Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Oletko muuten tsekannut Kauppalehden foorumilta tuon Panostaja keskustelun? Siellä on todella paljon hyvää tietoa yhtiöstä, vaikka pitkässä ketjussa on turhaa eipäsjuupas väittelyäkin, kuten millä tahansa foorumilla on joskut tapana olla.

Itselläkin on ensvuonna aikomus lisäillä. Jos vaikka osinkodipistä kattelis seuraavan kerran.

Itselläni on UPM:ää ja Orionia. Orionilta tullee varmaan 0,9-1,0 euroa per osake, vaikkaan tuon haarukan yläpäätä. UPM antanee ehkä 40 senttiä. Stockasta ei hajuakaan kun en ole ikinä edes seurannut.

Kyllä oon käynyt tuota keskustelua läpi ja on se antanut itelle uutta informaatiota ja suhtautumista yhtiöön. Kiitos vain sulle, että jaksat olla siellä aktiivinen ja jaat infoa, josta "junnu" saa uutta perspektiiviä :thumbs:

Aika samanlaiset suunnitelmat itellä seuraavan ostoajankohdan kanssa ja täytyy toivoa, että löytyy rahakas kesätyö(toivottavasti työ ylipäänsä), että voi vähän sijoitella silloin lisää.

Joo samoja lukuja oon funtsinut Orionille ja UPM:lle ja mielellään toivoisin, että Orion maksaisi lähemmäs euron kuin 90 senttiä, kun tarkoitus olisi piakkoin myydä. UPM on ehdottomasti pitkällä tähtäimellä mukana samoin kuin Stockmannkin. Sitä nyt voi vähän jännäillä laskeeko osinko selvästi edellisestä vai voisiko jopa olla parin sentin korotus.

Anyway kuitenkin ihan mukavasti oon saamassa osinkoja joka tapauksessa :)

Muistanko oikein, että olet tienannut tuon omaisuutesi lähinnä pitkävedosta ja pokeria pelaamalla?
Puoliksi oikein. Urheiluvedonlyönti on ollut aikanaan helvetin kallis harrastus, jonka olen sittemmin tajunnut (lähes kokonaan) lopettaa. Pokeri on työtä josta tienaa rahaa.

Siinä tapauksessa uskoisin, että siedät kohtalaisen paljon riskiä.
Kyllä.

Arvelisin myös, että siirryt pikkuhiljaa isompiin panoksiin pokerissa ja sitäkautta isompiin voittoihin.
Tää on varmaankin useimmilla pokerinpelaajilla tavoite. Oon kyllä ihan tyytyväinen tämmösiin +100k€ vuosiinkin. Oon kuitenkin 90% varma, että ensi vuonna tulee enemmän voittoa kuin tänä vuonna.

Eli lähtisin suosittelemaan osakesijoituksia ja pientä puskurirahastoa.
Puskurirahasto toki näiden sijoitusten lisäksi. Laskin että ton puskurirahaston ja pelikassan lisäks jäis ainakin toi 30k€, mitä ei lähiaikoina tarvita.

Sellaisia vakaita osakkeita jos niitä nyt voi sellaisiksi sanoa on Fortum, Orion, Nokia, Kone, Elisa ja TeliaSonera.
Jotain tämmöstä settiä itsekin ajattelin. Ns. "perusvarmoja", jos nyt osakkeista voi näin sanoa.

Joo totta on ettei ihan muutamaksi vuodeksi kannata sijoittaa osakkeisiin. Tässä tapauksessa kuitenkin oletin, että asuntoon säästetään tulevista tuloista. Kahdessa vuodessa säästää kuitenkin ihan mukavan summan sillä oletuksella, että on noin keskituloinen.
Oon avannut asp-tilin jonne menee se kilo kuussa. Jos ostaa kämpän ennen 2011 loppua, saa valtiolta 3000€ ylimääräistä ilmaista rahaa. Tämä siis koskee asp-säästäjiä, jotka ovat säästäneet vähintään 8 vuosineljänneksen ajan. Ennenmmin tuota "boonusta" ei saa. Tämän takia siis toi 2011 on tavoite. Olishan se hieno ostaa kämppä ilman velkaa, mutta vaatis hieman tulojen nousua ensi vuodelle.

