Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Virtaako veri kadulla nyt tarpeeksi vuolaasti? Onko ruumiita jo tarpeeksi?

Notta ostetaanko vaiko eikö osteta? Moni lappu on nyt todella houkuttelevissa hinnoissa.

Jos analysointisi johdattavat sinut pitämään jotain osaketta edullisena, osta se. Jos sen hinta laskee myöhemmin, osta sitä lisää. Äärimmäisen harva onnistuu ajoittamaan ostonsa pohjalle, joten ei kannata edes yrittää. Riittää että ostettava osake on edullinen.

Jos ajallisesti katsoo osakkeiden nousuja ja laskuja niin kukin trendi on kestänyt yli vuoden. Tässä valossa vuoden alusta alkanut laskettelu loppuisi vasta ensi vuoden keväällä tjsp.

Jos analysointisi johdattavat sinut pitämään jotain osaketta edullisena, osta se. Jos sen hinta laskee myöhemmin, osta sitä lisää. Äärimmäisen harva onnistuu ajoittamaan ostonsa pohjalle, joten ei kannata edes yrittää. Riittää että ostettava osake on edullinen.

Ostot on jo aloitettu kuukausia sitten. Voitot/tappiot plus miinus nolla tällä hetkellä.

Haistelin vaan yleistä ilmapiiriä ja ajattelin kysellä mielipiteitä, että joko nyt on se paljon puhuttu "veri virtaa kadulla" -tilanne?

Jos ajallisesti katsoo osakkeiden nousuja ja laskuja niin kukin trendi on kestänyt yli vuoden. Tässä valossa vuoden alusta alkanut laskettelu loppuisi vasta ensi vuoden keväällä tjsp.

Eiköhän tässä ole laskutrendi ollut käynnissä jo yli vuoden. Esim. OMX CAP huiput oli viime vuoden heinäkuussa.

Haistelin vaan yleistä ilmapiiriä ja ajattelin kysellä mielipiteitä, että joko nyt on se paljon puhuttu "veri virtaa kadulla" -tilanne?

Ei ole vielä. Tähän mennessä jokaisen reilumman laskun jälkeen ovat ostajat rynnänneet markkinoille. Yleinen sentimentti on varsin optimistinen.

Juuri näin. Vielä kun muistaa olla erittäin kriittinen reilummin velkaantuneiden yhtiöiden kohdalla, niin tekee pitkässä juoksussa hyviä kauppoja. Velka on paha jos tulos sulaa alta, vahvakassainen yhtiö ei ole tuleva kriisiyhtiö.

Mua ihmetyttää ja v*tuttaa kaikki negatiivisuus mikä maailman taloustilanteessa on päällä. Itse olen ainoastaan fiiliksissä! Turhat skeidat sulaa arvostuksista pois, ja käsittämättömiä ostomahdollisuuksiahan nämä laskut tarjoaa. Itse näen niitä kaikkialla, joko jo nyt tai ennemminkin lähitulevaisuudessa. Laskuista ja niitä seuranneista nousuistahan sijoittajat elävät! Ihme pelkoa ja kitinää medioissa.

Mua ihmetyttää ja v*tuttaa kaikki negatiivisuus mikä maailman taloustilanteessa on päällä. Itse olen ainoastaan fiiliksissä! Turhat skeidat sulaa arvostuksista pois, ja käsittämättömiä ostomahdollisuuksiahan nämä laskut tarjoaa. Itse näen niitä kaikkialla, joko jo nyt tai ennemminkin lähitulevaisuudessa. Laskuista ja niitä seuranneista nousuistahan sijoittajat elävät! Ihme pelkoa ja kitinää medioissa.

Ihan normaalia tää on. Ja vähän kun vielä lasketellaan ja homma tasoittuu, niin mediassa ei puhuta sijoittamisesta enää mitään. Eli tosiaan, kuten sanoit, hyviä ostopaikkoja tässä työnnetään.

Vielä ei muuten mikään mun pilkki ottanut kiinni, aika lähellä tosin parissa ollaan. Eli jos nyt huomenna saatas vaikka parin prosentin laskuavaus, niin saattas jotain tarttuakkin.

