiin lappuihin!
Eikös niin;)
Monikos firman kurssi ponkaisee ylöspäin, kun ilmoittaa palkkaavansa uutta väkeä:D
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä se lottovoitto on kerätty Veikkauksen kautta suomalaisilta, joten tuo raha on otettu pois kulutuksesta. Sen nettovaikutus lienee huonompi kuin sillä, että sijoitetaan vaikkapa ulkomailta rahansa kerääviin firmoihin, ja tienataan sillä. Harva pörssiyhtiö tekee tilinsä ainoastaan suomalaisella kulutuksella, Veikkaus tekee.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kyllä se lottovoitto on kerätty Veikkauksen kautta suomalaisilta, joten tuo raha on otettu pois kulutuksesta. Sen nettovaikutus lienee huonompi kuin sillä, että sijoitetaan vaikkapa ulkomailta rahansa kerääviin firmoihin, ja tienataan sillä. Harva pörssiyhtiö tekee tilinsä ainoastaan suomalaisella kulutuksella, Veikkaus tekee.
;)
http://www.minedu.fi/OPM/Linjaukset_ja_rahoitus/veikkausvoittovarat/?lang=fi

Uuden auton ostaminen työllistää, mutta osakepelissä taitaa nykyään olla muotia tehostaa toimintaa, että osakkeenomistajat on tyytyväisiä;)

No ei työllistä kovin merkittävästi ainakaan kotimaassa. Yhtä paljon työllistää käytetyn ostaminen. Ei siis kelpaa tämä minulle.

Sitäpaitti jos minä omistan yhtiön x osakkeita ja se tuuppaa osakeannin päälle niin todennäköisesti siihen osallistun eli toisinsanoen rahoitan sen yhtiön mahdollista laajenemista ja siten työllistämistä.

Mutta vois sitä tietty kuluttaa surutta velaksi ja näin työllistää ja sitten te muut saisitte elättää minua kun rahat on loppu ja velat maksamatta. ;)

Kuten Metso teki syksyllä, että lähes samaan aikaan ilmoitti lisäosingosta ja massiivisista irtisanomisista;)
No, mikäs minä olen tuomitsemaan, kun parhaimmillani oon saanut lähes 3000€ osingot itsekkin:D
Mutta tavallisena duunarina kyllä tuo kumminkin korpee!
Ei voi vaan mitään.

Re: Halvin/luotettavin rahastoyhtiö? / Keskustelua sijoittamisesta / Sijoitusvinkit

uskomattoman kauan menee kun OP:stä siirtää rahaa Seligsonille. Sunnuntaina laitoin ja vasta yksi viidestä siirrosta on kirjattu Oma salkku-palveluun.
Oiskohan OP -Tapiola siirto niin hidas? kellään kokemuksia meneekö Op-Nordea nopeammin?

Harmi ettei Seligsonilla ole OP:ssäkin tiliä.

Kuten Metso teki syksyllä, että lähes samaan aikaan ilmoitti lisäosingosta ja massiivisista irtisanomisista;)
No, mikäs minä olen tuomitsemaan, kun parhaimmillani oon saanut lähes 3000€ osingot itsekkin:D
Mutta tavallisena duunarina kyllä tuo kumminkin korpee!
Ei voi vaan mitään.

Metso mokasi kunnolla, ei tuohon oikein mitään selitystä muutakaan ole.

Back
Ylös Bottom