Ajattelin avata ton arvo-osuustilin ihan oman pankin (op) kautta. Jotenkin tuntuu helpommalta kun kaikki tilit samassa pankissa niin näkee kaikki tilit saman salasalan takaa ja rahojen siirtely käy kätevästi. Otan varmaan viittä-kuutta ison yhtiön osakkeita jotenki järkevästi hajautettuna. Täytyy vielä kysyä viisaammilta neuvoa tästä.

Riippuu tietenkin minkä hintaista kämppää olet ostamassa, mutta luulisi se tonni kuukaudessa riittävän säästötahdiksi asuntoa varten. Loput ylimääräiset rahat voisi laittaa osakkeisiin. Pystyt varmaan tekemään sen verran isoja kertaostoja osakkeisiin, että OP:kin on välittäjänä ihan varteenotettava.
Itselläkin on toi ASP-tili, mutta ei pysty näin opiskelijana hyödyntämään tota bonusta. Paitsi jos myös alkaisi toi pokeri kulkea... Tänään +2,5€ :D

Sellainen vielä, että jos haluat elää osinkotuloilla voisi olla järkevää hajauttaa amerikan osakemarkkinoille. Siellä on paljon yrityksiä jotka jakaa 4 kertaa vuodessa osinkoa, jotkut ETF:t ja rahastot jopa kerran kuukaudessa. Useilla on myös ollut kasvava osinko jo pitkään.

Kyllä oon käynyt tuota keskustelua läpi ja on se antanut itelle uutta informaatiota ja suhtautumista yhtiöön. Kiitos vain sulle, että jaksat olla siellä aktiivinen ja jaat infoa, josta "junnu" saa uutta perspektiiviä :thumbs:

Aika samanlaiset suunnitelmat itellä seuraavan ostoajankohdan kanssa ja täytyy toivoa, että löytyy rahakas kesätyö(toivottavasti työ ylipäänsä), että voi vähän sijoitella silloin lisää.

Joo samoja lukuja oon funtsinut Orionille ja UPM:lle ja mielellään toivoisin, että Orion maksaisi lähemmäs euron kuin 90 senttiä, kun tarkoitus olisi piakkoin myydä. UPM on ehdottomasti pitkällä tähtäimellä mukana samoin kuin Stockmannkin. Sitä nyt voi vähän jännäillä laskeeko osinko selvästi edellisestä vai voisiko jopa olla parin sentin korotus.

Anyway kuitenkin ihan mukavasti oon saamassa osinkoja joka tapauksessa :)

Sitten ei muuta kun yhtiökokoukseen tammikuun 27. päivä. Itse olen menossa jos ei mitään ihan älytöntä estettä tule. Tuolla tapaa johdon ja heidän kanssaan pääsee takuuvarmasti keskustelemaan jos nyt ei ihan tungokseksi asti ole keskustelijoita. Siis Panostajasta puhun nyt.

No luultavasti Orion sen lähemmäksi euron maksaa, kun ei tuo tulos ainakaan laskusuunnassa ole ollut.

Orion on kova! Myin melkee kaiken ja ostin pari kuukautta sitte Orionia niillä rahoilla 11,80-12,50 väliltä.

Euro per osake osinkoo ois kiva :)

On tullu melkee päivittäin seurattua noita kursseja, ja oon sitä vaan ihmetelly että miten se B-osake on voinu olla kalliimpi ku A-osake tolla Orionilla?

Nojoo, yleensä se korjaantunu kyllä parissa päivässä oikein päin.

Sitten ei muuta kun yhtiökokoukseen tammikuun 27. päivä. Itse olen menossa jos ei mitään ihan älytöntä estettä tule. Tuolla tapaa johdon ja heidän kanssaan pääsee takuuvarmasti keskustelemaan jos nyt ei ihan tungokseksi asti ole keskustelijoita. Siis Panostajasta puhun nyt.

Saapa nähdä - tiukkaa tekee töiden kanssa, kun jo nytkin siirrellyt ja vaihdellut vuoroja ahkerasti työkavereiden kanssa. Tulevaisuudessa ehdottomasti pitää päästä joskus paikalle kyselemään johdolta jotain.

Saapa nähdä - tiukkaa tekee töiden kanssa, kun jo nytkin siirrellyt ja vaihdellut vuoroja ahkerasti työkavereiden kanssa. Tulevaisuudessa ehdottomasti pitää päästä joskus paikalle kyselemään johdolta jotain.

Itse pystyn työt järjesteleen aina jotenkin, eli yhden päivän saa vapaata. Mutta isompi ongelma on saada lapsenvahti joka hakee pojat päiväkodista.

