Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Ihan hyvä tuo Kauppiksen uus ilme on. Täälläkin aina naristaa isommista uudistuksista ja parin kuukauden päästä ei jaksa kukaan enää vanhaa muistella.

Ja eiköhän ne tota säädä muutenkin käyttäjäpalautteen mukaan paremmaksi.

Ja hyvin toiminut ainain Operalla ja tuliketulla tuo Kauppis.
Jeps nyt toimii mullakin kun päivitin tuliketun. Ei tos uudes ilmees mun mielestä mitään vikaa ole, yhtä selkeästihän kaikki tuossa nytkin on.

No tämä on sitten sitä markkinanäkemyksen ottamista ja tähä ei kukaan voi sulle sanoa mitään oikeaa vastausta. Vaihtoehtoja on tasan kolme. Eli saat enemmän osuuksia, vähemmän tai samanverran.

Itse ostaisin tasasummilla kuukausittain, paha tässä on mennä sanomaan ensikuusta mitään. Tulosjulkistuksia tulee paljon ja jos ne on positiivisia ja osinkoja jaetaan viimevuotista enemmän, antanee se aihetta kurssinousuun. Osinkojen jälkeen saatetaan sitten taas lasketella jos näkymät on vielä yhtä sumuiset. Mutta iha yhtä hyvin tässä voi käydä täysin toisellakin tavalla.

Mä en tiedä, joten aikahajautan melko tasaisesti, eli pyrin hyödyntämään dippejä kuten viimeviikon alkua.

Itse päädyin siihen näkemykseen, että kuukausisijoittaminen jatkuu aivan normaalisti. Miksi luopua kerran valitusta strategiasta jonka tietää olevan pitkässä juoksussa kannattava?

Itse päädyin siihen näkemykseen, että kuukausisijoittaminen jatkuu aivan normaalisti. Miksi luopua kerran valitusta strategiasta jonka tietää olevan pitkässä juoksussa kannattava?

No ei kannatakkaan. Jos on joskus ylimäärästä sijoittaa ton kuukausittaisen lisäksi, voi kunnon paniikkidipin tullen pistää vähän normaalia enemmän. Muuten en minäkään poikkeisi strategiasta kuin perustellulla strategiamuutoksella.

Kukaan kokeillut/tutustunut indeksi/raaka-aine Open-End sertifikaatteihin? Esim. ABN:llä taitaa olla joitakin tarjolla ja päälisin puolin vaikuttaisi aika mielenkiintoiselta. Eli kyseessä on indeksi/raaka-aine johdannainen lähes kuin ETF eli ilman vipua jonka pitäisi seurata kohde-etuuden liikkeitä 1/1:n prosentuaalisesti.

No ei kannatakkaan. Jos on joskus ylimäärästä sijoittaa ton kuukausittaisen lisäksi, voi kunnon paniikkidipin tullen pistää vähän normaalia enemmän. Muuten en minäkään poikkeisi strategiasta kuin perustellulla strategiamuutoksella.
Itseasiassa mulla on tällä hetkellä rahamarkkinarahastossa reilun kahden vuoden sijoitukset (25x kuukausisijoitus) jo kasassa , mutta en ole uskaltanut törkätä niitä kerralla vaan sulautan pikkuhiljaa ;)
Jos tulee aivan kaamea romahdus, heitän toki reilummin jonkinlaisen lisäboostin.

Itseasiassa mulla on tällä hetkellä rahamarkkinarahastossa reilun kahden vuoden sijoitukset (25x kuukausisijoitus) jo kasassa , mutta en ole uskaltanut törkätä niitä kerralla vaan sulautan pikkuhiljaa ;)
Jos tulee aivan kaamea romahdus, heitän toki reilummin jonkinlaisen lisäboostin.

Eikä kannatakkaan tökätä kerralla. Tai jälkikäteenhän tämänkin kannattavuuden voi todeta tietysti. Mutta riskinhallinnan kannalta on varmempaa mennä hiljalleen sisään jos vaikka vielä saisikin tätä tasoa halvemmalla.

