Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Nyt ymmärrettävästi porukkaa kiinnostaa enemmän osakkeet, mutta mitäs ootte mieltä Nordaxista? https://www.nordax.fi/showTop.do Tarjoavat siis 3,5% korkoa säästötilin päiväsaldolle. Tällä saisi inflaation kompensoitua ja se riittäisi itselle. Jotenkin vaan epäilyttää, että miten voivat tarjota noin hyvää korkoa. Kuuluu kyllä Ruotsin talletussuojan piiriin eli eikai tuossa mitään riskiä ole. Ruotsiin kuitenkin löytyy luottoa itseltä. Jotenkin silti en vaan uskalla siirtää tuonne rahojani...

Ainoa huono puoli tuossa on, että nostot joutuu ilmeisesti tekemään kirjeitse..wtf. Tosin ei varmasti kovin montaa kertaa tarvitse nostella pois.

Tällä hetkellä sellainen ale käynnissä, että pörssissä on monia paljon parempiakin firmoja tarjolla.

Mitä nämä paremmat firmat on, joita itse suosisit tällä hetkellä?

Andy sanoi:

Kannattaa harkita firmoja, jotka itse tai joiden johtohahmot ovat ostaneet osakkeita. Esimerkiksi Konecranes, Okmetic ja Sampo ostavat omia osakkeitaan markkinoilta. Koneen ja Cargotecin Herlinit (sekä Antti että Ilkka) ovat molemmaat myös ostaneet lisää omien yritystensä osakkeita markkinoilta. Näissähän yritystä lähimpänä olevat henkilöt pitävät itse omaa yritystään nyt hyvänä sijoituskohteena.

Säästötilillä olisi 2kE "ylimääräistä" ja ajattelin, että josko sen sijoittaisi Nokiaan? Hinta näyttää olevan nyt pohjamudissa, pystyykö tuo tuosta enää enempää tippumaan? Mitkä on pahimmat näkymät nokian osakkeiden kannalta, mitä voi tulevaisuudessa käydä?
Varmaan huonomminkin voisit käyttää.

Näkyvissä sellainen kaava, että aamulla on indeksi +3% ja illalla sitten mennään pakkaselle. Nokian heittelytkin huomattavia.
Osta kuuden jälkeen ja sitten seuraavaksi päiväksi myyntitoimeksianto sisään. Toista tätä ikuisesti - endless profit. (PROBLEM, ECONOMY?)

Puolen vuoden tähtäimellä edullisia, ellei tule pahaa taantumaa:

Jos haluaa riskiä enemän: Talvivaara, Yit, Konecranes, Metso

Turvallisempia: Fortum, Sampo, Lännen Tehtaat, Turkistuottajat

Nyt kannattaa varata käteistä, sillä uskoisin lähiaikoina tulevan samanlaisia -5% paniikkipäiviä. Sitä ennen voidaan nousta vielä paljonkin. Esim. Okmeticia sai hintaan 3,5€ vähän aikaa sitten.

Turvallisempia: .. .. Lännen Tehtaat, Turkistuottajat

Paitsi small cap -firmojen vaihto on niin vähäistä että ostolaita sulaa aika nopeaan kun vähänkään enemmän on halukkaita myyjiä. ks vaikkapa Länkkäreiden pudotusta joka jatkui tämän vuoden osinkodipistä tähän saakka (osansa toki firman aikaansaamattomuudella joiltakin osin).

Kattelin taas vaihteeks OP-Venäjä rahastoa joka mulla on ollu nyt aika kauan tuolla sijoitustilillä... 27% näytti miinusta siitä kun sen ostin. En tiedä paljonko nuo ylipäätään voi laskea, mutta jotenki on niin ristiriitaset tunteet tämän suhteen, että pitäiskö myydä ennen kuin menee aivan liikaa pakkaselle (vaikka tuo on jo todella paljon) vai odottaa jos se sieltä joskus vielä nousisi että siitä saisi vähintään omat pois.
Onko kokeneemmilla vinkkejä miten tämmösessä toimia?

Osakkeetkin on aika paljon miinuksella tällähetkellä, mutta ne on semmosia pidemmän tähtäimen osakkeita ja vielä suhtkoht varmoja firmoja että niistä en ole sillee huolissani...

Itsekkin meinasin ostaa tätä Venäjä rahastoa mutta kuulin viisaammilta, että on todella epävakaa. Näytti siltä että vuoden noussut koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Nyt siis ilmeisesti tippunut reilusti.