Mutta täytys yrittää 2-3 yhtiökokousta käydä läpi. Panostaja, Olvi ja Fiskars nyt ois suunnitelmissa.

Otan varmaan viittä-kuutta ison yhtiön osakkeita jotenki järkevästi hajautettuna. Täytyy vielä kysyä viisaammilta neuvoa tästä.
Dodii. Mielipiteitä yhtiöistä, salkun toimialahajautuksesta tai ihan mistä tahansa? Jos noihin kaikkiin survois ihan kristillisen tasajaon mukaan 1/7 summasta x ja ehkä täydentää sitten ensi vuonna riippuen miten paljon ylimääräistä kertyy yms.

Perusteollisuus:
Outokumpu
Talvivaara
Kemira

Energia:
Neste oil

Terveydenhuolto:
Orion

Yhdyskuntapalvelut:
Fortum

Informaatioteknologia:
Nokia

Dodii. Mielipiteitä yhtiöistä, salkun toimialahajautuksesta tai ihan mistä tahansa? Jos noihin kaikkiin survois ihan kristillisen tasajaon mukaan 1/7 summasta x ja ehkä täydentää sitten ensi vuonna riippuen miten paljon ylimääräistä kertyy yms.

Perusteollisuus:
Outokumpu
Talvivaara
Kemira

Energia:
Neste oil

Terveydenhuolto:
Orion

Yhdyskuntapalvelut:
Fortum

Informaatioteknologia:
Nokia

Ihan hyvältä näyttää. Orionille vaihtoehtona voisi olla myös Oriola-KD. Lisäksi joku kaupan alan yritys sopii mukaan, ehkäpä Stockmann? Rahoitussektori puuttuu myös, esimerkiksi Sampo tai jokin kiinteistösijoitusyhtiö (Citycon, Sponda) täydentäisi kokonaisuuden.

Toisaalta koska siedät riskiä niin sitä voisi ottaa osana salkkua: tuonne sopisi esimerkiksi Basware, Teleste tai joku muu pienempi kasvuhakuinen yritys mukaan. Historiallisesti pienemmät yritykset tuottavat hieman paremmin kuin suuret, mutta kaupan päälle tulee isompi volatiliteetti (=riski). Osana hajautettua salkkua riskiä kuitenkin kannattaa ottaa.

Kiitoksia vinkeistä. Laitoin arvo-osuustilin avauspyynnön osuuspankin verkkopankin kautta viime yönä ja pankkitäti soitteli tuossa tänään iltapäivällä kysyen minkälaista limittiä olin ajatellu.

-"Ajattelin semmosen 25-30000e salkkua alkuun ja sitten pienemmillä täydennelleen pikkuhiljaa"
-"Aijaa, mulla ei kyllä nyt riitä valtuudet tommoseen. Täytyy kysyä ylemmältä taholta"

Myöhemmin tuli viesti:

"Hei! Sinulle on nyt avattu arvo-osuustili. Limiitiksi siihen tuli nyt 17.000 euroa. Tähän päätökseen sijoituspäällikkömme tuli tässä vaiheessa. Jos ehdottomasti haluat siihen muutosta niin palaa asiaan vielä myöhemmin. Oletko pääasiallisesti opiskelija, vai onko sinulla myös palkkatuloja?"

Eikai tolla käytännön merkitystä ole, täytyy vaan ottaa useammassa osassa noi osakkeet.

Salkku alkaa muotoutua.

Nokia
Orion
Fortum
Neste Oil
Talvivaara
Outokumpu
Stocman A
Teleste
Pohjola bank

Tämmöset osaketoimeksiannot tein hajauttaen ton limitin puitteissa, mutta läpi ehti mennä vain toi Talvivaara. Pörssissä käydään kauppaa ilmeisesti seuraavan kerran tapankinpäivänä.

Onko tolla käytännön merkitystä mitä tohon "rajahinta" kohtaan laittaa? Eikös se osta kuitenkin aina halvimmat saatavilla olevat, vai kuinka? Salkun kokoonpanosta saa myös sanoa mielipiteitä.

Mun mielestä kaikki EQ:n kautta tekemäni osto- ja myyntitoimarit ovat toteutuneet nimenomaan sillä rajahinnalla.

Joku enemmän treidaava voi varmaan tarkentaa.

