Meta title: 💥 PAKKOTOISTON SIJOITUSKESKUSTELU – OSAKKEET, RAHASTOT JA SÄÄSTÄMISEN TULOKSEKAS RAKENTAMINEN 💥
Meta description: Keskustelua sijoittamisesta: osakkeet, rahastot, korko, säästäminen, strategiat, riskit ja käyttäjien omat kokemukset tuottojen kehityksestä.
shape sanoi:
Kannattaa huomioida myös tuottosidonnainen palkkio:
Jep. Eli jos rahasto kasvaa reippaasti yli indeksin hallinointipalkkio on pahimmassa tapauksessa 3%. Jos vertailukohtana käyttää tuota Mandatumin rahastoa, niin hallinointipalkkio on 2.8% riippumatta siitä, onko rahastonhoitaja onnistunut näkemyksessään.
Indeksin ylittävältä osalta on ihan reilua maksaa ekstraa hyvästä työstä. Toisaalta ei ole reilua maksaa yhtä paljon indeksin alittamisesta.
Mun mielestä on kanssa ihan ok maksaa extraa jos tuotta on tosihyvä, sillä ne kiinteät palkkiot menee takuuvarmasti vaikka olisi miinusta hakattu jo pitkään. Eli tuon suhteen ei ongelmia ole.
Ostin tänään reilulla kädellä sijoitusvaroistani noita seligsonin rahastoja tehokkaasti hajauttaen ja jatkossa lyödään rahaa sisään kuukausittain sopivaksi katsomiini rahastoihin. Katotaan kuin äijän käy, edelliset sijoitukset oli voitolla reilusti, joten aika saatanasti saa tappiota tulla jotta alkuperäistä pääomaa lähtisi pois ja tarkoitus on kuitenkin nyt pitää pitkään, eli eiköhän tästä pitkässä juoksussa voittoa saada.
Mutta mielelläni seuraan tilannetta ja otan vinkkejä vastaan erityisesti tuon öljypuolen rahastoihin ja sijoitusmahdolilsuuksiin. Mutta mä olen piensijoittaja, eli mitään tonneja en tuollaisiin irroita mistään, eli pikkurahoilla tässä pelataan...ainakin vielä. ;)
Osta osakkeita jos alkupääomaa löytyy. Muutamaa firmaa eri aloilta. Salkku tulee halvemmaksi kuin rahastosijoitus ja osinkoja kolahtaa tilille keväisin. Ostaminen ja myyminen on vaivattomampaa.
Tosin ei juuri alle tonnilla/firma kannata mitään ostaa, mutta kandee harkita. Mä olen tehnyt aika hyvää tiliä noilla mitenkään erityisemmin kikkailematta. Laitoin taannoin teini-ikäisen poikanikin talletukset osakkeisiin.
Mulla tuo tämänhetkinen pääoma on vähän turhan pieni suoriin osakesijoituksiin. Kattelen tässä muutaman vuoden, että jos saa hilloa kasaan niin voisi suoria osakesijoituksiakin harkita.
Timba79 sanoi:
Mutta mielelläni seuraan tilannetta ja otan vinkkejä vastaan erityisesti tuon öljypuolen rahastoihin ja sijoitusmahdolilsuuksiin. Mutta mä olen piensijoittaja, eli mitään tonneja en tuollaisiin irroita mistään, eli pikkurahoilla tässä pelataan...ainakin vielä. ;)
Laita lottoon ikipelinä menemään 52 kierrosta 1 rivi;) jos napsahtaa niin hieno homma jos ei niin menetät 36,4€. Siirrät ne rahat heti veikkauksen onnet palveluun ja saat mennä tarkistamaan tuloksen vasta 52 kierroksen jälkeen.
Loppukanettina vielä: joku sieltä lähes joka viikonloppu voittaa sen 7oikein tuloksen. Harvemmin se samalle kaverille menee.
kas-vain sanoi:
Laita lottoon ikipelinä menemään 52 kierrosta 1 rivi;) jos napsahtaa niin hieno homma jos ei niin menetät 36,4€. Siirrät ne rahat heti veikkauksen onnet palveluun ja saat mennä tarkistamaan tuloksen vasta 52 kierroksen jälkeen.
Loppukanettina vielä: joku sieltä lähes joka viikonloppu voittaa sen 7oikein tuloksen. Harvemmin se samalle kaverille menee.
En nyt ole varma oliko tämä vitsiä vai vittuilua, mutta käsitetään nyt vitsinä kuitenkin. Mulla on 2 ikiriviä lottoa, eli katotaan osuuko kohilleen joskus, onhan tossa jo tuplaten todennäköisyyttä sun ehdotukseen verrattuna.
