Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

EQ on tosiaan omasta mielestäni kokemattomalle varsinkin erinomainen helppoutensa takia.
Haluttaessa myös erittäin monipuolinen.
Jos nyt ei tosiaktiivista päiväkauppaa tee pikkuerillä niin ei tuollainen euron, parin ero tunnu missään per kauppa. Nuo verotusta varten printattavat raportit on todella erinomaiset ainakin EQ:lla. Parilla klikkauksella.

Pitkän hiljaiselon jälkeen tullut taas innostuttua aiheesta ja pikkuhiljaa aloin juuri ostella taas kamaa salkkuun (jonka muutama vuosi sitten tyhjäsin kokonaan kun kyllästyin/turhauduin). Nappikauppaa toki, mutta jostain se on lähdettävä.

Sattumoisin nyt kun tuo DN tulee luettua joka aamu, niin siellä oli juttua Tukholman pörssistä. Isommat pelurit ovat tankanneet H&M:ää, Kopparsbergiä ja Ericssonia + jotain muita yhtiöitä, koska heidän mielestään niitä on lyöty liikaa alaspäin faktoihin nähden...

Ericsson ja AstraZeneca olivat ne joita mä harkitsin hintansa puolesta viime viikolla. Päädyin tällä kertaa AstraZenecaan ja Ericssonia mietin tässä kevään ja kesän kuluessa. Hinta nyt tosi halpa, kun on tulosvaroitellut ja verkkobisnes pysähtynyt hetkeksi. Silti tekee takuuvarmasti voittoa ja hyvä firma hyvillä tuotteilla pitkälläkin aikavälillä.

Osakekursseille ei vaan riitä enää voitto vaan supervoitot ja superkasvu. Siksi jotain hyvää voittoa takovista väliaikaisesti kasvun hidastumisesta kärsiviä yrityksiä voi saada todella halvalla. Tuntuu porukoilla joskus menevän sekaisin voitto ja kasvu. Se että "varoittaa kasvun laskeneen" tarkoittaa toisaalta että kasvu jatkuu (hitaampana) ja voittoa taotaan jatkuvasti (jopa isoilla marginaaleilla)! Silti "tulosvaroitus" saattaa romahduttaa kurssin. Sitten jostain hypetysfirmoista maksetaan täysin turhaa ilmaa, kuten Googlesta, Applesta tai monesta suomalaisestakin nykyfirmasta. Maksetaan julmetusti ylihintaa osakkeiden "kasvusta" mikä voi tarkoittaa käytännössä sitä että ostetaan markkinaosuutta tekemällä tappiolla huonoa laatua ja ostamalla kalliilla huonoja yrityksiä. Liikevaihto ja toiminta kasvaa, mutta voitollinen toiminta katoaa.

Aika usein yrityksiä ostetaan kuin kehonrakennuksessa arvioitaisiin bodareita kilo- ja senttilukujen perusteella. Ja kehonrakentajan lyhytaikaista menestystä arvioitaisiin painon kasvulla, mutta ei kiinnitetä huomiota siihen onko painonlisäys bulkkiläskiä vai oikeaa lihasta.

Täytyypä huomenna käydä tämmöisellä Online sijoittamisen alkeet kurssilla ja toivoa että jotain jäis käteenkin. Toisaalta kun se on ilmainen niin ei paljoa haittaa vaikkei jäiskään.

Onkos kukaan muu käynyt näillä?

https://www.nordnet.fi/web/kampanjer/FI/nordnetskolan/kurser.html

Itse itselleni vastaten, oli ihan järkevää juttua eikä omia tuotteita mainostettu suu vaahdossa ollenkaan. Täytyy käydä noissa muissa tässä kevään mittaan kans kuuntelemassa.

Itse itselleni vastaten, oli ihan järkevää juttua eikä omia tuotteita mainostettu suu vaahdossa ollenkaan. Täytyy käydä noissa muissa tässä kevään mittaan kans kuuntelemassa.

oon niin sokea että en näe missä ja milloin noi kurssit järjestetään. kertoisitko sen minulle

sivun ylälaidassa on noita nappeja joista aukee sitten kalenteri josta näkee ajankohdat.

