Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Nykyään asuntolainan korot ovat niin matalat, ettei tarvi kovin kummoisia pääomatuloja olla, että ne ylittävät lainakorot. Niinpä tuo ulkomaalaisten osinkojen veroansa poistuu siinä samalla.
Totta. Tämä vaan hyvä huomioida jos meinaa pitkällä tähtäimellä sijoittaa ja on sitä lainaakin pidemmälle maksettavaksi. Ei nämä alhaiset korot kuitenkaan ikuisuuksia jatku.
Tosin en minäkään muutaman kympin veromenetyksen mahdollisuuden takia jätä ostamatta jotain Ruotsinmaan firmaa jos muuten on speksit kohdallaan. Mutta parempi kun tuonkin tietää niin ei tule turhia yllätyksiä.
Itse olen ajatellut lähteä sijoittamaan maailmalle Vanguardin ETF:en kautta ja kyllä tuo verokohtelu harmittaa todella paljon. Tosin tälle hetkellä ei onneksi häviäisi tuota 15% osingoista, koska lainakorot ovat niin matalat.
On tuo itselläkin syy miksi ei kovin isosti viitti ulkomaille sijoittaa. Siinä kuitenkin ottaa takuuvarmasti turpaansa vs että sijoittaa vain kotimaan pörssin yriktyksiin.
Jos nyt ei käy niin hyvin, että asuntojen hinnat pysyy vielä vähintään vuoden korkealla ja joku rikas ostaa meidän kämpän väkisin, niin tätä lainaa maksetaa senverran pitkään että nämä asiat on PAKKO ottaa huomioon. En tarkoita että minulla olisi ongelmia lainani kanssa, vaan että ei tätä maksamalla makseta missään 5-10 vuodessa joten tuokin veroansa on merkittävä. Korot voi jonkun vuoden olla alhaalla mutta tämä taso on epänormaalin alhainen ja tulee jossain vaiheessa korjaantumaan.
Meneekö osakekaupan ja osinkojen verotus automaattisesti sen maan lain mukaan, jossa virallisesti asuu? Jos esimerkiksi omistamani osakkeen osingonjaon aikana virallisesti asun toisessa maassa, niin meneekö verotus sen maan lakien mukaan?
Itse aion hypätä myös hypätä mukaan osakesijoittamiseen. Varmaan aluksi muutamia varmoja osakkeita tulee ostettua, mutta sitten ajattelin sijoittaa myös energiateollisuuden alalle, eli öljyyn. Väitän, että öljyn hinta ei tule kuin kallistumaan pitkällä tähtäimellä. Vai?
Ensinnäkin tuota pitää ajatella laajemmin, ei vain sitä, että nouseeko jonkun hyödykkeen hinta. Ratkaisevaa on se, että nouseeko siihen hyödykkeeseen sidotun arvopaperin arvo pitkällä välillä enemmän kuin osakemarkkinoiden keskituotto. Jos raaka-aineosakkeen hinta nousee kymmenessä vuodessa 20% mutta inflaatio on 30% ja MSCI World index nousee 100%, niin se raaka-aine on huono sijoitus, vaikka hinta nouseekin. Sitten kun otat huomioon vielä valuuttaheilahtelut, katteet, korkomuutokset, työvoimakustannusten muutokset ja muiden vastaavien vaikutukset raaka-aineen hinnanmuutoksesta tulevaan voittoon, niin voit miettiä siihen sijoittamista. Ja vaikka ennustaisitkin oikein LIBORin muutoksen ja sen vaikutuksen, niin pankit ovat saattaneet huijata sen koron, ja sekin menee sitten vikaan...
Toinen huomioitava seikka on se, että esim. Vanguardin ja BlackRockin hallinnoimat varat ovat luokkaa 6000000 miljoonaa. Jos tuo raaka-aineosake vaikuttaa halvalta, niin luuletko, etteivät nuo isot pelaajat asiantuntija-armeijoineen sitä huomaisi, ja ostaisi niin kauan, että hinta ei ole enää halpa? Niillä ei se jää kassasta kiinni. Mistä voit tietää jotain, mitä he eivät tietäisi?