Te jotka ostatte osakkeita suoraan, käytettekö pankkinne salkkupalvelua vaiko jonkun muun ja jos näin niin minkä ja paljonko on kulut?
ozzie sanoi:
Osta osakkeita jos alkupääomaa löytyy. Muutamaa firmaa eri aloilta. Salkku tulee halvemmaksi kuin rahastosijoitus ja osinkoja kolahtaa tilille keväisin. Ostaminen ja myyminen on vaivattomampaa.
Tosin ei juuri alle tonnilla/firma kannata mitään ostaa, mutta kandee harkita. Mä olen tehnyt aika hyvää tiliä noilla mitenkään erityisemmin kikkailematta. Laitoin taannoin teini-ikäisen poikanikin talletukset osakkeisiin.
Suora osakesijoittaminen on ihan ok, jos on massia, ja halua seurata markkinaa. Esimerkiksi jos OMHEX:in listattuihin yhtiöihin aikoo sijoittaa edes jotenkin hajautetusti pitää pelkästään Suomea varten olla paalua luokkaa 20.000 euroa (alle 2000 euroa per yhtiö ei kannata harkita kustannusten takia). Ja se on sitten vain Suomi. Sen jälkeen pitäisi hajauttaa muuallekin, mutta se kannattaa useimmissa tapauksissa tehdä indeksirahastojen kautta.
Onhan näitä Tulikivi/Exel-tyyppisiä kohtuullisen turvallisia yhtiöitä, joiden tapauksessa ehkä 5 yhtiötä saattaa jo lähes riittää - aika kovalla riskillä kuitenin.
Oman pankin meklarin kautta olen ostanut ja myynyt. Välityspalkkiota menee aina tietty määrä, jota en nyt yösyömmellä ala kaivelemaan tai edes muistelemaan. Kuitenkin niin, että siinä on joku minimisumma, vaikka ostaisit yhden osakkeen ja juuri siksi niitä ei kannata kerralla ihan pieniä määriä ostaa eikä myydä. Nämä kulut saa tietysti vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina.
skeema puhuu parista tonnista per yhtiö, mä sanoisin että tonnikin jo riittää. Ja aivan tarpeeksi pystyy hajauttamaan pelkästään Helsingin pörssissä.
Siinä mielessä skeeman kanssa samaa mieltä, että pari kymppiä on ihan hyvä alku. Se jaettuna vaikka kymmenelle firmalle.
Ja lopuksi vielä, että rikastunut en ole, johtuen pienestä alkupääomasta, mutta kannattaa nuuhkia maailman asioita. WTC-iskujen jälkeen Finnair ja muut lentoyhtiöt putosivat reilusti, mä ostin Finskiä parilla eurolla zibale ja nyt on huidellut jo yli kympissä. HK-Ruokatalo oli alimmillaan alle 2e BSE-kohun aikoina, ostin aimo läjän ja kympin paikkeilla on sekin nyt. Samoin ehdin tehdä Raisiolla aikoinaan sievoisen voiton Benecol-kohun myötä. Kannattaa nuuhkia tuollaisia tilaisuuksia.
Paskaakin on jäänyt käteen, myönnetään. Nehän toki kannattaa myydä tappiolla pois samana vuonna kun myy jotain voitolla. Saa suoraan vähentää myyntivoitosta.
Nokiaa ostin kun se oli kympin ja risat ja nyt lähentelee taas kahta kymppiä.
Suora osakesäästäminen tosiaan vaatii hieman enemmän aktiivista pörssin tarkkailua ja talousuutisten seuraamista, mutta on parhaimmillaan mukava ja tuottoisa harrastus.
Sanoisin, että metsät, öljy ja metalli eivät petä ikinä. Ei tule äkkivoittoja, muttei myöskään äkkiromahduksia. Hajauttaminen on kaiken a ja o, ellei halua pelata upporikasta/rutiköyhää ja pistää kaikki munat samaan koriin.
Timba79 sanoi:
Te jotka ostatte osakkeita suoraan, käytettekö pankkinne salkkupalvelua vaiko jonkun muun ja jos näin niin minkä ja paljonko on kulut?