Toi muuten on niin totta ku puhutaan sijoitusmarkkinoista. Mediatilaa saa kun kurssit on nousunsa huipun lähellä, ja kun ollaan kunnon noususuhdannetta eletty jo vuosia, sitten uutisoidaan kun väistämätön kurssilasku tulee, sitten ollaan aika hiljaa aika pitkään.

Minusta aika hauskasti on sanottu, että vaikka markkinaa ei voi mitenkään ennakoida, onnistuu ns. tavalliset duunarit siinä hämmästyttävän hyvin, ostaa silloin kun on tosi kallista, ja ollaan aika lähellä huippua ja kun media kertoo osakkeilla vaurastuneista, myydään paniikissa pohjilta kun vielä jotain saisi;)

Kannattaa pääsääntöisesti ajoittaa ostot laskuihin, saa keskimääräistä hintaa halvemmalla salkkuun. Eli nyt eletään suorastaan Joulua!
Mua niin paljon, niin niin niin paljon vituttaa se että tuli lähdettyä nyt aikuistenoikeasti opiskelemaan, jos mulla oisi töitä mättäisin osakesalkkuun rahaa ainakin 500, ellen tonnin kuussa, ja eläisin vaikka roskisdyykkaamalla..
Nyt on mahtavat ostoajat koittaneet. Vaan kun elelee opintotuilla ei voi kauheasti salkkua kasvattaa, salkun allokointia olen pikkuhiljaa painottamassa enenevissä määrin osakkeisiin. Mutta salkun kasvattaminen taitaa olla tehty jo. Pitää oikeesti hakea osa-aikaduuni vaikka kiven alta ja kaikki palkat pistää suoraan salkkuun ja opintotuilla elää. Opintolainan varmaan otan syksynmittaan ja sen pistän osakkeisiin.
Ainoa vaan on se ongelma että multa loppuu tuet 2v päästä, ja en voi pitää osakkeissa lähimainkaan niin suurta osaa varallisuudesta mitä tahtoisin. Jos en kohtaisi ns. henkilökohtaista rahoitusriskiä, mä pitäisin varallisuudesta 90% osakkeissa.

Oi kumpa oisin 10 v vanhempi omanalantöissä oleva kaveri, mä niin haluisin pistää vaikka 2000 euroa kuussa nyt salkkuun ja ostaa kun kerran on halpaa ja elää nyt nää ajat ihan minimaalisesti. Kunhan vaan saisi sitä varallisuutta kasvatettua vaikka väkisin.

Oi kumpa oisin 10 v vanhempi omanalantöissä oleva kaveri, mä niin haluisin pistää vaikka 2000 euroa kuussa nyt salkkuun ja ostaa kun kerran on halpaa ja elää nyt nää ajat ihan minimaalisesti. Kunhan vaan saisi sitä varallisuutta kasvatettua vaikka väkisin.

Älä huoli, kerkeät kymmenen vuoden sisään näkemään varmasti samanlaisen rysäyksen, ellet jopa kaksi. Historiallisesti tarkasteltuna (tiedän mitä näistä sanotaan:rolleyes:) syklin pituus on keskimäärin noin seitsemän vuotta, ja jos jotain muutosta kierrosnopeuteen tapahtuu niin eiköhän tuo nopeudu eikä toisinpäin. Ikuiseen nousuun uskotaan taas muutamien vuosien päästä kun hurmos on päällä, vanhoista opittu, yhteiskunta toimii paremmin jne. ja kun seuraava rysähdys tulee niin taas kaikki Åke Blimblomit ja muut urpot itkevät "kusetettujen" rahojensa perään kun eihän mitään riskiä pitänyt olla olemassa. Ja seuraava herra H vie LoseCapitansa avulla ääliöiden latit. Laskut osoittaa että kapitalismi toimii;)

Hahmottelin seuraavaa pienessä mielessäni:

Kurssit tulevat laskemaan niin kauan, kun markkinoilta häipyy rahaa (wau mikä johtopäätös). Ja sitähän häipyy niin kauan kuin pankkeja menee nurin ja institutionaalisten sijoittajien "pennoset" katoavat pörsseistä ja osa siirtää rahaa raaka-aineisiin, kuten kultaan. Samalla piensijoittajat menevät paniikkiin (aina osa menee, vaikka kuinka sanotaan että "älä myy", kun kurssit ovat alhaalla), koska osa on lähtenyt näihin mielettömän kannattaviin velkavivuttamisiin osakemarkkinoilla.