Annetun linkin takaa ei löydy mitään nappeja mihinkään kalenteriin. No mä pistin jo meilillä tiedustelua, mutta jos sellainen kalenteri jostain löytyy, niin ei liene suuri vaiva pistää suoraa linkkiä?

Annetun linkin takaa ei löydy mitään nappeja mihinkään kalenteriin. No mä pistin jo meilillä tiedustelua, mutta jos sellainen kalenteri jostain löytyy, niin ei liene suuri vaiva pistää suoraa linkkiä?

En tiedä onko selaimissa vai missä eroa, mutta joka kerta kun klikkaan tuota tälläkin sivulla olevaa linkkiäni niin aukeaa sivu, jonka ylälaidassa on napit: Nordnet-koulu, kurssikalenteri, yhteytiedot. Näistä taas kurssikalenteri-namiskaa klikkaamalla aukeaa alasvetovalikko jossa lukee kalenteri.

Tässä nyt vielä linkki oikeaan sivuun, mutta kertokaa nyt eikö siellä ole muka ole niitä valikoita:jahas:

https://www.nordnet.fi/web/kampanjer/FI/nordnetskolan/kalender.html

En tiedä onko selaimissa vai missä eroa, mutta joka kerta kun klikkaan tuota tälläkin sivulla olevaa linkkiäni niin aukeaa sivu, jonka ylälaidassa on napit: Nordnet-koulu, kurssikalenteri, yhteytiedot. Näistä taas kurssikalenteri-namiskaa klikkaamalla aukeaa alasvetovalikko jossa lukee kalenteri.

Tässä nyt vielä linkki oikeaan sivuun, mutta kertokaa nyt eikö siellä ole muka ole niitä valikoita:jahas:

Juu, hyvinhän nuo toimii ainakin Firefoxilla ja olen harkinnut menemistä jollekin noista kursseista, jos aikataulu antaa myöden.

Nordnet on pikkaisen halvempi, mutta todellisuudessahan minulla ei ole kokemusta Nordnetista. Korjatkaa jos olen väärässä! Tilanne voi olla nykyisin toisin ja tietoni perustuvat nettipalstojen vertailuhin kun itse päädyin vuosi sitten EQ:hun Nordnetin sijaan.

Minun käsittääkseni tässä on hiukan helppokäyttöisyys ongelmaakin jos on ihan ummikko pörssikaupassa. EQ:ssa voi vain ostaa osakkeita eikä tarvitse tehdä mitään valuuttavaihtoja jne. Kaikki on automaattista ja myös Ruotsin pörssin kauppahinnat näkee suoraan omissa Euroissa. Et joudu missään vaiheessa käsittelemään kruunuja. No ostohinnan kerrot kruunuissa, mutta saat sen heti käännettynä euroiksi ja kruunuja et näe tililläsi missään muodossa. Nordnetissa käsittelet eri rahoja erikseen ja joudut vaihtelemaan valuuttoja?

Minulla taas ei ole kokemusta EQ:sta, mutta Nordnetin asiakas olen. Nordnet on mielestäni helppokäyttöinen ja kuluiltaan hyvin edullinen. Kirjautuessa sisään kysytään käyttäjätunnuksen lisäksi salasana ja avain, jotka pystyt vaihtamaan halutessasi. Kuten mainittiin huonona puolena, salasana tai avain ei vaihdu automaattisesti.

Nordnetilla on käytössä valuuttatilit, jotka ovat myös helppokäyttöisiä. Vaihdettaessa valuuttaa ilmoitat vain määrän jonka haluat vaihtaa ja rahat tulevat valuttatilille. Salkussa näet esim. ostamiesi ruotsalaisten osakkeiden arvon sekä kruunuissa, että euroissa. Nuo valuuttatilit ovat mielestäni toimivat ja tuo valuuttakauppa käy kätevästi.

Olen ollut tyytyväinen Nordnetiin ja varmasti olisin EQ:n palveluihinkin, mutta tarkan punnitsemisen jälkeen päädyin kuitenkin nordnetin asiakkaaksi.

En tiedä minäkään, mutta ei tuonkaan sivun ylälaidassa mulla mitää nappeja näy, selaimena Opera. Mutta kalenteritiedot tossa oli kuten pitikin ja se mulle riitti, kiitän.