Sijoitin sitten OP-Japani rahastoon mikä näytti riskittömältä vaihtoehdolta. Kaksi viikkoa tästä eteenpäin mannerlaatat rytisivät ja rahaston arvo syöksyi "mannerlaattojen väliseen kuiluun":(. Kaippa se sieltä nousee.

Nokia tuntuisi kyllä niin houkuttelevalta nyt. Melkein tuntuu, että huomenna täytyisi ostaa Nokiaa heti aamusta.

Hah! No ostitko heti aamulla tänään? Mä veikkaan, että et saanut aikaiseksi ;) 10% nousi kurssi Google - Motorola -uutisen jälkeen. Nyt olisi Nokiallakin tehnyt shortaten tiliä.

Joo sorry meni senat sakaisin. Pointti varmaan tuli selväksi, että maanantai-aamuna jos olisi ostanut ja tiistaina ennen pörssin sulkeutumista myynyt, niin olisi saanut kivasti voittoa (~13%).

Rautaruukki tullut viime päivinä alas hyvällä vauhdillä, olisikohan huono sauma ostaa sitä nyt, vai odotella että kurssi kääntyy nousuun?

IMO kannattaa, kuten nyt kannattaisi taas tankata montaa muutakin yritystä.
Esim. mitä?

Ihan aloittelija vasta olen. Tarkoitus aloittaa osakkeihin sijoittaminen pienellä summalla näin aluksi. Ajattelin ottaa salkun Nordeasta tai Nordnetistä. Kummasta kannattaa ottaa? Nordeassa on muutenkin jo pankkitilit.
Suosituksia mitä hyviä kirjoja on osakesijoittamiseen liittyen tai joitain nettisivuja mista saa hyvin tietoa?

Kylläpä lämmittää mieltä mukavasti tämän päiväinen nousu, salkku +5% :hyvä:

YIT:tä tarttui tänään salkkuun. Tekee mukavaa tulosta, vaikkei tämän päiväiset uutiset nyt hyviä ollutkaan. Mielestäni kuitenkin ylireagointia noin raju kurssilasku.

Esim. mitä?

Ihan aloittelija vasta olen. Tarkoitus aloittaa osakkeihin sijoittaminen pienellä summalla näin aluksi. Ajattelin ottaa salkun Nordeasta tai Nordnetistä. Kummasta kannattaa ottaa? Nordeassa on muutenkin jo pankkitilit.
Suosituksia mitä hyviä kirjoja on osakesijoittamiseen liittyen tai joitain nettisivuja mista saa hyvin tietoa?
Nordnet on sulle varmaan paras. Kauppalehti ja Forex Factory sekä Marketwatch.com on ainakin ihan hyviä sivustoja. Mieti itse ja tarkkaan, epäile kaikkia neuvoja - vastuu on sulla.

Eikös Mandatum Life ole henkivakuuttaja Sampon alla? Minkä otatkaan, niin katsoo että kiinteät kulut ovat minimaaliset (hallinnointipalkkio, ao-tilin kk-maksu ym.)

Sixx.Am sanoi:

Vertaa kuluja ja valitse halvempi.

Kirjoista lukisin ensin nämä
Saario, Seppo: Miten sijoitan pörssiosakkeisiin
Lindström, Kim: Menesty osakesijoittajana
Lindström, Kim:Vaurastu arvo-osakkeilla
Ja sitten jatkona englanninkielisiä: esim. Essays of Warren Buffet, Grahamin Intelligent investor tai Lynchin One up on Wall Street.

Mites pakkiksen sijoittajat? Onko halvat osakkeet maistuneet vai odotetaanko vielä kurssien tippumista?

Mä odotan tällä haavaa. Toivon, että tuo Kreikka kyykkää ihan virallisestikin pian (kun se niin tulee joka tapauksessa tekemään) ja sitten sen laskun aikaan ostan enemmän. Ostin jo aiemmin ihan hyvään hintaan Neste Oilia ja Fortumia. Meikä ei lähde maailmalle, pysyn kotimaisissa perinteisiksikin luonnehdituissa osakkeissa.

...kun se niin tulee joka tapauksessa tekemään...
Ei kai se kenellekään enää tule yllätyksenä kun Kreikka kaatuu? Kun tämä on "tiedossa" niin sen todennäköisyys on jo luultavasti isolta osin diskontattu kursseihin. Saattaapa olla niinkin että Kreikan defaultissa pankkiosakkeet kyykkää mutta muut ottaa ison rekyylin ylöspäin. En minä mistään mitään tiedä mutta ostoja menee edelleen sisään joka kuukausi...

Back
Ylös Bottom