Eikös Stockalta yleensä osteta B:tä? Maanantaina on seuraava pörssipäivä.

Minusta rajahinnalla laitetaan vain bidi/offer rajahinnalla, toteutuu tai ei. Muutenhan pitäisi antaa top tai limit -hinta? Minusta tuossa on tarpeettoman paljon eri papereita, mutta suosittelen ihan itse miettimään kun omat rahasi ovat:)

Tästä pitikin kysyä, mitä eroa on A ja B osakkeella?

A osake on yleensä äänivaltaisempi ja vähemmän vaihdettu. Jos enemmän ääniä omaavaa osaketta saa yhtä halvalla kuin tuota 1 ääni ja 1 osake suhteessa olevaa, niin sitä kannattanee harkita. Huono puoli on se, että ovat yleensä vähävaihtoisia. Mutta JOS yhtiö siirtyy yhden osakelajin (normaaliin) syysteemiin, niin yleensä tuo äänivaltasemman osakkeen omistaja saa preemiota.

Mun mielestä kaikki EQ:n kautta tekemäni osto- ja myyntitoimarit ovat toteutuneet nimenomaan sillä rajahinnalla.

Joku enemmän treidaava voi varmaan tarkentaa.
Meinaan siis sitä, että rajahinnaksi laittaa hieman isomman kuin sen hetkinen pörssinoteeraus.

Itse olen ymmärtänyt asian näin:
Jos osakkeen noteeraus on esim 20,00e ja ostotoimeksiannossa (ostettaessa esim 1000 kpl osakkeita) rajahinnaksi lykkää vaikka 20,10 niin kaupat toteutuvat halvimmalla mahdollisella hinnalla, millä löytyy myyjiä rajahintaan asti.

Esimerkki: Pörssissä odottaa kahden myyjän (myyjä A:lla ja myyjä B) toimeksianto, toisessa myyntirajahinnaksi on laitettu 20,10 ja toisessa 20,00. Sitten tulee ostaja Timben ostotoimeksianto (rajahinta 20,10). Väite kuuluu: Saan alempaan hintaan maksimimäärän osakkeita, ja mikäli ne loppuvat kesken, loput ostetaan kalliimmalla rajahintaan asti. Jos myyjällä A on 1000kpl osakkeita myynnissä, saan ne hintaan 20,00. Menikö oikein?

Perusjutut selväksi tässä vaiheessa :D

Meinaan siis sitä, että rajahinnaksi laittaa hieman isomman kuin sen hetkinen pörssinoteeraus.

Itse olen ymmärtänyt asian näin:
Jos osakkeen noteeraus on esim 20,00e ja ostotoimeksiannossa (ostettaessa esim 1000 kpl osakkeita) rajahinnaksi lykkää vaikka 20,10 niin kaupat toteutuvat halvimmalla mahdollisella hinnalla, millä löytyy myyjiä rajahintaan asti.

Esimerkki: Pörssissä odottaa kahden myyjän (myyjä A:lla ja myyjä B) toimeksianto, toisessa myyntirajahinnaksi on laitettu 20,10 ja toisessa 20,00. Sitten tulee ostaja Timben ostotoimeksianto (rajahinta 20,10). Väite kuuluu: Saan alempaan hintaan maksimimäärän osakkeita, ja mikäli ne loppuvat kesken, loput ostetaan kalliimmalla rajahintaan asti. Jos myyjällä A on 1000kpl osakkeita myynnissä, saan ne hintaan 20,00. Menikö oikein?

Perusjutut selväksi tässä vaiheessa :D

EQ:lta löytyi seuraavaa:

"Mitä tapahtuu, jos ostotoimeksiantoni (myyntitoimeksiantoni) hintaraja on korkeampi (alhaisempi) kuin pörssissä vallitseva myyntinoteeraus (ostonoteeraus)?

Mitä tarkoitetaan hintarajallisella ja päivän kurssiin -toimeksiannolla ?

Hintarajallisessa toimeksiannossa määritellään etukäteen hinta, jolla toimeksiannon halutaan toteutuvan. Tällöin kauppa syntyy rajahintaan tai sitä parempaan hintaan. Rajahinnan käytön hyvä puoli on, että sijoittaja tietää millä hinnalla hän tulee kaupan tekemään. Toisaalta vaarana on, että rajahintatoimeksiantoa ei toteuteta ollenkaan, jos hinta on asetettu liian kunnianhimoisesti ja osakkeen kurssi ei kehitykään sijoittajan kannalta oikeaan suuntaan."