Mä ostin 13.70 osingon jälkeen.Aika hyvin bongasit.Jospa ne alzheimer lääkkeet sais myynti luvan..;)

Meni vasta-alkajaltakin edes yksi kauppa nappiin. :)

Oma mutu on, että OMXH menee vielä kevään tai kesän aikana reilusti alle 9000 pisteen, jolloin ostopaikkoja tulee lisää. Punaisia kelejä odotellessa....

...Vaikka tämänpäiväinen Tellun nousu kyllä lämmitti mieltä.

Meni vasta-alkajaltakin edes yksi kauppa nappiin. :)

Oma mutu on, että OMXH menee vielä kevään tai kesän aikana reilusti alle 9000 pisteen, jolloin ostopaikkoja tulee lisää. Punaisia kelejä odotellessa....

...Vaikka tämänpäiväinen Tellun nousu kyllä lämmitti mieltä.

Kyllä tuo aika todennäköstä on, että alle 9000 pisteessä vielä kesän ja syksyn mittaan käydään. Mutta sitä odotellessa, hyviä ostopaikkoja saattaa sitten avautua.

Tellun nousut ei paljon lämmitä, kun myin ne tossa joku aika sitten vitosella pois. Taas se nähtiin, että mitään ei kannattaisi koskaan myydä, vain ostaa. ;)

EDIT: Tosin, jos ei nopeasti jotain konkreettista tapahdu Tellun suhteen, saattaa se valua taas lähelle tota 4,50 hintaa. Sitten kattelen itsekin, josko otan sen takas salkkuun. Nousihan se Nordeakin taannoin reippaasti ostohuhujen alla, mutta nopeesti tuli alas kun ei mitään alkanut kuulumaan.

Perkeleen ranskalaiset :jahas: Pari viikkoa venaillut, että Tellu valuisi lähemmäs 4,50 tasoa niin sitten ne viiksekkäät patonginpureskelijat keksii laittaa ostohuhuja liikkeelle. No joo, onhan kyseistä puljua kaupattu suuntaan jos toiseen viimeset viis vuotta niin tuskin omistaja nyt aivan heti on vaihtumassa, joten hyvin kerkee vielä lasketella takaisin itselle mieluisalle tasolle :)

Oma veikkaus on, että hyvin lähelle 8000 pongon rajaa painuu OMXH ennen syksyä, samalla sahaavalla laskettelulla jatketaan. Odotan, että Atrian ja Keskon tulosvaroitusten kavereiksi saadaan vielä useita. Ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista, että nykyisen markkinatilanteen vallitessa lähes tulkoon joka yritykseltä odotetaan ATH tuloksia tänä vuonna. Analyytikot ja taloustoimittajat rauhoittelee, että talouden hidastuminen ja tuloksien heikentyminen on jo suurimmaksi osaksi diskontattu kursseihin. Minä väitän kyllä, että paskapuhetta. Kursseihin on hinnoiteltu suurimmaksi osaksi panikointia, pakkomyyntejä ja jenkkien peesailua. Sitten kun niitä tulosvaroituksia alkaa oikeasti putoilemaan sieltä täältä niin sitten vasta yhtiöiden todellisia arvoja hinnoitellaan ja tulevaa diskontataan. Raaka-aineiden hinnat ovat olleet jo ainakin puoli vuotta hyvässä nousussa, vaan hyvinpä oli sekin diskontattu Atrian kurssiin.

Vaikkakin taantuma on vielä _toistaiseksi_ melkeinpä vain Jenkkilän ongelma niin kaikki sieltä on tänne pienellä viiveellä tullut, ennen ja nytkin.

Rahoituskriisin, asunto- ja luottolaman lisäksi soppaa sekoittaa koko Euroopassa kiihtyvä inflaatio. Vielä viime vuoden puolella kauhisteltiin, että Suomessa inflaatio kiihtyy tänä vuonna kolmeen prosenttiin. Nyt ollaan jo 3,9:ssä.

Kiinan tilanne on myös hyvin mielenkiintoinen. Olympialaisiin ei ole enää pitkä aika ja niihin on käytetty valtavat määrät resursseja. Mitäs sitten kun olympialaiset on ohi ja talouteen syntyy yhtäkkiä olympialaisten mentävä aukko?