Olen taas mielipiteitä vailla. Mitä muut tekisivät tässä tilanteessa:

Pankin (OP) tavoitetilin korko on tällä hetkellä noin 2,6% (3kk euribor -1,7%).
Seligsonin AAA rahaston on tällä hetkellä noin 3,1%.

Korothan on tosi pienet mutta riskiä ei ollenkaan *kop kop*. Pitäiskö siirtää kakki rahat (useita tonneja) Seligsoniin koska tuotto on vähän ennemmän. Ainoa mutka matkassa on kun halua nostaa/maksaa ylimmärästä asuntolainaa, niin rahastosta kun nostan menee toi vero (28%).

Laskuja:
Seligson: 5.000e x 0,03 (korko 3%) = 5.150e x 0,28 (28% vero) = 5.108e. Eli +108 euroa.

Tavoitetili:5.000e x 0,026 (korko 2,6%) = 5.130e x 0,28 (28% vero) = 5.093e. Eli +93e euroa. Verojahan menee vuodenvaihteessa kun tuotto tulee tilille. Eli ei nostaessa.

Okej, huomasi itse kun laskin tässä, että jos rahat "pyöräyttää" rahaston kautta niin voittoa tulee noin +15e. Onko tämä kannattavaa? Tavoitetilin korko taitaa lähiaikoina myös laskea koska euribor on laskussa... Näyttäisi kannattavan.

Olenko ottanut kaikki seikat huomioon? Mielipiteitä asian suhteen?

Edit: Kerron vielä sen, että osakerahastoja on monta ja niihin menee muutama satanen joka kuukausi. Eli tämä raha on "ylimääräinen" jonka haluan nostaa jos tulee joku pakottava syy. Tämän takia haluan pitää rahat "helposti saatavilla" :)

Olen taas mielipiteitä vailla. Mitä muut tekisivät tässä tilanteessa:

Korothan on tosi pienet mutta riskiä ei ollenkaan *kop kop*. Pitäiskö siirtää kakki rahat (useita tonneja) Seligsoniin koska tuotto on vähän ennemmän. Ainoa mutka matkassa on kun halua nostaa/maksaa ylimmärästä asuntolainaa, niin rahastosta kun nostan menee toi vero (28%).

Laskuja:
Seligson: 5.000e x 0,03 (korko 3%) = 5.150e x 0,28 (28% vero) = 5.108e. Eli +108 euroa.

Tavoitetili:5.000e x 0,026 (korko 2,6%) = 5.130e x 0,28 (28% vero) = 5.093e. Eli +93e euroa. Verojahan menee vuodenvaihteessa kun tuotto tulee tilille. Eli ei nostaessa.

Okej, huomasi itse kun laskin tässä, että jos rahat "pyöräyttää" rahaston kautta niin voittoa tulee noin +15e. Onko tämä kannattavaa? Tavoitetilin korko taitaa lähiaikoina myös laskea koska euribor on laskussa... Näyttäisi kannattavan.

Olenko ottanut kaikki seikat huomioon? Mielipiteitä asian suhteen?
Ylipäänsä kannattaa maksaa asuntolainaa mielummin kuin seisottaaa korkosijoituksissa enemmän rahaa kuin on pakko.

Nuo on menneiden aikojen korkoja, nyt ovat lyhyet korot korkeammalla. Seligsonilla just nyt laskennallinen korkotuotto 4.12%, mutta vaihtelee toki jatkuvasti markkinan mukana. Ero OP:n vastaavaan lienee kuitenkin kustannuksien takia sama, joten Seligsonia suosittelen.

Ilman muuta laitat rahat AAA:lle. Rahat saa muutamassa pankkipäivässä tilille ilman kuluja ja vero maksetaan normaalin luovutusvoittoverotuksen mukaisesti eli käytännössä nostovuoden jälkeisenä vuonna jälkiveroina. Lisäksi AAA:sta saat luovutusvoittoa mistä voit tehdä esim. korkovähennyksiä asuntolainasi koroista. Lähdeveron alaisista tuloista (talletuskorot) et voi tehdä mitään vähennyksiä. Lisäksi lyhyenkoron rahastojen mennyt tuotto on nimenomaan mennyttä tuottoa ja sitä pitää verrata sen ajanjakson keskimääräiseen 3kk euriboriin miinus hallinnointipalkkio. Tällä hetkellä talletuksen AAA:han tekevät tulevat mitä suuremmalla todennäköisyydellä saamaan tämänhetkisen ja tulevan 3kk euriborin mukaista tuottoa (miinus hallinnointipalkkio 0.18% p.a) rahoilleen. Eli mennyt tuotto ei todellakaan ole se tuotto mitä rahasto maksaa nykypäivänä rahoille.

