Nyt kun allekirjoittanutkin vihdoin pääsi (sain aikaiseksi) tekemään sijoituksia ja seligsonin global top 25 brands rahastoon ensimmäitset sijoitukset tein tuli pieni ristiriita tässä.
Kun tietysti mitä tuotemerkkejä rahaston sijoituksiin kuuluu niin siellähän oli yksi lafka jota olen viimeiset n.10v boikotoinut ja tulen kyllä tulevaisuudessakin boikotoimaan.
No MacShit saa mun hampparirahat sitä kautta sit :D.
Seuraavaks pitäis varmaan päättää aasian ja suomen rahastojen välillä. Mitenhän Metson ja upm-kymmenen tulevaisuus vaikuttaa rahastoon , ovat kuitenkin 'isossa' osassa kyseisessä rahastossa?
Rahastosijoittajalla on aina se ongelma, että siellä saattaa olla mukana kohteita joissa ei haluaisi olla mukana. Tuota ei pääse eroon oikeastaan muuten kuin ostamalla tuon rahaston osakkeita samassa suhteessa ja jättämällä Mäkkäri pois. Siinä vaan ehkä tulee boikotointi itselle kalliiksi. Ymmärrän toki pointin, vaikka en boikotoikkaan tällä hetkellä mitään. Mutta aina on joukossa yhtiöitä joihin ei muuten ikinä pistäisi euroakaan kiinni suoraan. Sitä vaan on sitte itse punnittava hyvät ja huonot puolet ja että onko se yksi paska sopassa merkittävä vai ei. Tuo rahasto muuten kyllä pärjännyt kohtuullisen hyvin, Global Top Brand siis. Siinä on yksi aika hiton hyvä hajautus yhdessä indeksirahastossa.
Aasia on itselle iso kysysmerkki. Jotenkin tuntuu ettei se Kiinan tilanne kovin ruusuinen ole mitä on lehdistä lukenut juttuja.
Suomirahasto. No itsellä on UPM:ää ja siitä olen itse sitä mieltä, että sillä on potentiaalia. Ei ole mikään lähiajan raketti, siitä pitää paperi huolen. Mutta jos taas vertaa UPM:ää sen kilpailijoihin ja miettii tätä paperin tulevaisuutta, niin UPM on vahvoilla eniten siitä syystä, että sillä on merkittävä asema energiapuolella. Eli vaikka päätoimiala rämpii, kassavirta on vahva ja vahva pystyy poimimaan heikompiaan.
Metsoa en kovin paljon ole tutkinut. Nopea mielipide siitä että perusvahva vaikka nyt onkin otsikoissa.
Muuten siellä kyllä on isoja kysymysmerkkejä muitakin, kuten esim. Nokia. Ja tietysti Kone joka on laatuyhtiö mutta hintakin vähintään premiumluokkaa. Eli jotenkin en itse olisi huolissani UPM:stä joka on edullinen. Metso tosiaan kysymysmerkki kun en sitä ole seurannut.
En tiiä auttoiko vai sotkiko lisää.
Mutta hekä ennemmin itse miettisin Phoebusta vaikka aktiivinen rahasto onkin. Siinä on Suomipaino iso, mutta salkunhoitaja Oldenburg vaikuttaa erittäin asiantuntevalta ja mikä parasta, erittäin avoimelta. Kannattaa lukea sitä blogia mitä Oldenburg pitää.