Kolmantena vielä se, ettei kannata kuvitella tietävänsä enemmän kuin muut. Nimittäin se "muut" on yllättävän fiksu osakemarkkinoilla ;)
Meneekö osakekaupan ja osinkojen verotus automaattisesti sen maan lain mukaan, jossa virallisesti asuu? Jos esimerkiksi omistamani osakkeen osingonjaon aikana virallisesti asun toisessa maassa, niin meneekö verotus sen maan lakien mukaan?
Luovutusvoitot verotetaan pääsääntöisesti siellä, jossa olet yleisesti verovelvollinen (eli meillä yleensä Suomi), poikkeuksia on mm. kiinteistöjen luovutuksissa. Osingot verotetaan myös siellä, jossa olet yleisesti verovelvollinen, lisäksi lähdevaltio (eli se, josta osingot maksetaan) saattaa monessa tapauksessa pidättää omia sen man veroja. Suomi sitten vähän verosopimuksesta riippuen poistaa niiden kaksinkertaisen verotuksen kokonaan tai osittain hyvittämällä ne ulkomaille maksetut verot joko kokonaan, osittain tai ei ollenkaan.
seadrill, bermudassa on ok, mutta jos öljyn hinnoissa tapahtuu muutoksia, ja kurssi laskee tai nousee...verothan nyt menee miten menee, kun berbudassa toi norjalainen yhtiö on rekisteröity..
cellcom israel voi olla potentiaalisesti ok sijoituskohde, mutta riskithän siinä on..nyt noin 60% tulosta muutamassa kuukaudessa..vois varmaan kannattaa myydä..
On tuo itselläkin syy miksi ei kovin isosti viitti ulkomaille sijoittaa. Siinä kuitenkin ottaa takuuvarmasti turpaansa vs että sijoittaa vain kotimaan pörssin yriktyksiin.
Jos siis kaikki mun salkun suorat sijoitukset olisi ulkomaille, niin en pystyisi vähentämään veroissani koko osinkoa koska minulla on asuntolainaa ja jostain käsittämättömästä syystä tämä ulkomaan osinko ei olekkaan täysin vähennyskelpoista. Googlaa se veroansa niin ymmärrät, minä en osaa sitä selittää oikeilla termeillä.
Nytkin on verolapussa joitain satasia vähentämättömiä veroja syystä että salkussa TeliaSoneraa. En varman ikinä saa noita hyödynnettyä. Pitäisi olla pääomatuloja niin pirun paljon, että saisi niiden veroista vähennettyä kaikki, vaan kun ei ole.
Osaako joku kouluja käynyt henkilö kertoa että minkälainen puskuri kannattaa olla tilillä jos lähtee mukaan erilaisiin sijoitusprojekteihin, esim firma tai kiinteistöt, luokittelisin nämä vielä kolmeen kategoriaan eli matalariskinen ja pieni tuotto ja keskitasonriski ja keskinkertainen tuotto ja iso riski ja kova tuotto jos menee maaliin ? Itse ajattelisin näin että eka kohtaan 3kk verran rahaa ja toiseen 6kk verran rahaa ja kolmanteen 9kk verran rahaa tilillä?
Osaako joku kouluja käynyt henkilö kertoa että minkälainen puskuri kannattaa olla tilillä jos lähtee mukaan erilaisiin sijoitusprojekteihin, esim firma tai kiinteistöt, luokittelisin nämä vielä kolmeen kategoriaan eli matalariskinen ja pieni tuotto ja keskitasonriski ja keskinkertainen tuotto ja iso riski ja kova tuotto jos menee maaliin ? Itse ajattelisin näin että eka kohtaan 3kk verran rahaa ja toiseen 6kk verran rahaa ja kolmanteen 9kk verran rahaa tilillä?
Minä nyt en ole kouluja käynyt kovin paljon, joten ehkä en siksi ymmärrä mitä ajat takaa?
