Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
Voi kun jaksaisi perehtyä näihin. Nyt mulla menee joka kuukausi summa x johonkin matalariskirahastoon. Tällä hetkellä näköjään menee vähän miinuksella.
Vaan kamalasti ei pitäis takkiinkaan tulla?! Mutta aika säälittävää tämä kuitenkin on, ois ihan jees saada jotain tuottoakin.
Pari määräaikaistalletusta oon laittanut vuodeksi eteenpäin. Ei niistäkään kamalasti tule, toinen tais olla 1,9% ja toinen 2,35%.... Melko säälittäviä summia nekin.
Mitkä teidän mielestä ovat näitä vakavaraisia, hyviä suomalaisia yhtiöitä, millä taseet ovat kunnossa? Kovasti näitä toitotetaan ostamaan, mutta harva uskaltaa noita nimetä. Sinkko taisi sanoa ostaneensa Fortumia. Mitä muita?
Eikös tänään Aalto-yliopiston rahoituksen professori Vesa Puttonen sanonu radio rockilla, että Okmetic ja Neste oil ovat sellaisia joita kannattaa katsella. Kuulin vain osittain mitä siellä puhuttiin, joten en mene ihan varmaksi sanomaan. Sen muistan että molemmissa lafkoissa johto osti omia osakkeita jonkin verran.
Itse suunnittelen pikkuhiljaa riskisalkun rinnalle (sis. lähinnä ulkomaisia sijoituksia, pahasti miinuksella tällä hetkellä luonnollisesti :D) normaaliriskistä ja suurempaa salkkua, mutta vaikea on kyllä piensijoittajana yrittää nähdä mihin yrityksiin kannattaisi sijoittaa. Esim. Neste Oilia vilkaisin pikaisesti ja en oikein ymmärrä nykyistä kurssia, pitäisi varmaan tutustua koko alaan kunnolla jotta näkisi miksi arvostustaso on noin alhainen. Ja tässä on juuri piensijoittajan ongelma, kun jo muutaman yrityksen taustojen selvitys vaatii todella paljon aikaa eikä silti tod.näk. asiantuntemus riitä älykkäiden päätösten tekemiseen. Sitten kun pitäisi vielä hajauttaa eri toimialoihin, niin upotaan entistä syvemmälle suohon. Indeksirahaston ostaminen tuntuu houkuttelevalta ajatukselta, varsinkin täällä peräpohjolassa, jossa juuri mikään osake ei tunnu säästyvät pieksännältä taantuman kolkutellessa ovelle, eli koko indeksin vaihtelut on aika suuria. Netissähän aina kaikki tekevät sijoituksillaan 10x enemmän rahaa kuin indeksit, mutta tilastot kertoo toisenlaista tarinaa...
Juuri tällä hetkellä en tosin ole vielä valmis aloittamaan ostoja, epävarmuus tuskin katoaa pitkään aikaa, ellei sitten ihmettä tapahdu.
Mitkä teidän mielestä ovat näitä vakavaraisia, hyviä suomalaisia yhtiöitä, millä taseet ovat kunnossa? Kovasti näitä toitotetaan ostamaan, mutta harva uskaltaa noita nimetä. Sinkko taisi sanoa ostaneensa Fortumia. Mitä muita?
Fortum ja Sampo lienevät tunnetuimmat ja parhaat. Lisäksi Orion, mutta sen tulevaisuus on hieman hataralla pohjalla parhaan rahantekokoneen hiipumisen takia.
Neste oil on nyt halpa, eikä riskiäkään tällä kurssilla hirveästi ole. Jos biopolttoaineet lyövät läpi joskus, niin kurssi on moninkertainen.
Koko Suomen pörssi tuntuu ylimyydyltä, edellinen taantuma painaa edelleen muistissa ja siksi on tällaista paniikkia päällä, vaikka tämä mahdollinen taantuma ei yhtä paha todennäköisesti tulisi olemaan.
Mitkä rahat? Tässä vaiheessa projektia ei ole kuin pankin rahoja ja nekin kohta lusittu. Eli nyt jää yksinkertaisesti tilaisuus täysin hyödyntämättä. Parempi siis kun ei liikaa vilkuile koko börsää, eipä niin vituta. Keskittyy vaan rakentamiseen ja taas treenaamiseenkin kun sekin olisi puolen vuoden täyden tauon jälkeen tarkoitus tällä viikolla aloitella.
Mitä kautta pääsee nykyään halvimmalla kiinni indekseihin?
Löytyy käyttötilit sekä OP:sta että Nordeasta, mutta jäänyt sellainen kutina, että esim. Seligsonin rahastoihin pääsee osalliseks pienemmillä kuluilla?
Lähinnä nyt, kun on päässyt vakituiseen työhön ja vaihteeksi rahan määrä tilillä kasvaa kuukausittain hieman säästöjen sulamisen sijaan, kiinnostaisi tyrkätä satanen tai pari kuukausittain yhteen tai useampaan rahastoon muhimaan. Indeksi kiinnostaa lähinnä alhaisten kulujen takia ja koska olen varsin pessimistinen indeksin voittamisen suhteen vähänkään pidemmällä aikavälillä, meikäläisen hyvin rajallisella näkemyksellä minkään suhteen.