Seuraavan kerran kurssit lähtevät KUNNOLLA nousuun, kun osakkeita aletaan jälleen kerran ostamaan velkarahalla. Kyseiseen hetkeen saattaa mielestäni mennä vielä hyvinkin pitkään (pahimmassa tapauksessa vuosi tai parikin), koska ongelma on nimenomaan rahoituslaitoksissa tällä kertaa, eli koko järjestelmän perustuksissa. Kyse ei ole "pintatason" ilmiöstä, kuten teknologiakuplan yhteydessä oli.

Kuten yllä tuotiin ilmi, tämäkin kurssilasku unohtuu jälleen jossain vaiheessa ja taas toitotetaan "ei niin voi enää tapahtua, kun meillä on euro ja blaablaablaa..." Ja kurssit nousee velkarahan voimin.

Kohtalaisen alas ovat Suomessa osakkeet tulleet alas tuon piikin jälkeen, kun ei se USA:n mega bailout ollutkaan läpihuutojuttu. Jos hanke kaatuu, tulee varmasti hyviä ostopaikkoja. Sama toisinpäin, eli jos bailout menee läpi, niin tiedossa on luultavasti vähän pidempi ralli.

...Sormi hiipii liipaisimelle.

Kohtalaisen alas ovat Suomessa osakkeet tulleet alas tuon piikin jälkeen, kun ei se USA:n mega bailout ollutkaan läpihuutojuttu. Jos hanke kaatuu, tulee varmasti hyviä ostopaikkoja. Sama toisinpäin, eli jos bailout menee läpi, niin tiedossa on luultavasti vähän pidempi ralli.

...Sormi hiipii liipaisimelle.

Roskpankkidiili tullaan tekemään tavalla tai toisella ja tätä tosiaan seuraa taas idioottiralli vähän aikaa.

Oletan kuitenkin, että idioottirallin jälkeen tajutaan, ettei Yhdysvaltain talous ole roskapankin luomisen (tai sopimus sen luomisesta) jälkeenkään yhtään sen paremmassa jamassa, ja käännytään taas laskuun.

Jospa tietäisi milloin lasku päättyy... olisi rikas :dance:

Tietämättömyydestä johtuen kannattanee kuitenkin tasaisesti (esim. joka kk) ostella hyviksi arvioimiaan osakkeita tässä pohjakosketusta odotellessa, ei tarvitse sitten myöhemmin harmitella ettei tullut ostettua. Tämä sillä edellytyksellä että hermot ja kukkaro kestää :rolleyes:

Maanantaiaamuna on hyviä ostopaikkoja, meni roskapankki läpi tai ei.

Jos se menee läpi lienee hyviä myyntipaikkoja iltapäivällä. Perjantaina virittelin pilkkejä ja niihin nappasi. Voisin keventää maanantaina taas vähän, jos noustaan.

Mitäs muuten tuumitte Rautaruukin hintatasosta tällä hetkellä? (29.9.2008) Tunnusluvut aika kivat: P/B = 1, P/E = 4,7, osinkotuotto 14%. Korkea omavaraisuusaste, lähes velaton.

En ole perehtynyt yritykseen kovinkaan tarkasti, mutta mitä tarkalleen ottaen markkinat hinnoittelevat tuohon osakkeeseen?

Mitäs muuten tuumitte Rautaruukin hintatasosta tällä hetkellä? (29.9.2008) Tunnusluvut aika kivat: P/B = 1, P/E = 4,7, osinkotuotto 14%. Korkea omavaraisuusaste, lähes velaton.

En ole perehtynyt yritykseen kovinkaan tarkasti, mutta mitä tarkalleen ottaen markkinat hinnoittelevat tuohon osakkeeseen?

Luvut oli niin hyvät, että sipaisin jo perjantain pohjilla. Ensi keväälle kaksnumeroinen osinko tulossa, kaiketi.

Back
Ylös Bottom