Jos sijoitat johonkin listaamattomaan yritykseen, niin et sinä siihen mitään puskureita tartte? Et sä voi menettää kuin sen sijoittamasi pääoman, tietysti jos varaudut sijoittamaan lisää niin sitten se puskuri on sen mitä varaudut lisäämään?
Vai oliko nyt jotain mitä en ymmärtänyt ollenkaan?
Esimerkiksi ostaa vaikka riski kiinteistön ja heti ei lähde tuotto tulemaan tai riskifirman mihin pitää laittaa lisää rahaa, onko olemassa kouluissa joku kaava tai nyrkkisääntö tohon?
Esimerkiksi ostaa vaikka riski kiinteistön ja heti ei lähde tuotto tulemaan tai riskifirman mihin pitää laittaa lisää rahaa, onko olemassa kouluissa joku kaava tai nyrkkisääntö tohon?
On joo. Älä osta kiinteistöä joka ei tuota ja älä laita rahaa uppoavaan yhtiöön. Taisin just lintsata koulussa näiltä kaava- ja nyrkkisääntötunneilta, mutta ainakin omasta ja äidin mielestä se menee näin.
Joskus pitänyt sinua ihan kohtuu järkevänä...tää viimeisin kertoo paljon "miehestä"...
...miksi sitäpaitti meiltä mitään kyselet? Voi tuohon joku jotain ympäripyöreetä "kirjaviisautta" heittää, mutta se on vain yksi mielipide muiden joukossa. Jos riskikiinteistöön lähtee niin kai siihen voi rahaa mennä vaikka moninkertaisesti sen mitä siihen alunperin sijoitti. Siitä ei ehkä edes pääse eroon vaikka haluaisi. Siihen nähden joku yritys on helppo. Jos ei menesty niin sitten ei menesty. Jos et omalla nimelläsi ja omaisuudellasi takaa lainoja, niin menettää voit edelleen vain sen mitä sijoitit.
Kysymyksesi ja juttusi yleensäkin vaan ovat niin järjettömiä ja epäloogisia, ettei niihin voi vastata järkevästi. Jos edes itse ymmärtäisit kysymäsi, niin asioista olisi helpompi keskustella.
Kaverilla on patentti erääseen tuotteseen mikä on mahdollista myydä kaikkiin Suomen kerrostaloihin missä on parveke, siihen pitäis sijoittaa rahaa vitusti tuotantotiloihin ja markkinoida sitten ja yrittää tehdä sopimuksia ison ketjun kanssa, mietin vain että en ole ikinä ollut tommoisessa bisneksessä mukana että minkä verran tarviis puskuria siihen jos lähtis mukaan, koska yleensä firma asioissa mikään ei mene niinkuin Strömsössä.
Kaverilla on patentti erääseen tuotteseen mikä on mahdollista myydä kaikkiin Suomen kerrostaloihin missä on parveke, siihen pitäis sijoittaa rahaa vitusti tuotantotiloihin ja markkinoida sitten ja yrittää tehdä sopimuksia ison ketjun kanssa, mietin vain että en ole ikinä ollut tommoisessa bisneksessä mukana että minkä verran tarviis puskuria siihen jos lähtis mukaan, koska yleensä firma asioissa mikään ei mene niinkuin Strömsössä.
No et edelleenkään välttämättä yhtään. Jos lähdet mukaan osakkaaksi summalla x niin mikään ei pakota sinua laittamaan lisää sentin latia. Tietty jos haluat varautua sijoittamaan siihen x summan lisää niin pistät tuon x summan jemmaan. Ei tässä mitään "koukkuja" ole ellet vedä nimeäsi johonkin yrityksen lainapaperiin. Vain sinä itse pystyt arvoimaan sen lisäsijoituksen tarpeen ja että haluatko ylipäätään sellaista enää tehdä.
Miksi muuten rahaa pitää sijoittaa tuotantotiloihin? Onko se ihan pakko tehdä itse? Eikä ole vaihtoehto teetättää se jollakin jo olemassa olevalla pajalla?