Sitten on vielä paisuva raaka-ainekupla, joka tekee hommasta jo niin mielenkiintoisen, että menee jo oikein vaikeaksi.

Kuka löytää Suomesta yhtäläisyyksiä Joelan tilanteeseen?

- Asuntojen hinnat nousseet pitkään
- Valtava, edelleen jatkuva rakennusbuumi
- Kulutus kasvanut viime vuodet kiivasta tahtia
- Velanotto lisääntynyt: nuorillakin hyvin suuria asuntolainoja, kulutusluotot, pikavipit..

Mitä sitten tapahtuu?

- Hinnat, etenkin elintarvikkeiden, nousseet jo varsin mukavasti
--> Onko jo alkanut vaikuttaa kulutukseen? Kesko, Atria?
- Kun asuntojen hintojen nousu pysähtyy ja kääntyy jopa laskuun?
--> Miten käy lainojen vakuuksien? Miten käy rakentamisen?
- Rakentaminen hidastuu
--> Irtisanomisia?
--> Velkavivulla joka suuntaan levinneet raksafirmat, Cramo?
--> Rautakaupat, sisustus- ja huonekaluliikkeet?

Tuossa nyt jotain mitä äkkisältään tuli mieleen. Täällä ei toki ole samanlaista rahoituskriisihärdelliä kuin rapakon takana mutta asuntojen suhteen yhtäläisyyksiä voi löytää. Mutta katsellaan rauhassa, vielähän mitään yskimistä ei ole ilmaantunut. Tosin esim. Espanjassa ja Briteissä tilanne on toinen.

Seurataan kuitenkin ensin mitä Bernanken ruhtinaskunnassa sekoillaan. Ei ole ainakaan tylsä sijoitusvuosi ollut tähän mennessä ;) Niin ja se Tellu sais kyl valuu takas :D

Ainiin, mitä muuten porukka veikkailee huomenna tapahtuvan klo. 13.00? Itsellä on takaraivossa vähän sellainen kutina, ettei mitään katosta läpi -tulosta tällä kertaa ole luvassa ja loppuvuoden ohjeistuksia tarkistetaan vähän alaspäin.

Tellun nousut ei paljon lämmitä, kun myin ne tossa joku aika sitten vitosella pois. Taas se nähtiin, että mitään ei kannattaisi koskaan myydä, vain ostaa. ;)

EDIT: Tosin, jos ei nopeasti jotain konkreettista tapahdu Tellun suhteen, saattaa se valua taas lähelle tota 4,50 hintaa. Sitten kattelen itsekin, josko otan sen takas salkkuun. Nousihan se Nordeakin taannoin reippaasti ostohuhujen alla, mutta nopeesti tuli alas kun ei mitään alkanut kuulumaan.

Myynti kyllä välillä houkuttelee, kun tietää/uskoo, että nämä nousut ovat lyhytaikaisia ja alas tullaan uudestaan. Realisoin jo pari viikkoa sitten UPM:stä pikavoittoja ja nyt jännään tippuuko kurssi takaisin ostolukemiin vai karkaako käsistä.

Tellun kurssi saattaa tosiaan tippua vielä tämän vuoden puolella, mutta ei haittaa yhtään, kun laput on ostettu ennen osinkoja 4,93 keskihinnalla. Mikäs noita holdaillessa. :)

Minä olen päättänyt strategiassani, etten myy mitään, sillä en omista sitä kristallipalloa. Tuo vahva mutu laskettelusta pitää ostohalut toistaiseksi kurissa, eli kattelen niitä ostoja sitten kesän ja syksyn mittaan jos niihin paikkoja avautuu.

Mä en usko, että saavuttaisin kestäviä tuloksia salkun veivailulla, otan näkemystä markkinoista yrittämällä optimoidan ostoja. Jätän ne veivailut jollekin taitavammalle.

Pistääkö Pakkiksen osakehirmut osakkeiden ostorahat lyhyen rahan rahastoihin jos on ostohalut nollassa tällä hetkellä? Tuollaisessa tilanteessa joutuu väkisinkin hieman miettimään muitakin paikkoja omille rahoillensa.

3kk euribori alkaa taas lähenemään 5%:ia.

Back
Ylös Bottom