Oon ajatellu aloittaa sijoittamisen rahastoon/osakkeisiin ja tarvisin vähän tietoa noista välittäjistä ja arvo-osuustileistä. Mikä olis hyvä välittäjä ja arvo-osuustili aloittelijalle joka ei ei tee hirveen suuria kertasijoutuksia? Oon miettinyt et ei varmaan kannata aloittaa suorilla osakesijoituksilla, kun tietoa ei vielä ole hirveesti? Mimmoset rahastot oli hyviä.

Oon ajatellu aloittaa sijoittamisen rahastoon/osakkeisiin ja tarvisin vähän tietoa noista välittäjistä ja arvo-osuustileistä. Mikä olis hyvä välittäjä ja arvo-osuustili aloittelijalle joka ei ei tee hirveen suuria kertasijoutuksia? Oon miettinyt et ei varmaan kannata aloittaa suorilla osakesijoituksilla, kun tietoa ei vielä ole hirveesti? Mimmoset rahastot oli hyviä.

Kannattaa lukea tää ketju läpi, niin saat paljon tietoa. Netistä löytyy myös roppakaupalla tietoa.

Esim:
Osakeopas

Sijoitusrahasto opas

Sijoitussanasto

Välittäjät

www.sijoitus.org ja www.morningstar.fi

Välittäjistä kannttaa tsekta eQ ja Nordnet. Nämä isot pankit on yleensä piensijoittajille kalliita.

Raaka-ainesijoitukset?

Millaiset mahdollisuudet piensijoittajalla on sijoittaa eri raaka-aineisiin? Rahastoja ilmeisesti on jotain, mutta tuntuu olevan monet niistä yhdistelmärahastoja, jossa yksittäisen raaka-aineen osuus jää pieneksi.

Lontoon raaka-ainepörssihän on ainakin iso paikka, jossa kauppaa käydään. Jos haluaa tiettyihin (esim. eri metallit sijoittaa), onnistuuko se piensijoittajalta ilman hillitöntä alkupääomaa? Työn puolesta tulee seurattua esim. kuparin ja alumiinin hintaa, joten heräsi mielenkiinto myös siviilielämän puolelle.

Indeksirahastoja tässä tarkoitin.
Meinaatko että indeksirahojen tuoton vertailu aktiivisiin rahastoihin vai?

En, vaan seligsonin aktiivisten rahastojen jatkuvaa häviötä vertailuindekseilleen. Toki siellä joukossa on hyviäkin rahastoja, mutta yleensä en ymmärrä noita Seligsonin rahastojen hehkutusta.

Jos kerran tarkoitit indeksirahastoja, miksi vertaat niitä kivijalkapankkien aktiivisiin rahatoihin? Taatusti ne indeksirahastot on kuluiltaan halvemipia.

Jos kerran tarkoitit indeksirahastoja, miksi vertaat niitä kivijalkapankkien aktiivisiin rahatoihin? Taatusti ne indeksirahastot on kuluiltaan halvemipia.
Koska monella vaihtoehdot ovat joko se oman pankin tyrkyttämä rahasto (usein vielä yhdistelmä) tai sitten indeksirahasto (joita ei pankeilla juurikaan piensijoittajille ole tarjota).

Useimmiten noista on järkevämpää pistää sinne indeksirahastoon ihan vain kulujen vuoksi. Jos taas sattuu omasta pankista saamaan vielä pienemmillä kuluilla indeksirahastoa, rahat on syytä pistää sinne :)

Kiitos tiedoista.
Lainasin kirjastosta miten sijoittaa pörssiosakkeisiin vanhemman painoksen vuodelta 1984.
Onko miten paljon tieto vanhentunu tosta?

Back
Ylös Bottom