Timba79 sanoi:
Tuo Odinin rahasto on kyllä sikakallis, siitä ei pääse mihinkään. Onko sulla Uncle Sam heittä jotain hyvää vinkkiä johonkin vähän järkevämmän hintaiseen rahastoon joka näille markkinoille sijoittaa?
Katoin myös läpi tuon Odin Offshoren tämänhetkiset sijoitukset. Saattaa olla, että sen nykyisistä sijoituksista pystyy vielä hyvin lypsämään muutaman vuoden rahaa. Ne on nääs sijoittanut voimakkaasti Norjan ja Pohjois-Amerikan öljyteollisuuteen, alihankkijoihin ja muihin kys. energiaketjun osiin. P-Amerikka ja Norja ovat molemmat tällä hetkellä jo, tai vähintää lähellä, Peak Oil kohdassa. Öljyn hinta tulee nousemaan, mutta tuotanto laskemaan.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein, öljyn hinnan nousu nostaa suoraan johdannaisten hintaa, mutta öljy-yhtiöiden kohdalla tilanne on monimutkaisempi. Toki öljyn hinnan nousu parantaa myös niiden asemaa, mutta ne reagoivat myös normaaleihin pörssikurssien vaihteluihin. Näin ollen, kyseiset öljyfirmat ovat rakentaneet öljyn hinnannousun myötä uutta tuotantokapasiteettia. Mutta jos uusia esiintymiä ei löydy mm. Norjan vesialueilta, niin mitä sillä kapasiteetilla tekee? Öljyn hinta kyllä nousee, mutta nouseeko kyseisen öljy-yhtiön osakkeet? Itse ehkä en enää tässä vaiheessa hyppäisi tuohon Odin Offshoren kelkkaan, jos meinaa pitkän aikavälin sijoituksia tehdä.
Kuten aiemmin sanoin, olen sijoittamisessa aika vihreä, ja neuvot on täysin subjektiivisia, enkä ota niistä mitään vastuuta.
Jos katsot eri rahastojen sijoituksia, huomaat ettei johdannaisrahastot ole tuottaneet yhtä hyvin kuin esim. öljy-yhtiöihin sijoittanut Odin Offshore. Itse kuitenkin olen sijoittanut juuri energia-alan johdannaisrahastoihin, joissa suurimmat omistukset ovat juuri P-Amerikan WTI (west texas intermediate) ja toisaalta BRENT. Molemmat erittäin korkealaatuisia raakaöljyjä ja näin ollen erinomaisia bensan jalostamiseksi, ja niiden tuotanto vähenee jatkuvasti, eli hinta nousee.
Vaikkei edellämainitut asiat jostain syystä toteutuiskaan, yksi asia on varma: Kiinan talouskasvu vaatii öljyä, ja paljon. Näin ollen, öljyyn ja öljy-yhtiöihin sijoittaessa tuskin lyö käsiään sontaan. Kannattaa myös huomioida, että Venäjä tekee paljon yhteistyötä entisen NL:n alueen valtioiden kanssa öljy- ja maakaasuputkien osalta varsinkin Keski-Aasiassa ja Kaspianmeren alueella, eli sieltäkin löytyy hyvää sijoitusmaaperää, esim. Kazakstanista. Korkea öljyn hinta aiheuttaa myös sen, että poraaminen vaikeiden olosuhteiden (yli kilometrin syvyydestä) takaakin muuttuu kannattavaksi. Tämä tuotannon lisäys ei kuitenkaan alenna öljyn hintaa, koska jo tällaisen öljyn poraaminen ja käyttöönotto tuottaa huomattavia kustannuksia.
Venäjän markkinat kasvavat öljyn vuoksi, ja vetävät nousuun myös suomeksi sanottuna "paskayhtiöitä", joilla ei ole todellista arvoa, vrt. IT-kupla. Kannattaakin katsoa tarkkaan, mihin rahastoon sijoittaa. Turvallisena Venäjään sijoittavana suosisin rahastoa, jolla on omistuksia juuri Venäjän öljy- ja maakaasuyhtiöissä (Transneft, Lukoil yms.). Näillä firmoilla on myös juuri sitä erikoisosaamista, jota vaaditaan öljyn poraamiseksi vaikeissa olosuhteissa, joten muut öljyfirmat saattavat lainata niiden osaamista esim. Kaspianmerellä. Yksi tällaisista rahastoista, joka sijoittaa em. venäläisiin yhtiöihin on esim. Pohjola Venäjä Plus.
Itse tosin meinaan sijoittaa tuohon Mandatum Arvo Venäjä -rahastoon, joka aloittaa toimintansa toukokuussa. Tällä hetkellä siinä on ennakkomerkintä käynnissä, joten merkintäkuluja ei mene. Aika riskillä menen tuon kanssa, mutta uskon Venäjällä olevan edelleen potentiaalia kasvuun.
Huh, tulipahan aika selostus.