Eli joo, tuon perusteella ainakin on mahdollista, että saa ostettua halvemmalla kuin mitä se rajahinta on. Kuten sanoin tuossa aiemmin, niin ainakin itselläni kaikki kaupat olivat toteutuneet nimenomaan samalla hinnalla kuin mitä se rajahinta oli. Usein tosin tein niin, että laitoin ostotoimareita reilusti alemmaksi kuin millä hinnalla kauppoja keskimäärin tehtiin. Osa noista "pilkeistä" sitten meni läpi ja osa ei.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se on noin, että saat ostettua ne halvimmat osakkeet mikäli sellaisia on. Useasti näin tapahtunut käytännössäkin ja viimeksi just Panostajaa ostaessani.

Laitoin siis ostoon Panostajan osakkeita hintaan 1,40 kpl. Suurin osa toteutui 1,38 hintaan ja loput 1,39 hintaan.

Sitten jos osto ja myyntihinnat on samat, menee saman välittäjän kaupat edelle. Eli joskus voit yrittää ostaa laidasta, etkä saakkaan vaikka kauppoja toteutuu koko ajan. Silloin voi siis olla, että joku myy eri välittäjän kautta mikä sulla on ja taasen joku kolmas käyttää samaa välittäjää mitä myyjä ja haluaa ostaa samalla hinnalla mitä sinä.

Kolmas tekijä on sitten aikajärjestys. Eli jos välittäjän perusteella ei kauppa ratkea, niin sitten osakkeet saa se joka syötti toimarinsa sisään ensimmäisenä jne.

Näillä on merkitystä kun ostaa vähävaihtoista osaketta ja varsinkin jos itsellä on joku harvinaisempi välittäjä. No tosta selviää kun tarjoaa sentin enemmän mitä muut. Hinta on aina se ykköstekijä kuitenkin.

Eli joo, tuon perusteella ainakin on mahdollista, että saa ostettua halvemmalla kuin mitä se rajahinta on. Kuten sanoin tuossa aiemmin, niin ainakin itselläni kaikki kaupat olivat toteutuneet nimenomaan samalla hinnalla kuin mitä se rajahinta oli. Usein tosin tein niin, että laitoin ostotoimareita reilusti alemmaksi kuin millä hinnalla kauppoja keskimäärin tehtiin. Osa noista "pilkeistä" sitten meni läpi ja osa ei.

Joo ja tässä kannattaa sitten muistaa se, että tuo syväpilkki ei aina nappaa sitten täydellä määrällä. Eli jos olet ostamassa vaikka 1000 kpl osakkeita, voi olla ettei myyntiin tulekkaan kuin 100 kpl asettamallasi hinnalla. Tämä vaikuttaa kaupankäyntikuluihin, eli jos ostotoimarin voimassaoloaikana ei tule määrä täyteen, saattaa kuluja mennä vähän enemmän. Ei nyt iso merkitys, mutta hyvä tämäkin asia tietää niin ei tartte foliohattujuttuja kehitellä. ;) Joku kun voi kiusallaan myydä yhden ainoan osakkeen. Se on kiva jos osakkeen hinta on 1 euron kappale ja ostotoimarin minimi on 5 euroa. Saa vähän hinta nousta että saa omansa pois. :D

On täs päässy kertymään taas parisen tonteria joilla vois spekuloida osakkeilla.

Varmaan kauppaa ei tule käytyä kovin aktiivisesti, ostan jotain ja myyn joskus. Tuskin kovin kummoista portfoliota, ehkä jotain paria firmaa voisi ostella tässä vaiheessa.

Olen joskus useampi vuosi sitten käynyt vähän kauppaa EQ:n kautta ja mulla siellä on tällä hetkellä "nukkumassa" arvo-osuustili (eli ei mene sitä 2e/kk kulua).

Mikäs tämmöiselle semipassiiviselle piensijoittajalle olisi edullinen näinä päivinä välittäjä? Onko se tuo EQ vieläkin vai onko markkinoilla muitakin? Enpä ole juuri noita seurannut viime vuosina, joten muuta käsitystä ei ole kuin se, että peruspankit (ainakin OP jonka asiakas olen) on kalliita ja EQ ainakin on ollut edullinen.

Eli aktivoinko tuon EQ:n tilin vai teenko tilin muualle?

Back
Ylös Bottom