Kaytan eQ:n palvelua. Tilinhoitomaksua menee 2 EUR/kk ja kaupankaynnista 8.40 EUR + 0.18%. Ihan jarkevat hinnat, vaikkei juuri nyt valttamatta absoluuttisesti halvin, kun nama etradet ja nordnetit yrittavat kaapia markkinaosuuksia erilaisilla avajaistarjouksilla.
ozzie sanoi:
Ja lopuksi vielä, että rikastunut en ole, johtuen pienestä alkupääomasta, mutta kannattaa nuuhkia maailman asioita. WTC-iskujen jälkeen Finnair ja muut lentoyhtiöt putosivat reilusti, mä ostin Finskiä parilla eurolla zibale ja nyt on huidellut jo yli kympissä. HK-Ruokatalo oli alimmillaan alle 2e BSE-kohun aikoina, ostin aimo läjän ja kympin paikkeilla on sekin nyt. Samoin ehdin tehdä Raisiolla aikoinaan sievoisen voiton Benecol-kohun myötä. Kannattaa nuuhkia tuollaisia tilaisuuksia.
Kaveri tätä samaa joskus kertoi ja aikalailla hyvä tapa tämä onkin. Eli aina pitäisi olla muutama tonni jemmassa silleen että nopeeta irrottaisi tällaisen tilaisuuden tullen. Näitä kun varmasti tulee olemaan jatkossakin lukemattomia määriä ja isommat vakaat yhtiöt aika isolla todennäköisyydellä tulee takaisin ylös pohjista.
Warren Buffet vai oliko se George Soros myös tykkää käyttää tätä taktiikkaa. Eli aina kun jotain katastrooffia tapahtuu niin silloin on aika tankata. Esim. 9/11, tsunami jne. silloin yleinen alavire tarttuu 95% osakkeista vaikka niillä ei olisi mitään tekemistä kyseisen tapahtuman kanssa.
PS. tänään oli hyvä päivä pörssissä saada helpot rahat johdannaisilla Nokialla.
Juuri näin.
Mutta Timban tapauksessa, kun pienelle lapselle haetaan pitkää sijoituskohdetta, on joku rahasto kuitenkin helpoin, vaivattomin ja taatusti pitkällä aikavälillä oikein hyvä ratkaisu. Yhdistelmärahasto lienee paras vaihtoehto?
Yhdistelmärahasto, jossa varat sijoitetaan osake- ja raha/korkomarkkinoille, on yleensä tolkuttomat kulut. Esimerkki: rahasto A sijoittaa rahamarkkinoille hintaan 0,2%. Rahasto B sijoittaa osakemarkkinoille hintaan 1,0%. Yhdistelmärahasto C tekee jonkun jaottelun (50/50, tai 70/30, tai miten vaan) näiden kahden markkinan välille ja laskuttaa siitä 1,8%. Whoppis, eikös kannattaisikin itse jakaa rahansa kahtia noihin A ja B rahastoihin niin pääset alle puoleen hintaan?
ozzie sanoi:
Juuri näin.
Mutta Timban tapauksessa, kun pienelle lapselle haetaan pitkää sijoituskohdetta, on joku rahasto kuitenkin helpoin, vaivattomin ja taatusti pitkällä aikavälillä oikein hyvä ratkaisu. Yhdistelmärahasto lienee paras vaihtoehto?
Yhdistelmärahastot ovat syvältä. Kuten tuossa tulikin jo kulut mainittua yhtenä miinuspuolena toinen on se, että pitkällä aikavälillä osakerahastojen odotettu tuotto on parempi. Riski on tietysti pienempi, kun mukana on joukkolainoja, mutta jos tykkää sanokaamme 60-40 allokaatiosta, niin miksei suoraan ostaisi sitten obligaatiorahastoa 60% ja 40% osakerahastoja.
ozzie sanoi:
Juuri näin.
Pikkumiehen kohdalla sijoitetaan toistaiseksi Selgsonin rahastoihin ja nimenomaan osakerahastoihin maantieteellisesti hajauttaen. Jonkun vuoden päästä voi sitten miettiä suoria osakesijoituksia jos alkaa olemaan rahaa kertynyt, mutta toisaalta jos rahastot tuottavat niin antaa olla rahat niissä.