Pian lähtee kunnon mälli! Ostan tonnilla per perinteinen suomalainen iso yritys. Ei ne mihinkään katoa, ainakaan kaikki. Just tällaista olen odottanut vuosia, kun viime notkahduksen nukuin pommiin (lue: en uskaltanut tarpeeksi).
Laitan Fortumia, Neste, UPM, Wärtsilä jne. Heti kun toista päivää nousee, niin ostan. Eli tämän hetkistä pohjaa odotellessa...
Aika herkillä olet ostamassa. Itsellä on melkein sama tilanne kuin sinulla. Viime notkahdus meni opiskelijalta pahasti ohi, kun ei rahaa ostoihin ollut, mutta nyt on tarkoitus ostella pohjilta isosti. Itse odotan kuitenkin että olisi edes vähän enemmän tukevaa maata jalkojen alla. Kuitenkin pari nousupäivää voi tulla väliin parin vähän paremman uutisen perässä. Lisäksi osakemarkkinat seilaavat nyt pääsääntöisesti alaspäin. Ainut tilanne jossa ostan suoraan romahduksesta on se että hinnat ovat alempana kuin edellisessä tiputuksessa. Toki yksittäisissä osakkeissa voi tulla uskomattomia ostopaikkoja kun jotain pienehköä firmaa myydään paniikissa paljon.
Eikös nyt kannattaisi ihan rauhassa odotella, näin maalaisjärjellä ajateltuna, en sitten tiedä London school of economics järjellä ajateltuna. Odottakaa ihan rauhassa sitä pohjaa, syksy tulee olemaan vielä tosi hurja, oma villi veikkaus.
Mitään odottelua, laskeviin kursseihin ostoja sisään vaan. Tottakai miinuksille mennään monin paikoin mutta tuleepahan koko rymäys hyödynnettyä. Jos ostaa sekä laskussa, pohjalla että nousussa se on minusta parempi kuin että ostaa pohjalla, nousussa ja huipulla.
Jos oot varma jatkuvasta laskusta niin miksi et shorttaa? Miten tunnistat pohjan, ettei osu pariin rekyylipäivään ja sitten paniikissa myy pois kun "meni huti" pohjilta ja lasku jatkuukin?
Itsekin käytän maalaisjärkeä enkä school of economics -järkeä ja minun maalaisjärki ei riitä kovin tempolevaan kaupankäyntiin, joten ostan pitkään salkkuun, en myy.
Tottakai miinuksille mennään monin paikoin mutta tuleepahan koko rymäys hyödynnettyä. Jos ostaa sekä laskussa, pohjalla että nousussa se on minusta parempi kuin että ostaa pohjalla, nousussa ja huipulla.
Noh onhan se totta tämäkin. Koskaan ei vaan tiedä mitä kurssit tekevät tulevaisuudessa. Jotkut ovat toki sitä mieltä että lasku jatkuu vielä ja ostoja kannattaa pantata. On kyllä vaikea tietää mitä tekee. Itse en odota nopeaa nousua kursseilta niin en pidä laskun päättymisen odottelua huonona vaihtoehtona.
Edellisiin kommentoisin sen verran, että nyt mukaan vaan, älkää antako vaihteluiden hämätä. Nyt ollaan pohjilla tai ainakin lähellä. Pitkällä aikavälillä ei voi hävitä.
Vielä kommentoisin sen verran, että parhaat osta/myy -syklit minulla on ollut vuoden luokkaa eli pidän n. vuoden ja sitten vaihdan yhtiöitä tai pidän taukoa. Viimeisenä kolmena vuotena olen tehnyt pelkillä osakesijoituksillä n. 40 % nousut + osingot. Tähän päälle korko- ja rahastosijoitukset, jotka ovat sitten pidemmän aikavälin sijoituksia.
Säästötilillä olisi 2kE "ylimääräistä" ja ajattelin, että josko sen sijoittaisi Nokiaan? Hinta näyttää olevan nyt pohjamudissa, pystyykö tuo tuosta enää enempää tippumaan? Mitkä on pahimmat näkymät nokian osakkeiden kannalta, mitä voi tulevaisuudessa käydä?
Nokia menettää asetelmiaan koko ajan, mutta jos uskoo että Nokia pystyy hittimalleja tekemään tulevaisuudessa, niin siihen kannattaa sijoittaa. Osake pystyy helposti tippumaan vaikka kahteen euroon, jos ei Nokia pysty uutta tuomaan markkinoille.
Tällä hetkellä sellainen ale käynnissä, että pörssissä on monia paljon parempiakin firmoja tarjolla.
Kattelin taas vaihteeks OP-Venäjä rahastoa joka mulla on ollu nyt aika kauan tuolla sijoitustilillä... 27% näytti miinusta siitä kun sen ostin. En tiedä paljonko nuo ylipäätään voi laskea, mutta jotenki on niin ristiriitaset tunteet tämän suhteen, että pitäiskö myydä ennen kuin menee aivan liikaa pakkaselle (vaikka tuo on jo todella paljon) vai odottaa jos se sieltä joskus vielä nousisi että siitä saisi vähintään omat pois.
Onko kokeneemmilla vinkkejä miten tämmösessä toimia?
Osakkeetkin on aika paljon miinuksella tällähetkellä, mutta ne on semmosia pidemmän tähtäimen osakkeita ja vielä suhtkoht varmoja firmoja että niistä en ole sillee huolissani...