Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Onhan tämä viiden prosentin lasku kieltämättä aika messevä. Irlannissa -13%. Saa nähdä minkä reaktion bailout planin varmistuminen saa aikaan rapakon takana. Nyt -3,6%.

Mitäs muuten tuumitte Rautaruukin hintatasosta tällä hetkellä? (29.9.2008) Tunnusluvut aika kivat: P/B = 1, P/E = 4,7, osinkotuotto 14%. Korkea omavaraisuusaste, lähes velaton.

En ole perehtynyt yritykseen kovinkaan tarkasti, mutta mitä tarkalleen ottaen markkinat hinnoittelevat tuohon osakkeeseen?

Minäkin otin pikkuisen erän. Alle tasearon aletaan olemaan ja tämä yhtiö kestää kyllä tällä taseella rankankin taantuman.

Pari muutakin toimaria kilahti kiinni, eli nyt jäädään näiden kanssa katsomaan loppuvuoteen. Eli seuraavat ostot jos ihan järkky romahdus tulee, muuten reilu tauko ja rahankeruuta.

Noniin nyt aletaan kohta rommaamaan! Lyön vetoa, että vuodenvaihteessa on OMXH 30% alempana (= 4 818 tai alle) kuin tämänpäivän päätöskurssi 6883. Nyt on muuten oiva tilanne siirtää rahoja korkotalletuksiin tai oikeastaan AAA:n (hajauttamalla korkomarkkinat saa pienennettyä riskiä verrattuna yhden pankin talletukset + muut hyödyt) sillä nyt eletään niitä aikoja jolloin tulonsiirto tulee velallisilta tallettajille. Osakemarkkinoilla ei tulla tekemään tiliä ainakaan seuraavaan kahteen kvartaaliin ellei osta putteja/shorttaa.

UGH Oraakkeli on puhunut;)

Eiköhän huomenna tee kipeää muissakin pörsseissä. Nasdq Nokia mm. tippunut melkein 10 %.

Mullakin lähes kaikki varat AAA:ssa ja jotain pankkitalletuksia. Osakkeissa ei ole tällä hetkellä kiinni kuin puolen kuukauden palkka.

No älä turhaan murehdi mitä markkinat tekevät. Välillä nousee, välillä laskee. On lähes mahdotonta ajoittaa ostot pohjalle. Pitää vain yrittää analysoida osakkeita ja ostaa niitä yleensä ottaen edulliseen hintaan.

No älä turhaan murehdi mitä markkinat tekevät. Välillä nousee, välillä laskee. On lähes mahdotonta ajoittaa ostot pohjalle. Pitää vain yrittää analysoida osakkeita ja ostaa niitä yleensä ottaen edulliseen hintaan.

Pahalta näyttää huomista ajatellen: http://money.cnn.com/data/markets/sandp/

Jos sopu roskapankista saadaan, tulee tälle viikolle kova rebound-päivä. Odotin kuitenkin tätä jo maanantaille perjantaina ja huomiselle tänään.

Kauppalehden palstalla arveltiin, että kyseessä voisi olla sisäpiirin näytelmä, jolla ensin jaetaan reaaliomaisuutta kavereiden kesken pakkorealisoinneista ja sitten pelastetaan talous tukipaketilla.

Milläs meinaat että tuo sopu saadaan aikaiseksi, kun edustajainhuone kaatoi tuon lainsäädäntöehdotuksen? Fedillä ei ole enää tarpeeksi rahaa (käsittääkseni jotain 200 miljardia dollaria jäljellä, loput on jo jaettu markkinoille). Jos Pelosi kutsuu uuden äänestyksen, onko lopputulos eri? Jos poliitikot eivät tosiaankaan anna lupaa veronmaksajien rahojen käyttämiselle, niin silloin niitä ei todellakaan käytetä pankkien pelastamiseksi.

Tietenkin voi olla, että jenkkipankit fuusioituvat ulkomaalaisten pankkien kanssa (esim. Mitsubishi) mutta mutta. Ei hyvältä näytä.

Eiköhän huomenna tee kipeää muissakin pörsseissä. Nasdq Nokia mm. tippunut melkein 10 %.

Mullakin lähes kaikki varat AAA:ssa ja jotain pankkitalletuksia. Osakkeissa ei ole tällä hetkellä kiinni kuin puolen kuukauden palkka.

No sitten vain sellainen -10% päivä tännekin ja minä löyn loputkin kiinni. Sitten kattellaankin näillä ensi kevääseen asti kiltisti. Jos taas tuollainen miinuspäivä tulisi ja sitä seuraisi vastaava nousu, myisin todennäköisesti jotain mahdollisia pikavoittoja pois.

Se on ihan hienoa, jos joku osakkeisiin haluava on nyt kokonaan käteisellä. Mutta jotenkin tuntuu, että tällainen henkilö ei ole koskaan menossakaan täydellä painolla osakkeisiin, tai sitten haisee vedätys. Enkä tarkoita nyt sinua sivis tällä.

Kauppalehden puolella noita 90% käteisessä miehiä riittää ja kun pohjat jossian kohtaa on ohitettu, on ne yllättäin 90% osakkeissa miehiä. ;)

Mitäs mieltä olette esim. Sammon tilanteesta? Kassassa rahaa vähintään kiitettävästi, koskas joku kilpailija kaatuu Sammon syliin? Nallukka varmaan ainakin tietäisi mitä ostaisi...