Omalla kohdalla vähän samat kuviot, ei sitä muutamalla tonnilla vielä pörssiin viitsi lähteä. Tietysi pitää kytätä jos joku lintuinfluenssa tipauttaa esim. HK:n osakkeet tosi alas, niin sitten pitänee vähän irroittaa rahaa ostoon. ;)
Muista nyt Timba, että ne rahat, mitä säästätte niin tulee pikku miehen käyttöön, jos hänen nimissään on arvo-osuustilit. Varsinkin jos rahaa alkaa olemaan muutamia kymmeniä k€ (mikä hyvinkin mahdollista näin pikällä ajalla vaikka sijoitettava pääoma ei olisi mikään suuri) tarvitsette maistraatin (edunvalvoja) luvan kaikkiin sijoitusäätösten tekemisiin ennen kuin hän täyttää 18v. Ja rahojahan ette voi käyttää isin lääkärimaksuihin ettekä äidin kauneusleikkaukseen edes osaa vaikka mieli tekisi. Lisäksi näin kauaskantoisesti ajateltuna niin teette pojan kanssa vaikka valtakirjan kun hän täyttää 15, että sinä tai joku muu hoitaa varoja (ja hän ei saa koskea sijoitus pääomaan) kunnes hän on esim 21-25v jolloin vasta hän saa päättää itse mitä rahoillaan tekee. Ettei pääse käymään hassusti nuoruuden innoissa esim n00biena lähtee itse "sijoittelemaan" jne...
kas-vain:
Tuo no tiedossa, eli tarkoitus onkin tässävaiheessa sijoitella ihan omissa nimissä, mutta pitää ne sijoitukset erillään pikkumiehelle. Mä todellakin tiedän tuon, että 18 vuotiaana on aikalailla iso todennäköisyys että ne rahat menee aika hiton nopeeta, eikä todellakaan kovin tuottaviin sijoituskohteisiin. Itse en olisi pistänyt suinpäinmenemään, jos tällaiset rahat olisin 18-vuotiaana saanut, mutta nuorempi veljeni olisi varmasti ne sijoittanut aika tehokkaasti esim. auton tuunaamiseen. ;)
Parempi pitää siis "omissa nimissä" kaikki, sillä ei tässä niin isoja rahoja tulla tekemään että niistä tulisi mitään lahjavero-ongelmia, tai jos tulee, niin murehditaan sitä sitten joskus vuosien kuluttua. ;)
Timba, jos sijoitat omissa nimissäsi, niin joudut sitten lahjoittamaan ne osakkeet lapsellesi sitten kun ne hänelle haluat siirtää, ja lahjaveroa tulee täten paljon enemmän kuin jos lahjoittaisit rahat <3400€/3v tahdilla ja sijoitukset tulisivat heti hänen nimiinsä.
Eli sun tavalla lahjaverot menee maksuun myös arvonnousuista!
EDIT: hups mainitsitkin asian. No mutta ota nyt huomioon että tosiaan 18 vuoden aikana on ihan realistista että ne rahat noin 2.5-kertaistuu, mitä on nyt laitettu. Kyllä ne äkkiä menee yli sen 3400€ kynnyksen mistä alkaa sitä veroa menemään.
Toki mä ton lahjaverohomman tiedän, mutta ihan oikeesti niitä rahoja voi alkaa siirtämään jo aikaisemmin lapsen nimiin JOS sitä rahaa ensin saa kerrytettyä. Ja toiseksi, on sitä kaikenmaailman ajokortteja ja muita maksettavana, sekä opiskeluita. Ja meinaako joku nyt ihan oikeasti, ettei voi antaa enempää kun 3400 e vuodessa lapselleen...
Timba79 sanoi:
Toki mä ton lahjaverohomman tiedän, mutta ihan oikeesti niitä rahoja voi alkaa siirtämään jo aikaisemmin lapsen nimiin JOS sitä rahaa ensin saa kerrytettyä. Ja toiseksi, on sitä kaikenmaailman ajokortteja ja muita maksettavana, sekä opiskeluita. Ja meinaako joku nyt ihan oikeasti, ettei voi antaa enempää kun 3400 e vuodessa lapselleen...
Helpoin olisi se että avaisit pikkuiselle oman arvo-osuustilin ja asiakkuuden vaikka sinne Seligsoniin johon ne mahdolliset kuukausipanot tehdään. Ilmoitatte vaan molemmat verottajalle vuosittain ne summat (max 3399€/3v = 94,41/kk)mitä on siiretty niin ei tule mitään selvityksiä jälkikäteen. Näin ette joudu edes vahingossa maksamaan lahjaveroa arvonnoususta. Lisäksi sun ei tarvitse maksaa luovutusvoitusta veroa kun lahjoitat mahdolliset osakkeet/rahasto-osuudet, koska jos vaikka lahjoitat 1000€ hankitut osakkeet lapselle/kenelle tahansa silloin kun niiden arvo on vaikka 3399€ joudut maksamaan teoreettisesta luovutusvoitosta luovutushetkellä sen 28% veroa eli tässä tapauksessa 3399-hankintamenot x 0,28 = n. 670€. Vittumaista maksaa "myyntivoitosta", mitä ei ole saanut, veroa.;)