Pakkotoiston Sijoituskeskustelu - osakkeet, rahastot, säästäminen

Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥

Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.

Muistan kyllä. Vaikken tosiaan ole yhtiötä sen tarkemmin seurannut. Alkoi vain väkisinkin kiinnostamaan, kun on kuitenkin ns. osinkokone ja hinta tullut alaspäin aika rankasti.

Rahastona mulla on ollut Seligsonin eurooppa 50. Osaakohan joku kertoa miksi ko. rahasto laski perjantaina -1,01%, kun pääsääntöisesti euroopan pörssit oli reilusti plussa Fedin korkopäätösten jälkeen?

Muistan kyllä. Vaikken tosiaan ole yhtiötä sen tarkemmin seurannut. Alkoi vain väkisinkin kiinnostamaan, kun on kuitenkin ns. osinkokone ja hinta tullut alaspäin aika rankasti.

Joskushan tuollaiset lääkkeiden/lääkekehityksen poisvedosta syntyneet kurssinromahdukset voivat olla aika hyviä paikkoja ostaa, jos firma on muuten kunnossa. Esimerkiksi Bayerin Lipobayn poisvedon aikaan vuosituhannen taitteessa jos olisi ostanut ko. firman osakkeita, niin nyt saisi 40 kertaisesti panoksen takaisin.

Eikös Orionilla ole nyt tulossa joku oikeudenkäynti AztraZenecan lääkepatentin rikkomisen vuoksi?

Mistähän sitä saisi tietoa eri firmojen lääkekehittelyjen tilasta? Eikös firmojen tule tiedottaa noista eri faaseissa olevista tutkimuksistaan osakkeenomistajille tms? Jos esim. tietäisi, että joltain firmalta olisi esimerkiksi tulossa joku todella pätevä kakkostyypin diabeteslääke niin sinne voisi kyllä laittaa panoksen sisään.

Rahastona mulla on ollut Seligsonin eurooppa 50. Osaakohan joku kertoa miksi ko. rahasto laski perjantaina -1,01%, kun pääsääntöisesti euroopan pörssit oli reilusti plussa Fedin korkopäätösten jälkeen?

Mihin aikaan tsekkasit ton laskun? Eli oliko torstain lukuja vaiko varmasti perjantain päätöksillä laskettu? Mä en tiedä mihin aikaan ne nuo päivittää, mutta ajattelin lieneekö tossa syy tähän?

Olisiko jollain viisaammalla joku hyvä kommentti tästä? Onko mitään järkeä lähteä jollain parilla tonnilla mukaan? :confused:
https://www.op.fi/op?cid=150700424&srcpl=4

Ei nämä yleensä mitään rahasampoja sijoittajalleen ole. Vastaavan tuotteen voi rakentaa itse, ja jopa niin että säätää itse riskin ja tuotto-odotuksen määrä.

Eli esim. Seligsonilta löytyy sellainen rahasto, joka sijoittaa 25 lääkefirmaan. Eli laita tuohon rahastoon esim. 5-30% pääomasta jolle voit ottaa riskiä ja loput lyhyen koron rahastoon. Ei tartte maksaa mitään isoja kuluja pankille ja sijoitusajankin saat itse valita, eli voit pitää vaikka ikuisuuden jos niin haluat.

salkun korko-osasta

Onko järkevintä pitää salkun korkopuolella 50-50 jako lyhyiden ja pitkin korkojen välillä?

Jos olisi vaikkapa 100.000e niin mihinkäs moinen summa kannattaisi laittaa säästöön jos tahtoo lähes varman turvan mutta välttää kuitenkin inflaation ja sitä myöten rahavarannon hupenemisen? Jätetään vielä pois laskuista semmoise sopimukset että rahaa pitää pitää vaikkapa 12kk kanissa.