No sitten vain sellainen -10% päivä tännekin ja minä löyn loputkin kiinni. Sitten kattellaankin näillä ensi kevääseen asti kiltisti. Jos taas tuollainen miinuspäivä tulisi ja sitä seuraisi vastaava nousu, myisin todennäköisesti jotain mahdollisia pikavoittoja pois.

Se on ihan hienoa, jos joku osakkeisiin haluava on nyt kokonaan käteisellä. Mutta jotenkin tuntuu, että tällainen henkilö ei ole koskaan menossakaan täydellä painolla osakkeisiin, tai sitten haisee vedätys. Enkä tarkoita nyt sinua sivis tällä.

Kauppalehden puolella noita 90% käteisessä miehiä riittää ja kun pohjat jossian kohtaa on ohitettu, on ne yllättäin 90% osakkeissa miehiä. ;)

Mä en varmaan ole missään vaiheessa menossa all-in osakkeisiin. Jotain on nyt laskevilla markkinoilla tullut ostettua pitkään salkkuun (Neste Oil ja Nokia), sen jälkeen kun indeksi alitti n. 7300 pistettä. Yritän ostaa vain sellaisia, joita todella haluan pitää salkussa.

Vaikka osakkeet nyt lähiaikoina dippaavatkin varmaan rajusti, niin ostopaikkojahan siinä tarjotaan. Jossain vaiheessa kuplaa aletaan taas rakentamaan velkarahalla, joten nytkin ostetut osakkeet ovat siinä vaiheessa plussalla.

No minä olen viimeksi ollut long markkinoilla heinä-elokuussa 2007, jolloin myin kaikki rahasto-osuuteni. Olen nyt 100% cash, tosin tämä ei ole aivan yhtä hienoa kuin miltä kuulostaa (olen köyhä opiskelija). ;)

Mielessäni on muutama yhtiö, joita harkitsen vakavasti ostavani: Nokia, Rautaruukki, Amanda Capital. Kaikki vakavaraisia ja kohtuullisen edullisia lappuja.

Eli menisin käytännössä "all in", kuten Timbakin, ja seuraavan kerran sijoitusvaraa olisi vasta parin-kolmen kk:n päästä.

Itse olen ollut lähes AAA miehiä yli vuoden ajan (tosin pakon sanelemana erinäisistä syistä johtuen). Taisin jo viime syksynä mainita oman filosofian jota noudattaisin jos olisin eri tilanteessa. Eli en henk koht ymmärrä miksi aloittaa ostoja (mutita kuin putteja/shrt positioita) LASKEVIIN kursseihin jos maailman talousdatassa ei ole tullut mitään pitkäaikaisia hyviä uutisia. Mielummin keräisin sitä pääomaa korkorahaston tai vaikkanollakorkoisen tilin kautta kautta (vältetyt tappiot) ja aloittaisin ostot vasta kun talousdata olisi hyvää ja kurssit ovat nousseet riittävän kauan (= sen hetkiset todennäköiset pohjat nähty). Nyt jos on ostellut laskeviin kursseihin vaikkapa vuoden ajan on menettänyt A) korkotuoton ja B) arvonalenemisen aihettaman häviön osingoilla korjattuna.

Oon katellu samaa. Puolet noista puhuu täyttä paskaa, tuskin ovat koskaan osakkeita omistaneetkaan..

Itse olen ollut lähes AAA miehiä yli vuoden ajan (tosin pakon sanelemana erinäisistä syistä johtuen). Taisin jo viime syksynä mainita oman filosofian jota noudattaisin jos olisin eri tilanteessa. Eli en henk koht ymmärrä miksi aloittaa ostoja (mutita kuin putteja/shrt positioita) LASKEVIIN kursseihin jos maailman talousdatassa ei ole tullut mitään pitkäaikaisia hyviä uutisia. Mielummin keräisin sitä pääomaa korkorahaston tai vaikkanollakorkoisen tilin kautta kautta (vältetyt tappiot) ja aloittaisin ostot vasta kun talousdata olisi hyvää ja kurssit ovat nousseet riittävän kauan (= sen hetkiset todennäköiset pohjat nähty). Nyt jos on ostellut laskeviin kursseihin vaikkapa vuoden ajan on menettänyt A) korkotuoton ja B) arvonalenemisen aihettaman häviön osingoilla korjattuna.

Toki tossa korkotuoton menettää, mutta jo osinkotuotto on samaa luokkaa, ei menetä sitäkään. Pitkässä juoksussa on ihan sama, että jos ostat osaketta A 12 eurolla ja sen pohja onkin 10 eurossa, mutta ostatkin sitä vasta kun se on tukevasti noussut taas tuohon 12 euron tasoon. Mitä tossa menetit jos yhtiö maksoin omistuajasta hyvää osinkoa?

Mulla on aikaa odottaa.

Ja mitä tulee arvonalenemiseen, niin tuo on menetetty siinä kohtaa kun osakkeesta irtautuu. Jos horisontti on 10 vuoden päässä (esim.) on aika turha miettiä muutaman kuukauden tai vaikka 1-2 vuoden kehitystä. Enkä tässä tarkoita että pitäisi jääräpäisesti holdata huonoa osaketta. Jokainen tekee virhesijoituksia, tekipä ne sitten nouseviin tai laskeviin kursseihin.

Back
Ylös Bottom