Jos olisi vaikkapa 100.000e niin mihinkäs moinen summa kannattaisi laittaa säästöön jos tahtoo lähes varman turvan mutta välttää kuitenkin inflaation ja sitä myöten rahavarannon hupenemisen? Jätetään vielä pois laskuista semmoise sopimukset että rahaa pitää pitää vaikkapa 12kk kanissa.

Varmaan se joku sopiva lyhyenkoron rahasto olisi. Varmasti löytyy omastakin pankista sopiva vaihtoehto. Hallinnointikuluja kannattaa vertailla.

Tavallisella säästötilillä saa tuollaiselle summalle noin 4 % koron ilman nostorajoituksia.

Varmaan se joku sopiva lyhyenkoron rahasto olisi. Varmasti löytyy omastakin pankista sopiva vaihtoehto. Hallinnointikuluja kannattaa vertailla.

Tätä minäkin suosittelen. Ei tartte maksaa veroja voitosta ennenkuin myy osuudet pois. Eli voi halutessaan pitää pidempäänkin. Määräaikaistalletuksissa joutuu maksamaan aina verot kun talletus päättyy.

OP Euroa olen itse jonkinverran käyttänyt, tietty joku %-osuus menee kun sinne pistää rahnaa. Voikos tuota jotenkin välttää?
Vakuutussijoituksissahan on sitten se että vasta 5 vuoden jälkeen sieltä saa kuluitta rahat pois. Ainakin OP:ssa.
Tosin tällä hetkellä op-euro laskee kuin lähmän häntä kun rahaa pumpataan markkinoille 200mrd viikkovauhdilla :jahas:

Tätä minäkin suosittelen. Ei tartte maksaa veroja voitosta ennenkuin myy osuudet pois. Eli voi halutessaan pitää pidempäänkin. Määräaikaistalletuksissa joutuu maksamaan aina verot kun talletus päättyy.

Löytyykö korkorahastoa, mikä on jatkuvasti voittanut kulujen kanssa esim 12kk euriborin?

määräaikaistalletus

Älä huutele siellä puskassa. Tavallinen säästötili, ei nostorajoituksia, ei määräaikatalletus vaan rahaa saa liikutella edestakaisin niin paljon kuin haluaa. Korko 1 kk euribor – 0,35 % (eli nyt 4,064) kun saldo on yli 50 000 euroa.

Älä huutele siellä puskassa. Tavallinen säästötili, ei nostorajoituksia, ei määräaikatalletus vaan rahaa saa liikutella edestakaisin niin paljon kuin haluaa. Korko 1 kk euribor – 0,35 % (eli nyt 4,064) kun saldo on yli 50 000 euroa.

Mikä pankki?

Ei nämä yleensä mitään rahasampoja sijoittajalleen ole. Vastaavan tuotteen voi rakentaa itse, ja jopa niin että säätää itse riskin ja tuotto-odotuksen määrä.

Eli esim. Seligsonilta löytyy sellainen rahasto, joka sijoittaa 25 lääkefirmaan. Eli laita tuohon rahastoon esim. 5-30% pääomasta jolle voit ottaa riskiä ja loput lyhyen koron rahastoon. Ei tartte maksaa mitään isoja kuluja pankille ja sijoitusajankin saat itse valita, eli voit pitää vaikka ikuisuuden jos niin haluat.

Totta. Mutta tuossa ei ole siihen pääomaan riskiä eli ilmeisesti et voi ainakaan hävitä rahojasi. Tiedä nyt sitä sitten.. Kovasti ne noissa esimerkkilaskemissa esittävät 7-10% vuosituottoja. Jos olisi ylimääräistä rahaa laittaa jonnekin lojumaan 4 vuodeksi...

Aika yllättävää tuo Nooa-pankin tarjous, tosiaan ihan verkkosivuilla lukee että yli 50.000e talletukselle ei nostorajoitusta ja 1kk euribor - 0,35% :eek:
Itsellä on nyt Osuuspankissa ja siellä korko on huikea 0,2%, 20x pienempi!!! Ja tuostakin maksetaan vielä 28% veroja.

Back
Ylös Bottom